Gå til innhold

Jeg har babyen hele tiden, far bare " hjelper til", normalt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal det være sånn? Jeg er jo i permisjon, har en klistremerkebaby, føler jeg har all ansvaret også når han er hjemme fra jobb, han liksom bare holder og leker osv når jeg gjør nødvendige ting som å dusje, lage middag osv. Jeg har ikke fått gjort noe for meg selv på 7 mnd nå. 

Det er jeg som gir alle måltider, bytter bleier, står opp og legger meg med baby og tar ansvar for stell her. Tar ansvar for lurene og baby sover kun på en av oss så det blir meg. Spiser med baby på fanget da hun gråter, roper og skal opp av sin stol (klistremerkebaby).

Er det riktig når det er jeg som er i perm, tenker dag også på i helger, ferier, ettermiddager og kvelder. 

😢😢😢

Anonymkode: 50328...c9b

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan legge til at jeg føler liksom ikke at vi er EN familie, bare lever sammen pga dette. Skulle ønske vi var mer samstemte og tok like mye ansvar. Vet ikke om jeg vil bruke livet mitt på å leve sånn, blir jo bare trist av tanken på hvordan jeg trodde det skulle bli.

Skrevet

Jeg fikk akkurat til svar at jeg kunne vel droppe å dusje eller ta det når baby legger seg til natten fordi han måtte spille, så ja, jeg vet hvordan du har det. Får også samme argumentasjon om at jeg har permisjon og fri hele tiden, så han må jo få ha fri på kveld/helg…

Familivernkontoret var klare på at det ikke skal være sånn, men kan jo ikke akkurat tvinge pappa til å ta baby heller.

Anonymkode: d3b13...3c3

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Min samboer har sånn med førstemann.

Nå med andremann så gir jeg han bare baby og låser meg innpå badet for å dusje.

Sier også "skifter du bleie og gir baby mat, så bader jeg storesøster?"

Bare krev! Gi han babyen mens du skal spise. 

Her så sitter samboer med baby på hoppeball når han skal sove.

Anonymkode: 9a07c...aa7

• Liker 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Hehe ja. Alt sånn "ta det når ungen sover". Så han skal få slippe... 

Anonymkode: 2febd...5a9

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikk akkurat til svar at jeg kunne vel droppe å dusje eller ta det når baby legger seg til natten fordi han måtte spille, så ja, jeg vet hvordan du har det. Får også samme argumentasjon om at jeg har permisjon og fri hele tiden, så han må jo få ha fri på kveld/helg…

Familivernkontoret var klare på at det ikke skal være sånn, men kan jo ikke akkurat tvinge pappa til å ta baby heller.

Den der har samboeren min også prøvd seg på.

Jeg er ikke ts, men brukeren ovenfor her.

Jeg ler bare av det og gir han ungen. Permisjon er langt fra fri, det skal de jo snart få merke når de har permisjon 😊

Sett baby på fanget hans selv om han spiller, og lås deg innpå badet. Dere må KREVE.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hehe ja. Alt sånn "ta det når ungen sover". Så han skal få slippe... 

Anonymkode: 2febd...5a9

Her sover baby kun på fanget, så jeg får ikke gjort noe da heller 😢TS. Begynne rå føle meg deprimert, alt er bare baby og jeg er konstant stresset da baby er så krevende. Får aldri to min til å puste ut. 

Har ikke fått lest, sett på TV, lakket negler, bakt, går på butikken, trent eller besøkt en venninne.

Ingen ting har jeg fått gjort annet enn å sitte med baby på 7 mnd nå, har dere andre det sånn også? Er det normalt? 

• Hjerte 3
Skrevet

Her får samboer spørsmål som «vil du lage middag eller ta babyen?» feks. Å bare sitte på rumpa er ikke et valg her når vi har en baby og ting som skal gjøres. Jeg kan også si «jeg tar meg en dusj» å da vet han automatisk at det er han som har ansvar for babyen. Noe annet er fullstendig uaktuelt. Det er lov å stille krav! 

Anonymkode: 9c479...438

• Liker 11
Skrevet

Off dette hørtes ikke noe greit ut!! En ting er når baby er nyfødt, men når den er 7 mnd bør jo far være enda mer på banen… også mtp han også skal ha perm snart, da må jo han «kunne» baby og dens rutiner🥴 jeg for min del kan fort ta det meste, men har alltid prøvd å tenke at han også skal slippe til på godt og vondt. Vi har kanskje vært heldige siden vi har hatt flaskebarn og derfor kunne delt mye helt fra start.. Håper virkelig mannen din skjerper seg😓😓

Anonymkode: 0f91c...3ef

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den der har samboeren min også prøvd seg på.

Jeg er ikke ts, men brukeren ovenfor her.

Jeg ler bare av det og gir han ungen. Permisjon er langt fra fri, det skal de jo snart få merke når de har permisjon 😊

Sett baby på fanget hans selv om han spiller, og lås deg innpå badet. Dere må KREVE.

Godt å høre det ikke bare er han her! 

Må innrømme jeg gleder meg til han skal i permisjon, gjett om han skal få samme svar! 😂

Skal gå inn til han straks baby har spist nå!

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Godt å høre det ikke bare er han her! 

Må innrømme jeg gleder meg til han skal i permisjon, gjett om han skal få samme svar! 😂

Skal gå inn til han straks baby har spist nå!

💪💪Heia deg!

Samboer vil ofte trene etter jobb, og da sier jeg at han får en time også skal jeg ha en time.

Tenk at dette er begges ansvar, IKKE bare ditt! 

Ikke spør om han vil ha babyen, bare si "Jeg skal ut å møte en veninne på onsdag, bare så du vet det"😊

Jeg gjorde den feilen med første og krevde ingenting. Nå med andremann er det andre boller og jeg har det mye bedre denne gangen 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Her må du kreve mer som slik en annen bruker nevner. Og nei, det skal ikke være sånn. 
Kom deg ut på tur, vær med barselgruppe, gå på cafe, ta baby i bæresele innendørs (eller utendørs) og gjør det du trenger. Du har kanskje en krevende baby, men du må komme deg ut litt å få sett andre folk. Og dette må du øve på. Første gang er vanskelig, så blir det lettere. Det samme gjelder kravene dine til den samboer. Gi han baby og si «jeg går på do nå, kan du se etter babyen». Deretter, dusjen, butikken, tur på kvelden, etc. Øk mengden du «overlater» baby til far. Og IKKE tenk på husarbeid som skulle blitt gjort når du er hjemme på dagtid. Vi har nå sønn nummer to (7 mnd), og ingenting av husarbeid blir gjort før mannen kommer hjem. For din jobb er baby og deg selv første del av dagen, og deretter er hus og baby en jobb i FELLESSKAP. 

Anonymkode: 6ffa2...32a

• Liker 2
Skrevet

Nei det er ikke riktig babyen må også ha tilknytning til far det er veldig viktig! 

Anonymkode: aff50...1ed

• Liker 2
Skrevet

Og for babyen sin del er det viktig at han/hun får være alene med far før hans permisjon.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og for babyen sin del er det viktig at han/hun får være alene med far før hans permisjon.

Jeg over her: med førstemann så hadde far vært lite med baby og da jeg begynte på jobb igjen var det helt grusomt. Hun skrek hver gang jeg gikk.

Har bevisst latt far og baby være alene en del sånn at det ikke blir sånn denne gangen. Det er viktig at baby kjenner begge foreldrene. Derfor er det viktig at du møter venninner, drar å handler, frisør osv. Ikke bare for din egen del, men baby også

• Liker 2
Skrevet

Min samboer har også vært slik. Klar beskjed fra både helsestasjonen, fastlegen (jeg ble syk av krevende baby og null avlastning) og andre jevnaldrende foreldre at det absolutt ikke skal være sånn. Det hjelper jo litt å høre. 

Spør han rett ut: Hvis det er så lett å ha babyen hele tiden i forhold til å være på jobb, hvorfor kan du ikke ta babyen litt mens du slapper av?

Permisjon betyr ikke at man har ansvar for babyen 24/7, når man er to foreldre. Man har jo permisjon først og fremst ffordi babyen ikke kan være i barnehage o.l enda, og fordi den trenger en-til-en mesteparten av tiden. Tenker han at far ikke trenger å knytte bånd til barnet før det har gått flere måneder? Tenker han at han skal ha ansvar 24/7 når han skal ut i permisjon? Hvis han er litt oppegående, så vil disse spørsmålene få han til å tenke seg godt om.

Anonymkode: af6d4...358

• Liker 2
Skrevet

Kjenner en far som var slik. Endte med at mor ble så utmattet og deprimert at hun måtte flytte og far måtte ha barnet alene i nesten to år før hun var frisk nok til å ha barnet 30 %

Anonymkode: 9df0c...9d4

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor gjør du det? Bare slutt. Det er høyst unormalt at faren ikke skifter bleier, gir mat og stell, bader og bysser. Selvfølgelig gjør han det. 
Si at nå får han ta det. Du har hele skiftet mens han er på jobb. Resten av døgnet er babyen minst 50% hans ansvar, helst mer. Du kan leke og kose mens han dusjer og lager mat.

Anonymkode: bb851...4f8

• Liker 2
Skrevet

Når det har gått så langt er det beste du kan gjøre er å la ham kjenne hva slags "fri" det å være hjemme med baby er. Regner med ungen spiser grøt og litt annet, så du kan fint dra ut en dag - og da mener jeg ikke et par timer, jeg snakker minst en arbeidsdag i lengde. Om du må amme så kan du avtale å komme innom for mating, men KUN mating. 

Enkelte menn må ha learning by doing, så her må du bare la ham oppleve en dag i ditt liv. 

Anonymkode: 292fc...f3b

• Liker 3
Skrevet

Sånn var det her og. Og da han skulle i pappaperm og fikk panikk, så skyldte han på meg fordi jeg ikke hadde "latt ham" ta babyen. Jeg var så langt nede i en depresjon da at jeg ikke greide å ta til motmæle. 

Det fortsatte bare, jeg måtte ta nettene og stå opp klokka 4-5 med babyen selv om han var i perm og jeg skulle på jobb. Og jeg tok legging, bading, osv. Helt til jeg ikke orka mer, nå ser han barnet sitt annenhver helg og synes det er helt jævlig. Synd for alle, men han tok feil valg hver dag i to år. 

Det er overhodet ikke normalt eller greit, og håper du får snudd dette på et vis ❤️

Anonymkode: a1937...2be

• Hjerte 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...