AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #1 Skrevet 29. september 2022 Jeg fikk mitt første barn for bare et par mnd siden. Vi vet vi vil ha flere barn, så på bakgrunn av det har jeg invistert i litt ordentlig gravidtøy og bbhugme. Alt helt nytt og kun brukt noen få uker av meg (begynte ikke med gravidklær før uke 23 ca). En venninne av meg venter nå sitt andre barn. Hun kom på besøk igår og sa nesten rett ut "du trenger jo ikke klærne og bbhugme puta nå. Kan ikke du lete frem så jeg får låne? Jeg trenger det nå". Og litt senere fortsatte hun med "og bilstolen slutter dere jo snart å bruke, så det passer jo fint. Da kan vi låne den også? Du rekker jo ikke få et nytt barn før dere har behov for den igjen". Hun Hadde visst lånt en bilstol til det eldste barnet. Vi brukte nesten 6.000 kr på ny 😵 Venninnen min er bare 9 uker på vei, men mener at de vanlige klærne ikke passer lengre. Jeg har virkelig ikke lyst å låne dette bort for bruk i 9 mnd, når jeg ikke har klart å slite det ut selv. Skal sies at denne venninna sa nei til å låne meg en bæresele i 5 dager nå for ett par uker siden, da vi skulle reise bort (en ergobaby). Den har hun sluttet å bruke. Jeg har ikke spurt, men hun har ikke tilbydd seg å låne meg noe av sitt utstyr da jeg var gravid eller nå etter fødsel. Er det smålig av meg å si nei? Jeg ønsker bare ikke at hun skal slite ut dette, så jeg kanskje risikerer å måtte kjøpe nytt når jeg blir gravid igjen... Jeg har aldri opplevd henne på dette viset før. Jeg ble så paff, for er ikke slik jeg "kjenner henne". Anonymkode: cfbb1...d93 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #2 Skrevet 29. september 2022 Du er garantert å ikke få tingene tilbake etterpå. Kan du ikke si at du ikke vil låne utstyret ut. Hvorfor skal hun tjene på dette for det er det hun gjør. Slipper og betale for ting med slite ut ditt i stedet. hadde ikke gjort det. Anonymkode: b286a...874 29 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #3 Skrevet 29. september 2022 Det er ikke smålig av deg. Du har ikke fått låne noe av henne, så da er det urimelig at hun skal få slite ut ting du har kjøpt. Jeg er veldig pro å låne bort og dele på ting, men da må det faktisk gå begge veier Anonymkode: 16b7e...a2e 18
uglejenta Skrevet 29. september 2022 #4 Skrevet 29. september 2022 Synes ikke det er smålig, jeg ville svart at du har investert i dyrt utstyr fordi dere ønsker flere barn, og at dere derfor vil bruke det selv. Men da kan heller ikke du spørre henne om å låne ting 14
Blåttvann Skrevet 29. september 2022 #5 Skrevet 29. september 2022 Jeg hadde prøvd å finne en måte å si nei på hvor jeg også dro inn at du ikke fikk låne av henne. Ikke så direkte, men noe ala "jeg føler meg ikke helt komfortabel med å låne ut disse tingene. Sånn som du ikke ønsket å låne ut den bæreselen, så du skjønner sikkert hvordan det er." Dette er jo ikke måten å si det på, for du virker smålig, hevngjerrig og bitter, men noe i den duren. Dra inn bæreselen hvertfall og få henne til å innse at hun heller ikke er komfortabel med utlån. 26 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #6 Skrevet 29. september 2022 Jeg syns det er frekt av venninna. Hun kan vel kjøpe de tingene selv. Hvor har hun gjort av egne utstyr fra første svangerskapet da? Anonymkode: e7559...39e 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #7 Skrevet 29. september 2022 Jeg fikk samme spørsmål (eller krav, heller..) og jeg lot henne komme tvilen til gode, for jeg liker å tro at venninner har respekt for hverandre. Jeg tok helt feil, for jeg så ikke ingen noe som helst annet enn en vogn som ikke var tatt godt vare på overhodet, og puta var revnet. Hun sa ingenting om det engang, faktisk ikke et takk for lånet heller. Seng, bilstol og en pose ullklær spurte jeg om å få tilbake tre ganger og hun svarte hver gang "jeg vet ikke hvor jeg har lagt de, må bare få rydda i boden først!". Jeg slutta å spørre, og jeg har kuttet henne ut. Hun var ikke noen venninne jeg vil ha i livet. Blir nå faktisk ikke overrasket om hun egentlig solgte dem bak min rygg. Anonymkode: f30bd...ea3 3 2 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #8 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg syns det er frekt av venninna. Hun kan vel kjøpe de tingene selv. Hvor har hun gjort av egne utstyr fra første svangerskapet da? Anonymkode: e7559...39e Jeg spurte ikke om det, men mener å huske at hun tidligere har nevnt at hun lånte noe hos en annen venninne- mun hun er gravid nå. Ts Anonymkode: cfbb1...d93 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #9 Skrevet 29. september 2022 Jeg hadde ikke lånt ut noe. Da ender man med at tingene blir godt slitt i mellomtiden. Anonymkode: b1030...869 7
Mona123 Skrevet 29. september 2022 #10 Skrevet 29. september 2022 Blåttvann skrev (4 minutter siden): Jeg hadde prøvd å finne en måte å si nei på hvor jeg også dro inn at du ikke fikk låne av henne. Ikke så direkte, men noe ala "jeg føler meg ikke helt komfortabel med å låne ut disse tingene. Sånn som du ikke ønsket å låne ut den bæreselen, så du skjønner sikkert hvordan det er." Dette er jo ikke måten å si det på, for du virker smålig, hevngjerrig og bitter, men noe i den duren. Dra inn bæreselen hvertfall og få henne til å innse at hun heller ikke er komfortabel med utlån. Enig med dette, dersom dette er ei venninne du tenker du vil ha videre. Dersom du ikke tenker dette er et vennskap å fortsette med, holder det med "nei, jeg vil ikke låne bort". Og hvis du spør hvorfor svarer du ærlig. 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #11 Skrevet 29. september 2022 Tusen takk for svar dere! 😊 Da sier jeg høflig nei til utlån av tingene. Ts Anonymkode: cfbb1...d93 7 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #12 Skrevet 29. september 2022 Her ville jeg heller ikke lånt bort noe. Det må være gjensidig tenker jeg. Selv lånte vi bilstol og litt annet utstyr mellom et vennepar sine barn og til vår siste. Jeg tar da jobben med å selge det, og de får pengene. Klær til ungene har også gått mellom, men får jo så klart ting tilbake i god stand, som kan selges/gis bort videre. Anonymkode: 4ae63...f6c 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #13 Skrevet 29. september 2022 Bare si at du skal selge det etter nestemann så det må være så pent og lite brukt som mulig Anonymkode: 38218...3bf 7 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #14 Skrevet 29. september 2022 Hva er det med folk som bare forventer å få låne ting? Da tåler de å få et nei også. Anonymkode: f7fbd...dcf 7
Million Skrevet 29. september 2022 #15 Skrevet 29. september 2022 Si nei. Dette hørtes frekt ut. Det er heller ikke noe særlig å låne vekk utstyr når man har planer om flere barn selv. Da ville jo ditt neste barn blitt den tredje som skulle bruke det, og det er ikke sikkert det utstyret/tingene hadde vært i like god stand lenger da. Kanskje noe utslitt eller ødelagt osv. 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #16 Skrevet 29. september 2022 Syns det der er så merkelig. At folk ikke skjønner at det blir slitasje på ting liksom.. Helt greit at du ikke vil låne bort når du skal ha det til fremtidige barn. Har en venninne som er litt "gjerrig". De har litt bedre råd enn oss men vil helst ikke bruke en kr mer enn de "må". De spurte ikke, men jeg passet meg veldig for hva jeg sa for hadde jeg først tilbydd så hadde de tatt alt 😆 De fikk låne ett par ting. Men da sa jeg sånn: vil du låne det og det så du kan se om du vil kjøpe samme? Funka heldigvis fint 😊 Anonymkode: 38122...746 6
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #17 Skrevet 29. september 2022 Jøss.. jeg er visst kjærringa mot strømmen her… Jeg ville lånt det bort. Du skal jo ikke bruke det selv før om lenge. Ingen grunn til at det skal ligge å støve ned i mellomtiden. Også ville jeg spurt om ikke hun hadde noe klær og utstyr til baby liggende fra førstemann, som du kan låne til din baby. Her har du muligheten til å starte en positiv trend. Hun sier vel ikke nei når du låner bort ditt?? Alle her virker å ta det for gitt at tingene vil bli ødelagt eller borte, men jeg ser ikke noen grunn til å anta det..? Tenk så flott om alle kan dele, i stedet for at alle kjøper hvert sitt nytt. Både for vennskap, lommebok og miljøet. Alt mitt baby utstyr og baby klær har gått på rundgang hos venninner. Når noen er ferdig med det får jeg det tilbake, og låner det ut til nestemann. Helt til det var utslitt. Og det samme har de andre gjort. Og slitene ting utbedres forløpende hos dem som har det akkurat da. Vippestolen fikk jeg tilbake med nytt trekk, vogna fikk jeg tilbake med nye hjul. Selv kjøpte jeg ny pute til en venninnes voksipose. Anonymkode: 17f13...fe9 3
Gjest Dævendøtte Skrevet 29. september 2022 #18 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jøss.. jeg er visst kjærringa mot strømmen her… Jeg ville lånt det bort. Du skal jo ikke bruke det selv før om lenge. Ingen grunn til at det skal ligge å støve ned i mellomtiden. Også ville jeg spurt om ikke hun hadde noe klær og utstyr til baby liggende fra førstemann, som du kan låne til din baby. Her har du muligheten til å starte en positiv trend. Hun sier vel ikke nei når du låner bort ditt?? Alle her virker å ta det for gitt at tingene vil bli ødelagt eller borte, men jeg ser ikke noen grunn til å anta det..? Tenk så flott om alle kan dele, i stedet for at alle kjøper hvert sitt nytt. Både for vennskap, lommebok og miljøet. Alt mitt baby utstyr og baby klær har gått på rundgang hos venninner. Når noen er ferdig med det får jeg det tilbake, og låner det ut til nestemann. Helt til det var utslitt. Og det samme har de andre gjort. Og slitene ting utbedres forløpende hos dem som har det akkurat da. Vippestolen fikk jeg tilbake med nytt trekk, vogna fikk jeg tilbake med nye hjul. Selv kjøpte jeg ny pute til en venninnes voksipose. Anonymkode: 17f13...fe9 Helt enig! Mye er like bra selv om tre babyer har brukt det på rundgang. Big deal liksom.. så lenge det er rent og helt, er det vel supert at det kan brukes av flere. Penger spart også!
Pilga Skrevet 29. september 2022 #19 Skrevet 29. september 2022 Du må begynne å speile denne venninna. Med speiling mener jeg at du svarer henne på samme måte som hun svarer deg på! Ofte liker ikke slike mennesker å møte seg selv i døra, men dette er du nødt til å gjøre med henne, ellers bruker hun deg Det er tydelig at hun ikke legger seg i selen for deg, men at hun forlanger at du skal gjøre det motsatte. Da hun sier nei til ting, så skal du også si nei til ting! 3 1
Pilga Skrevet 29. september 2022 #20 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jøss.. jeg er visst kjærringa mot strømmen her… Jeg ville lånt det bort. Du skal jo ikke bruke det selv før om lenge. Ingen grunn til at det skal ligge å støve ned i mellomtiden. Også ville jeg spurt om ikke hun hadde noe klær og utstyr til baby liggende fra førstemann, som du kan låne til din baby. Her har du muligheten til å starte en positiv trend. Hun sier vel ikke nei når du låner bort ditt?? Alle her virker å ta det for gitt at tingene vil bli ødelagt eller borte, men jeg ser ikke noen grunn til å anta det..? Tenk så flott om alle kan dele, i stedet for at alle kjøper hvert sitt nytt. Både for vennskap, lommebok og miljøet. Alt mitt baby utstyr og baby klær har gått på rundgang hos venninner. Når noen er ferdig med det får jeg det tilbake, og låner det ut til nestemann. Helt til det var utslitt. Og det samme har de andre gjort. Og slitene ting utbedres forløpende hos dem som har det akkurat da. Vippestolen fikk jeg tilbake med nytt trekk, vogna fikk jeg tilbake med nye hjul. Selv kjøpte jeg ny pute til en venninnes voksipose. Anonymkode: 17f13...fe9 Hun har jo fortalt at venninna sa nei til forespørselen hennes? Hvorfor skal hun dele alt, og ikke venninna? Jeg hadde behandla venninna mi slik hun hadde behandla meg, og da han hun ikke fått låne noe!... 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå