AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #1 Skrevet 28. september 2022 .De fleste er eiere av en smarttelefon, og de aller fleste har den tilgjengeleg til enhver tid for å holde seg oppdatert om hva som skjer, og det å kunne vera tilgjengeleg. Vi møter dem på bussen , toget,hjemmet, venteromet hos legen , og de sitter rundt deg med nasa i mobilen og lever i sin egen verden. Ja, vi opplever rett som det er at "helst den yngre genrasjon" sitter med nasa i mobilen når de kommer på besøk, og har en innøvd sosialfientlighet. Noen har innført regler om "ingen mobilbruk v/ besøk" som eit ledd i å forbygge usosialisering. Hvordan var kvardagen, og folk flest overleve "før mobilen" sin tid. På lege-og tannlegekontorene låg eg mengde ukeblader som kunne beroligge seg på. På bussen, toget ,fergene, arbeidsplassene vart det etterkvart innført egne røykesalonger, og usosialt. Etterhvert var det innført røykeforforbud, men så kom etterhvert mobiltelefonen. Personleg synes det er rett, og slett uforskammet opptreden å sitte med nasa i mobilen når ein blir innvitert i selskapet. o.l Anonymkode: d93d7...8f4 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #2 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): .De fleste er eiere av en smarttelefon, og de aller fleste har den tilgjengeleg til enhver tid for å holde seg oppdatert om hva som skjer, og det å kunne vera tilgjengeleg. Vi møter dem på bussen , toget,hjemmet, venteromet hos legen , og de sitter rundt deg med nasa i mobilen og lever i sin egen verden. Ja, vi opplever rett som det er at "helst den yngre genrasjon" sitter med nasa i mobilen når de kommer på besøk, og har en innøvd sosialfientlighet. Noen har innført regler om "ingen mobilbruk v/ besøk" som eit ledd i å forbygge usosialisering. Hvordan var kvardagen, og folk flest overleve "før mobilen" sin tid. På lege-og tannlegekontorene låg eg mengde ukeblader som kunne beroligge seg på. På bussen, toget ,fergene, arbeidsplassene vart det etterkvart innført egne røykesalonger, og usosialt. Etterhvert var det innført røykeforforbud, men så kom etterhvert mobiltelefonen. Personleg synes det er rett, og slett uforskammet opptreden å sitte med nasa i mobilen når ein blir innvitert i selskapet. o.l Anonymkode: d93d7...8f4 Er så dritt lei den mobiltelefonen, pcer og ipads... er 27 år og har nå innsett hvor mye jeg har misset grunnet mobilen 😭 Anonymkode: 2d91d...255 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #3 Skrevet 28. september 2022 Det er ikke mobilen som er problemet men folk og internett. Før internett ringte folk og sendte mld til hverandre, ikke noe mer. Personlig syntes jeg det var bedre da. Vi var ute og sosiale UTEN mobilen. Folk klarer jo ikke å la mobilen være og jeg tenker det minner om patetisk avhengighet. Kan de tenke selv eller MÅ de konferere med some først? For å sjekke om det er innafor. Alle går og ser ned i mobilen hele tida. De bli nesten overkjørt men det gjør ingenting, mobilen er hel og da er det greit. Jeg har aldri mobilen med jeg. Den ligger hjemme. Den er nok her for å bli. Mobilen altså Anonymkode: 1dc1d...69b 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #4 Skrevet 28. september 2022 Jeg er glad for mobilen min jeg. Pga sykdom er jeg alltid hjemme, og har sjeldent besøk. Men jeg kan fortsatt kommunisere med venner. Det hadde jeg ikke fått til uten (nei, telefonsamtaler funker ikke). Jeg legger alltid bort telefonen når jeg har besøk, er enig i at det er en uting å bruke den når man er med andre. Men teknologien er god for alle oss som sliter med noe, og som ikke kan være så sosiale vi vil i hverdagen. Anonymkode: df3a5...14c 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #5 Skrevet 28. september 2022 23 minutter siden, AnonymBruker said: .De fleste er eiere av en smarttelefon, og de aller fleste har den tilgjengeleg til enhver tid for å holde seg oppdatert om hva som skjer, og det å kunne vera tilgjengeleg. Vi møter dem på bussen , toget,hjemmet, venteromet hos legen , og de sitter rundt deg med nasa i mobilen og lever i sin egen verden. Ja, vi opplever rett som det er at "helst den yngre genrasjon" sitter med nasa i mobilen når de kommer på besøk, og har en innøvd sosialfientlighet. Noen har innført regler om "ingen mobilbruk v/ besøk" som eit ledd i å forbygge usosialisering. Hvordan var kvardagen, og folk flest overleve "før mobilen" sin tid. På lege-og tannlegekontorene låg eg mengde ukeblader som kunne beroligge seg på. På bussen, toget ,fergene, arbeidsplassene vart det etterkvart innført egne røykesalonger, og usosialt. Etterhvert var det innført røykeforforbud, men så kom etterhvert mobiltelefonen. Personleg synes det er rett, og slett uforskammet opptreden å sitte med nasa i mobilen når ein blir innvitert i selskapet. o.l Anonymkode: d93d7...8f4 Skybe?? Anonymkode: 09c10...1ab 1
Gjest Villfisker Skrevet 28. september 2022 #6 Skrevet 28. september 2022 Det er mange av oss som evner å legge den vekk også
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #7 Skrevet 28. september 2022 Men det som er sikkert er at vi greier oss ikke uten mobilen nå man må ha en app og et passord for alt. Dette er verden blitt og vi får bare venne oss til det . Anonymkode: f3d0f...cb6
skreppamedleppa Skrevet 28. september 2022 #8 Skrevet 28. september 2022 "Se og hør" lå på legekontorene, personlig foretrekker jeg absolutt mobilen og f.eks instagram eller kvinneguiden🤪 Det er blitt mer populært å klage på mobilen og Internett enn å være på mobilen. Jeg ville aldri gå tilbake til tiden før smarttelefon, men hver sin lyst, kan ikke dere som ikke ønsker denne teknologien bare kutte den ut da, men må dere syte og klage deres nød på vi som faktisk elsker den? Jeg elsker at jeg har et fantastisk kamera lett og alltid tilgjengelig❤ Jeg elsker at jeg har underholdning på bussen❤ Jeg elsket den under korona (har folk glemt det allerede? Hvor vi virkelig utnyttet den teknologien til fulle, hvor i en forferdelig ensom tid så hadde vi likevel muligheter til å kommunisere med hverandre fra hver vår lille tue. Hvor selv psykologtimer, mennesker som sleit med rus hadde sine digitale AA møter og ellers sårbare grupper hadde sine livsviktige holdepunkter igjennom en digital hverdag.)❤ Jeg elsker hvor lett tilgjengelig informasjon er❤ Netflix, Viaplay og HBO❤ Jeg elsker nettbanken og skyss appen og kontrollen jeg har igjennom disse og mange flere apper... Jeg selv bestemmer hvortid noe skal betales (jaja seff kontrolleres det igjennom betalingsfrister osv...) men jeg bestemmer, ikke banken sin åpningstid f.eks..❤ Jeg elsker hvor enkelt det faktisk er å holde kontakten med venner og hvor mye informasjon jeg får med meg på jobben❤ Jeg elsker Spotify, musikk og podcast på farten❤ Mobilen er helt genial, den gjør min hverdag både enklere og langt mer fantastisk!!! Og jeg er egentlig langt mer ihjel trøtt på all denne klagingen av teknologien 🥱 2 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #9 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er glad for mobilen min jeg. Pga sykdom er jeg alltid hjemme, og har sjeldent besøk. Men jeg kan fortsatt kommunisere med venner. Det hadde jeg ikke fått til uten (nei, telefonsamtaler funker ikke). Jeg legger alltid bort telefonen når jeg har besøk, er enig i at det er en uting å bruke den når man er med andre. Men teknologien er god for alle oss som sliter med noe, og som ikke kan være så sosiale vi vil i hverdagen. Anonymkode: df3a5...14c For noen er sjølvsagt mobilen u-unverleg for å opprettholde kontakten med omverden. Mange blir tatt av politiet under kjøring m Mobil, og da vanker det heldigvis saftige bøter. Er ein avhengi av å kommunisere i mobil under kjøring bør ein anskaffe seg handsfri-sett. Ein bør vel strengt tatt ikkje gjøre seg tilgjengleg til enhver tid såfremt ein ikkje står overfor en krise i hjemmet. Er det noen som ønsker å nå deg så er det muleg å legge igjenn em melding. Heilt unødvendig sitte å sende meldinger å skarvle i telefonen i sosiale, og blir innvitert på besøk. Det virker som ser på det som en slags sosial status å skravle i telefonen Anonymkode: d93d7...8f4 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #10 Skrevet 29. september 2022 Det er ikke mobilen eller nettet som er problemet, men at folk ikke prøver å styre bruken sin av det. Tidligere var mobiltelefoner ikke tillatt å ta med ut på norsk sokkel, de skulle ligge igjen i et skap på heliport. Det gikk helt fint å være uten mobilen sin i 14 dager og kun pc-tilgang og " fasttelefon" etter skift. Anonymkode: 6a7aa...366 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #11 Skrevet 29. september 2022 Jeg fikk nytt liv etter å ha slettet alle sosiale media. Helt fantastisk, nå slipper jeg å gå inn for se på meningsløse innlegg. Anonymkode: 01a17...509 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #12 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg fikk nytt liv etter å ha slettet alle sosiale media. Helt fantastisk, nå slipper jeg å gå inn for se på meningsløse innlegg. Anonymkode: 01a17...509 Vel, algoritmen bestemmer hva du får opp i some så viss du bare så meningsløse innlegg så var det også det du søkte etter og det du interesserte deg for Anonymkode: b4586...bf8 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #13 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vel, algoritmen bestemmer hva du får opp i some så viss du bare så meningsløse innlegg så var det også det du søkte etter og det du interesserte deg for Anonymkode: b4586...bf8 What? Jeg hadde nok av mennesker jeg fulgte. Mennesket har null behov for sosiale media. Anonymkode: 01a17...509 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #14 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): What? Jeg hadde nok av mennesker jeg fulgte. Mennesket har null behov for sosiale media. Anonymkode: 01a17...509 Vel da sier det mye om de folkene du fulgte. Jeg får mye glede av some og ser så og si aldri noe av dette 'meningsløse innlegene' 😊 Så du går snakke på egne vegne her. Det er mye vi ikke trenger og behøver i samfunnet men som gir glede likevel. Anonymkode: b4586...bf8 1
JegMotStrømmen Skrevet 29. september 2022 #15 Skrevet 29. september 2022 Jeg har et ambivalent forhold til mobilen, jeg både elsker den og hater den. Jeg elsker mulighetene den gir, kan google det jeg lurer på, når jeg lurer på det. Ikke bla i et gammelt leksikon hjemme når jeg har glemt ut hva jeg lurte på f.eks. Elsker å ha med kamera overalt, slippe å tenke på film og fremkalling, mye mer stabil lyd på musikken enn hva det var på en gammel discman. Greit tidsfordriv på buss og venterom, aldri vært spesielt sosial på slike plasser. Men, jeg misliker å måtte være tilgjengelig 24/7, det var greiere før, visste man ikke om noen hadde ringt, så trengte man ikke å ringe tilbake. Og jeg misliker sterkt at når det er sosiale samvær så er de man er sosial sammen med, oftere sosiale på telefonen. Sjelden noen satt hele kvelden i veggtelefonen med andre før, når det var selskap og samvær. Men mobilen er kommet for å bli, og teknologien går fortsatt rivende fort, så den vil nok komme til å erstatte enda flere områder enn hva den gjør i dag, og det må jeg nok bare leve med. Skrur av min om jeg vil være i fred, og den er ikke med meg overalt, ei heller på soverommet eller ved matbordet. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #16 Skrevet 29. september 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Vel, algoritmen bestemmer hva du får opp i some så viss du bare så meningsløse innlegg så var det også det du søkte etter og det du interesserte deg for Anonymkode: b4586...bf8 2 minutter siden, AnonymBruker said: Vel da sier det mye om de folkene du fulgte. Jeg får mye glede av some og ser så og si aldri noe av dette 'meningsløse innlegene' 😊 Så du går snakke på egne vegne her. Det er mye vi ikke trenger og behøver i samfunnet men som gir glede likevel. Anonymkode: b4586...bf8 Synes du disse innlggene dine var meningsfulle? Du er jo bare spydig mot en annen bruker. Anonymkode: ec6d2...0ad
Million Skrevet 29. september 2022 #17 Skrevet 29. september 2022 (endret) Når jeg tar t-banen, pleier jeg nesten alltid å sitte og se ut vinduet eller på de som kommer og går og sånn i t-banevognen. En sjelden gang, hvis jeg kjenner at telefonen vibrerer pga melding, så tar jeg den opp og svarer, men legger den så ned i lommen igjen. Jeg sitter aldri og scroller og surfer på mobilen ute blant folk. Ikke noe prinsipp eller lignende som ligger bak, jeg bare gjør det ikke. Men mange ganger har jeg telt antall mennesker jeg kan se rundt meg på t-banen, og så telt hvor mange av dem som sitter med blikket vendt ned på mobilen. Det er faktisk nesten alle. Kanskje bare jeg og én person til som ikke bruker mobilen av alle innenfor synsvidde på vognen! Det er jo egentlig litt skremmende. Er folk så sinnsykt avhengige av mobilen? Takler de ikke å sitte i egne tanker og bare tenke og fundere på tilfeldige ting etc? Man MÅ UNDERHOLDES konstant liksom, på mobilen? Jeg skjønner det ikke, men ser jo rundt meg at det er jeg som er unormal der. EDIT; jeg tar opp og bruker mobilen til å kjøpe billett på perrongen før jeg går på t-banen også selvsagt, men den legges rett ned i lomma igjen etterpå. Endret 29. september 2022 av Million
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #18 Skrevet 29. september 2022 Jeg merker at det ikke bare er skjermen generelt som er et problem. Nå handler utrolig mange samtaler om referanser fra populære podcaster, tv-serier og filmer og å vise hverandre videoer. Det er ganske frustrerende. Føler jeg har falt helt fra, også når det kommer til venner som liksom har et normalt forbruk. Anonymkode: 77177...391
Nysådd Skrevet 29. september 2022 #19 Skrevet 29. september 2022 Du skriver om veldig ulike situasjoner her, litt vanskelig å skjønne hvor du vil. Jeg har aldri vært gjest hos noen som sitter med nesa i telefonen, men de som måtte ha så dårlige sosiale evner at de synes det er innafor fremstod sikkert litt annerledes også før mobilen kom. Om folk sitter med telefonen på t-banen eller venteværelset hos legen angår ikke meg i det hele tatt, det er da ikke som at dette tidligere var naturlige arenaer for sosial omgang med ukjente? Jeg hører ofte på podcast på t-banen, for da går tiden fortere. Treffer jeg kjentfolk, snakker jeg med dem i stedet dersom det er stemning for det. Har respekt for at ikke alle har lyst til å sitte og prate før/etter en lang arbeidsdag, og at det er deilig å bare koble av med noe man liker å drive med. Om det er podcast, bok, Pokemon, glane på folk eller ut av vinduet er veldig lite viktig for meg. 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #20 Skrevet 29. september 2022 Jeg elsker mye med mobilen, synes hen med kjærlighetserklæringen over sa det meste. Men det jeg ikke liker er at det nå er blitt et slags krav om at man skal være tilgjengelig nesten hele døgnet. Synes det var veldig digg før med hustelefon som man bare kunne la være og ta. Man visste ikke hvem det var, bare at dersom det var viktig nok så ringer de tilbake. Stress med folk som "krever" at man svarer for at de skal vite at man har det bra. Kvelende, synes jeg. Anonymkode: 28181...965
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå