Gå til innhold

Er ikke lov å snakke til ungdommen...

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som renholder på en vidergående skole. Må innrømme at jeg er lei. Ikke av å vaske, men av å rydde. Flere av elevene hiver mat rundt seg og griser og roter. Og ledelsen gjør ikke noe. De er jo ungdommer sier de hvis jeg sier i fra. 

Og klasserom skal ryddes. Når vi kommer om morgenen så skal vi moppe gulvet og ikke bruke tid til å henge opp stoler. Læreren skal få elevene til å henge opp stoler når de forlater klasserommet.  Læreren sier at de har ikke tid til å rydde klasserommet. Men de skal jo ikke rydde  men må sørge for at elevene gjør det. 

Måtte bare gå ut litt frustrasjon 😜

Anonymkode: 830fa...bb5

• Liker 4
  • Hjerte 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er sånn det har blitt, det er resultatet av fri og pedagogisk korrekt oppdragelse. Barn skal aldri oppleve noe som kan oppfattes som negativt og irettesettelse er noe som hører fortiden til, dessuten så er det mange foreldre som overlater oppdragelsen til skole og barnehage.

Anonymkode: 51b7e...140

• Liker 14
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynn å vask rundt rotet.

Pulter der stolene ikke er løftet blir ikke vasket under.

Bananskall og søppel - la det ligge. Er det ikke i søppelbøtta blir det ikke kastet.

Krev ekstra betaling - og ekstra timer - om du blir pålagt å gjøre ekstraarbeid.

Blir ikke stolene satt opp, så har du ingen mulighet til å vaske rommet så raskt som det er beregnet. Slutt å vask når du arbeidstiden din er ute.

Ikke slit deg ut med ekstraarbeid, uten å få betalt for det!

Anonymkode: fa59b...c13

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På skolen vår bruker alle klassene 10 minitter av siste time til å rydde pulter, henge opp stoler, rydde opp fra gulv og sveipe ovrr gulv før de går hjem for å gjøre det lettere for renholderne

Anonymkode: 56839...ab2

• Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg jobber som renholder på en vidergående skole. Må innrømme at jeg er lei. Ikke av å vaske, men av å rydde. Flere av elevene hiver mat rundt seg og griser og roter. Og ledelsen gjør ikke noe. De er jo ungdommer sier de hvis jeg sier i fra. 

Og klasserom skal ryddes. Når vi kommer om morgenen så skal vi moppe gulvet og ikke bruke tid til å henge opp stoler. Læreren skal få elevene til å henge opp stoler når de forlater klasserommet.  Læreren sier at de har ikke tid til å rydde klasserommet. Men de skal jo ikke rydde  men må sørge for at elevene gjør det. 

Må si en ting, før tok vi aldri stolene opp. Men lærerene og renholderne gjorde det. No skal de gjøre mindre og tjene mer.

Anonymkode: 62762...275

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

På skolen vår bruker alle klassene 10 minitter av siste time til å rydde pulter, henge opp stoler, rydde opp fra gulv og sveipe ovrr gulv før de går hjem for å gjøre det lettere for renholderne

Ungdomsskolen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ungdomsskolen?

1.-10.klasse

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Må si en ting, før tok vi aldri stolene opp. Men lærerene og renholderne gjorde det. No skal de gjøre mindre og tjene mer.

Haha. Før var vi 12 renholdere og nå er vi 6 stk på samme areal som før. Så det sier seg selv at vi ikke kan bruke tid på å rydde etter elever og lærere 

• Liker 13
  • Hjerte 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det opp med sjefen din. Det er ikke din arbeidsoppgave å rydde etter folk, du blir betalt for å vaske så enten må de betale deg mer for flere arbeidsoppgaver eller sørge for at rommet er ryddet ferdig så du kan gjøre jobben din. Dette er ikke greit!

Anonymkode: 3e19b...4f0

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1.-10.klasse

Jeg tror at på barneskolen og ungdomsskolen er de flinkere til det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror at på barneskolen og ungdomsskolen er de flinkere til det 

Ja, kan sikkert stemme det! Vet de gjør det på idrettslinja her også på vgs, men vet ikke med de andre vgs-linjene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for den jobben du gjør. Uten deg, hadde dagene våre blitt utrivelig. 

Vi har tatt grep på skolen vår rundt dette. Det er ikke renholdernes ansvar alene. Vi må felles sørge for at det ser ordentlig ut rundt oss.

Dersom en renholder kommer til et "rotete" klasserom, hvor stolene ikke er satt opp. Skal de gå der i fra. Elevene skal selv rydde opp når de kommer på skolen. Etter noen runder med det, tar både lærer/elev mer ansvar. 

Har ikke tid til å rydde, det ingen unnskyldning. Det må man ta seg tid til. Noen ganger kan det glippe, men det skal være unntaket. 

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er ledelsen på skolen dårlig. Jeg jobber på en ungdomsskole, og her er vi alle veldig opptatt av å respektere renholderne og deres oppgaver. Elevene får høre det hvis de prøver seg på å si at "det er det vaskedamene er til" når de ikke vil rydde etter seg. Vi har rutiner på at elevene skal rydde og sette opp stolene før vi avslutter. Dersom noen sniker unna, så er det lærernes ansvar å rydde. 

Forøvrig kan vaskepersonalet hos oss nekte å vaske hvis det ikke er ryddig. Kan ikke dere det?

Anonymkode: 7e659...6ce

• Liker 16
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da er ledelsen på skolen dårlig. Jeg jobber på en ungdomsskole, og her er vi alle veldig opptatt av å respektere renholderne og deres oppgaver. Elevene får høre det hvis de prøver seg på å si at "det er det vaskedamene er til" når de ikke vil rydde etter seg. Vi har rutiner på at elevene skal rydde og sette opp stolene før vi avslutter. Dersom noen sniker unna, så er det lærernes ansvar å rydde. 

Forøvrig kan vaskepersonalet hos oss nekte å vaske hvis det ikke er ryddig. Kan ikke dere det?

Jo, vi kan det. Men etter 30 år i bransjen er det ikke lett å gå fra ett rom. Men jeg har blitt flinkere til det 🙂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jo, vi kan det. Men etter 30 år i bransjen er det ikke lett å gå fra ett rom. Men jeg har blitt flinkere til det 🙂

Det må du jobbe med ❤️  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

men sånn har det vel vært på ungdomsskolene i mange år nå? 

ungdommer griser og søler minst like mye som småunger fra barnehagen faktisk! Rester etter for eksempel Yoghurt, eller melk / juice / brus som blir sølt utover både bordet og gulvet. Pluss yoghurt-begere, eller sånn "papir" som brukes til matpakkene ligger slengt overalt. Gud forby at folk faktisk  rydder littegrann opp etter seg, selv om det selvfølgelig står plassert søppel-kurver flere steder - og de blir nødt til å gå praktisk talt rett forbi disse for å komme seg ut eller inn døren. 

Anonymkode: e8e0f...682

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvor jobber du? Er elev på VGs går riktig nok på privat skole nå men har opp til videregående gått i offentlig skolen og det var noe vi ble ferdig med på barneskolen. Her setter alle opp stolene på slutten av dagen og er veldig sjeldent møkkete lærerne låser samtidig som når vi går ut og ser de sjeldent være igjen i alle fall ikke for å rydde 

Anonymkode: 51b8e...ad3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet på barneskolen på nittitallet og vi satte alltid stolene oppned på bordet når dagen var ferdig. Det har blitt gjort i årevis.

Du er virker veldig uvitende hva renholdere faktisk gjør i jobben sin. De skal gjøre veldig mye på kort tid. De har nok å gjøre fra før. Ikke deres oppgave å rydde etter late elever.

Endret av sunshineinmypocket
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at elevene aldri gjorde det? I såfall er jo det ganske så sløvt. Folk må da virkelig klare å sette opp en stol, om de er 7 eller 17. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt at de blir rettet på. Fy så ufyselig unger er i dag. Også like greit å si til elevene at det heter renholdersopratør og at det faktisk kreves mye fysisk i dette yrket. Det er ikke bare mopp og vaskebøtte. Forøvrig er det et fagbrevyrke også.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...