AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #1 Skrevet 28. september 2022 Omfanget at personer som har lese, og skrive vansker i Norge er desv. høyt, og mange er blitt stemplet som dumme, og evneveike. Lærer i skolene har ikkje hatt tilstrekkeleg kompetanse til å forstå hva dysleksi handler om, og har lagt andre kriterier til grunn som dårleg syn o.s.v. Nå er dysleksi endeleg blitt satt på dagorden m.a. .innenfor LO som har satt høy fokus på dette. Mange med dysleksi har verget seg for å ta fagbrev, og fått en fagstatus, og anerkjennelse innenfor arbeidslivet. Mange dyslektikere er blitt grovt diskriminert innenfor en rekke yrker, og de har måttet tatt til takke med de største drittjobbene. Det er innenfor yrkesfaglige / praktikere ein finner de fleste dyslektikere, og dette vil det nå etterhvert bli skjerpet fokus på. Mange dyslektikere har også fått en psykisk diagnose i tillegg på ettersom de ikkje har følt seg lite verdisett. Eg har bestandig hatt lese, og skrivevansker, og har brukt mye energi på å få meg fagbrev, og verdisatt /akseptert. Har opplevd å får en rekke irettesettelser av "skriveprofeter på KG" er blitt betarktet som en avsporing, og "høyst kretikkverdig " Anonymkode: 870c9...674
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #2 Skrevet 28. september 2022 Min erfaring med dysleksi er ikke så lang som din, da det er min tenåringssønn som har dysleksi. Men jeg ble ganske paff da det ble brukt så lang tid på å oppdage dette og ppt ville ikke starte noen utredning før han gikk i femte klasse. Og når læreren hans i tillegg sier at det ikke er så nøye på barneskolen, da ble jeg mer enn paff. Altså, legges ikke grunnleggende lesekunnskap og ikke minst leselyst på barneskolen? Jeg er ikke imponert over barne og ungdomsskolen han har gått på i hvert fall. Ungdomsskolen er dog noe bedre. Anonymkode: 5f447...0f1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #3 Skrevet 28. september 2022 Her er det nok litt ulike erfaringer. Jeg har flere venner med dysleksi som fikk diagnose på barneskolen og har klart seg veldig bra. En er lege, en er sivilingeniør og en har bachelor i psykologi. I tillegg har vi en tidligere statsminister med dysleksi og kongefamilie med dysleksi. Man har mange rettigheter som dyslektiker, og krav på ekstra tid på prøver og fritak fra nynorsk. Ord som evneveik hører ikke hjemme i vår tid. Om noen fortsatt bruker dette ordet om elevene sine blir jeg mildt sagt sjokkert! Det samme med ordet dum. Om du snakker om 40-50 år tilbake i tid er saken en annen. Anonymkode: 4cce3...19d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #4 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Her er det nok litt ulike erfaringer. Jeg har flere venner med dysleksi som fikk diagnose på barneskolen og har klart seg veldig bra. En er lege, en er sivilingeniør og en har bachelor i psykologi. I tillegg har vi en tidligere statsminister med dysleksi og kongefamilie med dysleksi. Man har mange rettigheter som dyslektiker, og krav på ekstra tid på prøver og fritak fra nynorsk. Ord som evneveik hører ikke hjemme i vår tid. Om noen fortsatt bruker dette ordet om elevene sine blir jeg mildt sagt sjokkert! Det samme med ordet dum. Om du snakker om 40-50 år tilbake i tid er saken en annen. Anonymkode: 4cce3...19d Ein skal vel ikkje så veldi mange årene tilbake i tid før det ordet dysleksi var eit ukjent diagnose for de fleste på lik linje med ordet mobbing o.s.v. Ja, mange dyslektigere har heldigvis greidd seg bra, men det store fleirtalet har hatt dysleksi har måtte kjempe. Her kommer det selvsagt mye an på både miljøet, og støtten ein har hatt rundt seg under oppveksten. Ordet evneveik vart ofte nytta overfor elever / personer som ikkje maktet å følge med i timen. Mange elever med dysleksi er blitt eit mobbeoffer på skolene rundt om, og ein treng ikkje om å gå 40-50 år tilbake i tid. Anonymkode: 870c9...674
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #5 Skrevet 29. september 2022 Jeg er lærer, og underviser i en klasse med noen elever med dysleksi, og en som er til utredning for det. Det var lett å oppdage. Bedre å sende de til utredning selv om det kanskje ikke skulle være dysleksi heller. Da har man hvertfall sjekket. Men det tar fryktelig lang tid. Først skal det skrives rapport og henvisning, du må få tilbakemelding på henvisningen. Så skal det testes med spesialpedagog. Så skal eleven videre til PPT. Så skal PPT skrive en vurdering. Så må foreldre søke om tilskudd til hjelpemidler og deretter kjøpe pc og dra på kurs. Elev må også på kurs med spesped. Lærer må veiledes hvis hun ikke vet så mye om diagnosen. Det finnes mange fine hjelpemidler for dyslektikere. Både på pc og mobil kan man få tekster opplest. I videre utdanning har du også rett på hjelpemidler som Lingdys og tilgang på lydbok. Så du kan fint ta en utdanning og bruke hjelpemidler. Men det er greit å være tidlig ute med å søke. Rettigheter til hjelpemidler pga dysleksi i utdanning og arbeidsliv er nok relativt nytt, da. Så ikke sikkert alle som burde hatt det, har fått det. Og det er dessverre ikke alle skoler som har nok personale med kompetanse innen slike lærevansker. Jeg vet at om du er utdannet spesialpedagog, får du ikke jobbe som lærer på en skole, du får kun være spesped. Og en medium stor skole ansetter ikke nødvendigvis en spesped i 100% stilling. Derfor er det bedre å søke seg til PPT eller lignende. Og ikke alle lærere lærer om dysleksi i utdanningen. Jeg tok 30 stp spesped på eget initiativ fordi jeg så behovet for det i jobben min. Visste hva dysleksi var før det, men ikke hvordan jeg kunne tilrettelegge. Det er nok heller ikke alle I arbeidslivet som vet nok om hvordan tilrettelegge for dyslektikere. Men man har rett til det, og det finnes ordninger for det. Ta kontakt med dysleksiforbundet, så kan de hjelpe arbeidsgiver med å tilrettelegge. Man må dessverre stå litt på krava selv. Anonymkode: 91dc6...297
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #6 Skrevet 29. september 2022 Du skulle prøvd å være overvektig. Da snakker vi diskriminering. Overvekt fikk tilogmed skylden for brukket lillefinger. Anonymkode: b8a31...133
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #7 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Du skulle prøvd å være overvektig. Da snakker vi diskriminering. Overvekt fikk tilogmed skylden for brukket lillefinger. Anonymkode: b8a31...133 Man kan bli diskriminert for f.eks dysleksi og samtidig se at andre også blir diskriminert. Selv om overvektige blir diskriminert, så blir andre grupperinger også det. Anonymkode: 8db14...9e8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #8 Skrevet 29. september 2022 Vi ansetter gjerne faglærte med dysleksi, og ufaglærte med erfaring fra bransjen. Vi forventer at man kan lese og forstå enkelte ord, og også en del ord som ligner på hverandre. Men det er 95% enkeltord, og det er produktnavn og ingredienser. Men på grunn av justeringer av resepter, så må man ha en del mattekunnskaper. Og nei, kalkulator kan ikke brukes over alt i produksjon. Så dyskalkuli kan være en utfordring hos oss, men ikke noe som øyeblikkelig diskvalifiserer til jobb. Men så kommer det an på hvem som ser på det, for vi driver med matproduksjon, og mange ser på hele bransjen som drittjobb, og en jobb "hvem som helst" kan ta. Anonymkode: 8db14...9e8
Sofakona Skrevet 29. september 2022 #9 Skrevet 29. september 2022 Jeg er voksen dame og har dysleksi...mine prøver,tester etc gjennom hele barne og ungdomsskole var full av røde markeringer...jeg fikk dårligere karakterer pga skrivefeil...selv om jeg hadde rett på prøver etc..ingen som hjalp meg eller "så" at jeg trengte hjelp...dettte gjorde at jeg også slet med matematikk...og dette fulgte meg helt til høgskolen...jeg klarte meg akkurat...slet også med å lese, huske og få med meg det som stod... Jeg tror min sønn på 10 også har det ..men fikk beskjed at det var ikke noe å tenke på nå...🤦 Og ja jeg sliter inne på forum som dette, Facebook etc da folk ikke leser det jeg skriver...men alle feilene mine
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå