Gå til innhold

Vanskelig overgangsalder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kom i overgangsalderen da jeg var 41 år, og nå 2 år senere sliter jeg fortsatt med plager. Jeg går på hormonplaster som hjelper litt på plagene, men jeg må gå 2 uker på østrogen og 2 uker på gestagener. Og de ukene på gestagenene er skikkelig dårlige.

jeg sliter med nattesvette, utmattelse, nedstemthet, hjernetåke, søvnproblemer, stadige urinveisinfeksjoner, tørre slimhinner, pms og skikkelig menssmerter. Vi snakker om en betydelig reduksjon av livskvalitet!

jeg kjenner ikke meg selv igjen, personlighetsmessig og liker ikke meg selv sånn som jeg er nå. Jeg har mista interessen for alt, inkludert hobbyer som har vært lidenskapene mine i alle år. Jeg har aldri lyst til å være sosial lenger og ler aldri lenger.

jeg går på hormoner og cipralex, hva mer kan man gjøre? Jeg går også på trening og yoga, sosialiserer litt og prøver å gjøre ting jeg normalt ville synes var ålreit. Jeg jobber, men har knapt energi til noe annet.

jeg er så glad for at det er mer åpenhet rundt dette nå! Tenk at dette er noe man ikke snakker om! Bare lide i stillhet liksom. Noen som vil dele følelser og erfaringer?

Anonymkode: e4ac0...3f8

• Liker 1
  • Hjerte 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Har samme erfaring som deg, jeg går på trisekvens tabletter og synes disse hjelper bra. Har ingen svettetokter lenger. Usikker på om de hjelper psykisk da jeg allerede går på antidepressiva. Jeg har også begynt med testosteron gel som jeg smører meg med ca. annenhver dag, dette skal hjelpe mot fatigue. Legen min hadde aldri hørt om at damer kan bruke dette men var villig til å la meg prøve. Jeg synes det hjelper, har begynt å trene igjen så smått.

• Liker 1
Skrevet
femme fatale skrev (20 minutter siden):

Hei. Har samme erfaring som deg, jeg går på trisekvens tabletter og synes disse hjelper bra. Har ingen svettetokter lenger. Usikker på om de hjelper psykisk da jeg allerede går på antidepressiva. Jeg har også begynt med testosteron gel som jeg smører meg med ca. annenhver dag, dette skal hjelpe mot fatigue. Legen min hadde aldri hørt om at damer kan bruke dette men var villig til å la meg prøve. Jeg synes det hjelper, har begynt å trene igjen så smått.

Ble du så utmattet at du ikke klarte å trene?

Jeg fikk korona og overgangsalder på samme tid.

Gikk fra å være tynn med superforbrenning, til å legge på meg bare jeg ser på mat.🤨

Anonymkode: a2edc...a27

Skrevet

Har god effekt av hormonspray. 

Anonymkode: 7da30...6d5

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gikk fra å være tynn med superforbrenning, til å legge på meg bare jeg ser på mat.🤨

Har lagt på meg 8 kg som aldri rikker seg, det hjelper heller ikke at man er for sliten til å trene. Jeg var også veldig slank helt frem til overgangsalderen, veldig bittert å plutselig legge på seg. Ødeleger selvtilliten:(

• Hjerte 1
Skrevet

Anbefaler å høre podkasten «Hetebølgen». Jeg har bare hørt to episoder enda, men i 2.episode er gynekolog Helena Enger gjest, og der snakkes det om bl.a medisinering. Kanskje du får noen tips❤️ Jeg er selv i en slags pre-fase for overgangsalder, med periodevis nattesvette og hjertebank, migrene (hadde ikke dette før), og rot i syklusen. Men ingen tegn til overgangsalder på blodprøver enda. Gynekologen mener jeg har nok østrogen foreløpig, men at progesteronet er lavt. Derfor dannes det slimhinne, men ikke alltid nok progesteron for å få mensen (blø ut slimhinnen). Noen ganger har jeg mensen ca hver halvannen måned, andre ganger går det flere måneder uten, og da må jeg ta provera for å sette igang mensen. Så der er jeg. Og herfra blir det vel bare verre😝

Anonymkode: cecb3...180

Skrevet
femme fatale skrev (26 minutter siden):

Har lagt på meg 8 kg som aldri rikker seg, det hjelper heller ikke at man er for sliten til å trene. Jeg var også veldig slank helt frem til overgangsalderen, veldig bittert å plutselig legge på seg. Ødeleger selvtilliten:(

Da spiser du for mye. Ikke mer vanskelig enn det.

Anonymkode: 32556...83a

• Liker 1
Skrevet

Finnes det medisiner mot det å plutselig få forandret forbrenningen i overgangsalderen, til tross for at man spiser det samme som før?

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har god effekt av hormonspray. 

Anonymkode: 7da30...6d5

Jeg er ikke ts, men kan du si noe mer om den sprayen? Hvilke plager har du som den hjelper mot? Hadde du vært i overgangsalder lenge før du startet på sprayen? Er det gynekolog som har gitt deg resept, eller kan fastleger også gjøre det?

Skrevet
Eneri skrev (8 minutter siden):

Jeg er ikke ts, men kan du si noe mer om den sprayen? Hvilke plager har du som den hjelper mot? Hadde du vært i overgangsalder lenge før du startet på sprayen? Er det gynekolog som har gitt deg resept, eller kan fastleger også gjøre det?

Jeg er ikke den brukeren du spør, men jeg søkte opp hormonspray, og her er den:

https://www.felleskatalogen.no/medisin/pasienter/pil-lenzetto-gedeon-richter-647098

Så mange mulige og alvorlige bivirkninger, jeg hadde ikke turt å bruke den.

Anonymkode: 5f747...281

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Da spiser du for mye. Ikke mer vanskelig enn det.

Anonymkode: 32556...83a

Kan nok stemme, spiser det samme som jeg alltid har gjort men forbrenningen har gått ned. Har forsøkt å gå ned i vekt, kan kun ligge på rundt 1200 kcal om dagen og da går jeg ned ca. 1 kg i måneden. Går helt sykt sakte.

• 3 uker senere...
Skrevet

Jeg synes det er tøft å tenke på at jeg skal ha det sånn her frem til jeg blir 50 år. Jeg er jo en skygge av meg selv. Har lyst til å slutte med hormonene og bare stå det igjennom og få det overstått, men det er jo ikke bra det heller :( Jeg blir rett og slett deprimert av hormonene...

Anonymkode: e4ac0...3f8

Skrevet

Kutt alle medisiner, og prøv en periode uten. 

Anonymkode: d95e8...01e

• 1 år senere...
Skrevet

Kan femarelle hjelpe?

Er både og med hormoner. Jeg har migrene og kan ikke bruke de. Dyster lesning om denne vektøkningen.

Anonymkode: f8807...0b2

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kan femarelle hjelpe?

Er både og med hormoner. Jeg har migrene og kan ikke bruke de. Dyster lesning om denne vektøkningen.

Anonymkode: f8807...0b2

Jeg tror plaster kan brukes hos de av oss som har migrene. Jeg har migrene med aura, og er litt obs på dette. Har vært pre- overgangsalder i nesten 5 år, mye kluss med mensen, mye migrene, hetetokter i perioder, og diverse andre ting. Først nå i høst konstanterte blodprøvene overgangsalder, da både progesteron og østrogen- nivåene var lave. Jeg bruker ingen hormoner, men dersom det skulle bli aktuelt, så er det plaster eller gel/krem som blir aktuelt, altså ikke i tablett-form.

Skrevet

Hormoner kan brukes ved migrene, man må bare være mer obs og ha oppfølging av lege.

Det er mange flere, mer alvorlige sykdommer man kan få av mangelen på hormoner, enn dem man i svært sjeldne tilfeller kan få som bivirkning. Man må også huske at man blir ikke medisinert for livet av å prøve- man begynner og slutter akkurat når man vil, men de som kommer tidlig i overgangsalder eller perimenopause bør ta tilskudd for å beskytte mot alvorlig sykdom og redusert livskvalitet. For dem som er  i tvil- prøv! 

For min egen del har jeg nok vært i perimenopause i rundt 4 år, men visste ikke at alle de rare plagene kom av en og samme ting. Begynte med brå søvnmangel, kunne ligge våken hele nettene. Utmattet psykisk, orket lite folk og mas utenom jobb, men er introvert og tenkte jeg bare var blitt "mer" av det.  Fikk voldsom kløe i øret og trodde det var betennelse, men intet var galt og skylling hjelper ikke. Også voldsom kløe i hodebunnen periodevis, uten flass eller eksem. 

Leddverk ble neste, men siden jeg alt hadde betennelse i den mest berørte armen koblet jeg det til det. Det utviklet seg til flere ledd og fysio mistenkte gikt, men alle prøver var fine. Fortsatt visste jeg ikke hva som foregikk i kroppen, men energien ble lavere og lavere og trening verre og verre. Appetitt og søtsug kom også, må streve for å stå imot fortsatt. 

Syklus tullet litt fra våren 2023, men jeg tenkte stress, mye som sto på i familien samtidig. Tidlig høst var det som om noen skrudde av en bryter og jeg mistet all styrke- har alltid vært naturlig sterk. Kunne knapt få opp en bruskork, og prøver jeg meg på trening blir jeg skjelven, helt gjennomsvett, kaldsvetter i tillegg lenge etterpå, blir svimmel og uvel. Klarer kanskej 1/10 av det jeg pleide og min eneste trim er nå gåturer.

Leddsmerter, humør, nattesvette, energi til det daglige (jobb, husarbeid) og syklus ble bedre på hormoner, men sexlyst, styrke, utholdenhet, kløe og dårligere hud/ negler er fortsatt et problem. Hverdagen er ulevelig uten hormonene, betraktelig lettere med, men jeg skulle ønske jeg hadde visst hva som sto på for flere år siden slik at jeg kanskje kunne hindret litt av det forfallet som er skjedd. 

Anonymkode: 63466...c96

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hormoner kan brukes ved migrene, man må bare være mer obs og ha oppfølging av lege.

Det er mange flere, mer alvorlige sykdommer man kan få av mangelen på hormoner, enn dem man i svært sjeldne tilfeller kan få som bivirkning. Man må også huske at man blir ikke medisinert for livet av å prøve- man begynner og slutter akkurat når man vil, men de som kommer tidlig i overgangsalder eller perimenopause bør ta tilskudd for å beskytte mot alvorlig sykdom og redusert livskvalitet. For dem som er  i tvil- prøv! 

For min egen del har jeg nok vært i perimenopause i rundt 4 år, men visste ikke at alle de rare plagene kom av en og samme ting. Begynte med brå søvnmangel, kunne ligge våken hele nettene. Utmattet psykisk, orket lite folk og mas utenom jobb, men er introvert og tenkte jeg bare var blitt "mer" av det.  Fikk voldsom kløe i øret og trodde det var betennelse, men intet var galt og skylling hjelper ikke. Også voldsom kløe i hodebunnen periodevis, uten flass eller eksem. 

Leddverk ble neste, men siden jeg alt hadde betennelse i den mest berørte armen koblet jeg det til det. Det utviklet seg til flere ledd og fysio mistenkte gikt, men alle prøver var fine. Fortsatt visste jeg ikke hva som foregikk i kroppen, men energien ble lavere og lavere og trening verre og verre. Appetitt og søtsug kom også, må streve for å stå imot fortsatt. 

Syklus tullet litt fra våren 2023, men jeg tenkte stress, mye som sto på i familien samtidig. Tidlig høst var det som om noen skrudde av en bryter og jeg mistet all styrke- har alltid vært naturlig sterk. Kunne knapt få opp en bruskork, og prøver jeg meg på trening blir jeg skjelven, helt gjennomsvett, kaldsvetter i tillegg lenge etterpå, blir svimmel og uvel. Klarer kanskej 1/10 av det jeg pleide og min eneste trim er nå gåturer.

Leddsmerter, humør, nattesvette, energi til det daglige (jobb, husarbeid) og syklus ble bedre på hormoner, men sexlyst, styrke, utholdenhet, kløe og dårligere hud/ negler er fortsatt et problem. Hverdagen er ulevelig uten hormonene, betraktelig lettere med, men jeg skulle ønske jeg hadde visst hva som sto på for flere år siden slik at jeg kanskje kunne hindret litt av det forfallet som er skjedd. 

Fikk du hormoner på grunn av blodprøvene viste utslag? Evt ultralyd? Hvordan vet man om man bør begynne på hormonbehandling når man er i perimenopause? 

Anonymkode: 722c6...3ef

Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Fikk du hormoner på grunn av blodprøvene viste utslag? Evt ultralyd? Hvordan vet man om man bør begynne på hormonbehandling når man er i perimenopause? 

Anonymkode: 722c6...3ef

Ultralyd og symptomer.

Har du symptomer bør du prøve, så enkelt er det.  Spesielt om du er under 45.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 16.12):

Bruker dere Bind/tampong?

Anonymkode: a2e30...0d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bruker dere Bind/tampong?

Anonymkode: a2e30...0d8

Hva har det med saken å gjøre?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...