Gå til innhold

24t feberfri før barnehagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller hva praktiserer dere?

Barnet hadde noe høy feber (oppe i 40,5 men målt med pannetermometer så tar det med en klype salt) i går kveld/natt men ikke hatt over 38,5 i dag. Får se hvordan det blir i kveld og natt, men er det innafor å sende i barnehagen i morgen hvis det ikke er høy feber i kveld? Barnet har vært i fin form og lekt seg hjemme i dag.

Anonymkode: 000a1...21c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnet hadde noe høy feber (oppe i 40,5 men målt med pannetermometer så tar det med en klype salt) i går kveld/natt men ikke hatt over 38,5 i dag. Får se hvordan det blir i kveld og natt, men er det innafor å sende i barnehagen i morgen hvis det ikke er høy feber i kveld? Barnet har vært i fin form og lekt seg hjemme i dag.

Er du seriøs??? 38.5 er feber.... Hjemme imorgen!!!

Anonymkode: c36fe...418

• Liker 15
  • Nyttig 3
Skrevet

Alltid hjemme 24 t etter feber. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenk å være sliten og i hanglete form etter feber i kroppen, sammen med en stor flokk andre barn, en lang dag? Og med voksne som skal tilby hele denne flokken et godt tilbud, og dermed egentlig ikke har altfor mye tid til å stelle ekstra med et barn som kanskje trenger ekstra mye kos og fang? Jeg tenker at anbefalingen om 24 timer er veldig fornuftig!

Anonymkode: 8d840...03d

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

38,5 er feber. Så vi hadde ikke sendt i barnehagen da. 

Anonymkode: 5d78c...4db

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Med pannetermometer skal man vel legge på en halv grad og?? 

Anonymkode: 8f272...b56

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

38 og oppover holdes hjemme. 

• Liker 4
Skrevet

Så du vil at de andre barna skal bli smittet? 

Anonymkode: 03c8b...b21

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Feber smitter ikke da

Anonymkode: 63d48...87c

Skrevet

Jenta vår har temp på rett under 37 grader om morgenen når hun er frisk, målt rektalt. Så hvis hun måler over 37,5 om morgenen holder vi henne hjemme, da vi vet av erfaring at det ofte vil stige utover dagen. Og ved 38,5 er hun definitivt ikke i form og trenger å ta det rolig hjemme.

Anonymkode: 3c490...62f

Skrevet

Jeg har "alltid visst" at barn skal holdes hjemme 24 timer etter at de har blitt feberfri. Det er det jeg praktiserer med mine, og det vi har oppfordret til i barnehagen hvor jeg jobber. Men det er egentlig ikke en regel. FHI sier ingenting om disse timene. 

https://www.fhi.no/sv/barnehage/nar-ma-barnet-vare-hjemme-fra-barne/

Et barn som våkner feberfritt på morgenen, var i god allmenntilstand dagen før til tross for lav feber, og fortsatt fremstår som frisk og opplagt, kan gå i barnehagen. Et barn som har litt feber når det våkner, men er feberfri og sprek kl. 12, kan strengt tatt også dra i barnehagen. Hadde barnet 40 i feber påfølgende kveld, er det vel naturlig å tenke at barnet trenger en dag til hjemme å komme seg på selv om det våkner feberfritt. Temperaturen er ofte lavere på morgenen og stiger utover dagen. Så da bør man se an formen og feberen hjemme. 

Anonymkode: cc35f...a7b

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har "alltid visst" at barn skal holdes hjemme 24 timer etter at de har blitt feberfri. Det er det jeg praktiserer med mine, og det vi har oppfordret til i barnehagen hvor jeg jobber. Men det er egentlig ikke en regel. FHI sier ingenting om disse timene. 

Et barn som våkner feberfritt på morgenen, var i god allmenntilstand dagen før til tross for lav feber, og fortsatt fremstår som frisk og opplagt, kan gå i barnehagen. Et barn som har litt feber når det våkner, men er feberfri og sprek kl. 12, kan strengt tatt også dra i barnehagen. Hadde barnet 40 i feber påfølgende kveld, er det vel naturlig å tenke at barnet trenger en dag til hjemme å komme seg på selv om det våkner feberfritt. Temperaturen er ofte lavere på morgenen og stiger utover dagen. Så da bør man se an formen og feberen hjemme. 

Jeg mente kvelden før og ikke påfølgende kveld. Jeg klikket meg inn i denne tråden fordi jeg har feber selv, og hodet fungerer visst ikke optimalt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er du seriøs??? 38.5 er feber.... Hjemme imorgen!!!

Med pannetermometeret ja, jeg tror det overskyter litt. Får kontrollmåle rektalt i morgen, selv om hun hater det.

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Tenk å være sliten og i hanglete form etter feber i kroppen, sammen med en stor flokk andre barn, en lang dag? Og med voksne som skal tilby hele denne flokken et godt tilbud, og dermed egentlig ikke har altfor mye tid til å stelle ekstra med et barn som kanskje trenger ekstra mye kos og fang? Jeg tenker at anbefalingen om 24 timer er veldig fornuftig!

Anonymkode: 8d840...03d

Hadde hun virket sliten så hadde jeg ikke lurt på det, selvsagt. Men hun har egentlig vært full fart hele dagen og ikke virket påkjent.

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Heh. Alle de andre sender i barnehage med snørr over det hele og hoste, så virker ikke som om folk tar det så veldig alvorlig dette med å ikke smitte andre.

TS

Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Feber smitter ikke da

Anonymkode: 63d48...87c

Feber er tegn på sykdom vel? Sykdom smitter.

32 minutter siden, AnonymBruker said:

Med pannetermometer skal man vel legge på en halv grad og?? 

Pannetermometeret vårt viser det samme som temp tatt i stumpen.

Anonymkode: 7f4c7...0e0

• Liker 3
Skrevet

Vi har ingen 24-timers regel i barnehagen jeg jobber i men forholder oss til allmenntilstand. Mange bør holdes hjemme dagen etter feber, mange er i fin form.  Du kjenner barnet ditt best, så får du heller se an formen til barnet i morgen og vurdere om det tåler en aktiv barnehagedag. God bedring 🌷

Anonymkode: 2368e...657

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk! Jeg fant ikke noe i barnehagens vedtekter eller noe sånt, så ble usikker på hva som er vanlig. Som jeg skrev, høy feber i går kveld men var i fin form i hele dag. Holdt henne hjemme selv om hun sikkert hadde syntes det var kjekkere i barnehagen. Det er morgendagen jeg lurer på da, om litt feber på dagen i dag gjør at hun bør holdes hjemme i morgen også.

TS

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Feber er tegn på sykdom vel? Sykdom smitter.

Pannetermometeret vårt viser det samme som temp tatt i stumpen.

Anonymkode: 7f4c7...0e0

Ja det gjør vårt og. Har dobbeltsjekket på meg selv mange ganger.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Takk! Jeg fant ikke noe i barnehagens vedtekter eller noe sånt, så ble usikker på hva som er vanlig. Som jeg skrev, høy feber i går kveld men var i fin form i hele dag. Holdt henne hjemme selv om hun sikkert hadde syntes det var kjekkere i barnehagen. Det er morgendagen jeg lurer på da, om litt feber på dagen i dag gjør at hun bør holdes hjemme i morgen også.

TS

Feber idag er hjemme imorgen. 24timer etter feberfri! Feber er kroppen som kjemper mot infeksjon/sykdom...

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja det gjør vårt og. Har dobbeltsjekket på meg selv mange ganger.

Hva slags merke og modell er det? Tydeligvis vårt pannetermometer som er shait da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...