AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #1 Skrevet 29. september 2022 Blir litt overveldet når jeg skal lese meg opp på dette. Banken nevnte fond ei stund tilbake da jeg sparer penger og har ikke brukt noe. Kom over en kommentar her inne hvor noen angret på å ikke ha pengene i fond. Anonymkode: 51d28...a60
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #2 Skrevet 29. september 2022 Hva mener du med trygt egentlig? Ingen kommer til å bryte seg inn i fondskontoen din å stjele pengene om det er det du tror.. Anonymkode: 32ca1...bec
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #3 Skrevet 29. september 2022 Hva mener du med "trygt"? Du får potensielt mye høyere avkastning på fond enn å ha pengene i banken, men det er jo en høyere risiko. Historisk sett har det alltid lønt seg å spare i fond om du lar dem stå lenge, men om du er avhengig av pengene på et visst tidspunkt øker risikoen for at du kan tape. Jeg har per nå tapt rundt 30 000 på det jeg har satt inn i fond siste året, men siden jeg ikke trenger pengene nå så er det bare å vente og håpe på at de går opp igjen de neste årene. Anonymkode: c250a...47b 3
Portia Catonis Skrevet 29. september 2022 #4 Skrevet 29. september 2022 Har penger i flere forskjellige fond, i tillegg til bank og enkeltaksjer. Cluet med fond er å ikke satse alt på én hest, og man må sette inn pengene over tid fremfor alt på en gang.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #5 Skrevet 29. september 2022 Man må ha langsiktig perspektiv. Og det er også en fordel å sette inn litt hver måned. Mesteparten av sparingen er tiltenkt pensjon. Absolutt all sannsynlighet tilsier at pengene da har kastet mye mer av seg enn jeg ville fått i banken. Om jeg for eksempel skal forplikte meg til å betale for ny bil om 6 måneder så tar jeg gjerne pengene ut av fond ganske umiddelbart, for å ikke risikere å måtte ta ut akkurat når det er en dupp. Og om jeg vet jeg skal pusse opp noe i løpet av to år så sparer jeg bare mer på høyrente, og mindre i fond, frem i til det. Anonymkode: 2a742...e4e
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #6 Skrevet 29. september 2022 Tryggeste er alltid sparekonto. Selv har jeg store summer i globalt indexfond. Som har gitt meg ca 14% i året lenge, lever på denne avkastningen. Den dekker mine faste utgifter som bolig og strøm. Anonymkode: cf37f...ec0
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #7 Skrevet 29. september 2022 Vi har lang sparehorisont (sparer til pensjon om minst 25-30 år), og sparer i et globalt indeksfond. Det har i all tid lønt seg om man har et tiårsperspektiv (eller mer), også under finanskriser på 20-tallet og 80-/90-tallet. Regner med at det er slik nå også. Sparer man til egenkapital, for å bytte tak, pusse opp badet eller lignende om 1-2 års tid, ville jeg ikke satt pengene i fond nå. Anonymkode: 5c692...943
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #8 Skrevet 29. september 2022 Sparer i fond, har rundt 400k. Har LANG sparehorisont og er ikke bekymret selv om det er harde tider nå. Sparer jevnlig og skal uansett ikke bruke pengene på 20-30 år. Anonymkode: 0d005...2c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå