AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #1 Skrevet 29. september 2022 Har en tispe på 9 år. Hun må oftere tisse nå og det har vært noen uhell inne. Stueren fra før av. Det virker som hun ikke klarer å holde seg like lenge som før. Har vært hos veterinær. De finner ikke noe spesielt, så det er mest sannsynlig grunnet alder. Problemet er at jeg syns det er vanskelig å vite hvor ofte hun bør ut. Tidligere var det tre turer. Kl 7-8 før jobb, kl 15 etter jobb (tissetur eller lengre tur) og en gang mellom 18-22 (lamgtur). Om tidlig kveldstur blir hun tatt med ut i hagen før jeg legger meg. Det har ikke skjedd så mange uhell. Men det har skjedd alt fra 3-6t etter forrige tur og midt på natten. Hvordan løser jeg dette? Hun gir ikke beskjed om at hun må ut. Det virker rett og slett som hun bare plutselig må tisse og ikke rekker å gi tegn. Hvor ofte skal jeg ta hun ut for ekstra lufting i hagen? Jeg er jo hjemme etter jobb og på nattestid. Men er det dumt å lufte for ofte? Kan hun da bli for vant til hyppig lufting/tissing? F.eks om jeg går ut hvor 2-3t. Og hva med drikke? Bør det begrenses etter lufting på kvelden? Tenker da på uhell inne nattestid. Anonymkode: fa965...fe4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #2 Skrevet 29. september 2022 Rase? Syns det virker noe tidlig å få slike aldersproblemer (men selvsagt forskjell fra rase til rase). Tror helt ærlig jeg hadde rådført meg med en veterinær til for å være helt sikker. Er hunden testet for feks diabetes? Anonymkode: 6d623...977
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #3 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Rase? Syns det virker noe tidlig å få slike aldersproblemer (men selvsagt forskjell fra rase til rase). Tror helt ærlig jeg hadde rådført meg med en veterinær til for å være helt sikker. Er hunden testet for feks diabetes? Anonymkode: 6d623...977 Har vært hos veterinær. Tatt blodprøver og urinprøver. Alt skal være ok. Det er en god blandingsmix. Liten-middels. Anonymkode: fa965...fe4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #4 Skrevet 29. september 2022 Er hunden kastrert? Kastrerte tisper får ofte problemer med slapp blære pga østrogenmangel. Min tispe fikk problemer med det etter kastrering, og begynte å tisse inne. Store dammer. Vi gikk til veterinær, fikk utelukket urinveisinfeksjon (måtte ha med urinprøve av hunden), og så fikk vi medikamentet Incurin for lekkasjene. Det bedret problemet med det samme (det er et østrogentilskudd for hunder) og hun har ikke hatt noe uhell inne siden det. Anonymkode: c0c23...0c3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #5 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Er hunden kastrert? Kastrerte tisper får ofte problemer med slapp blære pga østrogenmangel. Min tispe fikk problemer med det etter kastrering, og begynte å tisse inne. Store dammer. Vi gikk til veterinær, fikk utelukket urinveisinfeksjon (måtte ha med urinprøve av hunden), og så fikk vi medikamentet Incurin for lekkasjene. Det bedret problemet med det samme (det er et østrogentilskudd for hunder) og hun har ikke hatt noe uhell inne siden det. Anonymkode: c0c23...0c3 Hun er ikke kastrert. Men kanskje hun kan ha lave østrogennivåer likevel? Vet ikke om det ble tatt slik prøve. Anonymkode: fa965...fe4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå