Gå til innhold

Den jævla trenden om quiet quitting - bør IKKE ankomme blant lærerne!

Anbefalte innlegg

Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 time siden):

TS,

Takk. Viktig... Man har to valg:

- Gjøre sitt beste i den situasjon man er i

- Velge bort situasjonen og finn noe annet der man kan gjøre sitt beste

Det å være illojal mot seg selv og en gyldig juridisk bindende avtale er ikke bra, og selvfølgelig etisk forkastelig.

Det å ha en jobb er frivillig. Det tar et par minutter å skrive en oppsigelse, så er mann fri fra pliktene som hører med jobben om 3 måneder. Så hver dag en av oss går på jobb, så gjør vi det for at vi helt frivillig velger å ha den jobben, med de vilkår inklusive lønn som jobben har.

Du, zipp nå igjen. Hva skjedde med vår lovhjemlede streikerett, sånn når vi er inne på det? Skal vi være lojale mot en kjip arbeidsgiver som utnytter oss? Det er bare dumt å la seg utnytte, mennesker som gjør det mangler ryggrad. Du kommer sikkert fra det private der dere gjør noe så meningsløst som å gjøre ukjente rikinger enda rikere, og det er bare trist for menneskeheten hvis det finnes mennesker med en så blind lojalitet og autoritetstro.

Vi har en meningsfull jobb, nemlig å bringe kunnskap videre til neste generasjon, men vi er slett ikke forplikta til blind lydighet. Blind lydighet og ekstrem autoritetstro er alltid feil, en del av mandatet vårt er å lære folk å tenke kritisk og slevstendig.

Anonymkode: 397d6...dc0

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
44 minutter siden, Toyah said:

Jo, det skal jeg faktisk begynne med. Bruker ikke det begrepet du nevner. Men jeg har denne uken lært meg "nei" og det skal jeg fortsette med. 

Mobbesaker er ikke de sakene som blir prioritert bort. Ei heller undervisning av egen klasse. Jeg skal så klart gjøre jobben min og den skal jeg gjøre bra! Undervisningen jeg gir, omsorgen jeg gir, skal fortsatt være av god kvalitet. 

Men: 

Ringe foresatte etter kl 17 - NEI

Foreldresamtaler etter 17 -NEI

Arrangementer på kveld/helg: NEI

I tillegg vil du alltid være på skolen fra 8-17? 

Anonymkode: cb573...a5c

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Du, zipp nå igjen. Hva skjedde med vår lovhjemlede streikerett, sånn når vi er inne på det? Skal vi være lojale mot en kjip arbeidsgiver som utnytter oss? Det er bare dumt å la seg utnytte, mennesker som gjør det mangler ryggrad. Du kommer sikkert fra det private der dere gjør noe så meningsløst som å gjøre ukjente rikinger enda rikere, og det er bare trist for menneskeheten hvis det finnes mennesker med en så blind lojalitet og autoritetstro.

Vi har en meningsfull jobb, nemlig å bringe kunnskap videre til neste generasjon, men vi er slett ikke forplikta til blind lydighet. Blind lydighet og ekstrem autoritetstro er alltid feil, en del av mandatet vårt er å lære folk å tenke kritisk og slevstendig.

Hva skjedde med å lese et innlegg. Jeg syns det var feil med tvunget lønnsnemnd og syns det er trist at arbeidsgiver sammen med deres fagforening ikke for lenge siden har fått orden, slik at dere lærere ikke føler som dere gjør.

Men jeg kommer aldri støtte slikt demoraliserende tull som quit quitting, eller når arbeidsgiver setter ansatte på et tørkeloft.

Du velger frivillig å ha jobben din. Helt frivillig. Jeg har selv opp gjennom årene noen ganger stilt meg spørsmålet; gidder jeg å ha denne jobben.... Men endet opp på å svare ja, og så gjort mitt beste i jobben. Skjønner ikke argumentet deres, dere vil bare få det dårligere hvis dere skal bevist underprestere på jobb. Man får ikke arbeidsglede og livskvalitet av det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil være på skolen de timene som er forventet etter min timeplan/arbeidsplan.

Den er veldig variabel, men ja! jeg vil jobbe ALLE timene mine. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Lojalitetsplikten er en norsk rettsregel bekreftet av høyesterett mange ganger. Blir litt skremt hvis du tror at lærere skal lære barn og ungdommer å sette rettsamfunnet til side.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes mange lærere syter så utrolig mye over lønn. Min mann er fastlege og tjener 580.000kr! Dette innebærer obligatoriske legevaktjobbing som er døgnet rundt, i tilleg til hans vanlige jobb. Han jobber til kl 1630 og er ofte pålogget på kvelden for å gjøre papirarbeid. Nå har han mulighet til å stige litt i lønn med årene, men mange tjener ikke mer enn 700.000kr etter mange års ansinitet og jobber vesentlig mer enn 43,5t i uka uten avspasering på 8 uker 😫

Anonymkode: e5a83...eaa

Nja… Da tjener din mann laaaaangt under gjennomsnittet.

9898369F-52E8-4C21-A1E6-25A0FA1F0AEE.jpeg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Fremmed fugl skrev (1 minutt siden):

Hva skjedde med å lese et innlegg. Jeg syns det var feil med tvunget lønnsnemnd og syns det er trist at arbeidsgiver sammen med deres fagforening ikke for lenge siden har fått orden, slik at dere lærere ikke føler som dere gjør.

Men jeg kommer aldri støtte slikt demoraliserende tull som quit quitting, eller når arbeidsgiver setter ansatte på et tørkeloft.

Du velger frivillig å ha jobben din. Helt frivillig. Jeg har selv opp gjennom årene noen ganger stilt meg spørsmålet; gidder jeg å ha denne jobben.... Men endet opp på å svare ja, og så gjort mitt beste i jobben. Skjønner ikke argumentet deres, dere vil bare få det dårligere hvis dere skal bevist underprestere på jobb. Man får ikke arbeidsglede og livskvalitet av det.

Med hånda på hjertet, har du en jobb du kan si er meningsfull for menneskeheten/deg sjøl? Lønnsarbeid er salg av tid, ressurser og arbeidskraft. Vi trenger den for å ha penger i det samfunnet vi lever i.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kanskje 8-17, og så gå klokka 15:40 på fredager? 

Lærerene har styringsrett over mye  av tiden sin, så 8-16 + 3-4 timer lørdager eller kveld er like bra. Eller 8-15 + 8-9 timer lørdag eller kveld. 

Foresten er det forbløffende mange mailer som kommer mellom 9-11 om kvelden hos oss og mannen min har møter på kvelden ett par kvelder i uken (vi jobber ikke skolen men har noe fleksibel arbeidstid og jobber mye) Så det er mange som velger å jobbe en del timer etter barnas leggetid og det mener jeg må være helt greit.

Synes lærerne skylder elevene og seg selv å sette grenser. 

Anonymkode: 1b797...164

• Liker 2
Skrevet

Lojalitetsplikten er en norsk rettsregel bekreftet av høyesterett mange ganger. Blir litt skremt hvis du tror at lærere skal lære barn og ungdommer å sette rettsamfunnet til side.

I læreplanen for faget mitt er det klart presisert at elevene skal lære kritisk tenkning, og at det er kritisk tenkning i forhold samfunnets maktstrukturer.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Med hånda på hjertet, har du en jobb du kan si er meningsfull for menneskeheten/deg sjøl? Lønnsarbeid er salg av tid, ressurser og arbeidskraft. Vi trenger den for å ha penger i det samfunnet vi lever i.

Vi aksepterer

- Lojalitetsplikt

- Lydnadsplikt

- Arbeidsplikt

For den trygghet som bland annet arbeidsgiver gir oss med lønnsplikt.

Men for å svare på spørsmålet ditt. Hvis jeg plutselig hadde blitt rik som et troll og ikke hatt behov av å ha lønnsarbeid så hadde jeg fortsatt i den jobb jeg har idag. Da jeg er dum nok til å tro at jeg kan bidra til noe positivt til mine medmennesker, og samtidig utvikle meg selv som menneske I den jobben.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

I læreplanen for faget mitt er det klart presisert at elevene skal lære kritisk tenkning, og at det er kritisk tenkning i forhold samfunnets maktstrukturer.

Da burde du vite at kritisk tenking ikke er det samme som ukritisk kritikk, det er det letteste som finnes. Krever ikke stort av kunnskap eller tankekraft.

Skrevet

Til ts: what'ya gonna do hvis vi starter med quiet quitting? 

På min skole ble vi dratt tilbake i jobb i dag med tvang, og vi er sinte. Nå har vi virkelig fått svart på hvitt hvor lite vi anerkjennes. Vi øver nå på å si "nei, dessverre" i kor, og "ikke mitt problem". 

Servicetiden er over. Skal ikke kjøpe læremidler av egen lomme, delta på møter utenfor planfestet arbeidstid, bli med på overnatting/bokvake for klassemiljøets skyld. Jeg kommer til å bli den kjipe, rigide læreren den lille tiden jeg fortsetter i skoleverket. Jeg har visst lenge at jeg er nødt til å slutte, da jeg ikke tåler å se på skolesystemet på nært hold lenger, og videreutdanner meg ved siden av.  Skolesystemet (og helsevesenet) er underfinansiert, nedprioritert, med store forventninger knyttet til resultater og lovverk. Når man løfter problemer oppover til de med pengesekken, så sier de "dette har vi tillit til at dere løser på en god måte, med de midlene dere har". Før har jeg sagt "ja, vi finner nok ut av det". Nå sier jeg NEI, dessverre, dette er ikke mitt problem. 

I dag tidlig kom vi tilbake på jobb etter streiken, ingenting var naturlig nok planlagt, så første time var helt uten en plan. Vi mangler siden skolestart 2 faste lærerstillinger, ingen kvalifiserte som søker. De fylles opp av timevikarer, ulike lærere fra time til time og uke til uke. Når da leder kommer inn med en 19-årig vikar med uskyldige, unge øyne men godt betalt for for/etterarbeid, uten vikarplan og kikket på oss med pedagogisk utdanning for hjelp til å trylle frem noe vikaren kunne gjøre... Før streiken kastet vi oss rundt, for å dekke opp og hjelpe til. Nå stirrer vi bare litt tomt ut i lufta, og konsentrerer oss om det vi faktisk får betalt for - vår egen undervisning. 

Det hjelper ikke med applaus fremover. Et realt unnskyld fra våre arbeidsgivere er første steg. Naive, altfor snille lærere som strekker seg altfor langt fordi det er vondt å se på at alt som ikke er ok i systemet går utover eleven. Nå vet jeg så godt hvor ansvaret ligger, det er hos mine lokale politikere, kommunen og de nasjonale politikerne. Og jeg håper vi blir gode på 'nei, dessverre' og "ikke mitt problem". Hva har vi å tape? 

Anonymkode: 0c9cd...0ac

• Liker 2
Skrevet

Håper dere lærere kan bruke denne tiden på å stramme inn kraftig på hva dere bruker tiden på. Syns det er galskap at foreldre ringer dere i tide og utide til alle døgnets tider. Videre forlanger spesialbehandling av sitt unike barn. Bare slutt med det. Be foreldre slutte med det, og ta det opp på møter med kolleger og ledere på skolen, slik at dere kan stå samlet. 

Anonymkode: 1def9...879

• Liker 2
Skrevet

Dere som nå har begynt å føre timer, hvor mange timer fører dere feks en dag hjemme med sykt barn?

Jeg har jobbet 333,13 timer så langt dette skoleåret. Må visst trappe litt ned for å ikke bruke opp timene mine før skoleåret er over. Hadde egentlig tenkt å sitte noen dager neste uke (høstferien) til å planlegge utviklingssamtaler, men ser egentlig ikke ut som jeg har tid nok igjen til det. Kanskje det faktisk blir høstferie på meg i år da! Netflix n chill ! Og utviklingssamtaler mer eller mindre på sparket etter det... Jaja. 

Anonymkode: bc0fb...41b

Skrevet

Jeg har drevet med det i mange år! Er ikke noe nytt fordi det er noe på tiktok.

Kjøper ingenting for mine egne penger, jobber ikke mer enn 43,5 t i uka, åpner ikke mail etter kl 16 osv. 

Anonymkode: 1af63...c10

Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har drevet med det i mange år! Er ikke noe nytt fordi det er noe på tiktok.

Kjøper ingenting for mine egne penger, jobber ikke mer enn 43,5 t i uka, åpner ikke mail etter kl 16 osv. 

Og jeg er lærer.

Skrevet

Jeg ville ha slitt med det. Man blir jo veldig glad i elevene sine og ønsker de alt godt. Jeg er sikkelig glad i jobben min og gleder meg stort over både små og store faglige fremskritt. Jeg vet jeg er en viktig voksen person for alle, og for noen også den viktigste. 

Anonymkode: ecc2a...0c4

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Til ts: what'ya gonna do hvis vi starter med quiet quitting? 

På min skole ble vi dratt tilbake i jobb i dag med tvang, og vi er sinte. Nå har vi virkelig fått svart på hvitt hvor lite vi anerkjennes. Vi øver nå på å si "nei, dessverre" i kor, og "ikke mitt problem". 

Så hvis en elev blir mobbet, og foreldrene ber om at mobberen må stoppes, og at tiltak gjøres som F eks å snakke med mobberens foreldre, så sier du «ikke mitt problem»! Fordi det krever ekstra arbeid? 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: b321f...98f

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så hvis en elev blir mobbet, og foreldrene ber om at mobberen må stoppes, og at tiltak gjøres som F eks å snakke med mobberens foreldre, så sier du «ikke mitt problem»! Fordi det krever ekstra arbeid? 🤦🏻‍♀️

Anonymkode: b321f...98f

Nei man sier ikke ikke mitt problem. Man går til rektor og sier at man ikke har nok tid til å løse dette innenfor oppsatt avtale, så rektor må frigjøre tid eller betale overtid.

Anonymkode: bc0fb...41b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...