AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #1 Skrevet 28. september 2022 Jeg ble kalt tjukk av en unge på 5 år i barnehagen idag. Jeg sa til barnet at det ikke er greit å si sånt til andre da de kan bli lei seg. Barnet var heller ikke særlig hyggelig mot meg ellers. Jeg er ny, og barnet tester nok grensene men hadde absolutt ingen respekt for det jeg sa og bare vred seg unna. Jeg ble ordentlig lei meg og vet med meg selv at jeg overreagerte da det tross alt er et barn. Jeg låste meg inne på do og gråt en skvett 😂 Følte egentlig at barnet var klar over at slike ting kan såre andre. Det er ikke første gangen, og barnet har ved en annen anledning sagt at jeg har stor rumpe. Hva sier man til barnet i en sånn situasjon? Anonymkode: 0d7c0...748
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #2 Skrevet 28. september 2022 Oj gud..skjønner godt at du blir lei deg 😢 Tror jeg ville sagt noe slik som "vi må snakke pent til hverandre. Vi er alle forskjellige, noen er store, noen er små, og vi er alle fine som vi er. Men noen ganger kan man bli lei seg om andre snakker om kroppen sin." Hvis du tror barnet ikke kommer til å forstå det /ville forstå det, kan man gjøre det enkelt. Man kan si " ja😁 jeg er veldig glad i mat! Det er jo så mye god mat! "(feks.. Da ufarliggjør man det litt for barnet og gjør det litt kjedelig) Anonymkode: 4f110...713 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #3 Skrevet 28. september 2022 Barn sier ting som de er. De bør irettesettes, men du kan ikke ta deg nær av det. Du kan jo spille på humor tilbake og si «og den store rumpa lager megastor promp!». Du er den voksne - du kan ikke bli lei deg. Du må lære dem hvordan de skal oppføre seg. Anonymkode: f7215...c65 3
Sofakona Skrevet 28. september 2022 #4 Skrevet 28. september 2022 Du...jeg har blitt kalt stor..rar...stygg...stor mage...rart hår...rart ansikt...jeg har 2 år til å levere i barnehagen 😂 dessverre har barn 0 filter. Ikke ta deg nær av det 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #5 Skrevet 28. september 2022 Jeg er fullt klar over at man ikke kan ta seg nær av det - og vanligvis gjør jeg ikke det. Men akkurat i dag har jeg hatt en tung emosjonell dag. Jeg ble ikke synlig lei meg foran barnet, men ventet til jeg var alene. Jeg prøvde bare å forklare at man ikke kan snakke sånn til andre. Da får jeg bare prøve å spille på humor neste gang som dere sier, men ikke alltid like lett det når man ikke er så kjapp i replikken 😂 TS Anonymkode: 0d7c0...748
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #6 Skrevet 28. september 2022 Oftest mener ikke barna noe vondt med kommentarer, det er mer at de påpeker noe, uten å legge noe verdi i det. Men noen ganger har de oppdaget at det ligger makt i ord, eller at de kan få en spennende reaksjon. Det høres kanskje ut som sistnevnte kan være tilfelle her. Og da tenker jeg det er ekstra viktig å si at i fra at du ikke vil at barnet skal si dette til andre folk, fordi noen blir lei seg. Jeg har også hørt litt av hvert, rare tenner (har ganske stort overbitt som jeg har komplekser for, men skjønner at de observerer og påpeker det), rart hår, stygg bukse. Og etter situasjonen møter jeg det med humor eller forklaring rundt at et ikke er lurt å kommentere at noe på andres kropp er rart, stygt el. Noen ganger blir det ekstra viktig å ta tak i. Barnehagebarn skjønner ikke rekkevidden av vonde følelser ordene deres kan skape hos andre. Jeg har f.eks. opplevd at det en periode var gøy å erte de barna som brukte bleie i storbarnsavdelingen, og det ble av et slikt omfang at vi måtte jobbe grundig med både hva en sier til hverandre, hva er morsomt og hva kan gjøre vondt å vondt å høre for hver og en av oss. Forresten så syns jeg det er helt forståelig å reagere om en kommentar treffer på et sårt punkt på en tung dag. Du kan lære dette barnet noe viktig om hvordan en man mottar nye, og hvordan en er mot hverandre i gode relasjoner ❤️ Anonymkode: a3df4...fcc 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #7 Skrevet 29. september 2022 Jeg hadde ikke laget humor av det, som noen foreslår. Barn gjør gjerne ting som bringer fram latter, å gjøre noe gøy av det vil kunne fungere som en positiv forsterker. Skjønner deg godt, man blir lei seg. Husk å ta til deg det fine barna sier også. Du sa det ikke var greit og forklarte hvorfor. Bra jobba ❤️ Anonymkode: 08090...f08 2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #8 Skrevet 29. september 2022 20 hours ago, AnonymBruker said: Oftest mener ikke barna noe vondt med kommentarer, det er mer at de påpeker noe, uten å legge noe verdi i det. Men noen ganger har de oppdaget at det ligger makt i ord, eller at de kan få en spennende reaksjon. Det høres kanskje ut som sistnevnte kan være tilfelle her. Og da tenker jeg det er ekstra viktig å si at i fra at du ikke vil at barnet skal si dette til andre folk, fordi noen blir lei seg. Jeg har også hørt litt av hvert, rare tenner (har ganske stort overbitt som jeg har komplekser for, men skjønner at de observerer og påpeker det), rart hår, stygg bukse. Og etter situasjonen møter jeg det med humor eller forklaring rundt at et ikke er lurt å kommentere at noe på andres kropp er rart, stygt el. Noen ganger blir det ekstra viktig å ta tak i. Barnehagebarn skjønner ikke rekkevidden av vonde følelser ordene deres kan skape hos andre. Jeg har f.eks. opplevd at det en periode var gøy å erte de barna som brukte bleie i storbarnsavdelingen, og det ble av et slikt omfang at vi måtte jobbe grundig med både hva en sier til hverandre, hva er morsomt og hva kan gjøre vondt å vondt å høre for hver og en av oss. Forresten så syns jeg det er helt forståelig å reagere om en kommentar treffer på et sårt punkt på en tung dag. Du kan lære dette barnet noe viktig om hvordan en man mottar nye, og hvordan en er mot hverandre i gode relasjoner ❤️ Anonymkode: a3df4...fcc Tusen takk for svar! Nei, det er nok ikke sikkert de forstår hvilke følelser slike kommentarer kan vekke hos andre.. Jeg tror nok ikke at barnet mente å være slem, men som du sier det visste det ville skape en reaksjon. Barn har en tendens føler jeg, til å merke når noen ikke har en god dag. Da prøver de deg gjerne ekstra mye, og ekstra hardt er det når man har en dårlig dag selv 🙂 ❤️ 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg hadde ikke laget humor av det, som noen foreslår. Barn gjør gjerne ting som bringer fram latter, å gjøre noe gøy av det vil kunne fungere som en positiv forsterker. Skjønner deg godt, man blir lei seg. Husk å ta til deg det fine barna sier også. Du sa det ikke var greit og forklarte hvorfor. Bra jobba ❤️ Anonymkode: 08090...f08 Egentlig er jeg helt enig det. Selv er jeg ikke så glad å tøyse med slik fordi jeg vet at konsekvensen av det vil føre til at barnet relaterer det til noe positivt. Det hadde bare vært deilig å kunne ta det med humor sånn at man slapp belastningen av kommentaren selv. Det er nok likevel viktigere å lære barnet at man ikke sier sånt til andre da de aller fleste ikke ville satt pris på en sånn kommentar. Takk for støttende ord ❤️ de sier og gjør mye fint også, og det er like viktig å huske det 🙂 barn kan være utrolig morsomme! TS Anonymkode: 0d7c0...748 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #9 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg hadde ikke laget humor av det, som noen foreslår. Barn gjør gjerne ting som bringer fram latter, å gjøre noe gøy av det vil kunne fungere som en positiv forsterker. Skjønner deg godt, man blir lei seg. Husk å ta til deg det fine barna sier også. Du sa det ikke var greit og forklarte hvorfor. Bra jobba ❤️ Anonymkode: 08090...f08 Enig - synes ikke det å bruke humor er riktig måte å gjøre det på, støtter TS som sa i fra til barnet. Hvordan skal de ellers lære? Anonymkode: 005e3...6cb 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå