Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #1 Skrevet 29. november 2005 La det være et halsbånd til bikkja, kattesand til katta, hårspenner eller matvarer i butikken, der du ser det er kjøpt mest av, og ikke fullt så mye av den andre varen. Kjøper du den tingen det har gått mest av, eller går du for det du vil ha selv? Selv kjøper jeg av og til ting som "andre har kjøpt", og jeg vet det er flere der ute, ellers hadde det ikke vært halvtomt i hyllene av en ting det er flere av.
vixen Skrevet 29. november 2005 #2 Skrevet 29. november 2005 Kjøper det jeg vil, helt uavhengig av om det er igjen en vare i hylla eller om den er full... Skal det være et salgstriks om hylla nesten er tom? Da jeg jobbet i butikk fylte vi opp varer kontinuerlig...
Arkana Skrevet 29. november 2005 #3 Skrevet 29. november 2005 Jeg bryr meg ikke om hva andre kjøper, kjøper det som passer meg. Jeg vet uansett stort sett alltid hvilket merke jeg vil ha før jeg går i butikken (fordi jeg har kjøpt det før, anbefalinger fra andre, har sett tester på TV/nettet eller hva som helst), så det betyr ingenting om alle andre velger f.eks. Whiskas, hvis jeg vet at jeg vil ha Friskies. Skulle jeg mot formodning være usikker på hva jeg skal kjøpe spør jeg heller betjeningen som kan gi meg råd om hva som passer for meg. Tror aldri jeg har tenkt over hvorfor en hylle er tom eller ikke, har i allefall aldri falt meg inn å tenke at det må være et spesielt bra produkt.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #4 Skrevet 29. november 2005 Tenkte mer på samme varen, i annen type. F.eks Whiskas som du sier, med oksekjøtt, så er det mest kjøpt av kylling, så kjøper du kylling. Er det solgt mange svarte spenner enn de rosa, kjøper du de svarte osv.
Gjest gjesta Skrevet 29. november 2005 #5 Skrevet 29. november 2005 Det har jeg faktisk ikke tenkt over i dagligvarebutikken, men på polet kan jeg legge merke til om det er lite igjen av en vin jeg lurer på å kjøpe. Og dersom det er lite igjen, tolker jeg det dithen at vinen er populær, og sikkert god
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #6 Skrevet 29. november 2005 Tror aldri jeg har tenkt over hvorfor en hylle er tom eller ikke, har i allefall aldri falt meg inn å tenke at det må være et spesielt bra produkt. ← Enig. På noen måter påvirkes jeg selvsagt av andre - jeg kan se noen gå med et fint plagg, og lete etter noe liknende i butikken, og selv om jeg har min egen stil er det ikke til å komme unna at jeg også blir påvirket av motene og hva som finnes i butikkene. men å kjøpe det jeg ser/tror andre kjøper i butikken? Nei - dessuten kan det jo hende kunden som er i butikken samtidig med meg har helt håpløs smak... Det har vel likevel hendt to ganger at jeg har vært i en liknende situasjon: Den ene gangen møtte jeg ei studievenninne i butikken som ville kjøpe samme kjole som jeg gikk og bar på (vi måtte faktisk utveksle tlfnumre for å ikke gå likt kledd på studiefester det året), den andre gangen oppdaget jeg at personen foran meg i køen hadde bestemt seg for samme plagg som meg.
Gjest Gjest Skrevet 29. november 2005 #7 Skrevet 29. november 2005 Tenkte mer på samme varen, i annen type. F.eks Whiskas som du sier, med oksekjøtt, så er det mest kjøpt av kylling, så kjøper du kylling. Er det solgt mange svarte spenner enn de rosa, kjøper du de svarte osv. ← Sånn tenker jeg ikke... Tror jeg heller tenker at det lille som er igjen er "rester", amme om det er mat eller hårpynt... Litt irrasjonelt det også, unntatt når "restekjøttet" ligger utafor emballasjen sin i frysedisken.
Arkana Skrevet 29. november 2005 #8 Skrevet 29. november 2005 Tenkte mer på samme varen, i annen type. F.eks Whiskas som du sier, med oksekjøtt, så er det mest kjøpt av kylling, så kjøper du kylling. Er det solgt mange svarte spenner enn de rosa, kjøper du de svarte osv. ← Nei, jeg vet hva jeg vil ha der også, eller rettere sagt, katten vet hva hun vil ha. Men hvis jeg f.eks. hadde tenkt å kjøpe Ballerina bringebærkjeks, og ser at det er sitron-kjeksen det er minst igjen av, så tenker jeg aldri at "det må være fordi den er best, da kjøper jeg den istedet", for jeg har allerede bestemt meg for bringebærkjeks, siden det er den jeg liker best. Eller hvis jeg foretrekker rosa spenner, og hater de svarte, så blir jo ikke de svarte mer attraktive bare fordi jeg ser at andre synes de er populære, de rosa er fremdeles de jeg foretrekker, så da kjøper jeg dem. Det eneste måtte være hvis jeg ser de har fått en ny versjon av varen (f.eks. en helt ny smak), som jeg aldri har prøvd før. Da kan det hende jeg velger bort den smaken jeg hadde tenkt å kjøpe for å prøve den nye, men heller ikke her har det noe å si hva andre måtte velge.
