AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #1 Skrevet 28. september 2022 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krever-fri-med-sykt-dyr-er-jo-et-liv/15143719/ Hva tenker du om dette? Anonymkode: cc1c7...c05
Topsi Skrevet 28. september 2022 #2 Skrevet 28. september 2022 Vel jeg har fått endret skift når jeg har hatt sykt dyr, men ikke spurt om fri. Synes arbeidsgiver bør være fleksibel ift å bytte vakt, men fri blir jo feil 4 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #3 Skrevet 28. september 2022 Fri uten lønn burde man få. Hva ellers skal man gjøre hvis dyret blir akutt syk? La det dø? De fleste som eier dyr skjønner at man må prioritere dyret hvis noe akutt skulle skje. Anonymkode: 747f5...6b9 41 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #4 Skrevet 28. september 2022 Fri uten lønn høres greit ut. Anonymkode: 2b458...527 20
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #5 Skrevet 28. september 2022 Å forlate et veldig sykt dyr i hjelpeløs tilstand er vel ikke helt innafor det heller. De skal hjelpes. Ulønnet fri høres ut som en fornuftig måte å gjøre det på. Anonymkode: 73804...875 18 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #6 Skrevet 28. september 2022 Helt enig med henne. Synes faktisk man burde få sykedager for å ta vare på sine syke dyr også. Det er et liv som du valgte frivillig å ta til deg, da skal de prioriteres og tas godt hånd om også. Anonymkode: 7d36f...74c 16 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #7 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt enig med henne. Synes faktisk man burde få sykedager for å ta vare på sine syke dyr også. Det er et liv som du valgte frivillig å ta til deg, da skal de prioriteres og tas godt hånd om også. Anonymkode: 7d36f...74c Håper virkelig ikke du mener at folk skal få betalte sykedager for å ta vare på dyr. Det blir rett og slett for dumt. Hvor store puter skal man ha sydd under armene i Norge? Å få en fridag uten lønn eller ta ut ferie er fair, men alt annet blir bare dumt. Anonymkode: 8e5ff...a31 24 7
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #8 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Håper virkelig ikke du mener at folk skal få betalte sykedager for å ta vare på dyr. Det blir rett og slett for dumt. Hvor store puter skal man ha sydd under armene i Norge? Å få en fridag uten lønn eller ta ut ferie er fair, men alt annet blir bare dumt. Anonymkode: 8e5ff...a31 Ja, det mener jeg. Jeg mener at dyr er like mye verdt som mennesker og like frivillig å anskaffe seg som barn. Dermed: får du fri for å ta vare på sykt barn, burde andre få fri for å passe syk katt/hund/kanin/hamster/gullfisk whatever. Anonymkode: 7d36f...74c 18 2 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #9 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ja, det mener jeg. Jeg mener at dyr er like mye verdt som mennesker og like frivillig å anskaffe seg som barn. Dermed: får du fri for å ta vare på sykt barn, burde andre få fri for å passe syk katt/hund/kanin/hamster/gullfisk whatever. Anonymkode: 7d36f...74c Så velferdsstaten skal altså bruke penger på at folk skal være hjemme med syke hamster. Skjønner. 😂 Anonymkode: 8e5ff...a31 13 1 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #10 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Ja, det mener jeg. Jeg mener at dyr er like mye verdt som mennesker og like frivillig å anskaffe seg som barn. Dermed: får du fri for å ta vare på sykt barn, burde andre få fri for å passe syk katt/hund/kanin/hamster/gullfisk whatever. Anonymkode: 7d36f...74c Forskjell på barn og dyr da. Barn er jo en investering i fremtidens velferdsstat. Folk må jo få barn for at ikke verden skal dø ut. Så da må staten tilrettelegge for at det er mulig å få barn og å være i jobb, som blant annet sykt barn dag med lønn. Men er helt enig i at folk må få fri for å passe et akutt sykt dyr, men uten lønn. Man har jo en plikt til å hjelpe dyr i nød, og særlig sitt eget. Anonymkode: 5dec0...3d3 20 5
Fru Uperfekt Skrevet 28. september 2022 #11 Skrevet 28. september 2022 (endret) AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ja, det mener jeg. Jeg mener at dyr er like mye verdt som mennesker og like frivillig å anskaffe seg som barn. Dermed: får du fri for å ta vare på sykt barn, burde andre få fri for å passe syk katt/hund/kanin/hamster/gullfisk whatever. Anonymkode: 7d36f...74c Barn er fremtidige skattebetalere hamsteret er det ikke. Ulønnet fri kanskje men ikke lønnet Endret 28. september 2022 av Fru Uperfekt 7
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 28. september 2022 #12 Skrevet 28. september 2022 Synes det er greit med ulønnet fri om dyret blir akutt sykt. Ellers får man bruke feriedager og avspasering.
Thyra Skrevet 28. september 2022 #13 Skrevet 28. september 2022 Skjønner at man ikke kan få betalt fri. Men å få bruke ferie eller avspasering eller permisjon uten lønn på sparket når dyret blir akutt sykt, bør være en selvfølge. Skal man liksom dra på jobb og la dyret ligge å pines til døde alene? Om du kjører på et rådyr på vei til jobb, har du jo ikke lov til å bare forlate dyret skadet i veikanten. Men du skal liksom forlate ditt eget dyr alvorlig sykt/skadet/døende for å dra på jobb?!? 16 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #14 Skrevet 28. september 2022 Jeg støtter lønnet fri! Det er svært sjeldent dyr blir akutt syke, man kunne hatt en maxgrense på 1-5 dager i året, hvis det gikk ut over det måtte man ta ulønnet fri. Helsesjekker og ting man kan planlegge kan man ta i feriene. I det minste burde vi hatt ulønnet fri. I min forrige jobb sparte jeg alltid fem ferie dager for å ha slik at jeg kunne bruke hvis det sku oppstå noe. Der hadde jeg en grei sjef som gav meg feriedag bare på en dags varsel. Så jeg visste at jeg var «trygg» siden jeg fikk da feriedagen selv med kort varsel og at jeg hadde det i bakhånd. I min nåværende jobb er det veldig sannsynlig at man får avslag hvis man spør om fri ved kort varsel, selv om jeg hadde bedt om ulønnet fri, og man kan ikke spare feriedagene, de må søkes i lang tid i forkant. Derfor vil jeg om det skjer noe akutt ringe meg inn syk, fordi jeg kan ikke risikere at jeg får avslag og da må trosse jobben og ta fri likevel. Anonymkode: 0a1f6...d88 11 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #15 Skrevet 28. september 2022 Et lite paradoks her: som frivillig ved dyrebeskyttelsen, opplevde jeg at en av de andre frivillige fikk korreks for ikke å komme på vakt da vedkommende hadde et sykt dyr. Så til og med de som setter beskyttelse av dyr høyt, står seg selv nærmest: du bør helst stille på "jobb", uavhengig av eget dyrs helse. Anonymkode: 2e50f...edf 3
Pilga Skrevet 28. september 2022 #16 Skrevet 28. september 2022 Det står jo i norsk lov at man er pliktig til å hjelpe dyr i nød og da kan man ikke la svært syke dyr lide hjemme fordi jobben kaller. Selv personlig fikk jeg innvilget feriedager på kort varsel da dyret mitt var sykt og trengte hasteoperasjon. 6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #17 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Et lite paradoks her: som frivillig ved dyrebeskyttelsen, opplevde jeg at en av de andre frivillige fikk korreks for ikke å komme på vakt da vedkommende hadde et sykt dyr. Så til og med de som setter beskyttelse av dyr høyt, står seg selv nærmest: du bør helst stille på "jobb", uavhengig av eget dyrs helse. Anonymkode: 2e50f...edf Det er det sykeste jeg har hørt!! «Arbeidsmoralen» er veldig høy i Norge og jobb er veldig viktig for oss som et folk. Det hører med mye status og diverse med jobb. Jeg skjønner det ikke. Jeg jobber for å leve, ikke lever for å jobbe. Sånn ca ALT i livet mitt er viktigere for meg enn jobb. Dyr er ofte ikke sett på som så viktig heller, man tenker kanskje at man har et godt syn på dyr i Norge men man har egentlig ikke det. Selvfølgelig skal man komme å gjøre jobben sin skikkelig men ikke faen at jeg hadde latt dyrene mine som er det viktigste i verden for meg være hjemme alene og lidd pga en jobb jeg bare har fordi jeg må. Da hadde jeg heller tatt en sånn advarsel, jeg hadde til og med heller fått sparken enn å ikke ta vare på dyret mitt. Anonymkode: 0a1f6...d88 6 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #18 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, det mener jeg. Jeg mener at dyr er like mye verdt som mennesker og like frivillig å anskaffe seg som barn. Dermed: får du fri for å ta vare på sykt barn, burde andre få fri for å passe syk katt/hund/kanin/hamster/gullfisk whatever. Anonymkode: 7d36f...74c Så da er det bare å skaffe mange dyr? Anonymkode: 0a103...093
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #19 Skrevet 28. september 2022 Nei vet du hva, dyr er dyr og hvis du skal være hjemme med sykt dyr så får du ta det på egen kappe, arbeidsgiver skal ikke ta den kostnaden for deg. Anonymkode: aa974...533 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #20 Skrevet 28. september 2022 Jeg har avspasert for å ta med hunden til veterinær. Har jeg ikke hatt timer til gode så får jeg jobbe de inn senere. Forstår at ikke alle har fleksibilitet, men det burde kanskje være like «lett» som hvis en selv skal til legen. Det er vel betalt velferdspermisjon? Anonymkode: 04a1d...b38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå