Gå til innhold

Blir vi gravd opp igjenn og brent etter vi er begravd?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det slikt at vi blir gravd opp igjenn og brent etter mangen år? Isåfall synes jeg det er dumt når man betaler dyrt for kiste gravstein for så å bare bli gravd opp igjenn og brent og glemt og plassert med noen nye. Har hørt at noen kirkegårder drenerer. Hva betyr det?

Anonymkode: bf17c...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, man blir ikke gravd opp igjen. Kroppen og kisten brytes ned etter mange år i jorden, da kan den samme gravplassen benyttes på ny.

Drenering er å lede vekk vann fra jorden, sånn at jorden brytes lettere ned. Det kan være at de legger dreneringsrør eller annen fyllmasse og grøfter som leder vekk vannet, disse ser du ikke. 

Anonymkode: f901a...a56

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel gravplassen sin i 20år tror jeg, så om man begraves i trekiste så er det ikke mye igjen etter dette.

De billigste kistene koster vel 7 tusen og en gravstein 20? Ikke mye på 20år.

Hvis du vil ha en evig gravplass kan du be om å bli brent og kastet i skogen et sted.

Anonymkode: 6e932...67a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det slikt at vi blir gravd opp igjenn og brent etter mangen år? Isåfall synes jeg det er dumt når man betaler dyrt for kiste gravstein for så å bare bli gravd opp igjenn og brent og glemt og plassert med noen nye. Har hørt at noen kirkegårder drenerer. Hva betyr det?

0g hva slags "kilder" har du egentlig på at kropper blir grav opp igjen og deretter brent, liksom?  

Anonymkode: 0ab8b...3d9

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Nei, man blir ikke gravd opp igjen. Kroppen og kisten brytes ned etter mange år i jorden, da kan den samme gravplassen benyttes på ny.

Drenering er å lede vekk vann fra jorden, sånn at jorden brytes lettere ned. Det kan være at de legger dreneringsrør eller annen fyllmasse og grøfter som leder vekk vannet, disse ser du ikke. 

Anonymkode: f901a...a56

Hva med de som begraves i kister av edelmetaller?

Anonymkode: c4bec...1e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er vel ikke noen vanlige mennesker som blir begravd i kister av edelmetaller. 

Anonymkode: d41ac...5a0

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når du begraves i en kirkegård med «riktig» type jord så blir du sakte til jord. Altså - når man flere år etter graver opp det samme stedet skal man helst verken treffe på kjøtt, bein eller kiste. Men jord. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Blir folk det? 
i det tilfelle kisten ikke er nedbrytbar så blir kisten igjen. Det som er inni vil trolig bli til gøgge. Eller en slags balsamert mumie. Det ser man i alle fall fra eldre graver av samme type. Er kisten utformet for at det inni skal bli til jord så blir innholdet til jord.

Man betaler uansett ikke «dyrt» for at verken kiste eller kropp skal ligge i jorden i evigheter. Man betaler for kisten for å ha den i begravelsen. Det er dens eneste funksjon.

Anonymkode: e402f...dea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har foreldre som døde med kort tids mellomrom. Når den som døde sist skulle i jorden, ble kisten med den første knust ned, slik at det ble plass på den på toppen. Altså, helt vanlig praksis. Da går forråtnelsesprosessen raskere. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lavendelblomst

Man har vel gravplassen sin i 20år tror jeg, så om man begraves i trekiste så er det ikke mye igjen etter dette.

De billigste kistene koster vel 7 tusen og en gravstein 20? Ikke mye på 20år.

Hvis du vil ha en evig gravplass kan du be om å bli brent og kastet i skogen et sted.

Nei selvsagt har man den ikke bare 20 år. Jeg har avdøde familie medlemmer som jeg selvsagt betaler grav for , selv etter tjue år. Skal man ikke ha en grav å gå til mener du??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavendelblomst skrev (2 minutter siden):

Nei selvsagt har man den ikke bare 20 år. Jeg har avdøde familie medlemmer som jeg selvsagt betaler grav for , selv etter tjue år. Skal man ikke ha en grav å gå til mener du??

Å ha en grav å gå til er et personlig valg. Det er langt fra alle som er opptatt av det. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavendelblomst skrev (1 time siden):

Etter de første 20 årene får man brev med spm om man ønsker å beholde graven og betale for det, og det er etterkommerne som bestemmer om de vil det. Hvis man føler at det ikke er nødvendig med grav etter det så blir den slettet. 

Boetica skrev (1 time siden):

Selv om man kremeres, betaler man da både for kiste og gravstein. 

Ja, ikke sant. De blir jo kremert i kisten. Og lagt i grav med tilhørende gravstein. (Såsant man ikke velger å spre asken eller minnelund. Vet ikke om det er noen som plater trær med kroppen inni en "pod")

Anonymkode: fb8f4...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Hvor har du hørt dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lavendelblomst skrev (6 timer siden):

Jeg mente at man har den uten å betale for den, altså at gravplassen er din i MINST 20 år...........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg mente at man har den uten å betale for den, altså at gravplassen er din i MINST 20 år...........

Du betaler for den de første 20 åra, man må betale festeavgift. Men en grav er fredet i 20 år, etter dette kan graven slettes hvis det er ønsket fra de pårørende.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Boetica skrev (9 timer siden):

Selv om man kremeres, betaler man da både for kiste og gravstein. 

Nei du betaler for urne 🤷‍♀️

Anonymkode: b271d...83c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nei du betaler for urne 🤷‍♀️

Anonymkode: b271d...83c

Man kremeres i en kiste. Deretter samles asken i en urne som man selvsagt også må betale for. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jorden er leirete, så er det ikke sikkert alt er borte etter 20 år. Da må de ta på noe for å hjelpe til, lurer på om det er kalk?

Så lenge noen betaler festeavgift, så beholdes gravplassen. De første 20 årene er gratis. På den lokale gravplassen ligger mine tipp-tipp oldeforeldre fortsatt. Hvis ingen betaler, blir gravstein knust og grav gjenbrukt. Man kan hente hjem gravstein og sette annet sted om man vil.

Anonymkode: 1c367...6ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2022 den 6.53):

Hvis jorden er leirete, så er det ikke sikkert alt er borte etter 20 år. Da må de ta på noe for å hjelpe til, lurer på om det er kalk?

Så lenge noen betaler festeavgift, så beholdes gravplassen. De første 20 årene er gratis. På den lokale gravplassen ligger mine tipp-tipp oldeforeldre fortsatt. Hvis ingen betaler, blir gravstein knust og grav gjenbrukt. Man kan hente hjem gravstein og sette annet sted om man vil.

Anonymkode: 1c367...6ae

hvis dine tipp-tipp-oldeforeldre ble begravd der for mer enn tjue år siden, så tipper jeg at de ikke ligger der lenger i det hele tatt. 

mest sannsynlig blitt til jord for veldig lenge siden....           

Anonymkode: 0ab8b...3d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...