Gjest Piper Skrevet 29. november 2005 #9 Skrevet 29. november 2005 Kjøper det jeg vil, og tenker faktisk ikke på hva som det blir solgt mest eller minst av.
Gjest Pet Skrevet 29. november 2005 #10 Skrevet 29. november 2005 Ikke noe problem i den Rema-butikken som ligger nærmest meg - der har de stort sett bare en vare av hvert slag. Ofte har de ikke det jeg skal ha i det hele tatt. Føler meg hensatt til gamle øst-Europa der inne, må være Norges dårligste matbutikk.
Gjest gjest1 Skrevet 29. november 2005 #11 Skrevet 29. november 2005 Det har jeg faktisk ikke tenkt over i dagligvarebutikken, men på polet kan jeg legge merke til om det er lite igjen av en vin jeg lurer på å kjøpe. Og dersom det er lite igjen, tolker jeg det dithen at vinen er populær, og sikkert god ← I virkeligheten kan det være litt motsatt.. Populære viner fylles kontinuerlig i hyllene Se etter de det er mest flasker av, så ser du hvilke som selger best. (Ofte lurt..noen viner blir stående leeenge)
Chiquita Skrevet 29. november 2005 #12 Skrevet 29. november 2005 Det har jeg faktisk ikke tenkt over i dagligvarebutikken, men på polet kan jeg legge merke til om det er lite igjen av en vin jeg lurer på å kjøpe. Og dersom det er lite igjen, tolker jeg det dithen at vinen er populær, og sikkert god ← Jeg tenker motsatt på polet jeg. Fulle hyller tolker jeg som et tegn på at den nettopp er blitt fylt opp, og at den derfor er populær. Hyller med lite i unngår jeg som oftest (om jeg ikke skal ha akkurat den vinen da), fordi jeg tolker det som om de ikke har bestilt opp masse til påfylling, siden det ikke går så mye av vinen... Så jeg går etter fulle hyller om jeg ikke helt vet hva jeg vil ha.
Gjest LoisLane Skrevet 29. november 2005 #14 Skrevet 29. november 2005 Jeg kjøper det jeg vil ha. Hvis jeg tenker slik i noen grad, er det omvendt-prinsippet som gjelder. Henger det igjen to brune topper og åtte grønne, tar jeg den grønne. Da er det minst sjanse for å kle seg likt som alle andre. Har en stygg teori om at folk flest har dårlig smak.
Gjest lilletroll Skrevet 30. november 2005 #15 Skrevet 30. november 2005 La det være et halsbånd til bikkja, kattesand til katta, hårspenner eller matvarer i butikken, der du ser det er kjøpt mest av, og ikke fullt så mye av den andre varen. Kjøper du den tingen det har gått mest av, eller går du for det du vil ha selv? Selv kjøper jeg av og til ting som "andre har kjøpt", og jeg vet det er flere der ute, ellers hadde det ikke vært halvtomt i hyllene av en ting det er flere av. ← Jeg kjøper det JEG vil ha TOTALT uavhengig av hvilken vare det er mest igjen av i hyllen. (Som regel går jeg etter pris)
tommeline Skrevet 30. november 2005 #16 Skrevet 30. november 2005 Jeg kjøper det jeg vil ha! Man skal følge godt med i butikken for å ha oversikt over hva det går mest av. Varer fylles jo på hele tiden, så det trenger ikke bety at det går lite av en vare selv om hyllen er full. Men sånn generelt har vel butikkene funnet ut at vi fristes mest av fulle hyller.
Gjest Sesselja Skrevet 30. november 2005 #17 Skrevet 30. november 2005 Jeg kjøper det jeg vil ha. Hvis jeg tenker slik i noen grad, er det omvendt-prinsippet som gjelder. Henger det igjen to brune topper og åtte grønne, tar jeg den grønne. Da er det minst sjanse for å kle seg likt som alle andre. Har en stygg teori om at folk flest har dårlig smak. ← Enig i denne. Kanskje ikke at jeg mistenker folk flest for å ha dårlig smak, men jeg synes det er kjipt å kjøpe noe som "alle andre" har. Jeg er mer tilbøyelig til å kjøpe noe andre ikke har, enn det samme. Derfor handler jeg heller ikke på IKEA...
Gjest synseren Skrevet 30. november 2005 #19 Skrevet 30. november 2005 Kjøper det jeg selv vil ha, er upåvirket av hva andre kjøper .
Gjest gjesta Skrevet 30. november 2005 #20 Skrevet 30. november 2005 I virkeligheten kan det være litt motsatt.. Populære viner fylles kontinuerlig i hyllene Se etter de det er mest flasker av, så ser du hvilke som selger best. (Ofte lurt..noen viner blir stående leeenge) ← Det kan godt hende.. Vet ikke helt hvorfor jeg er av den oppfatningen. Men uansett er det ikke utslagsgivende, står jeg med en vin jeg har lyst på kjøper jeg den uavhengig av mengden i hylla. Sånn er det nok med det aller meste jeg kjøper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå