Gå til innhold

Hostet jeg så ribbeina mine knakk ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bristet ribbeina for halvannen uke siden og har tatt det med ro. Det har vært smertefullt, men har takla det.

I dag fikk jeg ei skikkelig hostekule, og plutselig kjente jeg følelsen av at en strikk røk akkurat der jeg har bristet ribbeina!

Like etterpå ble det veldig smertefullt der hvor jeg har bristet, og nå er det så vondt at det svir/brenner.

Hva var det som røk? Brakk ribbeina tvers over?

Anonymkode: c6a08...758

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er som du sier, en brist. En brist kan være smertefull og det er lite du kan gjøre med dette. 

Anonymkode: 8b0cf...afe

• Liker 1
Skrevet

Brist eller strekk i serratus anterior, de musklene som ligger som fingre langs ribbeina dine. Det er overraskende lett å pådra seg strekk i dem, men er du skikkelig uheldig får du en ordentlig heftig strekk, som kan kjennes ut som du har brist eller brudd i ribbeina.
Opplevd det selv, og for å adde insult to injury så var jeg forkjøla med bronkitt, så jeg dreiv og nøys også. Hver gang jeg nøys kjentes det ut som jeg ble skutt.
Det hjelper noe å forbinde ribbeinskassa med støttebandasje, to-tre runder rundt ribbeina og en over skulderen for å holde det hele på plass sånn at det er mindre smertefullt å puste, men det må gå over av seg selv. Tar mellom to og fire uker for strekk, opptil seks for brist.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det er som du sier, en brist. En brist kan være smertefull og det er lite du kan gjøre med dette. 

Anonymkode: 8b0cf...afe

Men den følelsen av at en strikk røk, hva var det?

Ts

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Men den følelsen av at en strikk røk, hva var det?

Ts

Det var sannsynligvis akkurat idet du enten forstrakk en serratus anterior, eller når ribbeinet brista. Kjennes sånn ut. Høres ut som et "pop".

Hvis det ikke kjennes noe bedre ut i løpet av en ukes tid, eller det bare blir verre, kan du kontakte lege og høre om det er verdt å ta en runde for bildetaking (CT, MR, slikt noe) i tilfelle rottefelle det var et muskelfeste som røk. Veldig lite sannsynlig, men greit å ha i bakhodet hvis du bare blir verre.

• Nyttig 1
Skrevet

Fikk et slag i ribbein i sommer - gjorde vondt der og da, blåmerke, men gikk over.

Var plaget neste uke med vondt i brystet, men kjentes mer som område rundt hjertet, så begynte å bli litt urolig, ubehagelig å trekke pusten. Ene kvelden husker jeg at jeg nøs (pga noe allergi) og det gjorde sinnsykt vondt. Begynte da å lese på ribbeinsbrudd og fant ut at det ofte gjorde mest vondt en uke+ etter selve skaden. Husker og da min gamle farmor som var benskjør og til stadig fikk små brister - hun kunne telle ned 10 dager til smerten kom.

Poenget er at det kan være du er på det vondeste nå og at hosten forverret det. 

Anonymkode: 42cf0...396

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Minya skrev (1 time siden):

Brist eller strekk i serratus anterior, de musklene som ligger som fingre langs ribbeina dine. Det er overraskende lett å pådra seg strekk i dem, men er du skikkelig uheldig får du en ordentlig heftig strekk, som kan kjennes ut som du har brist eller brudd i ribbeina.
Opplevd det selv, og for å adde insult to injury så var jeg forkjøla med bronkitt, så jeg dreiv og nøys også. Hver gang jeg nøys kjentes det ut som jeg ble skutt.
Det hjelper noe å forbinde ribbeinskassa med støttebandasje, to-tre runder rundt ribbeina og en over skulderen for å holde det hele på plass sånn at det er mindre smertefullt å puste, men det må gå over av seg selv. Tar mellom to og fire uker for strekk, opptil seks for brist.

Hvordan kjenner man forskjell på strekk og brist?

Ts

Skrevet
Minya skrev (1 time siden):

Det var sannsynligvis akkurat idet du enten forstrakk en serratus anterior, eller når ribbeinet brista. Kjennes sånn ut. Høres ut som et "pop".

Hvis det ikke kjennes noe bedre ut i løpet av en ukes tid, eller det bare blir verre, kan du kontakte lege og høre om det er verdt å ta en runde for bildetaking (CT, MR, slikt noe) i tilfelle rottefelle det var et muskelfeste som røk. Veldig lite sannsynlig, men greit å ha i bakhodet hvis du bare blir verre.

Hvordan vet du alt dette?

Er du helsepersonell?

Ts

Skrevet

Når vi opplever såkalte lavenergibrudd (f.eks. når hoste eller fall på isen er nok til å knekke bein) er beina for tynne. Bein skal normalt tåle den belastningen. 

Problemet oppstår når vi får i oss for lite kalsium, magnesium og D-vitamin. 

D-vitaminmangel gjør at vi får problemer med å ta opp kalsium og magnesium fra fordøyelsen. 

Da begynner kroppen å hente kalsium og magnesium fra lageret (skjelettet) for å sikre at det er nok av de to viktige mineralene i blodet. 

Det gjør at beina våre blir tynnere og knekker lettere, rett og slett. 

Folk som tar tilskudd med kalsium, magnesium og D-vitamin opplever at beinbrudd gror raskere. Kroppen må ha nok D-vitamin, kalsium og magnesium for at beina våre skal vedlikeholdes og være solide. 

Anonymkode: 38811...d1d

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Når vi opplever såkalte lavenergibrudd (f.eks. når hoste eller fall på isen er nok til å knekke bein) er beina for tynne. Bein skal normalt tåle den belastningen. 

Problemet oppstår når vi får i oss for lite kalsium, magnesium og D-vitamin. 

D-vitaminmangel gjør at vi får problemer med å ta opp kalsium og magnesium fra fordøyelsen. 

Da begynner kroppen å hente kalsium og magnesium fra lageret (skjelettet) for å sikre at det er nok av de to viktige mineralene i blodet. 

Det gjør at beina våre blir tynnere og knekker lettere, rett og slett. 

Folk som tar tilskudd med kalsium, magnesium og D-vitamin opplever at beinbrudd gror raskere. Kroppen må ha nok D-vitamin, kalsium og magnesium for at beina våre skal vedlikeholdes og være solide. 

Mitt d vitamin lager er skyhøyt sier legen, og jeg har fått forbud om å ta mer d vitaminer på noen måneder.

Har lyst å sjekke meg for benskjørhet, siden jeg tåler dårlig melkeprodukter, men jeg tar kalsium tilskudd og litt magnesium.

Ts

Skrevet

Helt vanlig med brist ved hoste eller brudd ved en hard klem. Mange som har hatt det og det går over uten problemer 😊

Anonymkode: 79677...4da

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mitt d vitamin lager er skyhøyt sier legen, og jeg har fått forbud om å ta mer d vitaminer på noen måneder.

Har lyst å sjekke meg for benskjørhet, siden jeg tåler dårlig melkeprodukter, men jeg tar kalsium tilskudd og litt magnesium.

Ts

Leger har sin egen oppfatning av det der med skyhøyt D-vitaminnivå, som ikke alltid stemmer med det Helsedirektoratet sier. Der i gården er øvre grense for normalt D-vitaminnivå 150 nmol/L. Har du over 150?

D-vitaminstatus.png.dd0c53281354b5f66ca705c0d9380948.png

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Leger har sin egen oppfatning av det der med skyhøyt D-vitaminnivå, som ikke alltid stemmer med det Helsedirektoratet sier. Der i gården er øvre grense for normalt D-vitaminnivå 150 nmol/L. Har du over 150?

D-vitaminstatus.png.dd0c53281354b5f66ca705c0d9380948.png

Vet ikke men legen ringte og sa det var skyhøyt.

Ligger prøvesvarene inne i journalen min på Helse Norge?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Helt vanlig med brist ved hoste eller brudd ved en hard klem. Mange som har hatt det og det går over uten problemer 😊

Anonymkode: 79677...4da

Nei. Det er IKKE normalt å bryte ribbein når du får en bamseklem. Det er godt mulig at mange får det, men det gjør det ikke "normalt". Et normalt skjelett tåler både bamseklemmer og fall på isen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Vet ikke men legen ringte og sa det var skyhøyt.

Ligger prøvesvarene inne i journalen min på Helse Norge?

Ts

Du kan ringe legekontoret og spørre. De har det på skjermen.

Det er kanskje frekt å spørre, men hvor mye D-vitamin har du spist?

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du kan ringe legekontoret og spørre. De har det på skjermen.

Det er kanskje frekt å spørre, men hvor mye D-vitamin har du spist?

Har tatt Multi omega 3 blanding+Kalsium med vit k og d3.

I tillegg er jeg ganske mye i solen

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har tatt Multi omega 3 blanding+Kalsium med vit k og d3.

I tillegg er jeg ganske mye i solen

Ts

Jeg lurte bare på hvor mye D-vitamin du har spist. 

Tilskuddet du nevner inneholder (hvis det er kjøpt i Norge) anbefalt døgndose av vitamin D på 10 mikrogram. Anbefalt daglig dose er 10 prosent av det helsedirektoratet sier er øvre trygge dose D-vitamintilskudd for alle over 11 år. 

Det er umulig å få nivå over normalt nivå (over 150 nmol/L) med tilskuddene du nevner. 

Soling gir heller ikke nivå over normalt. Huden stanser produksjonen av D-vitamin når kroppen selv mener at den har fått nok. Hvis ikke ville folk som bor ved ekvator ha blitt D-vitaminforgiftet alle mann. 

Hvis du får skyhøyt D-vitaminnivå av soling, er det fordi kroppen selv mener at den trenger skyhøyt nivå. Sola vil aldri kunne øke D-vitaminnivået nok til å skade deg.

Jeg ville ha hørt på hva kroppen sier.

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg lurte bare på hvor mye D-vitamin du har spist. 

Tilskuddet du nevner inneholder (hvis det er kjøpt i Norge) anbefalt døgndose av vitamin D på 10 mikrogram. Anbefalt daglig dose er 10 prosent av det helsedirektoratet sier er øvre trygge dose D-vitamintilskudd for alle over 11 år. 

Det er umulig å få nivå over normalt nivå (over 150 nmol/L) med tilskuddene du nevner. 

Soling gir heller ikke nivå over normalt. Huden stanser produksjonen av D-vitamin når kroppen selv mener at den har fått nok. Hvis ikke ville folk som bor ved ekvator ha blitt D-vitaminforgiftet alle mann. 

Hvis du får skyhøyt D-vitaminnivå av soling, er det fordi kroppen selv mener at den trenger skyhøyt nivå. Sola vil aldri kunne øke D-vitaminnivået nok til å skade deg.

Jeg ville ha hørt på hva kroppen sier.

Tar 1000mg kalsium daglig og da blir vel d vitamin mengden mer også

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ts

Tro meg sjansen for at du har osteoporose er minimal. Det  at du ikke tåler meieriprodukter er nok til  at du skulle få osteoporose. Og i hvertfall ikke når vi tar tilskudd av. Selv har jeg osteoporose,men kommer av mange år med anoreksi og manglende menstruasjon.

Anonymkode: e8871...633

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tro meg sjansen for at du har osteoporose er minimal. Det  at du ikke tåler meieriprodukter er nok til  at du skulle få osteoporose. Og i hvertfall ikke når vi tar tilskudd av. Selv har jeg osteoporose,men kommer av mange år med anoreksi og manglende menstruasjon.

Anonymkode: e8871...633

At dette neppe handler om osteoporose tror jeg du har helt rett i. Les litt om mangelsykdommen osteomalasi, så kommer du på rett spor. 

Hos unger kalles sykdommen rakitt. Osteomalasi er rakitt for voksne. 

Årsaken er mangel på kalsium og magnesium (som kroppen må ha D-vitamin for å absorbere). Konsekvensen er at beina blir tynnere og til slutt begynner å bli deformert. 

Tidlige symptomer er smerter i bein og ledd (ofte i knær, bekken/hofter og korsryggen). I og med at folk med osteomalasi får tynnere skjelett, knekker beina deres også raskere. 

Det er vanskelig å diagnostisere osteomalasi. Symptomene er diffuse og diagnosen deles ikke ut før sykdommen har utviklet seg så langt at skadene blir synlige og kan måles med målebånd. Det er oftest når folk begynner å bli krumme i ryggen, hjulbeint og utvikler vaggende ganglag.

Før sykdommen kommer så langt, har de fleste gått i lang tid med diffuse bein-, ledd- og muskelsmerter. 

Behandlingen er enkel: Kosttilskudd med kalsium, magnesium og D-vitamin. 

Store Norske Leksikon har denne oppskrifta:

Sitat

Osteomalasi behandles ved å korrigere årsaken til demineraliseringen. I de fleste tilfellene vil det bety å korrigere D-vitamin-mangelen med D-vitamin i store doser sammen med kalsiumfosfat som kosttilskudd.

Det enkleste er å forebygge osteomalasi. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...