AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #1 Skrevet 28. september 2022 Vi er en familie hvor voksen 1 tjener helt greit , og har utbetalt litt over det vi som familie trenger til faste utgifter - da kommer slikt som mat og drivstoff i tilllegg. Utfordringen er voksen 2 sin jobb. Den er på timebasis, samtidig som det dessverre ofte er knot med lønn, feil lønn osv. Dett gjør at når voksen 1 får lønn så betales det meste av faste utgifter, også holder vi tilbake på noen ting, som kan vente, for å se hva vi kan betale når voksen 2 sin lønn kommer, altså holder tilbake det som trengs til mat og drivstoff rett og slett. Så kommer, eller ikke kommer, lønna derfra, og det purres og mases - og det søkes nye jobber, dessverre bor vi et sted hvor det ikke er mange jobber ledig pr nå. Har selvfølgelig også kuttet ned der vi kan på bolig, strøm, annet forbruk og undøvendige utgifter Hvordan gjør andre som er i denne situasjonen, det føles som vi aldri kommer ovenpå, har forsøkt å selge unna småting og få vippspenger inn på en egen konto, for å skape en buffer, , men det dukker liksom alltid opp noe... =\ Anonymkode: 6ec44...465
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #2 Skrevet 28. september 2022 Dette er kanskje ikke like interessant for alle, men dette er det jeg gjorde den gangen jeg levde som freelancer og hadde veldig ustabil inntekt. I begynnelsen av januar betalte jeg regninger for hele året. Nesten alle selskaper o.l. godtok at jeg gjorde det slik. Så jeg betalte inn 12 x husleie, 12 x Internettabonnement osv. i januar for å få det overstått. Eneste regningen jeg måtte betale hver måned var strøm. For meg fungerte dette bra, men det er nok en smakssak hvordan man foretrekker å gjøre det. Anonymkode: e8ad4...a46 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #3 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette er kanskje ikke like interessant for alle, men dette er det jeg gjorde den gangen jeg levde som freelancer og hadde veldig ustabil inntekt. I begynnelsen av januar betalte jeg regninger for hele året. Nesten alle selskaper o.l. godtok at jeg gjorde det slik. Så jeg betalte inn 12 x husleie, 12 x Internettabonnement osv. i januar for å få det overstått. Eneste regningen jeg måtte betale hver måned var strøm. For meg fungerte dette bra, men det er nok en smakssak hvordan man foretrekker å gjøre det. Anonymkode: e8ad4...a46 Høres det ut som ts sitter på så mye penger at hun og han har nok til å betale alle regninger x 12 på en gang? Det høres ikke sånn ut for meg. De har begynt å selge unna ting for å få inn litt penger når det kniper. Ingen snakk om noen summer stående på bufferkonto i ts sitt innlegg. Anonymkode: 1dbcd...758 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #4 Skrevet 28. september 2022 Jeg ville tatt grep og levd på eksistensminimum 1-2-3 måneder, for å få spart penger til en liten buffer. Med litt penger i bakhånd blir dere ikke så sårbare for krøll med utbetalinger og variabel lønn. Så ville jeg prøvd å finne litt ekstrainntekt. Det skal ikke mange hundrelappene til før dere merker det når økonomien er så stram. Spre ordet om at du kunne tenkt å ta vaskejobb hos noen privat, passe barn, lufte hund. Noen kjenner sikkert noen som kunne tenkt seg slik, og det er lettere å skaffe seg hjelp om det er noen venners venner kjenner. Forresten også mange eldre som trenger hjelp med diverse hjemmetjenesten ikke gjør - hente ting på posten, rake løv, hente medisiner, osv. Er pårørende langt unna er det godt å ha noen lokalt som kan hjelpe for noen kroner. Her jeg bor har noen startet enkeltmannsforetak for dette. Anonymkode: 35e3e...1f3 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #5 Skrevet 1. oktober 2022 Jeg hadde ikke holdt ut. Det eneste rådet jeg har er å søke ny jobb og i mellomtiden spare inn på absolutt alt og sette av på bufferkonto. Når man er voksen må man kunne forsørge seg selv, så en jobb som gir nok inntekt er det eneste åpenbare. Anonymkode: 0467e...83a
Eneri Skrevet 1. oktober 2022 #6 Skrevet 1. oktober 2022 Kan dere i en overgangsperiode øke nedbetalingstid på huslån hvis dere eier bolig? Slik at dere får bygd opp litt buffer. Er det mer jobb å få hvis dere tenker at det kan være type annenhver lørdag/støttekontakt/tilkallingsvikar og ikke er så nøye på at bransjen matcher utdanninga? Dette kan både gi bedre inntekt og et bredere kontaktnett som vil øke sjansene for å få fast jobb. Ei jeg kjenner hadde en periode fast jobb som renholder i 30%. Der var ikke mulighet for å få mer, men hun fikk ei 50% stilling på en kiosk etterhvert+ at hun var ekstrahjelp på en annen butikk annenhver lørdag og to timer en ettermiddag i uka. Alle monner drar! Er det aktuelt å være dagmamma for barn der foreldre jobber helg/kveld feks? Så kan kanskje også den av dere som har fast inntekt jobbe ekstra/overtid hos sin arbeidsgiver hvis det er mulig, iallfall til dere får en liten buffer og en bedre økonomirytme.
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2022 #7 Skrevet 1. oktober 2022 Som frilanser med ustabil inntekt la jeg meg på et minimum "utbetalt" hver måned. Resten satte jeg på sparekonto. De månedene jeg fikk inn mindre enn minimumet, tok jeg mellomlegget fra sparekonto. Da visste jeg iallfall hva jeg hadde hver måned, og det var lettere å forholde seg til. Selvfølgelig vanskelig hvis man aldri får mer enn minimumet man trenger for å overleve da. Anonymkode: 3d8df...f7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå