Anya66 Skrevet 29. september 2022 #1 Skrevet 29. september 2022 Lurer på om det kan være lurt å binde før den går enda mer opp? Er det i det hele tatt mulig nå?
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #2 Skrevet 29. september 2022 Det er jo mulig, men de legger fastrenta ganske høyt nå så de ikke skal tape penger. Det pleier ikke å lønne seg, men man vet jo aldri. Anonymkode: 3ede1...756
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #3 Skrevet 29. september 2022 Fastrenta ligger vel nå på 4,5%? Risikabelt å binde seg til det i flere år. Men man vet jo ikke om det lønner seg eller ikke akkurat nå. Mye som kan skje. Anonymkode: c21a7...f20 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #4 Skrevet 29. september 2022 Ja er veldig usikker nå....men hva om renta stiger og stiger 😱 Anonymkode: 69545...32d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #5 Skrevet 29. september 2022 Det vil ikke hjelpe. Skulle man gjort det, måtte man gjort det før rentene var forventet å stige. Jo lenger man binder dem, jo høyere kostnad for å binde den. Sett at du binder i f.eks 20 år. For å gjøre det, må du kanskje godta å betale 2000 mer hver mnd, som blir 24000 ekstra i året, som igjen blir nesten en halv million ekstra på de årene. Mye kan skje på de årene. Ville du bundet renta, er det for sent nå. Det vet jeg, for dette eksempelet var tilfellet for meg, og derfor helt uaktuelt. Anonymkode: b0010...a6e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #6 Skrevet 29. september 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Det vil ikke hjelpe. Skulle man gjort det, måtte man gjort det før rentene var forventet å stige. Jo lenger man binder dem, jo høyere kostnad for å binde den. Sett at du binder i f.eks 20 år. For å gjøre det, må du kanskje godta å betale 2000 mer hver mnd, som blir 24000 ekstra i året, som igjen blir nesten en halv million ekstra på de årene. Mye kan skje på de årene. Ville du bundet renta, er det for sent nå. Det vet jeg, for dette eksempelet var tilfellet for meg, og derfor helt uaktuelt. Anonymkode: b0010...a6e Hvordan kan du være så sikker. Hadde akkurat samme argumentasjonen ift binding av strømpris ett år tilbake, var visst for sent. Men man ser nå, at det var det slettes ikke… Når det er sagt, så tror jeg du har rett. Men sikker kan hverken du eller jeg være. Anonymkode: 3aefe...575
totti_1 Skrevet 29. september 2022 #7 Skrevet 29. september 2022 Anya66 skrev (8 timer siden): Lurer på om det kan være lurt å binde før den går enda mer opp? Er det i det hele tatt mulig nå? Nei renta stuper nok om ett år... 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #8 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvordan kan du være så sikker. Hadde akkurat samme argumentasjonen ift binding av strømpris ett år tilbake, var visst for sent. Men man ser nå, at det var det slettes ikke… Når det er sagt, så tror jeg du har rett. Men sikker kan hverken du eller jeg være. Anonymkode: 3aefe...575 Nei, de tallene ser vi jo ikke før de årene har gått. Men de jævla innkreverne er jo sikret uansett. Anonymkode: b0010...a6e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #9 Skrevet 29. september 2022 totti_1 skrev (2 minutter siden): Nei renta stuper nok om ett år... Håper virkelig det. Anonymkode: b0010...a6e 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #10 Skrevet 29. september 2022 Anya66 skrev (8 timer siden): Lurer på om det kan være lurt å binde før den går enda mer opp? Er det i det hele tatt mulig nå? Nå er det vel bare å stå i det. Binde nå, i alle fall over lengre tid, høres ut som ett tapsprosjekt. Ser ikke for meg at halve Norge må selge sine boliger eller at de går på tvangssalg. Var en redd for at en ikke skulle klare en renteøkning på flere % burde en ha bundet tidligere. Binde renta nå når den er så høy ville jeg ikke ha gjort så lenge jeg hadde hatt råd til å betale for renteøkninger. Så uansett hvordan en vender på det så er en jo for sent ute. Betale 2% mer i rente enn nødvendig i f.eks 5-10 år blir jo ganske kostbart. Anonymkode: 972d4...f84
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #11 Skrevet 29. september 2022 Renten går opp for å få ned inflasjonen. Råvareprisene vil måtte flate ut på et tidspunkt, og da avtar inflasjonen samtidig. Når inflasjonen avtar vil renten sannsynligvis settes ned for å stimulere en skakkjørt økonomi. Anonymkode: e0673...df3 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #12 Skrevet 29. september 2022 Det lønner seg sjeldent å binde renta, og de som evt sparer på det bandt den nok i fjor/forfjor. Du kan jo bare begynne å betale inn ekstra på lånet nå, tilsvarende fastrente, så blir kostnadene lavere når renta går opp. Anonymkode: c1a5d...59d
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #13 Skrevet 29. september 2022 Kjenner jeg er glad for at vi bandt renta for 2 åt siden 🙈 Har ikke orket det stresset nå 😬 Anonymkode: 459f5...e5e 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #14 Skrevet 29. september 2022 Husk at regelen er at du får med deg neste renteøkning før fastrenten bindes. Det er ikke sånn at du kan binde fastrente der den er akkurat nå. Da er vel fastrenta nærmere 5%. Hadde ikke budet den på det. Her er det bare å løpe linen ut. Man kan aldri vite men det er lite sannsynlig at det vil lønne seg. Anonymkode: 1bad0...b79
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #15 Skrevet 29. september 2022 Sjeleglad for at vi bandt halve lånet til 2,45 i fjor Anonymkode: bd36f...188
Amossa Skrevet 29. september 2022 #16 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Fastrenta ligger vel nå på 4,5%? Risikabelt å binde seg til det i flere år. Men man vet jo ikke om det lønner seg eller ikke akkurat nå. Mye som kan skje. Anonymkode: c21a7...f20 Har man mye gjeld ville jeg absolutt valgt fastrente på 4,5%, og over 10 år. Sannsynligheten for at renta skal gå ned er mindre enn at den skal gå opp. Den lave renten vi har hatt de siste årene har vært uvanlig lav, Tror renten vil stabilisere seg på omkring 7% for folk flest om få år. Det er hva jeg vil kalle en normalrente. Se på merkostnaden for å binde renta som en forsikring. Jeg bant renta til lånet mitt i vår, til effektiv rente på 3,04% over 10 år. Det kostet meg 300 kr i måneden mer enn den renta jeg hadde. Men jeg ser det som en forsikring som gjør at jeg ikke trenger å bekymre meg for de neste ti årene. Viktig det også. 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #17 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Kjenner jeg er glad for at vi bandt renta for 2 åt siden 🙈 Har ikke orket det stresset nå 😬 Anonymkode: 459f5...e5e Samme gjorde vi og hittil har vi gått i minus. Først nå vi «sparer» inn igjen pga fastrente valget. Det var ingen tvil for oss. Styringsrente på 0, kunne det bli bedre? I tillegg når en har lite å rutte med så var en jo på en måte alltid bekymret for den forbaskade renten.. Anonymkode: 972d4...f84 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #18 Skrevet 29. september 2022 Bandt på 3.1 i juni glad for det nå. Anonymkode: a96c9...905 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #19 Skrevet 29. september 2022 Hvor viktig er forutsigbarhet for deg? Sover du godt om natten. Har du lån til pipa og vil slite med ytterligere renteøkninger bør du vurdere å gå for fastrente. Hvis du har litt å gå på økonomisk er flytende rente best historisk sett. Anonymkode: d111d...199 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #20 Skrevet 29. september 2022 Bandt den for et parr uker siden for 5 år, så for min del bryr jeg meg ikke om renta går opp til 7-12% eller om den går ned til 1% de neste årene. Har en fast sum å forholde meg til i 5 år nå. Syns det er behagelig. Anonymkode: 8b367...693
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå