Gå til innhold

Fungerer ikke i "vanlig jobb", starte egen bedrift? Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ufør pga en fysisk sykdom. Jeg klarer mye, men ikke gjentatte bevegelser og ikke over tid. Og blir jeg sliten har jeg bikket over og det tar flere dager før jeg klarer å skru opp tannkremen igjen. (Jeg prøver å lære meg denne grensen!) Har rullestol til når jeg har dratt det altfor langt, og da må mannen ta alt av barn og hus, for jeg klarer ikke. Vi har betalt hjelp til barna i tillegg som kommer ved behov.

Samtidig har jeg MASSE energi (i kombi med fatigue som fungerer særdeles dårlig) og er veldig rastløs av meg (ADHD). Jeg har tusen ideer, masse jeg har lyst til, og starter på altfor mange prosjekter uten at jeg klarer å fullføre. Enten fordi jeg går lei, eller fordi den fysiske helsa stopper meg. Jeg har barn, har mann som tjener penger og trenger ikke jobbe (har jo uføretrygd), men jeg VIL så gjerne. Problemet er jo at jeg ofte vil mer enn jeg kan, og så blir jeg helt ødelagt. Jeg klarer ikke skaffe meg vanlig jobb, ikke fungerer jeg 7-8-9 timer i strekk, og ikke fungerer jeg på faste dager. Jeg har krefter til å stå på ca 1 time i strekk kanskje 3-4 ganger om dagen, med pauser, hvile og bytte på arbeid i mellomtiden.

Jeg elsker å være kreativ, snekre, finne opp ting, løse problemer, hjelpe andre. Har egentlig et godt hode, lærer raskt, kan litt om veldig mye. Kan mye oppussing og praktiske ting selv, feks. førerkort på lett lastebil med henger, og gjør alt sånt selv. Kan snekre en vegg selv uten problem. (Så lenge jeg klarer å løfte materialene). Liker å bruke kroppen, synes det er den beste måten å bli sliten på, men der må jeg begrense meg veldig. Har designet løsninger på taubane og sånt selv, elsker å lese meg opp, tegne og planlegge osv. 

Hvordan kan jeg omsette dette til noe som kan være litt nyttig for meg/familien/samfunnsnyttig? Jeg HATER at jeg ikke er i jobb, skammer meg kjempemye. 

Tenker på alt mulig som å kjøpe møbler på finn, pusse opp og selge videre. Tilby transport av varer. Interiørkonsulent (veldig glad i tegning og fargekomposisjon). Male malerier og selge? Bli forfatter? Har mye lagringsplass der vi bor, stor ubrukt trippel-garasje (vurdert å snekre boder og leie ut minilager). Til og med vurdert å kjøpe campingvogner, pusse opp og leie ut eller selge videre 😛 

Jeg er så vinglete på absolutt alt, at jeg tør ikke be om rådgivning av Innovasjon Norge osv. Planene/tankene mine spinner så innmari i forskjellige retninger, at jeg må jo ha en viss pekepinn før jeg går videre. Jeg har kapital til å starte et AS (minstekapital 30.000) for trygghet så ikke jeg ødelegger økonomien om helsa svikter mer brått. Men der må man jo oppgi hva det handler om osv. 

Noen som har tips eller noen tanker som kan hjelpe meg å luke ut ting? (Ps. Jeg er bedre fysisk sommerhalvåret pga temperatur, men mannen jobber ekstra mye om sommeren, så da er jeg litt mer låst med barna). 

Anonymkode: 9460d...035

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du kunne begynne litt i det små, pusse opp et par fine stoler med maling/lakk og trekk og annonsere på Finn og facebook? Lufte interessen og teste arbeidskapasiteten din?   Lage fine fuglebrett og selge tidlig høst og alt du ellers finner på. Litt forsiktig. Så vil du jo se hvor det bærer hen.  Skaff deg en bok der du er nøye på å registrere utgifter, inntekter og tidsforbruk for alt.

Skrevet
Adobyen skrev (5 minutter siden):

Kanskje du kunne begynne litt i det små, pusse opp et par fine stoler med maling/lakk og trekk og annonsere på Finn og facebook? Lufte interessen og teste arbeidskapasiteten din?   Lage fine fuglebrett og selge tidlig høst og alt du ellers finner på. Litt forsiktig. Så vil du jo se hvor det bærer hen.  Skaff deg en bok der du er nøye på å registrere utgifter, inntekter og tidsforbruk for alt.

Takk for tips! Jeg er litt usikker på reglene for å etter-innføre det i et regnskap. Men det regnes kanskje som hobby uansett i så liten skala :) Fuglebrett er gøy! 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk for tips! Jeg er litt usikker på reglene for å etter-innføre det i et regnskap. Men det regnes kanskje som hobby uansett i så liten skala :) Fuglebrett er gøy! 

Dette tenkte jeg bare at du kunne trenge til eget bruk i en prøveperiode, og om du skulle komme dit at det blir lønnsomt. Det er ingen vits i å registrere noe firma før du har testet det. Som regel er det mye usikkerhet og lite egnet til å gi større overskudd.   Lykke til👍🌸

Skrevet

Hva er det marked for? Hva kan du realistisk sett tegne med at blir solgt? 
Bålpanne av vaskemaskintrommel kan kanskje være overkommelig å lage, samt lett å selge?

Anonymkode: 8be0b...367

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva er det marked for? Hva kan du realistisk sett tegne med at blir solgt? 
Bålpanne av vaskemaskintrommel kan kanskje være overkommelig å lage, samt lett å selge?

Aner ikke.. Og så er jeg dessverre ikke særlig god til å tenke kritisk på sånne ting på forhånd. Jeg antar gjerne at alle andre synes det er en like god idé som meg selv. Og selv om det er kjempelurt og et kritisk punkt for å starte noe som skal lønne seg, så vil nok aldri jeg få ut fingeren til en skikkelig markedsundersøkelse osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Aner ikke.. Og så er jeg dessverre ikke særlig god til å tenke kritisk på sånne ting på forhånd. Jeg antar gjerne at alle andre synes det er en like god idé som meg selv. Og selv om det er kjempelurt og et kritisk punkt for å starte noe som skal lønne seg, så vil nok aldri jeg få ut fingeren til en skikkelig markedsundersøkelse osv. 

Jeg tenker barne at et kjapt Googlesøk eller et søk på finn vil gi en indikasjon på hvor enkelt det eventuelt vil være å få noe solgt. Lager du ei bålpanne eller to som et prøveprosjekt, og mot formodning ikke får solgt dem, er de sikkert fine å gi som gave eller bruke selv.

https://video.tvvest.no/11-aring-lager-balpanner-av
11 åring lager bålpanner av vaskemaskiner

Når sønnen på 11 lurte på hva han kunne gjøre for å tjene lommepenger fikk far og sønn en brennheit ide

Eller denne:
En venn av meg sa, første gang hun så det ferdige resultatet: «Wow, for en fantastisk designpeis! Bare så synd at jeg aldri får råd til noe sånt.»

Skrevet

Har du tilgang/mulighet til å ha/ordne et snekkerverksted da? Jeg har også en kronisk sykdom og tenker veldig likt som deg. Nå er jeg god i språk så jeg skal forsøke meg som oversetter, men kommer også til å begynne å lage ting på verksted. 

Om du vil ha tips til et førstegangs prosjekt så tror jeg denne selger ganske lett -den er populær sørover i Europa i alle fall :)

b542a9b1ed39865012b7970e677395a0--tribal

Anonymkode: 0b1cc...ae3

Skrevet

Jeg vet forresten også at flere rammeverksteder kjøper rammer til malerier/trykk lagd av privatpersoner. :)

Anonymkode: 0b1cc...ae3

Skrevet

Siden du har så mye lagringsplass, har du barn? For hvis du har peiling på bilstoler og vogner så ville jeg startet utleie av dette på ukesbasis (iallefall hvis du bor litt sentralt). Mår vi reiser rundt i norge med fly så har vi ved flere anledninger lånt vogn og bilstol via finn på destinsjoner. Det krever litt løfting da, og at du kan å montere det riktig så du kan hjelpe kundene dine som kommer i full fart for å hente noe.

Anonymkode: fcb65...ff3

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Siden du har så mye lagringsplass, har du barn? For hvis du har peiling på bilstoler og vogner så ville jeg startet utleie av dette på ukesbasis (iallefall hvis du bor litt sentralt). Mår vi reiser rundt i norge med fly så har vi ved flere anledninger lånt vogn og bilstol via finn på destinsjoner. Det krever litt løfting da, og at du kan å montere det riktig så du kan hjelpe kundene dine som kommer i full fart for å hente noe.

Ja, har barn og har allerede hele fem bakovervendte stoler her 😅 (Bilstolnerd) Men jeg bor dessverre halvannen time fra Oslo Lufthavn, så tror ikke det hjelper særlig?

Skrevet

Jeg tenker øyeblikkelig på det å pusse opp møbler for å selge. Når du kjøper inn noe, for å pusse opp og så selge, så kan du i stor grad styre din egen tid etter formen din. Da har du ingen tidsfrister som kan kreve mer arbeid enn du klarer.

Du kan da starte med små møbler, og om du ser at møblene faktisk selges etter din oppussing, så kan du avansere til vanskeligere gjenstander eller mer utfordrende design/materialer etter som hva du selv kan, klarer og ønsker.

Du må lese deg opp på skatteregler og regnskap, men generelt skatter du av fortjeneste, og kan trekke fra innkjøp.

Anonymkode: f1a9e...933

Skrevet

Kan du sy eller strikke? Det kan man kanskje tjene litt på? 

Skrevet

Siden du er ubesluttsom og formen varierer. 

Start lite, se om du klarer å holde på interessen over tid, ta vare på alle bilag, før regnskap og se om du går med overskudd over tid. 

Om du går med overskudd og ønsker å fortsette med det du driver med, ta kontakt med Skatteetaten for veiledning. 

Anonymkode: 982ad...ba7

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja, har barn og har allerede hele fem bakovervendte stoler her 😅 (Bilstolnerd) Men jeg bor dessverre halvannen time fra Oslo Lufthavn, så tror ikke det hjelper særlig?

Nja, det er ikke sikkert du trenger å være i nærheten til flyplassen. La oss si du bor på Lillehammer eller Gjøvik, det er utrolig hva folk trenger når de er innom på ferie. De stedene jeg har lånt har ikke vært Gardermoen, men typisk by/småby. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nja, det er ikke sikkert du trenger å være i nærheten til flyplassen. La oss si du bor på Lillehammer eller Gjøvik, det er utrolig hva folk trenger når de er innom på ferie. De stedene jeg har lånt har ikke vært Gardermoen, men typisk by/småby. 

Inspirasjon: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=124635263

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...