Gå til innhold

Mor til barnet er veganer, jeg som er sammen med far er ikke det

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! 
Jeg føler meg litt rådvill og trenger hjelp. For litt siden fant jeg drømmemannen, vi flyttet sammen, han har en sønn på 5 år. Jeg er 26 og han er 30. Rollen som bonusmamma har gått over all forventning og jeg storkoser meg. Det er bare et lite problem som egentlig ikke er et problem, men det har blitt fryktelig ubehagelig. Mor til barnet er veganer, dette støtter jeg 100%, når barnet er hos oss får hun spise det hun vil, hun får selv velge mellom vegansk og vanlig. 
Mor til barnet er derimot ikke enig i dette og mener at vi også skal være veganere og bare spise vegansk… dette strider litt mot min natur da familien driver med jakt og jeg er oppvokst med kjøtt. Og kutte ut litt er selvfølgelig noe jeg kan gjøre, men ikke helt det blir feil for meg. Min samboer (far) vil ikke lage problemer av dette og vi gir barnet vegansk mat, men det er likevel ikke bra nok… jeg er dumsnill av natur og føler dette tærer på meg om jeg skal bli veganer pga noen andres meninger og holdninger, det er ikke mitt valg… hvordan kan jeg ta dette på best mulig måte med mor? Jeg har aldri vært i en sånn situasjon før og er veldig konfliktsky… hjelp

Anonymkode: 307eb...c0e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei! 
Jeg føler meg litt rådvill og trenger hjelp. For litt siden fant jeg drømmemannen, vi flyttet sammen, han har en sønn på 5 år. Jeg er 26 og han er 30. Rollen som bonusmamma har gått over all forventning og jeg storkoser meg. Det er bare et lite problem som egentlig ikke er et problem, men det har blitt fryktelig ubehagelig. Mor til barnet er veganer, dette støtter jeg 100%, når barnet er hos oss får hun spise det hun vil, hun får selv velge mellom vegansk og vanlig. 
Mor til barnet er derimot ikke enig i dette og mener at vi også skal være veganere og bare spise vegansk… dette strider litt mot min natur da familien driver med jakt og jeg er oppvokst med kjøtt. Og kutte ut litt er selvfølgelig noe jeg kan gjøre, men ikke helt det blir feil for meg. Min samboer (far) vil ikke lage problemer av dette og vi gir barnet vegansk mat, men det er likevel ikke bra nok… jeg er dumsnill av natur og føler dette tærer på meg om jeg skal bli veganer pga noen andres meninger og holdninger, det er ikke mitt valg… hvordan kan jeg ta dette på best mulig måte med mor? Jeg har aldri vært i en sånn situasjon før og er veldig konfliktsky… hjelp

Ikke rart det er krig i verden....DU spiser som du vil og lar far ta dette med barnets mor....jeeezes......

Anonymkode: 63870...e5e

• Liker 18
  • Hjerte 4
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette i det hele tatt et tema hos dere? Om faren til barnet tar mor alvorlig på dette og faktisk diskuterer det, så er det noe galt med han.

Anonymkode: f0bca...f6f

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun spiser vegansk hos sin mor og vanlig hos dere. Mor kan ikke lage begrensninger der. Akkurat dette kan du si.

Anonymkode: 8d3af...d37

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kruspersilletaco
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei! 

Du og din samboer spiser det dere vil. Mor kan ikke bestemme at barnet skal være veganer - far har like mye han skulle sagt. Senere må barnet få velge selv.. 

La far ta dette med mor, og pass på at han får formidlet at han bestemmer hva barnet får å spise hos ham - OG, det aller viktigste; at hun ikke bestemmer hva DERE TO spiser hjemme hos dere!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at det er ekstremt helseskadelig for barn i vekst å være veganer har dere jo en gylden mulighet til å redde barnets fremtidige helse ved å gi det skikkelig mat hos dere. 

Deres hus, deres regler. Gi faen i hva mor mener om hva dere spiser, det er jo bare sykt. 

Anonymkode: 2d23f...498

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mor kan ikke bestemme at dere skal være veganere, det er jo galskap. Reaksjonen burde være å le henne opp i ansiktet fordi man tror at hun kødder.

Anonymkode: 3eff1...924

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hei! 

Klassisk veganer, med andre ord. De er verre enn kristne misjonærer i Afrika.

Når barnet er hos dere, så spiser dere det som er naturlig i deres husholdning. Faktisk syns jeg at dere har strukket dere langt ved å tilby et vegansk alternativ dersom dette ikke er et eksplisitt ønske fra barnet selv. 

Anonymkode: da81f...40a

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rådvill, et fryktelig ubehagelig problem? Du trenger ikke ta opp dette med dama overhodet. Barnet får vegansk, flott. Ingenting mer å snakke om. Moren ønsker at barnet bodde i et helvegansk hjem? Ja, det kan hun ønske. Men det gjør barnet ikke. Det er ikke et tema dere er uenige om. Det eksisterer ingen konflikt, kun et (fullstendig urimelig) ønske fra hennes side. Ingen ting du behøver å tenke på.

Anonymkode: 6e7be...5d7

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan ikke bestemme hva dere skal spise i eget hjem. Og far er like mye forelder som mor og bestemmer hva barnet skal spise hjemme hos dere.

Anonymkode: ad6cb...f2a

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ikke rart det er krig i verden....DU spiser som du vil og lar far ta dette med barnets mor....jeeezes......

Anonymkode: 63870...e5e

Signerer dette. 

Skal du la en annen person diktere hva du skal spise og ikke? Her må du bare sette foten ned, dette hadde jeg ikke giddet på en flekk. 

Anonymkode: f6781...416

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fram til barnet bestemmer helt og fullt selv hva det spiser, så er det opp til foreldrene å bestemme dette. I mors hjem bestemmer mor, i fars hjem bestemmer far. Mor har ingenting hun skulle ha sagt i deres hjem. Jeg personlig ville ikke tilrettelagt for vegansk, det er et kosthold som man må gjennomføre veldig nøyaktig for å få i seg de næringsstoffene kroppen behøver. Ikke det jeg ville valgt for et barn i vekst og utvikling, som jeg heller ikke visste hva fikk i seg 50% av tiden.  Vegetarisk kunne jeg nok ha tilrettelagt for om far og barnet ønsket dette. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det far og mor som må ta seg mellom. Hva DIN livsstil med jakt har med dette å gjøre skjønner ikke jeg. Du kan jo spise kjøttet ditt du, selv om barnet ikke gjør det. Ikke noe å lage problemer ut av. 

Anonymkode: 7ecf3...47f

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men er faren (din samboer) veganer? Du skriver bare at du ønsker å spise kjøtt, men hva ønsker han?

Anonymkode: 99d5b...8ce

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Med tanke på at det er ekstremt helseskadelig for barn i vekst å være veganer har dere jo en gylden mulighet til å redde barnets fremtidige helse ved å gi det skikkelig mat hos dere. 

Deres hus, deres regler. Gi faen i hva mor mener om hva dere spiser, det er jo bare sykt. 

Hva er helseskadelig med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dette i det hele tatt et tema hos dere? Om faren til barnet tar mor alvorlig på dette og faktisk diskuterer det, så er det noe galt med han.

Anonymkode: f0bca...f6f

Enig!

Anonymkode: c1fe7...0c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei! 

Mor høres helt tett ut. Selvfølgelig skal man ikke påtvinge andre mennesker en så  rigd livsstil eller kosthold, dette er noe man må kjenne etter selv. Og det å oppdra så små barn til å bare spise vegansk, er jeg heller ikke noe fan av. Jeg mener du og barnefar gjør alt riktig i denne situasjonen, jenta burde få ha et varierende kosthold - og hun burde få bestemme selv. Ingen skal bli tvunget til å ha visse livsstiler o.l - det blir som å oppdra et barn i en streng religiøs tro, dette er en ganske umoderne type oppdragelse moren kjører. Barnet kan velge helt selv om hun vil være 100% veganer når hun blir stor nok 👍🏼Barnefar burde stå på sitt!! 

Anonymkode: 44001...abe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hentet ungen på skolen hver dag og kjørt til McDonald og kost meg med en Quarterpounder hver dag helt til den veganske dama hadde eksplodert i sinne.. 

Ser for meg overskriften på VG, Vegansk mor så sint på eksmannens nye samboer at hun fikk slag av blodpropp i hodet :) 

Anonymkode: 11dc5...5f3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du skal skjerpe deg, å spre slik desinformasjon kan være direkte skadelig for folk. Ikke uttal deg hvis du ikke gidder å tilegne deg nok kunnskap. Er jo bare å gå på Google, der finner du ingen vitenskapelige forskning - som tilsier at det du sier er sant? 

Det er tilbakevist i flere moderne studier, at en vegansk diett absolutt ikke er helseskadelig. Man KAN få visse symptomer, derfor er det veldig viktig at man får i seg b-12 vitamin og andre essensielle vitaminer, dette finner man i f.eks hemp-frø og andre frø typer. Det er ikke direkte helseskadelig for barn i vekst med en slik livsstil, men jeg er heller ikke positiv til å påtvinge et slikt kosthold på barn. 

Anonymkode: 44001...abe

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...