Gå til innhold

Venninne har tatt opp billån for sin samboer, jeg er oppgitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En god venninne av meg har samboer, ikke gifte. Nå har hun tatt opp et billån på over 200 000kr så han kunne få en bil han ville ha.

Det er jo pant i bilen, men det jo ut over henne om han roter det til.

Vet jeg ikke har noe med det, men men.

Anonymkode: 35d96...128

• Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym Brukar0
Skrevet

Har du noen grunn til å tro at han ikke kommer til å betale lånet?

Det er jo bare de sakene som dette går galt vi hører om, men aldri de gangene dette ikke fører til noe problem.

Skrevet

Prøv å overtal henne til at den skriver en kontrakt på at dem begge er ansvarlig for lånet. 

Anonymkode: 1e40b...736

• Liker 1
Skrevet

Du har helt rett, det har du ikke noe med. Det er en sak mellom de.

Anonymkode: c33ad...9f3

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Forstår veldig godt at du er bekymret jeg. Man har kanskje ikke noe med det nei, men for meg er det et kvalitetstegn at en venn kan ta opp alvorlige ting med meg også, om de tror jeg gjør en stor feil 🤷🏼‍♀️ Så faktisk sist igår en spleis for ei ung jente som hadde kjøpt bil for en fyr som i tillegg til ikke å betale lånet hadde kjørt rundt uten forsikring. Men du kjenner henne best, om det er verdt det.

Anonymkode: 489f6...307

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du har helt rett, det har du ikke noe med. Det er en sak mellom de.

Anonymkode: c33ad...9f3

Ja, bare bekymret over henne. Han har rotet det til før på et MC lån for noen år siden, der hun tape masse pga han ga faen.

• Hjerte 1
Gjest Villfisker
Skrevet

Dumme dame. Hun burde krevd at han skrev under på en skriftlig avtale, før hun i det hele tatt fikset lånet og bilen. :roll: 
Før det, burde de diskutert om det i det hele tatt var nødvendig.

Skrevet
Villfisker skrev (Akkurat nå):

Dumme dame. Hun burde krevd at han skrev under på en skriftlig avtale, før hun i det hele tatt fikset lånet og bilen. :roll: 
Før det, burde de diskutert om det i det hele tatt var nødvendig.

Det fremgår vel av det første innlegget til TS at det egentlig ikke er nødvendig, det er snakk om en bil til 200 000 "han ville ha", altså MÅ de ikke ha en så dyr bil. 

Og hvis venninnen hadde hatt behov for bil, hadde hun vel kjøpt en bil til seg selv.

Men TS, jeg tror det beste du kan gjøre er å si hva du mener på en pen måte,  slå deg til ro med at du ikke har noe med det, og forberede deg på smellen og når den kommer. For det gjør den nok. Det er ikke så lett når folk man bryr seg om, går inn i elendigheten med åpne øyne, men det er begrenset hva man får gjort. Det er så lett å si at man ikke har noe med det, og i teorien har man jo ikke det, men i praksis er det jo TS venninnen kommer til å klage sin nød til når det har gått galt. Og det er ikke så kjekt å se at en venninne får problemer som kunne vært unngått.

Det å kjøpe en bil man ikke har råd til med den økonomiske situasjonen i dag, det sier mye om både han som vil ha den, og hun som går med på å stå som låntaker. Dessverre.

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ja, bare bekymret over henne. Han har rotet det til før på et MC lån for noen år siden, der hun tape masse pga han ga faen.

Hvis hun faktisk har gjort akkurat det samme før med dårlig resultat (og sikkert fått både velmente og gode råd i den forbindelse) og går inn i det på nytt med åpne øyne uten å tilsynelatende har lært noe som helst, ville jeg vært kynisk nok til å tenke Jaja, hvis hun er så dum, så... Voksne mennesker har rett til å ta dårlige valg. Har hun tapt masse før og fortsatt kan få lånt 200 000 uten problemer, er vel ikke økonomien hennes den verste uansett.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

"Fool me once, shame on you; fool me twice, shame on me." 🤦‍♀️

Denne dama tror jeg ikke det er særlig håp for ... 

Anonymkode: bf0d7...2c4

• Liker 1
Skrevet

Kontrollspørsmålet hennes burde ha vært : Hvorfor kan ikke han låne de pengene selv?"

Svaret er vel at han ikke er kredittverdig.

Anonymkode: 14438...f71

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

En god venninne av meg har samboer, ikke gifte. Nå har hun tatt opp et billån på over 200 000kr så han kunne få en bil han ville ha.

Det er jo pant i bilen, men det jo ut over henne om han roter det til.

Vet jeg ikke har noe med det, men men.

Du får det til å høres ut som hun er helt uansvarlig og har lånt bort penger til en helt random fyr. De er jo samboere, så det kan jo hende de praktiserer en slags felleseie og ikke tenker mitt og ditt? 

Skrevet

Jeg kunne tatt opp billån for samboer, men da skulle bilen vært registrert på meg til lånet var betalt.

Anonymkode: dc16c...74c

• Liker 1
Skrevet

Når smellen kommer går hun ut i media og forteller hvor vanskelig øknomisk hun har det og at staten burde gjøre mer for de fattige.

Og media biter på og svelger gråteshistorien ukritisk og stiller politikere til veggs.

Alt uten å fortelle at hun gikk inn i smellen med åpne øyne.

Tenk på det neste gang du leser om "fattige" nordmenn i avisa.

Anonymkode: 6de11...ca2

• Liker 1
Skrevet

Da burde i det minste bilen være registrert på henne

Anonymkode: b94ac...15f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Da burde i det minste bilen være registrert på henne

Anonymkode: b94ac...15f

Det er den nok sikkert også. 

Anonymkode: ddd1f...2a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg kunne tatt opp billån for samboer, men da skulle bilen vært registrert på meg til lånet var betalt.

Anonymkode: dc16c...74c

Man får uansett ikke tatt opp billån i et navn og ha bilen registrert på et annet navn.

Anonymkode: d72f3...016

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 14.07):

Samme fyren?

Skrevet
Grüner skrev (20 timer siden):

Du får det til å høres ut som hun er helt uansvarlig og har lånt bort penger til en helt random fyr. De er jo samboere, så det kan jo hende de praktiserer en slags felleseie og ikke tenker mitt og ditt? 

Det er mange som har gått på en smell der…..

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 14.07):

Au da.

Er så en lurer på om hun er i forhold som ikke er bra for henne? Eller kan hun ha lette utviklingsvansker..?

Er samboeren en manipulerende/kontrollerende type?

Er hun litt ‘dum’, ikke helt der?

Anonymkode: 98a56...caf

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...