AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #41 Del Skrevet 30. september 2022 Fastrente: halvparten av lånet 2.3% effektiv rente i 5 år. Andre halvpart 2.7% effektiv rente i 10 år. Lån på ca 3 850 000 kr. Sparebank1. Anonymkode: 1c7e7...03d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #42 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvordan? Har du forhandlet? Anonymkode: ddba0...1ff Gjennom fagforbundet jeg er medlem i. Anonymkode: 41e29...7b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #43 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Gjennom fagforbundet jeg er medlem i. Anonymkode: 41e29...7b0 Hvilket fagforbund har avtale med dnb? Anonymkode: 8bc87...af7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #44 Del Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Hvilket fagforbund har avtale med dnb? Anonymkode: 8bc87...af7 Godt spørsmål... Anonymkode: ddba0...1ff Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #45 Del Skrevet 1. oktober 2022 Vi vil øke fra 2,44 til 2,94 % nominell, og 3,52 % effektiv rente ved neste økning, dette er Sparebank 1 SR. Førstehjemslån og LO-medlem. Anonymkode: 69dfa...311 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #46 Del Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 20.14): Om det er flaks eller ikke vet man ikke før fastrenteperioden er over. Pengerådet gikk gjennom historisk utfall av fastrenteavtaler og de fant at det i nyere tid kun var en kort periode i 2016 der kundene gikk i pluss. Anonymkode: 8bc87...af7 Flaks å binde renta når styringsrenta er 0%?du må jo være totalt blåst hvis du tror renta blir lavere enn det Anonymkode: 6442a...8ab 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #47 Del Skrevet 1. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Flaks å binde renta når styringsrenta er 0%?du må jo være totalt blåst hvis du tror renta blir lavere enn det Anonymkode: 6442a...8ab Banken tilbyr jo ikke så lav fastrente når styringsrenten er 0%. Det er ikke sånn at man binder den på samme nivå som flytende, banken tilbyr det de tror de vil tjene på. Som oftest er dette en del høyere enn flytende rente. Det er sinnsykt flaks om man sparer på fastrente, det er det så og si ingen som gjør. Men det kan være lurt for enkelte likevel, av andre grunner. Anonymkode: 8bc87...af7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #48 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 29.9.2022 den 21.22): Hvis banken gir lav fastrente så er det fordi banken regner med at den vil synke/holde seg lav fremover, om de tror den vil øke så er fastrentetilbudet mye høyere. Historien gjentar seg hele tiden, så det er absolutt fornuftig å lære av den. Noen få vinner i lotto og noen få sparer på fastrente. Sånn vil det alltid være. Anonymkode: 8bc87...af7 Hvis historien gjentar seg så skal vel renta grasalt opp og det over lengre tid nå da? For så å minske litt og litt? 17%? Når sparte noen på fastrente tidligere over en periode på lengre/eller 3år før koronarentene? Blåser egentlig i det forsåvidt. Bandt renta på 1.7%/20år da styringsrenta var nede å vaka rundt nullpunktet. Så får en se da. Om en skulle tape noe så er det jo uansett ikke totalt krise. Hvis bankene har 1.7% ene året og 3-4% andre året på binding over 10+ år så forstår jeg ikke teorien du er inne på som bankene har? Bommet de noe grasalt eller kommer renta fremover til å ligge endel høyere? Anonymkode: bab34...534 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #49 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Banken tilbyr jo ikke så lav fastrente når styringsrenten er 0%. Det er ikke sånn at man binder den på samme nivå som flytende, banken tilbyr det de tror de vil tjene på. Som oftest er dette en del høyere enn flytende rente. Det er sinnsykt flaks om man sparer på fastrente, det er det så og si ingen som gjør. Men det kan være lurt for enkelte likevel, av andre grunner. Anonymkode: 8bc87...af7 Selvfølgelig så er fastrenta høyere enn den flytende på bindingspunktet. Forskjellen var jo ca 1%. Det er jo ikke det det er snakk om her. Forventer du 0% styringsrente over lengre tid? Som regel pleier jo styringsrenten å være på en god del høyere enn 0% også? Selv om ikke fastrenta synker like mye som styringsrenta så var den uansett latterlig lav. Så lav at den var på samme nivået ca som den flytende, historisk sett (da kun i sammenligning med det folk har kalt for latterlig lav rente) som alle liker å sammenligne med. Dette satt jeg meg ned å studerte og vurderte. Vi har tapt 60 000kr så langt på fastrenta vi. På en annen side så er det jo først nå vi begynner å «hente inn det tapte» ved at vi gikk for fastrente. Hvis du klarer å se vekk fra forholdet mellom flytende og fastrente en stund og se tilbake, før «korona rentene» slo til. For så å sammenligne den flytende renta som var dengang, altså den historiske lave renta alle snakker om at en har hatt, med fastrenteavtalene en kunne inngå i 2020/21. Hvordan er tolkningen din da? Det kan vel ikke være slik at du tenker at det skal ligge på «koronarente» nivå fremover? Det jeg er litt ute etter, å spent på, er jo hvordan du egentlig tenker rundt det. For å gjøre det noe enkelt så kan jeg legge ved en link for der er det enkelt å sammenligne. Vi har jo forsåvidt Husbanken. Bandt som sakt på 1.7%/20år. De som valgte noe kortere tid, som f.eks 10år fikk det jo noe gunstigere igjen. Men slik er det nå. Kan jo ta en titt å se på de historiske flytende rentene som har vært. Som du ser så har det jo vært nede i 1.4% de seneste årene, men også over 1.8%. Se vekk fra 2020/21 og heller noe lengre tilbake enn det, for å holde det noe realistisk. Så kan du jo sammenligne med hvilke renter en forventer, eller burde forvente fremover. https://www.husbanken.no/rente/historiske-renter/ Her må en jo gidde å se litt på den linken. Kan jo begynne å se på 2018, for det var ett riktig godt år. Ikke finregnet på det men i forhold til 1.7% der så er tapet på under 0.25%. Det kan vi vel være enige om? Spørsmålet mitt til deg er jo hva du egentlig sammenligner med, eller hvordan du har vurdert det? Anonymkode: bab34...534 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #50 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Selvfølgelig så er fastrenta høyere enn den flytende på bindingspunktet. Forskjellen var jo ca 1%. Det er jo ikke det det er snakk om her. Forventer du 0% styringsrente over lengre tid? Som regel pleier jo styringsrenten å være på en god del høyere enn 0% også? Selv om ikke fastrenta synker like mye som styringsrenta så var den uansett latterlig lav. Så lav at den var på samme nivået ca som den flytende, historisk sett (da kun i sammenligning med det folk har kalt for latterlig lav rente) som alle liker å sammenligne med. Dette satt jeg meg ned å studerte og vurderte. Vi har tapt 60 000kr så langt på fastrenta vi. På en annen side så er det jo først nå vi begynner å «hente inn det tapte» ved at vi gikk for fastrente. Hvis du klarer å se vekk fra forholdet mellom flytende og fastrente en stund og se tilbake, før «korona rentene» slo til. For så å sammenligne den flytende renta som var dengang, altså den historiske lave renta alle snakker om at en har hatt, med fastrenteavtalene en kunne inngå i 2020/21. Hvordan er tolkningen din da? Det kan vel ikke være slik at du tenker at det skal ligge på «koronarente» nivå fremover? Det jeg er litt ute etter, å spent på, er jo hvordan du egentlig tenker rundt det. For å gjøre det noe enkelt så kan jeg legge ved en link for der er det enkelt å sammenligne. Vi har jo forsåvidt Husbanken. Bandt som sakt på 1.7%/20år. De som valgte noe kortere tid, som f.eks 10år fikk det jo noe gunstigere igjen. Men slik er det nå. Kan jo ta en titt å se på de historiske flytende rentene som har vært. Som du ser så har det jo vært nede i 1.4% de seneste årene, men også over 1.8%. Se vekk fra 2020/21 og heller noe lengre tilbake enn det, for å holde det noe realistisk. Så kan du jo sammenligne med hvilke renter en forventer, eller burde forvente fremover. https://www.husbanken.no/rente/historiske-renter/ Her må en jo gidde å se litt på den linken. Kan jo begynne å se på 2018, for det var ett riktig godt år. Ikke finregnet på det men i forhold til 1.7% der så er tapet på under 0.25%. Det kan vi vel være enige om? Spørsmålet mitt til deg er jo hva du egentlig sammenligner med, eller hvordan du har vurdert det? Anonymkode: bab34...534 Har ikke vurdert noen ting, jeg hører på anbefalinger fra økonomer. Ingen av dem anbefaler fastrente kun for å spare penger. Anonymkode: 8bc87...af7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #51 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har ikke vurdert noen ting, jeg hører på anbefalinger fra økonomer. Ingen av dem anbefaler fastrente kun for å spare penger. Anonymkode: 8bc87...af7 Høre på anbefalinger fra eksperter er noe av det dummeste du gjør Anonymkode: 2136e...914 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #52 Del Skrevet 2. oktober 2022 Har DnB. Har bundet renta i ti år på 2,86% effektiv rente. Kun fordi jeg ønsker forutsigbarhet, har igjen 2,2mill igjen på lånet. Anonymkode: 337f5...52b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #53 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (På 30.9.2022 den 20.15): Hvilket fagforbund har avtale med dnb? Anonymkode: 8bc87...af7 Nsf Anonymkode: 41e29...7b0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #54 Del Skrevet 2. oktober 2022 2.6% Og dere som bruker drøssevis med energi på renta bør innse dere kan spare minst like mye penger på å kutte ut unødvendig forbruk. Anonymkode: b1daa...dfd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #55 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 2.6% Og dere som bruker drøssevis med energi på renta bør innse dere kan spare minst like mye penger på å kutte ut unødvendig forbruk. Anonymkode: b1daa...dfd Hvorfor ikke putte posen nedi sekken å ta med begge? Anonymkode: bab34...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #56 Del Skrevet 2. oktober 2022 Med virkning fra 7. november 2022 endres rentesatsen fra 3,99 % til 4,49 %. Ny effektiv rente på lånet vil være 4,93 %. Skriver DNB. For fem år siden var boliglånet nærmest nedbetalt. Trengte 200k til oppussing. Fikk et rammelån på 250k der restene av ordinært lån inngikk. Månedlige innbetalinger og annuitet. Jeg er for sløv og burde gjøre noe. 30 års kundeforhold. Det bryr DNB seg lite om. Anonymkode: 7601b...c4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #57 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har ikke vurdert noen ting, jeg hører på anbefalinger fra økonomer. Ingen av dem anbefaler fastrente kun for å spare penger. Anonymkode: 8bc87...af7 Hvordan spår de økonomene renten kommer til å legge seg på fremover? Anonymkode: bab34...534 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #58 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Med virkning fra 7. november 2022 endres rentesatsen fra 3,99 % til 4,49 %. Ny effektiv rente på lånet vil være 4,93 %. Skriver DNB. For fem år siden var boliglånet nærmest nedbetalt. Trengte 200k til oppussing. Fikk et rammelån på 250k der restene av ordinært lån inngikk. Månedlige innbetalinger og annuitet. Jeg er for sløv og burde gjøre noe. 30 års kundeforhold. Det bryr DNB seg lite om. Anonymkode: 7601b...c4e Hvor i all verden skriver DnB at renten blir 4,49% 7 november? Anonymkode: 7d2d4...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #59 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvor i all verden skriver DnB at renten blir 4,49% 7 november? Anonymkode: 7d2d4...d73 Brev i min innboks i nettbanken. Dette er jo en ekstremt høy rente, Noen på samme nivå? Anonymkode: 7601b...c4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2022 #60 Del Skrevet 2. oktober 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Brev i min innboks i nettbanken. Dette er jo en ekstremt høy rente, Noen på samme nivå? Anonymkode: 7601b...c4e Synes også dette var særdeles høyt. Vi har nettopp gått over til DnB, og har pr.dags dato 3,40%. Synes det der høres veldig høyt ut. Anonymkode: 7d2d4...d73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå