AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #1 Skrevet 28. september 2022 Er det dumt å spare i global fond eller hva det heter, der en sum blir trekt hver mnd fra din konto nå i disse tider og eller? Eller er det bedre å sette inn en sum en gang og thats it? Anonymkode: b6c84...edc
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #2 Skrevet 28. september 2022 Jeg begynte å spare i fond uken før Putin starta krig mot Ukraina. Har ikke gått oppover for å si det sånn 😂 Det er kun 300 kr i måneden og jeg er bare 28 så får se hvor mye det blir til slutt. Tenkte å spare til jeg blir pensjonist. Anonymkode: f600d...85c 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #3 Skrevet 28. september 2022 Jeg sparer litt hver måned, som pensjonssparing. De siste tre årene har jeg avkastning på 20%. Og litt over 70% på 8 år. Har ett annet fond hvor det ble satt inn ett engangsbeløp i konfirmasjonsgave for 20 år siden. Der er årlig avkastning 7%. Generelt er det anbefalt spare til pensjon, og de fleste sparer litt hver måned (eller tilsvarende beløp årlig). Anonymkode: edb73...033 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #5 Skrevet 28. september 2022 Ekspertene sier at man skal spare over tid, og ikke la seg skremme av nedgangstider. Så det gjør jeg..men går nedover nå, med siste trussel fra Putin. 😅 men fortsetter å spare. Trenger ikke de pengene just nu, eller i nærmeste framtid. Anonymkode: 73916...1ed
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #6 Skrevet 28. september 2022 Jepp, spare jevnt over tid uten å se på markedet og om det går opp eller ned akkurat nå er det som er anbefalt. Jeg sparer som vanlig. Når markedet er nede får man flere fondsandeler for pengene! Anonymkode: c4ca6...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #7 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jepp, spare jevnt over tid uten å se på markedet og om det går opp eller ned akkurat nå er det som er anbefalt. Jeg sparer som vanlig. Når markedet er nede får man flere fondsandeler for pengene! Anonymkode: c4ca6...0a4 Skal man bare fortsette da? Anonymkode: b6c84...edc
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #8 Skrevet 28. september 2022 Har en kompis som sparer 10k i mnd. Er det lurt å spare så mye i fond nå? Anonymkode: b6c84...edc
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #9 Skrevet 28. september 2022 Jeg sparer en fast sum hver måned. Jeg gjør som jeg blir anbefalt: lukker øynene og fortsetter som før. Det skal visstnok lønne seg å fortsette månedlig sparing, også i dårlige tider. Anonymkode: afed5...bb2 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #10 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sparer en fast sum hver måned. Jeg gjør som jeg blir anbefalt: lukker øynene og fortsetter som før. Det skal visstnok lønne seg å fortsette månedlig sparing, også i dårlige tider. Anonymkode: afed5...bb2 Det er jo nettopp i dårlige tider det lønner seg fordi aksjene disse fondene tjener på er billigere enn i gode tider...Kanskje en ide å vente til de dårlige tidene kommer før en kaster penger inn i pyramidespillet..?..Og vi trenger neppe vente lenge.. Anonymkode: 447b8...5ec
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #11 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er jo nettopp i dårlige tider det lønner seg fordi aksjene disse fondene tjener på er billigere enn i gode tider...Kanskje en ide å vente til de dårlige tidene kommer før en kaster penger inn i pyramidespillet..?..Og vi trenger neppe vente lenge.. Anonymkode: 447b8...5ec Hva mener du? Lurt eller ikke lurt p fortsette å investere? Anonymkode: b6c84...edc
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #12 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva mener du? Lurt eller ikke lurt p fortsette å investere? Anonymkode: b6c84...edc Nå har vel de færreste av oss synske evner. Men gitt at du har et tidsperspektiv på sparingen din på minst 5-7 år, skal det statistisk sett være lurt å fortsette sparingen som før. Men skal du bruke pengene før det, bør du revurdere. Anonymkode: c4ca6...0a4 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #13 Skrevet 28. september 2022 Et bispørsmål fra meg: Hva tenker dere om å begynne å spare i fond nå? Altså, ikke at man fortsetter sparing man har holdt på me en stund, men starter med fondsparing i disse dager? Det er jo lurt å starte når det er dårlige tider? Spørsmålet er om man bør vente litt i tilfelle det blir enda dårligere tider lenger frem? Anonymkode: 6e4a3...820
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #14 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva tenker dere om å begynne å spare i fond nå? Altså, ikke at man fortsetter sparing man har holdt på me en stund, men starter med fondsparing i disse dager? Det er jo lurt å starte når det er dårlige tider? Ja, bra å starte nå. Ikke sett det månedlige beløpet for høyt kanskje, eller følg med så du ikke går tom på brukskontoen (mtp. forventet økning i mat/strøm/etc). Og for guds skyld, finn et billig fond som ikke spiser opp avkastningen din. AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Spørsmålet er om man bør vente litt i tilfelle det blir enda dårligere tider lenger frem? Nei, det er derfor man sparer ukentlig/månedlig, da skal ikke sånt ha noe å si. Alt dette forutsetter at du ikke trenger pengene innen si... 5 år da. Tid er det viktigste. Anonymkode: c0137...b79 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #15 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Er det dumt å spare i global fond eller hva det heter, der en sum blir trekt hver mnd fra din konto nå i disse tider og eller? Eller er det bedre å sette inn en sum en gang og thats it? Anonymkode: b6c84...edc Nå er fondene på ‘billigsalg. Fordi folk har fått panikk pga verdenssituasjonen og selger seg ut. Dermed får vi andre mer for pengene. Det samme skjedde rett etter pandemien brøt ut. De som hadde is i magen og ikke solgte fondene sine da, tjente enormt mye på det bare innen et halvt år senere. Det er vel kun i en situasjon jeg kan tenke meg det ikke lønner seg å spare i fond. Og det er om man kan komme til å trenge pengene uventet i nærmeste framtid. Pengene i fond bør være penger som får stå der uavhengig av livssituasjonen. En vanlig tabbe er at folk tenker at livet er her og nå er fryd og gammen og at framtiden garantert vil være likeså. Så skjer kanskje et uventet samlivsbrudd og man trenger alle kroner og øre man klarer å karre sammen, da inkl pengene i fond. å feks kunne kjøpe seg noe eget. Og akkurat på dette tidspunktet står pengene i fond i tap midt i en nedgangstid. Da kan man altså fort ha tapt nokså mangr penger på at de var i fond. Så det er her risikoen ligger. Det er derfor så mange gjentar og råder oss til å aldri sette alle pengene sine i fond og at man må tåle store nedganger over tid. Mange kan også ha i bakhodet at en stor krise i verden, slik mange tenker vi er i allerede nå, kan føre til at pengene tapes. Da over lang tid, og kanskj resten av livet. Blir det tredje verdenskrig nå, vil det bli så mørkt ut på de fleste områder. Det vil bli en krise for de fleste, også de rikeste. Man vil kunne risikere å tape masse penger, men det gjelder jo da ikke bare fond. Også pengene vi har stående ‘trygt’ i banken. For mange glemmer at i nedgangstider så lønner det seg ikke nødvendigvis mer å ha pengene på sparekonto, snarere tvert i mot. Allerede i dag ser vi jo at pengene våre i banken taper seg over tid fremfor å øke pga rentene. Man kan derimot ikke gå å tenke og leve som om det blir tredje verdenskrig i morgen. Handle inn store lager med mat, jod og dopapir, og investere alle pengene sine i gullmynter. Man kan rett og slett ikke gå å leve i konstant frykt for at det verste skal skje i verden til en hver tid. Da ville livet blitt ganske deprimerende allerede. Anonymkode: 9af64...d26 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #16 Skrevet 29. september 2022 Ja, det er lurt. Jeg setter av så mye jeg kan nå i fond i disse tider. Det kommer jeg til å tjene på sikt, da pengene skal stå der i 10+ år. Setter av alt fra 10-14.000 i måneden nå. Kommer til å gjøre det så lenge det er nedgangstider! Vurderer også belåning om markedet krasjer totalt. Anonymkode: eef83...c53
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #17 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Har en kompis som sparer 10k i mnd. Er det lurt å spare så mye i fond nå? Anonymkode: b6c84...edc Har man lang tidshorisont er det veldig lurt. Det er nå man legger grunnlaget for avkastning. Vi sparer ca lik sum. Anonymkode: bcfd7...1b2
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #18 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Spørsmålet er om man bør vente litt i tilfelle det blir enda dårligere tider lenger frem? Anonymkode: 6e4a3...820 Det vil bli dårligere tider fremover. Dette vet vi med sikkerhet. Anonymkode: d2bac...3ee 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #19 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Har man lang tidshorisont er det veldig lurt. Det er nå man legger grunnlaget for avkastning. Vi sparer ca lik sum. Anonymkode: bcfd7...1b2 Hvor lenge er langtids? vil du fortsette tross elendige tider i møte? Anonymkode: b6c84...edc
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #20 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er jo nettopp i dårlige tider det lønner seg fordi aksjene disse fondene tjener på er billigere enn i gode tider...Kanskje en ide å vente til de dårlige tidene kommer før en kaster penger inn i pyramidespillet..?..Og vi trenger neppe vente lenge.. Anonymkode: 447b8...5ec Jeg har spart fast i mange år. Eneste gangen jeg gamblet var da Korona brøt ut. Da var jeg merkelig avslappet til det hele. Og fikk faktisk 25% gevinst på de pengene. Tørr ikke det samme helt ennå, tror denne krisen er verre. Men fortsetter likevel min jevne sparing. Anonymkode: 34584...dd3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå