AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #1 Skrevet 28. september 2022 Hei! Jeg er en kvinne i 20 årene som har ekstremt kalde føtter og hender. Det har egentlig vært sånn noen år, men nå de siste månedene har det blitt mye værre. Jeg merker det ikke så mye i føttene når jeg er i bevegelse og går, men med engang jeg sitter i ro, kjennes det ut som om jeg har føttene mine i snø. Før har det ikke vært «smerter», men mer et ubehag, nå gjør det mer vondt. Det gjør vondt fra føttene til litt over anklene. Jeg har slitt med jernmangel og anemi før, og gått på jerntabeletter mot dette. Likevel har ikke problemet med de kalde føttene og hendene endret seg. Noen som har erfaring? Anonymkode: 79385...434
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #2 Skrevet 28. september 2022 SJekket stoffskiftet? Jeg plages ikke så mye med kalde hender, men jeg bruker ullsokker omtrent året rundt. Anonymkode: 16f84...60c
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #3 Skrevet 28. september 2022 Du har tatt dette opp med lege, og det er konkludert med at det ikke er sykdom? Det er jo steg 1. Så blir kalde hender og føtter (gitt at du ikke er syk) verre av kjente ting. Røyking (og snusing, kan en anta), alkohol, usunt kosthold og usunn livsstil. Så «motgiften» er å slutte all røyking etc, være måteholden med alkohol, venne seg til et normalt sunt kosthold (altså ikke et begrenset kosthold, men ett som gir kroppen nødvendig mengde av både kalorier og næringsstoffer, verken med stor mengde «tomme kalorier» i form av junk eller for få kalorier, men masse andre næringsstoffer). Så bør du trene jevnlig, fordi bevegelse øker blodgjennomstrømningen, også når du er i ro. Og forsøke å ikke stresse og mentalt eller fysisk slite deg ut på hverdagen. Noen har veldig kalde hender og/eller føtter. Det er genetisk, og kan vel kalles en «lidelse» selv om det nok ikke er en sykdom. Alle tiltakene over vil hjelpe også mot dette, men ingen kan endre medfødt tilbøyelighet. I så fall bør du bruke tykke sokker, votter og ha noen varmelapper tilgjengelig i lomma i tilfelle behov. De fås i gjenbrukbare varianter. Du kan også kjøpe varmesåler til skoene. Anonymkode: fb058...1a2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå