Jens Skrevet 29. november 2005 #1 Skrevet 29. november 2005 Var barnevakt for min 4 årige nevø i helgen, og ble sjokkert over hvor slitsomt det var!!!Han kunne ikke sitte alene i ett minutt, før han ropte på meg, eller mannen min. Mannen min kunne ikke gå på do engang!Vi var i hoppeloppeland, og til og med der måtte mannen min gjøre alt med gutten. Hjemme kvelden før, var det eneste han ville gjøre å se på tv, og spise godteri. Kan ikke en 4 åring leke selv???Vi ga han tegnesaker og blyanter men da måtte vi tegne med han. Er det denne gutten som er bortskjemt, eller leker mange 4 åringer selv, og i tilfelle hva gjør de?Er det normalt att de skal få en godteskål til barne tv rett før de skal legge seg også??Fikk beskjed av mor att det skulle han ha. Barn blir jo gira av sukker, og det er vell ingen god ide før sovetid???Er uerfaren med 4 åringer, og vil gjerne få noen synspunkter.
Gjest Embla s Skrevet 29. november 2005 #2 Skrevet 29. november 2005 Kommer vel ann på hva han er vant til, men jeg vet om mange 4-åringer som helt fint klarer å leke selv. Barn er jo sosiale vesen så de vil vel som regel foretrekke å leke der det er andre mennesker, og de fleste barn vil jo gjerne at de voksne leker sammen med seg. Kanskje han følte på at dere helst ville at han skulle underholde seg selv? Og derfor ble ekstra krevende?
Gjest Primula Skrevet 29. november 2005 #3 Skrevet 29. november 2005 Jenta vår på fire år kan godt leke seg selv, men jeg vet at når f.eks. farmor og farfar er på besøk blir hun veldig uselvstendig og vil at de skal leke med henne hele tiden. Vi som foreldre har jo rett og slett ikke mulighet til å leke med henne hele tiden, men de helgene farmor og farfar er her synes jo de også at det er greit å leke mye med henne. Jeg tror unger synes det er artig å leke med andre andre enn foreldrene og derfor uttnytter de muligheten litt også. Jenta vår får også godteri til barne-tv på lørdager. Det tror jeg er veldig vanlig.
Gjest Kålungen Skrevet 29. november 2005 #4 Skrevet 29. november 2005 Gutten vår har alltid lekt fint med seg selv. Men jeg ser jo at så fort feks bestefar eller noen andre som herjer med han er her, så er det veldig stas, og da kan det bli mye mas om oppmerksomhet og leking. Godteri får vår sønn også på lørdagskvelden, og det fikk jeg også da jeg var liten.
Gjest Gamle Alex Skrevet 29. november 2005 #5 Skrevet 29. november 2005 (endret) Joda de kan hvis de vil. Jeg har en 7 åring som er et sosialtmonster. Når hun var 4 KUNNE hun leke selv ,men synes det fort ble kjedelig. Selv nå når hun er på besøk hos besteforeldre elsker hun når de leker med henne eller tegner med henne og de gjør det naturligvis . Han er sikkert mer selvstendig hjemme Godteri på lørdag er en selvfølge her i huset og jeg tror det er det samme i de fleste husstander Endret 29. november 2005 av Gamle Alex
Gjest Pet Skrevet 29. november 2005 #6 Skrevet 29. november 2005 Gutten min var ikke noe flink til å leke alene da han var fire år. Han var veldig oppmerksomhetskrevende. Det ga seg da han kom i skolealder og fikk venner og interesser.
Lillie Skrevet 29. november 2005 #7 Skrevet 29. november 2005 Vår 4-åring er ganske selvstendig, leker en del alene. Han er også veldig sosial, og vil ofte være i nærheten av oss. Han kan godt leke alene, men vil være i samme rom som oss. Barne-tv godt får han på lørdager.
Gjest LoisLane Skrevet 29. november 2005 #8 Skrevet 29. november 2005 Min treåring leker mye alene, men som de andre her sier: Når det kommer besøk har de jo lyst på mer kontakt. Lørdgsgodt til barne-tv er nok gjengs, ja. Fikk ikke du det da du var liten? Ikke alle blir gira av sukker, heller.
Gjest gjest1 Skrevet 29. november 2005 #9 Skrevet 29. november 2005 lillebror på 3 år leker en del alene når han er hjemme hos foreldrene, men når jeg har han er han mindre selvstendig...
aline Skrevet 29. november 2005 #10 Skrevet 29. november 2005 og barn tester ut folk. ikke at jeg er noen ekspert på barn, men jeg ser det på niesa mi. hun vet at hun ikke kan bli bært på av moren eller faren sin, hun vet at det er mye hun må klare selv der, men når tante eller mormor kommer.... hun maser og gråter og tester så godt hun kan hun. nå er hun yngre en fire altså, men regner faktisk med at også eldre barn er både oppmerksomhetssøkende og tester "nye" eller andre voksne en foreldrene. og lørdagsgodt til barnetv i helga er vel ganske normalt eller?
Gjest lilletroll Skrevet 30. november 2005 #11 Skrevet 30. november 2005 Vår 4 åring er litt på samme måten - liker best å leke der det er andre, men det kan jeg jo godt forstå også. Men hun er fint i stand til å leke alene, og sitter ofte og tegner eller leser o.l i stua. Sjelden hun leker på rommet sitt. Godteri til barnetv på lørdager får hun også. Tror nok det er ganske vanlig.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #12 Skrevet 30. november 2005 Barn som aldri blir "tvunget" til å leke selv lærer seg det heller ikke. Vi er ganske bevisste på at vi ikke leker med sønnen vår hele tiden, dette er mer gjennomførbart i helgene for i uka vil jo gjerne være mye sammen.. Vi er også obs på at vi må få lov å rydde av bordet, vaske opp, støvsuge osv. uten at det skal blir rabalder av det. Han kan gjerne være med, men vi gjør dette først og leker etterpå. Resultatet blir at han gjerne leker selv når vi gjør slike ting.
Charmina Skrevet 30. november 2005 #13 Skrevet 30. november 2005 Det er vel veldig ulikt hvor mye barn leker alene! Min sønn som nå er åtte snart har alltid vært sånn at han kan leke seg alene, og det virker som om lillesøsteren hans på ett blir samme typen. De kan holde på i flere timer alene. Men det er klart at når det kommer gjester så er det jo kjempestas da å få være sammen med dem. kanskje det var det denne 4 åringen syntes også? Snop på lørdagskvelden for eldstemann her og! Minstemann vet ikke hva det er engan ennå
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #14 Skrevet 30. november 2005 Så slitsomt det må være. Har vært heldige med mine som har lekt utrolig bra siden de var ganske små. Selv har jeg vært obs på dette at jeg ikke vil at dem skulle bli avhengige av oss for å aktivere seg. Lillegutten er 2 år og er utrolig flink til dette. Lykke til.
aline Skrevet 30. november 2005 #15 Skrevet 30. november 2005 Barn som aldri blir "tvunget" til å leke selv lærer seg det heller ikke. ← det blir da virkelig feil å si, det er forskjell på barn faktisk, og forskjell på hvordan de er. jeg har selv lekt godt for meg selv helt fra jeg var liten, og det var ingen som tvang meg til det. jeg hadde både en storesøster og andre mennesker rundt meg jeg kunne hengt på om det var sånn. søstern var visst ikke i samme grad "selvlekende", og vi hadde samme oppvekst. man er forskjellige også som barn.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #16 Skrevet 30. november 2005 det blir da virkelig feil å si, det er forskjell på barn faktisk, og forskjell på hvordan de er. jeg har selv lekt godt for meg selv helt fra jeg var liten, og det var ingen som tvang meg til det. jeg hadde både en storesøster og andre mennesker rundt meg jeg kunne hengt på om det var sånn. søstern var visst ikke i samme grad "selvlekende", og vi hadde samme oppvekst. man er forskjellige også som barn. ← Nå snakker jeg selvfølgelig om barn som ikke leker av seg selv, men som alltid skal ha mamma eller pappa i nærheten. Om man ikke "tvinger" disse til å leke selv vil de nok heller aldri lære seg det.
aline Skrevet 30. november 2005 #17 Skrevet 30. november 2005 Nå snakker jeg selvfølgelig om barn som ikke leker av seg selv, men som alltid skal ha mamma eller pappa i nærheten. Om man ikke "tvinger" disse til å leke selv vil de nok heller aldri lære seg det. ← ok. barn som er veldig avhengige bør nok oppmuntres og kreves mer av ja, slik at de lærer seg å leke uten voksne som er sammen med seg. men noen er jo bare slik, man ser det jo blandt voksne også. noen trives i sitt eget selskap mens andre hater å være alene og vil helst være sammen med andre mesteparten av tiden.
Gjest Qlio Skrevet 30. november 2005 #18 Skrevet 30. november 2005 Min eldste på 2,5 år leker til tider opp til 30 minutter på sitt eget rom i 2.etg mens vi er i 1.etg, hun finner også på ting selv når hun vil leke. Leser bok (gjerne opp ned), pusler, bygger Lego, kliner med plastelina og tegner. Vi har en jente til på 8 mnd, så vi kan ikke leke med den eldste hele tiden. Men vi har alltid latt henne få lov til å prøve seg ut litt selv, og ikke sluppet alt vi har i henda når hun har kjedet seg. Resultatet er dette, og det er vi meget fornøyde med. Hun "hjelper" også til med å vaske gulv, støvsuge og rydde av bord o.l. For henne er dette mer lek enn arbeid, og det smitter over på meg. Klart det tar lenger tid, men jeg har ikke mer hast enn at vi kan gjøre det sammen. Men jeg inviterer alltid til litt lek selv også, ber henne finne en bok så vi kan lese sammen, tegner med henne o.l. Sammen får vi det til å funke ganske så bra, synes jeg. Selvom hun nå trasser verre enn jeg noen gang kunne forestille meg.
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #19 Skrevet 30. november 2005 Barn lærer fort hvem de kan "tøye" - og hvem de må "føye". De er noen små skarpe individer - og alle 4-åringer er ikke like. De er små egoistiske individualister. Og det er hvertfall ikke noe unaturlig at de oppfører seg anderledes når de er borte - enn når de er hjemme. Sånn er det bare
Gjest Gjest Skrevet 30. november 2005 #20 Skrevet 30. november 2005 Det hørtes slitsomt ut! Jeg tror ikke det er slik det skal være....de bør kunne oppføre langt bedre enn det uforskammede barnet i tråden her. Slike historier bidrar so not til at jeg får barn med det første hvertfall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå