Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går siste året på lærerutdanningen, har elsket alle praksisperiodene og jobbene som vikar, og har gledet meg masse til å bli lærer. Så er det blitt streik og jeg ser hvor lite respekt og tillit lærerne egentlig har i samfunnet. Utallige hetsetråder/innlegg her på kg av folk som framstiller lærere som grådige, egoistiske sytekopper og er ufravikelig overbevist om at læreryrket bare består av lange ferier, korte dager og høy lønn. «Alle» vet tydeligvis mye mer om lærernes arbeidsforhold enn lærerne selv og lærerne streiker selvfølgelig fordi de ønsker mye høyere lønn enn alle andre (når de egt bare ønsker tilsvarende lønnsutvikling etter å ha vært lønnstapere år etter år…)

Jeg vil bare presisere at det absolutt ikke er læreres «syting» (aka formidling av faktiske forhold) som gjør at folk ikke søker seg inn på lærerutdanning/dropper ut. Jeg syns vanlige folks hets av lærere er en skikkelig uting og er redd det bidrar til å senke statusen og gjør yrket enda mer uattraktivt, som igjen kan føre til enda dårligere rekruttering…

vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette innlegget, blir sikkert nedhetset dette også, men har kanskje håp om at noen har noen oppmuntrende ord til en snart lærer:)

Anonymkode: c5df0...031

• Liker 4
  • Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Går siste året på lærerutdanningen, har elsket alle praksisperiodene og jobbene som vikar, og har gledet meg masse til å bli lærer. Så er det blitt streik og jeg ser hvor lite respekt og tillit lærerne egentlig har i samfunnet. Utallige hetsetråder/innlegg her på kg av folk som framstiller lærere som grådige, egoistiske sytekopper og er ufravikelig overbevist om at læreryrket bare består av lange ferier, korte dager og høy lønn. «Alle» vet tydeligvis mye mer om lærernes arbeidsforhold enn lærerne selv og lærerne streiker selvfølgelig fordi de ønsker mye høyere lønn enn alle andre (når de egt bare ønsker tilsvarende lønnsutvikling etter å ha vært lønnstapere år etter år…)

Jeg vil bare presisere at det absolutt ikke er læreres «syting» (aka formidling av faktiske forhold) som gjør at folk ikke søker seg inn på lærerutdanning/dropper ut. Jeg syns vanlige folks hets av lærere er en skikkelig uting og er redd det bidrar til å senke statusen og gjør yrket enda mer uattraktivt, som igjen kan føre til enda dårligere rekruttering…

vet ikke helt hvorfor jeg skriver dette innlegget, blir sikkert nedhetset dette også, men har kanskje håp om at noen har noen oppmuntrende ord til en snart lærer:)

Ingenting å grue seg for. Foresatte er som regel veldig hyggelige. Så har du alltids noen som skal være negative, eller tror du kan fikse alt med et knips. Gi de litt tid og lytt, så gir de seg ganske raskt. Skolen er jo ikke slik den var når de gikk der selv, så er nok mye forventninger som ikke blir innfridd. 

Anonymkode: f4260...d77

• Hjerte 1
Skrevet

Mor her...jeg heier på deg og alle lærere. Hadde det ikke vært for dere hadde alle barn måtte hat hjemmeundervisning...da skulle nok de fleste på kg fått en annen tone.

Folk her inne see dessverre ikke der lærer og de som jobber i barnehage stor for og hva de gjør 

Jeg har en på skolen og tanken på han ikke skulle få den læringen, sosiale etc fra dere lærer...huff...tanken på at jeg skulle gjort deres jobb hjemme...nei...det er en grunn til at dere er lærer ..dere er flinke og gode i jobben 🥰

• Hjerte 4
Skrevet

Trist å lese. Men da kan du bli en sånn lærer som forteller hvor deilig det er å være lærer! De  er det dessverre ikke for mange av. 

Anonymkode: 77fa4...2aa

• Liker 2
Skrevet

Trist å lese. Men da kan du bli en sånn lærer som forteller hvor deilig det er å være lærer! De  er det dessverre ikke for mange av. 

Har vært litt vanskelige med alle trådene som har vært på KG. Der har det blitt skutt fra hofta mot en yrkesgruppe som ikke hører noen steder hjemme. Når man alltid må forsvare seg og motpart bare syner, er det vanskelig. KG er heldigvis ikke virkeligheten. En hver idiot kan sitte bak en skjerm og tøffe seg mot andre. 

Anonymkode: f4260...d77

• Hjerte 3
Skrevet

Velkommen som kollega i verdens beste jobb! ❤️

I motsetning til hva ab2aa tror består lærerstanden stort sett av folk som elsker jobben sin og som mer enn gjerne forteller hvor fint det er å være lærer. Det er tøffe tak, og jeg kjenner også at jeg tynges av alt jeg leser her inne og i media. Det er frustrerende å ikke bli hørt når man forteller hva som trengs for å få en bra skole, selv om man er den som burde vite best. Men likevel, jeg kunne aldri vært noe annet enn lærer. 

Anonymkode: a4f3d...185

• Hjerte 2
Skrevet

Velkommen som kollega i verdens beste jobb! ❤️

I motsetning til hva ab2aa tror består lærerstanden stort sett av folk som elsker jobben sin og som mer enn gjerne forteller hvor fint det er å være lærer. Det er tøffe tak, og jeg kjenner også at jeg tynges av alt jeg leser her inne og i media. Det er frustrerende å ikke bli hørt når man forteller hva som trengs for å få en bra skole, selv om man er den som burde vite best. Men likevel, jeg kunne aldri vært noe annet enn lærer. 

Anonymkode: a4f3d...185

Takk❤️ Jeg har også bare møtt positive og snille lærere som er glade i jobben og elevene gjennom alle praksisperiodene og vikarjobbene jeg har hatt

ts

Skrevet

Velkommen, kjære deg! Jeg jobber som lektor i vgs og elsker jobben min. Hetsen overgår heldigvis ikke alle de gode øyeblikkene i klasserommet. 

Anonymkode: 022e8...43f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg holder ingen lærere personlig ansvarlig for politikken utdanningsforbundet fører. At mine barn hadde første skikkelige skoledag etter sommerferien i dag klandrer jeg ikke barnas lærere for. Men jeg er veldig glad for at streiken er over, det har vært en stor belastning, mest for barna, men også hele familien.

De aller fleste lærere jeg har møtt har vært både veldig hyggelige og flinke i jobben sin. Jeg håper du kommer deg godt igjennom den første tiden i jobb, som jeg har hørt kan være ganske tøff, og at du trives i jobben din. 

Anonymkode: cd42b...ade

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Heier på deg. Har tre barn i skolen.

Vært en hektisk periode da mine var rammet av streiken,men jeg ble skuffet over tvungen lønnsnemnd. 

Håper det forsatt er gode lærere der ute når mine barn engang blir foreldre. 

Anonymkode: 03375...a94

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har enormt med respekt for dere lærere. Så utrolig mye dere må stå i, men adferdsvansker, diagnoser, mobbing og det som er. Dere hadde fortjent en høyere lønn, og jeg forstår streiken. Har selv 1. klassing i år og er så fornøyd med kontaktlærer. 

Hilsen sykepleier

Anonymkode: 4a2ed...e3e

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Har flere lærere i familien min (pluss at jeg har jobbet som assistent), så jeg synes lærere fortjener mer respekt samt høyere lønn - ulempen med streiken er jo barna som har gått i ukesvis uten undervisning, for det er jo barna som lider for det. 

Lærere jobber MYE overtid. Ene i familien min har vært hjemme i mammapermisjon, og har sittet og laget undervisningsopplegg mens hun har hatt babyen hjemme. Hun sitter også til sent på kveld og retter oppgaver, innleveringer og prøver, svarer på mailer fra kolleger, elever og foreldre. De jobber mer enn de får avspasering for i feriene. Og ingen overtidsbetalt. I alle fall etter det jeg har hørt fra de lærerne jeg kjenner. Kanskje annerledes på barneskole enn ungdomsskole og vgs. 

Jeg har i alle fall stor respekt for lærere!

• Hjerte 1
Skrevet

Spesialsykepleier her ☺️ Jeg heier på dere lærere og håper sete vinner frem med kvalitet og engasjement i skolen. Stå på! ☺️

Anonymkode: 9a66e...e10

• Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Heier på deg. Har tre barn i skolen.

Vært en hektisk periode da mine var rammet av streiken,men jeg ble skuffet over tvungen lønnsnemnd. 

Håper det forsatt er gode lærere der ute når mine barn engang blir foreldre. 

Anonymkode: 03375...a94

Foreldre som deg❤️ Takk for støtten! Som trebarnsmor selv, forstår jeg også at dette har vært beintøft for familier landet rundt. Vi er mange engasjerte og dyktige lærere som kommer til å fortsette, fordi vi ikke kan tenke oss noe mer givende enn å få utdanne og heie fram barna deres. 

Anonymkode: 022e8...43f

Skrevet

Kom deg unna mens du fortsatt kan... Jeg elsker å være i klasserommet med elevene,  men arbeidsbetingelsene har bare blitt verre og verre år for år.

Anonymkode: 2c38a...b52

Skrevet

Så kjekt å se at det er flere lærere som skryter av jobben sin. I like 🥰🤩

• Hjerte 1
Skrevet

Ufravikelig overbevist??? 

Anonymkode: e6faf...8e0

Skrevet

Skjønner deg godt TS, det er en utakknemlig jobb. Er på mitt 6 år som kontaktlærer på barneskole, var tilkallingsvikar i 3-4 år før det mens jeg studerte. Har mista all motivasjon til å gjøre en god jobb som lærer etter i høst. Det har alltid vært slitsomt, men det å få slengt i sveisen at vi har skyld i alt som går galt med dagens unge og er helt uunværlige for både det ene og det andre, men samtidig få beskjed om at såååå viktige er vi ikke. Egentlig er vi ikke viktige i det hele tatt og kan fint erstattes med hvem som helst. Vi skal bare slutte å klage og dra oss på jobb igjen. Vi har tross alt en lang sammenhengende arbeidsfri periode på sommeren, og alle kan barneskole pensum, late er vi og og gjør visst en dårlig jobb, mobber elever og ødelegger liv. Så lærere skal bare holde kjeft og ta imot drittslenging på toppen av uendelig arbeidsoppgaver og dårlig samvittighet ovenfor elever. Det sliter hardt på en allerede sliten motivasjon.

Nå gjør jeg bare det som forventes av meg ut ifra arbeidskontrakt, og ikke hva som forventes av meg fra rektor, foreldre og samfunnet generelt. Teller timer, jobber alle mine timer på jobb og legger fra meg alt som har med jobb å gjøre når jeg drar hjem. Er folk misfornøyd med jobben jeg gjør så får de klage, det gjør de visst uansett. Jeg prioriterer alt som omhandler min undervisning og elevene, og da går jeg ut ifra alt som omfavner flest mulig av elevene, alt annet kan vente. Det betyr at de som sliter faglig, men ikke har noen ekstra ressurser ikke alltid blir tatt hensyn til. Har jeg ikke tid og har jobbet mine arbeidstimer i en uke, så må elevprioriteringen også vente, også kjører vi et ferdig opplegg (skolestudio😴) i timene hvis jeg ikke rekker å planlegge. Lekser blir ikke retta eller tilpasset, det har jeg ikke tid til hvis det dukker opp en elevsak, noe det gjør stadig vekk.

Gidder ikke å oppdra andre sine unger mer og samtidig få kjeft av samfunnet og bli kalt lat. Aldri jobba så mye som jeg har gjort siden jeg ble lærer, og aldri fått så lite tilbake for innsatsen jeg legger i. Dette blir mitt siste år som lærer.

Ja jeg snakker ned yrket, fordi det er et drittyrke slik det er nå. Jeg skulle ønske noen snakka ned yrka mens jeg var student og tilkallingsvikar, kanskje hadde jeg valgt noe annet. Jeg trivdes veldig godt i praksis, syntes vikarjobbing var artig, men ingenting av det forberedte meg på hva det egenetlig betyr å være lærer(spesielt kontaktlærer).

Anonymkode: 67f55...0c3

• Liker 1
  • Hjerte 2
Skrevet

Til TS! 

Medstudent og lærervikar her😊 

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og har kjent på mye av det samme som deg gjennom streiken.

Jeg tenker at det er vår jobb som framtidige lærere å fortsette kampen i framtida og være advokat for elevene våre. Så lenge jeg selv er klar over at hetsen som kommer ikke er fakta men heller synsing, så tar jeg meg ikke nær av det, og skal heller ikke la det påvirke jobben jeg skal gjøre. 

For det er tross alt noe magisk med å nå inn til elever, å få se dem mestre og blomstre, og ikke minst utvikle seg over tid. Det er en fantastisk jobb der ingen dag er lik og som aldri blir kjedelig. Jeg gleder meg til å bli ferdig med utdannelsen så jeg kan få enda mer tid med elevene😃

Anonymkode: ec5fe...bee

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er også lærerstudent (ppu), og kjenner litt på det samme. Men vi flytter til utlandet om et år, så jeg må jobbe som lærer der og det tror jeg blir ganske annerledes.

Jeg tror det er viktig - for den fremtidige lærerstanden - at det som synliggjøres i media er alle utfordringene i skolen, ikke fokus på lønn. Det forstår ikke folk. De ser bare god lønn og mye fri. 

Anonymkode: 51fca...717

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...