Gå til innhold

Henvisning til gynekolog fordi man ikke er komfortabel med fastlegen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hatt kvinnelig lege i alle år, men hun sluttet. Fikk ny kvinnelig fastlege, men fikk brev her forleden om at hennes liste var blitt delt med en annen lege og at jeg nå hadde fått en mannlig fastlege. Jeg må få foretatt en vanlig rutine GU som jeg normalt sett ville tatt hos fastlegen, men det ønsker jeg ikke nå å gjøre hos den mannlige fastlegen. Ringte fastlegekontoret og spurte om mulighetene for å få gå til en av de kvinnelige legene ved senteret, men det var ikke aktuelt. De jobbet ikke på den måten. Så da ble min eneste mulighet å få time hos den mannlige legen for å fortelle at jeg ikke ønsker at han skal foreta undersøkelsen, og be om henvisning. Dette måtte gjøres ved personlig oppmøte. Er dette virkelig vanlig praksis? Synes det er utrolig lite imøtekommende og nå vurderer jeg å gå privat, selv om jeg det er skikkelig surt å måtte bruke 2000kr på dette.. 

Jeg står SELVSAGT på venteliste hos en annen kvinnelig fastlege, men det er nok mange måneder til jeg eventuelt får plass hos henne. 

Anonymkode: 0f7c5...3eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja for henvisning må du dra til legen...men da betaler du 250 kroner hos legen og sp kanskje 250 hos gynekolog. Mye billigere en p gå privat 

• Nyttig 1
Skrevet

Slett ikke sikkert gynekologen aksepterer å få en henvisning på det grunnlaget, så du risikerer avslag. Greiest å bare ordne det privat om du må ha en kvinne.

Anonymkode: efe84...698

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg går privat siden jeg ikke får kvinnelig lege 

Anonymkode: 4c1d6...4be

• Liker 1
Skrevet

For å snu problemstillingen: Hvorfor forventer du at en annen lege, med full liste og nok å gjøre, skal bruke tid på deg som har en lege som kan utføre undersøkelsen, heller enn på sine egne pasienter? Hos fastlegen min kan det ta flere uker å få time, jeg hadde blitt ganske sur om jeg måtte vente enda lenger fordi hun skulle ta andre legers pasienter i tillegg. Ønsker du ikke å benytte deg av det offentlige tilbudet du faktisk har, får du betale for å gå privat.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Da får du gå privat? 

Du kan jo ikke forvente at andres fastleger tar deg inn?

Men, på mitt legekontor har jeg alltid ett lite utvalg av leger å velge i,  slike som er i praksis, og ofte en eller to vikarleger. De har ikke det på ditt legekontor?

Anonymkode: 9c008...83f

Skrevet

Jeg vil heller ikke ha min mannlige fastlege til å ta celleprøve, men betaler privat. Har mannlig gynekolog og, men vil bare ikke ha fastlegen min til å gjøre det 😄 

Anonymkode: 3db83...cc4

• Liker 1
Skrevet

Gå privat. Køene til offentlig gynekolog er lange nok fra før av, om ikke den skal fylles opp av de som bare ikke vil bruke fastlegen. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Du kan ikke forvente å få en kvinnelig fastlege til å utføre dette nei, men på mitt legekontor sier de ja til dette dersom legen har kapasitet. 
Synes det blir feil å bruke offentlig gynekolog til noe så enkelt som celleprøve, bare fordi du ikke vil at fastlegen skal. Det mest rettferdige, enkleste og dyreste blir å gå privat 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Ville bare bestilt time privat og betalt hva det koster, ikke bedt legen om henvisning. 

Anonymkode: 32448...1ea

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg ber også alltid min fastlege om å henvise meg til privat gynekolog da jeg synes undersøkelsen blir mye bedre,det er jo tross alt noe de jobber med hver dag. Det er ingen problem. Det skal sies at det har ingenting med kjønn å gjøre da gynekolog er en mann og den beste gynekologen jeg noen gang har hatt. Nå har han pensjonert seg og en kvinnelig gynekolog har overtatt. 

Anonymkode: 0c71b...553

• Liker 2
Skrevet

Du må selvsagt møte opp for å få henvisning. Om eneste grunnen til at du ønsker henvisning er at du ikke er komfortabel med mannlig fastlege, kan det godt hende du ikke får henvisning eller at gynekologen avviser henvisningen. Det er ofte krav om en grunn til å ta celleprøve hos offentlig gynekolog istedenfor fastlegen. 

Jeg får henvisning, men det er pga ptsd og voldtekter. Da er min erfaring at det går fint med henvisning. 

Anonymkode: 9a0f9...169

• Nyttig 1
Skrevet

Det skulle ha vært en kvinnehelse-dag i blant, hvor legekontoret har en kvinnelig lege som tar i mot alle problemstillinger knyttet til kvinnehelse. Eller noe lignende. Gjerne en dag for mannehelse også. 

Tror det dessverre er mange folk som synes enkelte ting er så ubehagelig å gjøre hos fastlegen, at de heller lar være å gjøre det. 

Jeg tror jeg har endometriose. Har tatt det opp med min fastlege, men han mener det ikke er noe viktig å finne ut av. Satte meg på venteliste hos en kvinnelig lege, men det er jo fastlegekrise. Tar sikkert over et år før jeg får bytte. 

Anonymkode: cc7ac...082

• Nyttig 2
Skrevet
Sofakona skrev (3 timer siden):

Ja for henvisning må du dra til legen...men da betaler du 250 kroner hos legen og sp kanskje 250 hos gynekolog. Mye billigere en p gå privat 

Hos spesialister (gynekologer) koster det gjerne mer. kr 375,- på poliklinikk på sykehuset i hvertfall, mulig enda mer i det private... og så tilkommer det kanskje utstyr/materiell i tillegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt kvinnelig lege i alle år, men hun sluttet. Fikk ny kvinnelig fastlege, men fikk brev her forleden om at hennes liste var blitt delt med en annen lege og at jeg nå hadde fått en mannlig fastlege. Jeg må få foretatt en vanlig rutine GU som jeg normalt sett ville tatt hos fastlegen, men det ønsker jeg ikke nå å gjøre hos den mannlige fastlegen. Ringte fastlegekontoret og spurte om mulighetene for å få gå til en av de kvinnelige legene ved senteret, men det var ikke aktuelt. De jobbet ikke på den måten. Så da ble min eneste mulighet å få time hos den mannlige legen for å fortelle at jeg ikke ønsker at han skal foreta undersøkelsen, og be om henvisning. Dette måtte gjøres ved personlig oppmøte. Er dette virkelig vanlig praksis? Synes det er utrolig lite imøtekommende og nå vurderer jeg å gå privat, selv om jeg det er skikkelig surt å måtte bruke 2000kr på dette.. 

Jeg står SELVSAGT på venteliste hos en annen kvinnelig fastlege, men det er nok mange måneder til jeg eventuelt får plass hos henne. 

Skjønner ikke hvorfor det ikke er aktuelt med mannlig gynekolog. De er faktisk ofte både flinkere og mer empatiske. En skulle tro at en som selv eide et slikt organ visste hvordan det best kunne behandles men erfaringen er motsatt. 

Anonymkode: 351f3...d1a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg får henvisning, men det er pga ptsd og voldtekter. Da er min erfaring at det går fint med henvisning. 

Samme her. Det er uansett lov å spørre uansett grunn. Men du må møte hos fastlegen først. 

Anonymkode: d9c0c...055

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor det ikke er aktuelt med mannlig gynekolog. De er faktisk ofte både flinkere og mer empatiske. En skulle tro at en som selv eide et slikt organ visste hvordan det best kunne behandles men erfaringen er motsatt. 

Anonymkode: 351f3...d1a

Deg om det. Vi er forskjellige med forskjellige behov og ønsker.

Anonymkode: d9c0c...055

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker aldri fastlegen til sånne undersøkelser, ikke pga kjønn, men pga jeg syns det blir for nært kjennskap / vennskap. Har ikke problemer med å gå til mannlig gynekolog men hvis du har det, så er det helt fair at du ikke lar fastlegen utføre dette. Det kommer sikkert legen til å forstå 🙂

Skrevet

Tenker det er helt innafor å be om en henvisning til en spesialist. De er nok vant med slike henvendelser.

Ellers går jeg selv privat. Ser at det koster 1400kr for en gynekologisk undersøkelse med ultralyd, celleprøve, bakterieprøver osv. 1300 kr for "årlig sjekk".

Jeg betaler gledelig de pengene. Veldig komfortabel dame, og hun strekker seg langt om det er noe. 

Anonymkode: 5e751...7b4

• Liker 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Ja tror nok det er vanlig praksis ja. jeg ville bestilt privat å betalt det som det koster

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...