Gå til innhold

Gjeldsproblemer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne av meg har en del forbrukslån som hun veldig gjerne vil betale ned. 300.000kr gjeld og ca 150.000kr renter. Hun eier et hus og dersom hun hadde lånt oppå huset hadde hun fortsatt hatt tilsvarende 15% i egenkapital. Problemet er at hun ikke kan låne i hennes egen bank grunnet betalingsanmerkning. Banken har henvist henne til en annen bank men der er etableringsgebyret 100.000kr. Er dette den eneste muligheten til å kunne betale ned gjelda kjapt på? Noen som har noen forslag her? 

Anonymkode: 4a84b...cd1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen?

Skrevet

Dersom hennes egen bank har sagt nei så er det svaret de gir. Ikke mye å gjøre med det.

Da må man se etter alternativer. Problemet her da er betalingsanmerkning. Veldig få banker vil godta de med unntak av de som har spesialisert seg på det, og de vil naturligvis ta betalt for økt risiko.

Jeg kjenner ikke prisene de opererer med men det er jo verdt å forhøre seg med flere banker. Det verste er å få nei.

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ei venninne av meg har en del forbrukslån som hun veldig gjerne vil betale ned. 300.000kr gjeld og ca 150.000kr renter. Hun eier et hus og dersom hun hadde lånt oppå huset hadde hun fortsatt hatt tilsvarende 15% i egenkapital. Problemet er at hun ikke kan låne i hennes egen bank grunnet betalingsanmerkning. Banken har henvist henne til en annen bank men der er etableringsgebyret 100.000kr. Er dette den eneste muligheten til å kunne betale ned gjelda kjapt på? Noen som har noen forslag her? 

En betalingsanmerkning eller flere? Hvis det bare er en, så kan hun prioritere å få betalt vekk den, og så fjernes den med en gang i inkassoregisteret.

100 000 i gebyr for å ta opp et lån!??? I all verdens land og riker.... det hadde jeg ALDRI gått med på. For en shady bank?!! Hva heter den griske banken, og hvilken rente kan de tilby på lån, siden din venninne vurderer den?

Anonymkode: 24506...b2b

• Liker 2
Skrevet

100.000 i etableringsgebyr? Det var ille. Blesten eller denne uno et eller annet er bedre, Bank 2 er det vel også noe som heter. 

Startlån i kommunen er også en mulighet.

Anonymkode: f2327...a1d

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan hun få avdragsfrihet på boliglånet en periode og bruke det til å betale ned forbrukslånet? Må for all del ikke ta opp nytt drittlån for å dekke det som hun allerede har. Ellers tenker jeg at kanskje hun lærer at forbrukslån er fy-fy. Noen må lære på den harde måten og miste huset.

Anonymkode: 807b6...341

• Liker 1
Skrevet

Ts her.. det er visst veldig normalt med etableringsgebyr på 100-150k. Det er ikke noe shady bank, men de skal ha betalt for å få noen med betalingsanmerkninger som kunde. Så ja.. 

Hun har virkelig lært av dette her men det er vanskelig å komme ut av denne knipa. Jeg skal tipse henne ang startlån. Kanskje der er noe å hente. Det er sikkert også mulig med avdragsfriperiode for å betale ned men det vil jo ta flere år. Hun må jo betale ned nesten en årslønn. Det er frustrerende å ha pengene (i form av nedbetalt lån) men å ikke kunne få bruke dem i en situasjon som dette. Det hadde jo løst alt. Skal også sjekke opp de to bankene som har blitt tipset om her i tråden. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

100.000 i etableringsgebyr? Det var ille. Blesten eller denne uno et eller annet er bedre, Bank 2 er det vel også noe som heter. 

Startlån i kommunen er også en mulighet.

Anonymkode: f2327...a1d

Ts her.. Det er også 2-4% etableringsgebyr i disse bankene. Det som skjer ved sånn refinansiering med betalingsanmerkninger er at man flytter hele boliglånet til den nye banken og da betales det 2-4% av lånebeløpet som etableringsgebyr. Derfor blir det fort 100k. 

Skrevet

Dyrt å være fattig  tydeligvis, men få unna betalingsannmerkningen på ett eller annet vis. Og så prøv å bake inn i boliglån. 

Evnt ved å ha noen få mnd med utsetting av avdrag på boliglån. 

Om hele summen du nevner over er det som det er betalingsanmerkning pga så har en større problem.

Anonymkode: 20858...e06

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ts her.. det er visst veldig normalt med etableringsgebyr på 100-150k. Det er ikke noe shady bank, men de skal ha betalt for å få noen med betalingsanmerkninger som kunde. Så ja.. 

Hun har virkelig lært av dette her men det er vanskelig å komme ut av denne knipa. Jeg skal tipse henne ang startlån. Kanskje der er noe å hente. Det er sikkert også mulig med avdragsfriperiode for å betale ned men det vil jo ta flere år. Hun må jo betale ned nesten en årslønn. Det er frustrerende å ha pengene (i form av nedbetalt lån) men å ikke kunne få bruke dem i en situasjon som dette. Det hadde jo løst alt. Skal også sjekke opp de to bankene som har blitt tipset om her i tråden. 

Det er ikke veldig vanlig med etableringsgebyr i den størrelsesorden, tvert imot. Og det er ikke lenge siden det var veldig mye fokus på dette i nyhetene, og flere ble etterforsket og siktet pga denne type svindel.

Anonymkode: b6129...cab

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...