AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #61 Skrevet 28. september 2022 Avstand skrev (5 minutter siden): Dette! Nå jobber ikke jeg i skole og det er en stund siden jeg gikk der, men driver de enda med slik vurdering? HVEM kan egentlig påta seg retten å vurdere andre? Noe så teit! Påta seg retten til å vurdere andre? Hva snakker du om? Lærere vurderer arbeidet til elevene og er opplært til å ta en slik faglig vurdering. Skal du videre på høyskole / universitetet må du ha karakterer til å kunne komme inn. Det samme gjelder for lærlinger. Anonymkode: 7c37c...208 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #62 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg er tildeles enig der. Samtidig har denne diskusjonen fått meg til å tenke på hva jeg gjør som egentlig ikke er min jobb, der jeg skal begynne å plassere ansvar der det er. Egentlig ikke for min egen del, men for elevenes. som lærer skal jeg gi tilpasset opplæring, det har elevene krav på, men hvis jeg slites ut av å gi spesialundervisning parallellt, som egentlig er noen andre sitt ansvar, så har jeg rett og slett ikke kapasitet til å gi resten av elevene den tilpassa opplæringen de har krav på. Eksempel fra noen år tilbake: i samme klasse på Vgs hadde jeg tre elever med vedtak om spesialundervisning, den ene lå på ca 1.klassenivå(barneskole), en på ca 4. klasse og en på ca 6-7. klasse. Disse skulle jeg drive spesialundervisning med parallelt med at resten av klassen(fra strykkandidat til 6-erkandidat) skulle få tilpasset opplæring etter gjeldende læreplan på vg1, eneste hjelp var en ufaglært assistent som ikke kan matte(hennes egne ord) og et klapp på skuldra. Hadde jeg da gått mot min lojalitetsplikt om jeg sa at dette gjør jeg ikke? Om jeg nektet pådriver den spesialundervisningen som egentlig er noen andre sitt ansvar, men som de bare satser på at jeg tar? Gjør jeg ikke mitt beste om jeg nekter å ta på meg oppgaver som går direkte utover de andre elevene? Anonymkode: a8bcb...156 Håper flere blir bevisst dette, at ved å ta på seg spesialundervisningen du egentlig ikke har som arbeidsoppgave hadde du forfordelt resten av klassen. Men får faktisk noen som kun har kapasitet til 1+1=2 på VGs følge en vanlig klasse? Og forventer man at dette håndteres av lærer i normalundervisningen. Det kan umulig være greit, verken for eleven, lærer og ikke minst resten av klassen? Anonymkode: 1b797...164 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #63 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Skulle de ha spesialundervisning i klasserommet samtidig med de andre? Stakkars barn og stakkars deg. Anonymkode: 0ebbe...7ad Ja. Foreldre kan nemlig kreve at barna skal ha all undervisning sammen med resten av klassen, selv i et fag som matte, selv om det innebærer at de skal sitte og telle kronestykker mens resten av klassen setter opp budsjett og beregner hvor mye det koster å bruke kredittkort… Skolen Brukte et halvt år på å lete etter en ekstra mattelærer som kunne bli med inn før de konkluderte med at det gikk ikke, og det gikk jo så bra fordi jeg var så flink. Det er et under at hele klassen bestod på eksamen… Anonymkode: a8bcb...156 3
Avstand Skrevet 28. september 2022 #64 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Påta seg retten til å vurdere andre? Hva snakker du om? Lærere vurderer arbeidet til elevene og er opplært til å ta en slik faglig vurdering. Skal du videre på høyskole / universitetet må du ha karakterer til å kunne komme inn. Det samme gjelder for lærlinger. Anonymkode: 7c37c...208 Nå mente jeg ikke vurdering som i faglig prestasjon. Jeg mente sånn jeg fikk inntrykk av, av den jeg siterte. At barn skal vurderes ut fra hvordan de passer inn i den snevre a4 verden. Det finnes jo kun 1 måte å gjøre ting på i denne verden, selv om det kan være mer effektivt på en annen måte.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #65 Skrevet 28. september 2022 Avstand skrev (Akkurat nå): Nå mente jeg ikke vurdering som i faglig prestasjon. Jeg mente sånn jeg fikk inntrykk av, av den jeg siterte. At barn skal vurderes ut fra hvordan de passer inn i den snevre a4 verden. Det finnes jo kun 1 måte å gjøre ting på i denne verden, selv om det kan være mer effektivt på en annen måte. Den type vurdering kjenner ikke jeg til. Anonymkode: 7c37c...208 1
Toyah Skrevet 28. september 2022 #66 Skrevet 28. september 2022 (endret) Jo, det skal jeg faktisk begynne med. Bruker ikke det begrepet du nevner. Men jeg har denne uken lært meg "nei" og det skal jeg fortsette med. Mobbesaker er ikke de sakene som blir prioritert bort. Ei heller undervisning av egen klasse. Jeg skal så klart gjøre jobben min og den skal jeg gjøre bra! Undervisningen jeg gir, omsorgen jeg gir, skal fortsatt være av god kvalitet. Men: Dobbeltklasse - NEI Tilsyn (låse opp døra, opprop) NEI Rette prøver innen en uke -kun hvis det er tid til det Bruk av privat mobiltelefon - NEI Ringe foresatte etter kl 17 - NEI Foreldresamtaler etter 17 -NEI Arrangementer på kveld/helg: NEI Markedsføringstiltak for skolen som ikke har med undervisning å gjøre - NEI Møter med div etater som ikke har med min rolle i klasserommet å gjøre - NEI Diverse opplæring av ting som ligger utenfor mitt kompetanseområde - NEI Sensor på skriftlig eksamen - NEI Kan hende det kommer flere "nei" ting etter hvert som jeg får tenkt meg om. Først skal jeg ha en velfortjent høstferie, hvor jeg dessverre MÅ lage en lokal læreplan, hvis ikke er det ikke noe vits i å gå på jobb etterpå, da dette dokumentet er styrende for videre arbeid. Jeg kommer dessverre fortsatt til å måtte bruke deler av den undervisningsfrie perioden til eget arbeid. Endret 28. september 2022 av Toyah 6
Lorieen Skrevet 28. september 2022 #67 Skrevet 28. september 2022 Om veldig få år kommer vi til å ha store bemanningsproblemer i både barnehager og skoler. Sann mine ord. 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #68 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja. Foreldre kan nemlig kreve at barna skal ha all undervisning sammen med resten av klassen, selv i et fag som matte, selv om det innebærer at de skal sitte og telle kronestykker mens resten av klassen setter opp budsjett og beregner hvor mye det koster å bruke kredittkort… Skolen Brukte et halvt år på å lete etter en ekstra mattelærer som kunne bli med inn før de konkluderte med at det gikk ikke, og det gikk jo så bra fordi jeg var så flink. Det er et under at hele klassen bestod på eksamen… Anonymkode: a8bcb...156 Gutten min får spesialundervisning. Husker han gikk fra bok til ipad. Da sa han "så fint for nå er det ingen som ser hvilken bok jeg leser". Alle barn har følelser og vil ikke være anderledes, noe som kommer tydelig frem om de alltid er i samme klasserom. Anonymkode: 0ebbe...7ad 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #69 Skrevet 28. september 2022 sommermor skrev (41 minutter siden): Å faktisk bry seg om elevene og sørge for at de får det timetallet de har i vedtakene sine. Du må jo prioritere. Hvem skal jeg velge i en klasse på 28 stk. De fem elevene som har spesielle behov uten ressurser, eller de andre elevene? Selv om elever har vedtak medfølger ikke ressursene. Anonymkode: 7c37c...208 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #70 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Håper flere blir bevisst dette, at ved å ta på seg spesialundervisningen du egentlig ikke har som arbeidsoppgave hadde du forfordelt resten av klassen. Men får faktisk noen som kun har kapasitet til 1+1=2 på VGs følge en vanlig klasse? Og forventer man at dette håndteres av lærer i normalundervisningen. Det kan umulig være greit, verken for eleven, lærer og ikke minst resten av klassen? Anonymkode: 1b797...164 Absolutt ikke greit for noen. Jeg klarte dessverre ikke si ordentlig fra (ganske fersk), men jo mer jeg får det på avstand(og mer erfaring jeg får), jo mer ser jeg hvor lite greit det var. Dette var et ekstremtilfelle, men det er langt fra eneste gang jeg har måttet drive spesialundervisning parallelt med den ordinære tilpassa opplæringen. Anonymkode: a8bcb...156 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #71 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Jeg synes mange lærere syter så utrolig mye over lønn. Min mann er fastlege og tjener 580.000kr! Dette innebærer obligatoriske legevaktjobbing som er døgnet rundt, i tilleg til hans vanlige jobb. Han jobber til kl 1630 og er ofte pålogget på kvelden for å gjøre papirarbeid. Nå har han mulighet til å stige litt i lønn med årene, men mange tjener ikke mer enn 700.000kr etter mange års ansinitet og jobber vesentlig mer enn 43,5t i uka uten avspasering på 8 uker 😫 Anonymkode: e5a83...eaa Sant. I tillegg hvordan lærerne på den ene siden klager over at det å måtte bruke noen helger i året på å rette prøver er helt urimelig samtidig som de mener at den samme jobben selvsagt skal gi dem rett til å avspasere 8 uker i året. Man kan ikke få i både pose og sekk. Og det er visst helt urimelig at enkelte lærere jobber litt ove 43,5 timer i uke, men det er helt greit at enkelte lærere jobber under snittet. Da har de jo bare "vært effektive". Det er for øvrig helt naturlig at en fersk lærer må jobbe flere timer enn snittet for å få jobben gjort, men dette kommer jo den samme arbeidstakeren til gode når han/hun blir mer erfaren og kan gjøre samme jobben på kortere tid. Men man kan ikke få i både pose og sekk hvor man ikke skal jobbe ett sekund ekstra som ung, men skal få lov til å jobbe færre timer enn gjennomsnittet når man har fått erfaring nok til å få gjort jobben på kortere tid. Har høy respekt for de gode lærerne. Men la oss være ærlig. Det er mye ræl blant lærerne og det er også en av grunnene til at lønna er som den er. Lønna er et resultat av gjennomsnittslæreren. De gode lærerne er underbetalte, mens de dårlige lærerne er grovt overbetalte. Anonymkode: 65f3c...eaa 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #72 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Absolutt ikke greit for noen. Jeg klarte dessverre ikke si ordentlig fra (ganske fersk), men jo mer jeg får det på avstand(og mer erfaring jeg får), jo mer ser jeg hvor lite greit det var. Dette var et ekstremtilfelle, men det er langt fra eneste gang jeg har måttet drive spesialundervisning parallelt med den ordinære tilpassa opplæringen. Anonymkode: a8bcb...156 Kjenner meget godt til det som du har opplevd. Det forventes at vi skal jobbe slik som du beskriver av skoleeier, ledelse på skolen og foreldre. skille mellom tilpasset opplæring og spesial undervisning er mer eller mindre visket ut. Anonymkode: 7c37c...208 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #73 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Sant. I tillegg hvordan lærerne på den ene siden klager over at det å måtte bruke noen helger i året på å rette prøver er helt urimelig samtidig som de mener at den samme jobben selvsagt skal gi dem rett til å avspasere 8 uker i året. Man kan ikke få i både pose og sekk. Og det er visst helt urimelig at enkelte lærere jobber litt ove 43,5 timer i uke, men det er helt greit at enkelte lærere jobber under snittet. Da har de jo bare "vært effektive". Det er for øvrig helt naturlig at en fersk lærer må jobbe flere timer enn snittet for å få jobben gjort, men dette kommer jo den samme arbeidstakeren til gode når han/hun blir mer erfaren og kan gjøre samme jobben på kortere tid. Men man kan ikke få i både pose og sekk hvor man ikke skal jobbe ett sekund ekstra som ung, men skal få lov til å jobbe færre timer enn gjennomsnittet når man har fått erfaring nok til å få gjort jobben på kortere tid. Har høy respekt for de gode lærerne. Men la oss være ærlig. Det er mye ræl blant lærerne og det er også en av grunnene til at lønna er som den er. Lønna er et resultat av gjennomsnittslæreren. De gode lærerne er underbetalte, mens de dårlige lærerne er grovt overbetalte. Anonymkode: 65f3c...eaa Det er mye ræl blant foreldre. Anonymkode: 7c37c...208
Fremmed fugl Skrevet 28. september 2022 #74 Skrevet 28. september 2022 Toyah skrev (10 minutter siden): Jo, det skal jeg faktisk begynne med. Bruker ikke det begrepet du nevner. Men jeg har denne uken lært meg "nei" og det skal jeg fortsette med. Mobbesaker er ikke de sakene som blir prioritert bort. Ei heller undervisning av egen klasse. Jeg skal så klart gjøre jobben min og den skal jeg gjøre bra! Undervisningen jeg gir, omsorgen jeg gir, skal fortsatt være av god kvalitet. Men: Dobbeltklasse - NEI Tilsyn (låse opp døra, opprop) NEI Rette prøver innen en uke -kun hvis det er tid til det Bruk av privat mobiltelefon - NEI Ringe foresatte etter kl 17 - NEI Foreldresamtaler etter 17 -NEI Arrangementer på kveld/helg: NEI Markedsføringstiltak for skolen som ikke har med undervisning å gjøre - NEI Møter med div etater som ikke har med min rolle i klasserommet å gjøre - NEI Diverse opplæring av ting som ligger utenfor mitt kompetanseområde - NEI Sensor på skriftlig eksamen - NEI Kan hende det kommer flere "nei" ting etter hvert som jeg får tenkt meg om. Først skal jeg ha en velfortjent høstferie, hvor jeg dessverre MÅ lage en lokal læreplan, hvis ikke er det ikke noe vits i å gå på jobb etterpå, da dette dokumentet er styrende for videre arbeid. Jeg kommer dessverre fortsatt til å måtte bruke deler av den undervisningsfrie perioden til eget arbeid. Bare lurer, hva er hjemmelsgrunnlaget for alle disse NEI? Du er underlagt: - Lydnadsplikt - Lojalitetsplikt - Arbeidsplikt I ditt arbeidsforhold. Ved uenighet, er du underlagt resignasjonsplikt frem til saken er avgjort. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #75 Skrevet 28. september 2022 Fremmed fugl skrev (4 minutter siden): Bare lurer, hva er hjemmelsgrunnlaget for alle disse NEI? Du er underlagt: - Lydnadsplikt - Lojalitetsplikt - Arbeidsplikt I ditt arbeidsforhold. Ved uenighet, er du underlagt resignasjonsplikt frem til saken er avgjort. Og hvor får du fra at disse betyr at man skal være tilgjengelig 24/7 til både arbeidsgiver og foreldre? Anonymkode: 7b965...b3e 5
Toyah Skrevet 28. september 2022 #76 Skrevet 28. september 2022 Fremmed fugl skrev (1 minutt siden): Bare lurer, hva er hjemmelsgrunnlaget for alle disse NEI? Du er underlagt: - Lydnadsplikt - Lojalitetsplikt - Arbeidsplikt I ditt arbeidsforhold. Ved uenighet, er du underlagt resignasjonsplikt frem til saken er avgjort. Grunnlaget for "nei" er dugnadsarbeidet. Dette er ting som IKKE står i min arbeidsavtale, som jeg derfor kan reservere meg mot. Faktisk vil det komme mine egne elever til gode, at jeg nå sier nei. Det vil koste arbeidsplassen dyrt, men det vil også synliggjøre problemene som er i skolehverdagen. Hvis vi i tillegg blir flinkere til å skrive avvik, når elever sitter uten lærer, blir det også synlig utenfor skolen. 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #77 Skrevet 28. september 2022 4 minutter siden, Fremmed fugl said: Bare lurer, hva er hjemmelsgrunnlaget for alle disse NEI? Du er underlagt: - Lydnadsplikt - Lojalitetsplikt - Arbeidsplikt I ditt arbeidsforhold. Ved uenighet, er du underlagt resignasjonsplikt frem til saken er avgjort. Har du prøvd å være lærer? Arbeidsgiver må også forholde seg til kontrakt, inngått arbeidstidsavtale, lønnsvilkår osv. og stillingskodene lærer/adjunkt/lektor innebærer ikke alle de ekstra tingene som egentlig er alle andres ansvar, og får jeg ikke lønn for å ta på meg ekstra, ja da gjør jeg det ikke. Det er hele poenget med en jobb: work, get paid vi har en arbeidstidsavtale på 43,5t i uka med kjernetid 08-16 og maks 9t arbeidsdag. Ingen kan pålegge oss å jobbe mer enn dette uten at det utløser overtid med mindre det er særlig beskrevet i arbeidskontrakt eller arbeidstidsavtale Anonymkode: 0e808...fe3 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #78 Skrevet 28. september 2022 Å være lærer er ikke en dugnad for samfunnet, det er en jobb man forventer å få betalt for. Hvis man blir bedt om å jobbe et ekstra skift så får man betalt deretter. den samme logikken gjelder ikke for lærerne eller? Anonymkode: 0e808...fe3 6
Toyah Skrevet 28. september 2022 #79 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har du prøvd å være lærer? Arbeidsgiver må også forholde seg til kontrakt, inngått arbeidstidsavtale, lønnsvilkår osv. og stillingskodene lærer/adjunkt/lektor innebærer ikke alle de ekstra tingene som egentlig er alle andres ansvar, og får jeg ikke lønn for å ta på meg ekstra, ja da gjør jeg det ikke. Det er hele poenget med en jobb: work, get paid vi har en arbeidstidsavtale på 43,5t i uka med kjernetid 08-16 og maks 9t arbeidsdag. Ingen kan pålegge oss å jobbe mer enn dette uten at det utløser overtid med mindre det er særlig beskrevet i arbeidskontrakt eller arbeidstidsavtale Anonymkode: 0e808...fe3 Takk! En kan undres. Arbeidsoppgavene til læreren kommer smygende og utvides år for år. Vi har ikke vært flinke nok til å sette ned beinet og det at mange av oss er "ja, mennesker" går på bekostning av egen helse og barnas utdanning. Når ble "MARKEDSFØRING" vår arbeidsoppgave! Hva har det med opplæring å gjøre? 5
Fremmed fugl Skrevet 28. september 2022 #80 Skrevet 28. september 2022 Toyah skrev (12 minutter siden): Grunnlaget for "nei" er dugnadsarbeidet. Dette er ting som IKKE står i min arbeidsavtale, som jeg derfor kan reservere meg mot. Faktisk vil det komme mine egne elever til gode, at jeg nå sier nei. Det vil koste arbeidsplassen dyrt, men det vil også synliggjøre problemene som er i skolehverdagen. Hvis vi i tillegg blir flinkere til å skrive avvik, når elever sitter uten lærer, blir det også synlig utenfor skolen. Arbeidsrett er litt mer komplekst enn at den enkelte ansatte leser sin arbeidsavtale og så bestemmer hva den skal og ikke skal gjøre. Tar et eksempel fra en annen bransje der arbeidsgiver tapte i høyesterett. Var et tilfelle med en kirurgisk overlege der arbeidsgiver vurderte at overlegen ikke selvstendig skulle utføre kreftkirurgi. Det var ikke nevnt med et ord i arbeidsavtalen om at overlegen skulle selvstendig utføre kreftkirurgi. Med din logikk hadde dette vært plankekjøring for arbeidsgiver i retten. Men arbeidsgiver tapte, da vurderingen til høyesterett var at det implisitt var en arbeidsoppgave til en overlege med den stillingen å gjennomføre selvstendig kreftkirurgi. Håper de fleste skjønner at arbeidslivet hadde blitt kaos hvis den enkelte ansatte hadde begynt å lese arbeidsavtalen med egne briller og iverksatt egne regler for hva den mener er innenfor eller utenfor avtalen. PS. Med det jeg skriver i tråden prøver jeg ikke på noen måte si at jeg er uenig med lærernes lønnskrav, eller støtte den rare avgjørelsen om tvunget lønnsnemnd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå