AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #1 Skrevet 29. september 2022 Er det ikke ganske unødvendig? https://www.aftenposten.no/norge/i/gE02wA/jordmoedre-oppgitt-over-oenskebrev-fra-gravide-oensker-ikke-jordmor-over-50-aar Anonymkode: 2cc3b...2da 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #2 Skrevet 29. september 2022 Er jo unødvendig når sånne ønsker kommer fram. Men at man har behov for mest mulig informasjon for å føle seg trygg, holdning til smertestillende, osv. kan jo være fint å få kommunisert til de som skal bistå under en fødsel. Anonymkode: e12d0...409
Alauda Skrevet 29. september 2022 #3 Skrevet 29. september 2022 Da jeg fødte første gang for 20 år siden leste jeg om fødebrev og skrev også mitt eget. Mitt dreide seg om tanker omkring smertelindring og at jeg ønsket far tilstede, mener jeg. Kanskje et ønske om badekar også. om mulig. Men det var ingen av jordmødrene som var interessert i fødebrevet, og det skjønner jeg vel egentlig godt, de har nok annet å gjør. Og en ting som er sikkert er at fødsler uansett kan være ganske uforutsigbare. 1
Heln Skrevet 29. september 2022 #4 Skrevet 29. september 2022 Veldig glad jeg hadde skrevet fødebrev, fikk jeg forklart at traumene fra overgrepene kunne komme frem i panikk og at det ikke kom til å hjelpe uansett hva jordmor prøvde å trøste med. Artikler som den der gjør ingen godt, latterliggjøring av sårbare kvinner synes jeg man skal holde seg for god for. Og så tror jeg de fleste forstår at det et et ønskebrev, ikke en bestilling. 4 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #5 Skrevet 29. september 2022 Det er forskjell på å komme med en liste med krav og det å informere om ting som faktisk har betydning for selve fødselen Anonymkode: 0cd7f...b9b 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #6 Skrevet 29. september 2022 Hei:) Vi hadde nettopp en debatt om dette: Til spm ditt: det som står i artikkelen er veldig unødvendig, men et enkelt fødebrev om normale ønsker som at jeg ønsker epidural eller ikke, jeg ønsker badekar om mulig, jeg ønsker at partner skal informeres dersom det skjer noe, og at han er med barnet hele tiden dersom det er ks osv. Anonymkode: 49b3e...6d5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #7 Skrevet 29. september 2022 Det kan være en god forberedelse til fødsel for noen. Jordmoren min anbefalte meg å skrive fødebrev av den grunn. Jeg fikk et skriv med noen punkter fra føden (Ahus) som jeg fylte ut. Sånn fikk jeg reflektert rundt alt fra smertelindring og fødestilling til tanker og følelser rundt fødsel. Jeg slettet det meste av det jeg hadde skrevet igjen, det meste rundt en fødsel er vanskelig å bestemme på forhånd, men jeg syns det var veldig fint å reflektere rundt. Det jeg lot stå, var at jeg var veldig redd for at babyen skulle bli alvorlig skadet eller dø, pga. en hendelse i nær familie. Ikke at det gjorde noe fra eller til, men det betydde noe for meg at de visste. Jeg opplevde også at de tenkte på det, og var nøye med å trygge meg, som ble veldig redd, da det oppstod noen komplikasjoner som egentlig ikke var så alvorlige. Anonymkode: b5d8e...235
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #8 Skrevet 29. september 2022 Jeg må tydeligvis være en av få som ikke skrev dette berømte fødebrevet. Jeg orket ikke, har ingen traumer, ingen spesielle krav, ingen spesielle forventninger. Regnet med de ikke trengte det skriftlig. Tok det som det kom, og det gikk faktisk helt bra. Anonymkode: 62ee2...d84 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #9 Skrevet 29. september 2022 Jeg er for lat til å skrive fødebrev.. Anonymkode: 4648c...6ab 2 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #10 Skrevet 30. september 2022 Skrev fødebrev med første men tok det ikke med meg. Tenkte det holdt å få sortert tankene mine. Det gikk helt fint uten men jeg gjorde meg også noen erfaringer som gjør at jeg har tenkt å skrive og ta med neste gang. For meg handlet det om at jeg var så utslitt på slutten at jeg ikke fikk formidlet hva jeg ønsket/hadde behov for. Så neste gang skriver jeg en liten liste med ønsker i tilfelle jeg ikke er nok "tilstede" til å formidle selv. Har fått tips om å skrive helt kort, gjerne med punkter. Så har jordmor sjangs å få lest det også selv om det er travelt. Anonymkode: 83fe2...dd2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #11 Skrevet 30. september 2022 Heln skrev (15 timer siden): Veldig glad jeg hadde skrevet fødebrev, fikk jeg forklart at traumene fra overgrepene kunne komme frem i panikk og at det ikke kom til å hjelpe uansett hva jordmor prøvde å trøste med. Artikler som den der gjør ingen godt, latterliggjøring av sårbare kvinner synes jeg man skal holde seg for god for. Og så tror jeg de fleste forstår at det et et ønskebrev, ikke en bestilling. Har også vært utsatt for overgrep, men aldri skrevet fødebrev eller noe sånt. Tenker at klarer man ha sex så klarere man fødsel. Overgrep eller ei. Anonymkode: 49f41...6dd 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #12 Skrevet 30. september 2022 Man går jo til jordmor før fødselen, og hun noterer ned i journalen dine ønsker, og annet relevant. Hva er poenget med å skrive brev? Jordmødrene må jo bli pisslei av å lese tåpelige brev fra fødende, er ikke det de skal bruke tida si på. Anonymkode: 02230...4c6
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #13 Skrevet 30. september 2022 Aldri vært et tema engang. Anonymkode: 62b49...1dd
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #14 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Man går jo til jordmor før fødselen, og hun noterer ned i journalen dine ønsker, og annet relevant. Hva er poenget med å skrive brev? Jordmødrene må jo bli pisslei av å lese tåpelige brev fra fødende, er ikke det de skal bruke tida si på. Anonymkode: 02230...4c6 Kan ikke tenke meg at journalen jordmor på helsestasjonen skriver er tilgjengelig for sykehuset hvor jeg skal føde. Legens journal er i allefall ikke det. Og det å lese en journal tar mye lengre tid enn noen punkter på et brev, så det er et tåpelig argument. Ikke at jeg har så mange spesielle ting som skal inn i fødebrev, men tenker å skrive ned en 2-3 punkter, for eksempel at jeg trenger å få forklaring på hvorfor ting skjer, da føler jeg meg tryggest. Det viktigste er egentlig å diskutere med partner, han kan eventuelt formidle det for meg om jeg ikke er i stand til det. Anonymkode: dc773...fff 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #15 Skrevet 30. september 2022 Jeg opplyste st jeg ønsket epidural, ikke en Haug med studenter(1 er nok) var lettere å skrive brev på fødsel 2, nr 1 så bare tenkte jeg st jeg ser hvordan det blir , man aner ikke hva man har i møte med smerter og hvordan en selv reagerer på det. Anonymkode: ba68a...792
Heln Skrevet 30. september 2022 #16 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Har også vært utsatt for overgrep, men aldri skrevet fødebrev eller noe sånt. Tenker at klarer man ha sex så klarere man fødsel. Overgrep eller ei. Anonymkode: 49f41...6dd Vil du ha applaus for å ikke ha et behov for å forberede deg?:) mine barn ble også født, sto ingen steder at jeg ikke klarte å føde dem🤷♀️ 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #17 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Har også vært utsatt for overgrep, men aldri skrevet fødebrev eller noe sånt. Tenker at klarer man ha sex så klarere man fødsel. Overgrep eller ei. Anonymkode: 49f41...6dd Ja, man klarer alt mulig, ingen dør, men hvis man kan gjøre situasjonen bare bittelitt bedre for seg selv, så hvorfor ikke gjøre det? ps; hva slags sex har du når det ligner på en fødsel? Anonymkode: c852d...fab 2
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #18 Skrevet 30. september 2022 7 hours ago, AnonymBruker said: Man går jo til jordmor før fødselen, og hun noterer ned i journalen dine ønsker, og annet relevant. Hva er poenget med å skrive brev? Jordmødrene må jo bli pisslei av å lese tåpelige brev fra fødende, er ikke det de skal bruke tida si på. Anonymkode: 02230...4c6 Det som står i journalen hos jordmor er jo ikke synlig på føden. I mitt fødebrev står det f.eks at vi trenger en blodprøve som skal sendes til riksen og litt erfaringer fra tidligere fødsler Anonymkode: 30079...aa4
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #19 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har også vært utsatt for overgrep, men aldri skrevet fødebrev eller noe sånt. Tenker at klarer man ha sex så klarere man fødsel. Overgrep eller ei. Anonymkode: 49f41...6dd Å det er deg. Sånn er det ikke nødvendigvis for alle andre Anonymkode: 0cd7f...b9b
Pås Skrevet 30. september 2022 #20 Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Det viktigste er egentlig å diskutere med partner, han kan eventuelt formidle det for meg om jeg ikke er i stand til det. Nettopp! Da jeg fødte orket jeg ikke snakke med noen utenom mannen min. Det var helt greit, jeg sa til han hva jeg ønsket og han formidlet det videre. Til dere som ikke vil ha studenter med: de var jo nesten det beste med hele fødselen, de var jo bare ekstrahjelpere for meg. De fikk meg til å føle meg som den "beste føderen" i verden. 🙂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå