Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er ferdig med bachelorgraden min i sykepleie til våren, og stortrives med studiet, praksis og relevant deltidsjobb. Men jeg har alltid følt på «trangen» til å utdanne meg mer.. har ikke lyst til å ta videreutdannelse i sykepleie da jeg ikke ønsker å «låse meg fast» til et sted i helsesektoren enda, ønsker i stedet en lederstilling. Jeg har tenkt litt på bachelorgraden hr, organisasjonspsykologi og ledelse. Har lyst på en lederstilling innenfor helsesektoren. Er kanskje ikke nødvendig med en bachelorgrad akkurat innenfor feltet.. men ønsker i alle fall å få meg en lederstilling på sikt

Anonymkode: 76fdd...ff1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er du? Har du mye arbeidserfaring? Vil tro du må jobbe noen år som sykepleier/"på golvet" før du kan få en lederstilling. Det burde du også..  hvorfor denne trangen til å være leder? 

Anonymkode: ec30a...35e

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvor gammel er du? Har du mye arbeidserfaring? Vil tro du må jobbe noen år som sykepleier/"på golvet" før du kan få en lederstilling. Det burde du også..  hvorfor denne trangen til å være leder? 

Rart spørsmål. Noen ønsker å bli ledere, andre vil være på gulvet 🤷🏼‍♀️

Anonymkode: 5e405...603

Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Helt greit å ha et ønske om å bli leder, men vil påstå at det er urealistisk å tro at man kan hoppe rett i en lederstilling uten erfaring eller som nyutdannet. Derfor spør jeg. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Helt greit å ha et ønske om å bli leder, men vil påstå at det er urealistisk å tro at man kan hoppe rett i en lederstilling uten erfaring eller som nyutdannet. Derfor spør jeg. 

Enig med denne brukeren. Helt urealistisk å tro at du skal få en lederjobb innen helse med null erfaring fra sektoren og en bachelor i ledelse. Jeg hadde uansett ikke giddet å tatt en bachelor i noe slikt. En bachelor i de fagene du nevner er lite verdt om du vil bli noe annet enn mellomleder.

Hvis jeg var deg og mente noe seriøst med lederambisjonene så hadde jeg jobbet praktisk noen år, skaffet meg bransjeerfaring og innsikt, deretter tatt en master i ledelse som var relevant for sektoren jeg ønsket å jobbe i. Med erfaring som sykepleier, finnes det sikkert masterprogram rettet mot ledelse som du kan bygge på den graden du allerede har.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hjernevasken er komplett. 89% blant generasjon Z som er født etter 1995, ønsker å være ledere.

Er ikke særlig mindre blant de som er 40+ år heller. Hele 70% ønsker også i denne aldersgruppa å leke sjef.

https://e24.no/naeringsliv/i/LAdWM4/ny-undersoekelse-aatte-av-ti-unge-vil-bli-ledere

Så det er korrekt stilt spørsmål. Virker som maktambisjoner og titler med posisjoner er det som teller. "Sosial status". 

Vi lever i et land der det "kjæreste" man har er ikke ektemannen eller kona eller barna eller den opprinnelige familien. 

Nei, her er det The Most Precious -- Muuuh Curriculum Vitae ( CV ) !! 😆

Anonymkode: 8aeb1...5bf

• Liker 6
  • Hjerte 4
Skrevet

Skal du jobbe som leder innen helse må du master i helseledelse eller noe annet som gjør deg relevant. Du blir ikke en relevant leder med bachelor i ledelse. Dessuten må du være forberedt på at MANGE ønsker lederjobber, særlig innen helse, fordi det betyr bedre lønn og bedre arbeidstid. Du kommer til å bli forbigått av folk med bedre utdannelse og mer erfaring enn deg, sånn er det bare.

Anonymkode: b0772...b80

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

For leder stillinger i helsesektoren er det 2 viktige ting: 

1. Arbeidserfaring 

2. Mastergrad 

Men det er fortsatt vanskelig med å få leder stillinger i helsesektoren, hadde et forskningsprosjekt med de i fjor. De fleste jeg har sett der med toppleder stillinger har ikke utdannelse mer en bachelor fra sykepleie eller det avdelingen jobber med, men de har mye relevante arbeidserfaring fra den avdelingen i over 25 år.  

Anonymkode: 61252...f73

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

1. Arbeidserfaring 

2. Mastergrad 

Men det er fortsatt vanskelig med å få leder stillinger i helsesektoren, hadde et forskningsprosjekt med de i fjor. De fleste jeg har sett der med toppleder stillinger har ikke utdannelse mer en bachelor fra sykepleie eller det avdelingen jobber med, men de har mye relevante arbeidserfaring fra den avdelingen i over 25 år.  

Husk at du blir ikke en leder med bare utdanning. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Husk at du blir ikke en leder med bare utdanning. 

blir man kvotert inn så :nori:

Anonymkode: e3d54...e26

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hjernevasken er komplett. 89% blant generasjon Z som er født etter 1995, ønsker å være ledere.

Er ikke særlig mindre blant de som er 40+ år heller. Hele 70% ønsker også i denne aldersgruppa å leke sjef.

https://e24.no/naeringsliv/i/LAdWM4/ny-undersoekelse-aatte-av-ti-unge-vil-bli-ledere

Så det er korrekt stilt spørsmål. Virker som maktambisjoner og titler med posisjoner er det som teller. "Sosial status". 

Vi lever i et land der det "kjæreste" man har er ikke ektemannen eller kona eller barna eller den opprinnelige familien. 

Nei, her er det The Most Precious -- Muuuh Curriculum Vitae ( CV ) !! 😆

Anonymkode: 8aeb1...5bf

Skjønner ikke hvorfor du skal ta den tonen der. Som trådstarter sier: Noen vil bli ledere, andre vil jobbe på gulvet. Er en ærlig sak å bli leder.

Greit nok med de som gir trådstarter konkrete råd om hvordan hun mest effektiv kan nå målene sine. Men ditt innlegg er jo kun latterliggjøring av de som ønsker å bli ledere.

Selv hater jeg personellansvar og er veldig glad det finnes folk som trådstarter. 

Anonymkode: 3e632...3ea

• Liker 1
Skrevet

Ville heller tatt en mastergrad innen ledelse (tror det finnes noen innen helseledelse, som jeg antar du vil komme inn på med en bachelor i sykepleie?). Det åpner flere dører.

Anonymkode: fce28...9e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

1. Arbeidserfaring 

2. Mastergrad 

Dette tolker jeg som at det sitter mange aldrende folk i lederstillingene i dag. Før var det gjerne slik at man jobbet seg opp fra gulvet og til lederstillinger uten noen annen kompetanse enn yrkesutdannelse og arbeidserfaringen. De som sitter i lederstillinger på dette grunnlaget i dag blir man trolig ikke kvitt før de går av med pensjon, men når det da skal ansettes nye så vil det være helt andre kriterier for å kvalifisere til stillingen enn de som lå til grunn for forrige generasjon. Vi er i mye større grad blitt er meritokrati, og selv om det også har sine utfordringer, så er det helt riktig utvikling for å få kvalitet over ledelsen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...