Gå til innhold

Russiske menn på flukt

Gjest Adobyen

Anbefalte innlegg

ItchyBitchySpider skrev (Akkurat nå):

Så du mener at folk hadde latt seg annektere av Tyskland hvis det ikke var for Stalin? 

Det er godt mulig Hitler hadde klart et slags uavgjort-resultat uten Stalin. Det er det beste jeg kan si om Stalin. Stalin gjorde Sovjet langt sterkere enn det var når han tok makten. USA kunne slått Tyskland uten Sovjet men ville fått voldsomme politiske problemer hjemme pga mannefall - sånn er det i et demokrati. Derfor er det mulig de ville ha måttet velge å la Hitler beholde Tyskland og kanskje mer til. Eller evt. bruke atombomber...

Stalin gjorde Sovjet til en supermakt som var i stand til å bl.a. slå tyskerne på egen hånd. Bare så synd at han gjorde dette ved å skape et umenneskelig groteskt system som myrdet 50+ millioner mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, ItchyBitchySpider said:

Underkulturer eksisterer allerede i områder der mange fra samme land er bosatt. Unge gutter på 18 år som blir innrullert i militæret uten militær trening har ingen evner til å gjøre noe som helst opprør. De blir kanonføde. Sønnen til ei jeg kjenner ble tilkalt. Han er profesjonell gamer og aldri har løpt 100 meter tidligere, og i hvert fall aldri har tatt i et våpen. Hvilket bidrag mener du at han har evner til å gi for å bekjempe regimet?

Han kan gjøre akuratt like mye som han ville gjort i den Russiske arme. Det vil si voldta, drepe, bombe sivile, skyte sivile og plyndre. Tror du seriøst at de nå 300.000 soldatene som sloss for Putin bare er topptrente profesjonelle soldater?

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Topsi skrev (4 minutter siden):

Tja, det er jo ikke usannsynlig at Saddam hadde kjemiske våpen, vi så jo alle hva om skjedde i halabja, så han har jo definitivt hatt det

Han myrdet et vanvittig antall kurdere med giftgass, i alle fall.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (Akkurat nå):

Han kan gjøre akuratt like mye som han ville gjort i den Russiske arme. Det vil si voldta, drepe, bombe sivile, skyte sivile og plyndre. Tror du seriøst at de nå 300.000 soldatene som sloss for Putin bare er topptrente profesjonelle soldater?

Men han vil ikke dra dit. Han vil ikke voldta, drepe og bombe. Han vil gå på skole og utvikle bedriften han nettopp har startet. Nei, jeg tror ikke at de 300 000 soldatene var topptrente proffsoldater. Og det er også derfor det gikk rett vest med dem. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Entern skrev (1 minutt siden):

Han myrdet et vanvittig antall kurdere med giftgass, i alle fall.

Ja.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, ItchyBitchySpider said:

Men han vil ikke dra dit. Han vil ikke voldta, drepe og bombe. Han vil gå på skole og utvikle bedriften han nettopp har startet. Nei, jeg tror ikke at de 300 000 soldatene var topptrente proffsoldater. Og det er også derfor det gikk rett vest med dem. 

Jeg tror du bør lese deg litt opp på hvordan rekrutter blir behandlet i den Russiske arme, de blir 'hazet' og mobbet av sine offiserer til de blir like råtne som resten. Dermed tar de alt sitt sinne ut på sivile.

Om valget var mellom å gjøre opprør eller å bli tvunget til noe sånt, vet jeg hva jeg ville gjort. Hvorfor klarer ikke sånne som han du beskriver det? Det er ikke topptrente bolere som gjør opprør, det er folket. Russere har klart det før og de kan klare det igjen, hvis ikke de flykter en krig de selv støttet da.

Endret av Anonio
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonio skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du bør lese deg litt opp på hvordan rekrutter blir behandlet i den Russiske arme, de blir 'hazet' og mobbet av sine offiserer til de blir like råtne som resten. Dermed tar de alt sitt sinne ut på sivile.

Og det er nettopp derfor han ikke ønsker å dra i krig. Han vil ikke krige, han vil ikke drepe, han vil ikke bidra til lidelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (2 minutter siden):

Om valget var mellom å gjøre opprør eller å bli tvunget til noe sånt, vet jeg hva jeg ville gjort. Hvorfor klarer ikke sånne som han du beskriver det? Det er ikke topptrente bolere som gjør opprør, det er folket. Russere har klart det før og de kan klare det igjen, hvis ikke de flykter en krig de selv støttet da.

Men hva kan HAN gjøre når han blir hentet av MP? Han kan protestere og nekte å komme med, men da blir han tvunget med. Russere har klart det før? Når? Du mener revolusjonen av 1917? Eller hva er det du mener? Hvorfor tror du tyskere som ikke ønsket å delta i andre verdenskrig, ikke gjorde opprør? Er det fordi de VILLE dra i krig alle sammen? Eller fordi de ikke hadde mulighet til det?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, ItchyBitchySpider said:

Men hva kan HAN gjøre når han blir hentet av MP? Han kan protestere og nekte å komme med, men da blir han tvunget med. Russere har klart det før? Når? Du mener revolusjonen av 1917? Eller hva er det du mener? Hvorfor tror du tyskere som ikke ønsket å delta i andre verdenskrig, ikke gjorde opprør? Er det fordi de VILLE dra i krig alle sammen? Eller fordi de ikke hadde mulighet til det?

Han og andre likesinnede kan gjøre som i Ungarn i 1956, de baltiske landene på hele 50-tallet, Ukrainerne i 1956, de som slåss mot Junaten i Myanmar akkurat nå, de som slåss mot Assad osv. 

Russere har akkurat like mye potensiale for å slåss seg fri som andre land, men det er noe med den underkuede og samtidig stolte Russiske folkesjela som mener i storstilt stil at det er bra med en 'strong man' som styrer landet.

Faktisk så tror jeg akkurat nå ville vært et fantastisk tidspunkt å gjøre opprør på. Putin er svekket, han har mistet mye av sitt opprørspoliti i Ukraina og kan ikke drive storstilte represalier hvis nok folk tar til gatene. 

Endret av Anonio
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paramount

Flukt er den nye hverdagen med dagens elendige ledere. Alle nasjoner bør ha en permanent og komfortabel "brakkeby" som er tilgjengelig til enhver tid, for midlertidig opphold. Ikke tilfeldig bygninger rundt omkring som brukes som asylmottak. Dette bør det være automatikk i; trygt og bra opphold, og hjemsending straks det er trygt.

En stor leir bør være løsningen. En slags leir med et bestemt antall plasser. Er det fullt så er det fullt. Dette er noe alle nasjoner bør ha, med størrelse i forhold til naturlig kapasitet for mottak. Vi kan ikke la politikere holde på å by over hverandre når kvoter skal tildeles av mennesker som flykter hals over hodet i båter, barbent og smugles rundt om kring til de fjerneste himmelstrøk. Land som ligger nærmest bør fylles opp først. Flukt er blitt så hverdagslig at dette må håndteres mye mer profesjonelt enn i dag.

Trygghet og mat bør alltid være tilgjengelig for alle, men fast opphold og  integrering bør være siste utvei, og det må søkere kvalifisere seg for ved egen innsats. Det burde være naturlig at de som flykter flykter til nærmeste nødhavn, dvs først til det landet som har nærmeste kapasitet i sin "leir".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (30 minutter siden):

Flukt er den nye hverdagen med dagens elendige ledere. Alle nasjoner bør ha en permanent og komfortabel "brakkeby" som er tilgjengelig til enhver tid, for midlertidig opphold. Ikke tilfeldig bygninger rundt omkring som brukes som asylmottak. Dette bør det være automatikk i; trygt og bra opphold, og hjemsending straks det er trygt.

En stor leir bør være løsningen. En slags leir med et bestemt antall plasser. Er det fullt så er det fullt. Dette er noe alle nasjoner bør ha, med størrelse i forhold til naturlig kapasitet for mottak. Vi kan ikke la politikere holde på å by over hverandre når kvoter skal tildeles av mennesker som flykter hals over hodet i båter, barbent og smugles rundt om kring til de fjerneste himmelstrøk. Land som ligger nærmest bør fylles opp først. Flukt er blitt så hverdagslig at dette må håndteres mye mer profesjonelt enn i dag.

Trygghet og mat bør alltid være tilgjengelig for alle, men fast opphold og  integrering bør være siste utvei, og det må søkere kvalifisere seg for ved egen innsats. Det burde være naturlig at de som flykter flykter til nærmeste nødhavn, dvs først til det landet som har nærmeste kapasitet i sin "leir".

Enig!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (32 minutter siden):

Og da blir det naturlig for russere som nekter å delta i krigen, å flykte til nabolandene som for eksempel Finland og Norge. For dem fra Murmansk, Lovozero osv er det mye kortere å dra over den norske grensa enn å reise i flere dager sørover for å dra til Kazakhstan osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paramount skrev (33 minutter siden):

En annen ting er nettopp det at håndteringen av flyktninger har vært uproff LENGE. Masse folk som sitter på midlertidige mottak i årevis i påvente av avgjørelsen om hvorvidt de kan bli eller om de må reise ut igjen. Ukrainske flyktninger som har kommet til Norge måtte ofte nøye seg med ekstremt lite penger til mat, kommunene er ikke klare for å ta dem imot, alt går bare i surr. Flyktningstrømmen er som du selv sier, intet nytt fenomen, og bør håndteres godt.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonio skrev (8 timer siden):

Jeg bor i nærheten av et mottakssenter fult av Ukrainske eldre, kvinner og barn. Jeg møter flere av dem på butikken og slår av en prat med dem når jeg kan. De forteller meg om deres opplevelser med Russere, og jeg kan bekrefte 100% det @kar90 skriver. Ukrainerne blir kalt 'Kokhol', blir gjort narr av og blir konstant fortalt at de ikke har noe rett til sitt eget land av de samme personene som nå liksom skal få asyl fordi de støttet krigen helt til den kom til deres egen dør.

Nei, spar meg for å ta inn russiske menn som overbevisende har gitt sin støtte til Putin og hans propaganda i årtier. Alle teorier på området viser at disse unge mennene gjør mye større forskjell ved at de blir i hjemlandet sitt for å øke trykket på regimet der. I Georgia blir de samme mennene bedt om å underskrive en deklarasjon hvor de underskriver sin støtte til Georgias suverenitet, inkludert Abkhasia og Syd-Ossetia. Dette legges så åpent ut. Kanskje vi skulle begynt med dette?

Man kan ikke bare 'glatte over' det som er gjort i Ukraina som har hatt bred støtte i Russlands befolkning siden februar. Det er nødvendig at disse personene forstår hva de har bidratt til.

Jeg skjønner heller ikke hvor disse tar det fr at russere liksom er mot krigen og at de liksom ønsker ukrainere godt. Jeg følger en kanal på youtube som flere ganger i uken laster opp videoer av russere som snakker helt fritt og uforstyrret om krigen, og holdningene til en stor andel av dem er helt horribel. Overhode ingen grep på virkeligheten, ingen refleksjonsevene, tror på de mest absurde tingene i russisk propaganda. De er akkurat som Tyskere under nazitiden.

Det er selvfølgelig hederlige unntak, men det er det, unntak. De som går rundt og tror at russere flest er som oss, baserer seg på en liten knippe kjente. De fleste er jo som hun skiløperneket, som er kraftig provosert over sanksjonene mot russiske utøvere, og har null reaksjon på situasjonen til ukrainere og situasjonen til europa forøvrig, som må ta seg av denne krisen russerene har skapt.

Det er et kjempeproblem at folk i vesten ikke forstår at problemet er mye dypere enn regimet deres. Dette regimet reflekterer i høy grad en stor andel russere, om så bare deres totale likegyldighet til situasjonen landet deres har skapt.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kar90 skrev (På 4.10.2022 den 17.16):

Jeg skjønner heller ikke hvor disse tar det fr at russere liksom er mot krigen og at de liksom ønsker ukrainere godt.

Det er forskjell på russere, og et vesentlig mindretall støtter Ukraina og er  imot krigen. Det er er fullt mulig at sammensetningen blant de som flykter er annerledes og at de som støtter Ukraina er i flertall i den gruppa. I Oslo ser det ut som flertallet av russerne støtter Ukraina.

Endret av I Grosny
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adobyen

Jeg tenker på hvor lite informasjon de vanlige russerne har fått om hva som foregår. Putin kneblet pressen og stanset utenlandske nyhetskanaler. De trodde på den propagandaen som ble servert på offentlig tv.  
Det virker jo som at det begynner å skje noe når virkeligheten innhenter dem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Anonio skrev (På 4.10.2022 den 8.10):

Jeg bor i nærheten av et mottakssenter fult av Ukrainske eldre, kvinner og barn. Jeg møter flere av dem på butikken og slår av en prat med dem når jeg kan. De forteller meg om deres opplevelser med Russere, og jeg kan bekrefte 100% det @kar90 skriver. Ukrainerne blir kalt 'Kokhol', blir gjort narr av og blir konstant fortalt at de ikke har noe rett til sitt eget land av de samme personene som nå liksom skal få asyl fordi de støttet krigen helt til den kom til deres egen dør.

Nei, spar meg for å ta inn russiske menn som overbevisende har gitt sin støtte til Putin og hans propaganda i årtier. Alle teorier på området viser at disse unge mennene gjør mye større forskjell ved at de blir i hjemlandet sitt for å øke trykket på regimet der. I Georgia blir de samme mennene bedt om å underskrive en deklarasjon hvor de underskriver sin støtte til Georgias suverenitet, inkludert Abkhasia og Syd-Ossetia. Dette legges så åpent ut. Kanskje vi skulle begynt med dette?

Man kan ikke bare 'glatte over' det som er gjort i Ukraina som har hatt bred støtte i Russlands befolkning siden februar. Det er nødvendig at disse personene forstår hva de har bidratt til.

Hva skjer når Russland er beseiret og det russiske folket føler at ingen vil hjelpe dem? De som prøvde å rømme fra Putins regime ble møtt med stengte grenser. De føler seg mer og mer isolert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (På 4.10.2022 den 11.05):

Nei, jeg sier at Ukrainerne som er i Norge som asylsøkere ikke vil ha noe med vernepliktige menn fra Russland på samme mottak å gjøre. Husk at det er disse mennene som har invadert landet deres, voldtatt og drept, bare at de fleste som søker asyl (det er klart noen som er imot Putin) bare har unngått å bli mobilisert.

Det er da ikke russerne som søker asyl som har voldtatt og drept? De stikker jo av for å slippe å bli sendt for å blant annet voldta og drepe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonio skrev (På 4.10.2022 den 14.06):

Du skal huske at Putin har hatt BRED støtte for denne krigen fra de fleste Russere. Tror du virkelig at de 100.000-vis av mennene som nå 'flykter', ikke har støttet dette så lenge det ikke affekterte dem personlig? Det var noen få som protesterte i starten av krigen men det har vært helt stille frem til mobiliseringen.

Man må ikke være så naiv. Russere er blitt tatt i tagging av Z-symboler på katedraler i Barcelona, skjelt ut flyktninger fra Ukraina i Østerrike og Tyskland. Det er ikke sånn at alle disse som nå flykter fra mobilisering ikke har støttet Putin. Det blir litt som konene til nazistene i Berchtesgaden som latet som de ikke skjønte at Dachau var en utrydningsleir og at folk ble drept der. Det var ingen som trodde dem og de måtte hjelpe til med å begrave stakkarene som ble drept i Dachau de siste dagene før Amerikanerne overvant de lokale nazistene der.

Russerne vet godt hva de har bidratt til. Det viser deres holdning mot Ukraina hver eneste dag. De er hjernevasket og tar først til motmæle når det ikke er ikke-etniske Russere som er kanonføde i krigen de selv har støttet frem til nå, og ikke dem selv.

Ok, så si nå at en mann som har støttet krigen frem til han selv risikerte å være med i den, har rømt for å slippe å krige. Han har hele livet hørt om hvordan vesten hater Russland og alle er ute etter å ta dem. Når han så prøver å rømme Russland, møtes han med stengte grenser. Han får bekreftet det han er blitt fortalt hele livet - at det er alle mot Russland.

Er det sunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ItchyBitchySpider skrev (På 4.10.2022 den 14.09):

Og når du snakker om amerikanere, så var det helt greit for mange nordmenn at amerikanere gikk inn i flere land og drepte befolkningen der, for "motivet" (innføring av demokrati i ikke-demokratiske land) var edelt nok. Men jeg sier samtidig ikke at ALLE nordmenn støtter Israels handlinger i Palestina og USA sine kriger, bare fordi noen få (uten hjerne) gjør det.

Israels handlinger i Palestina er jo stort sett som ukraineres handlinger i Ukraina: Forsvarskrig. Akkurat som det er Israel som hele tiden blir angrepet og må forsvare seg, så gjelder det samme Ukraina.

Husk at det var araberstatene og arabere inne i selve Israel som angrep og prøvde å utslette landet da det ble grunnlagt.

Endret av jabx
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...