Gå til innhold

Hvordan løser dere dette ? jeg er helt rådvill, synes det er vanskelig og sliter veldig mye , og blir frustert og amper

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er ikke noe jeg vil bli,men jeg blir det.

Saken er den :

eg har 2 flotte barn på  6,5 og 7,5 år, venter et til i Mars, problemet er at guttene mine bare krangler, de klarer ikke leke fint sammen i hele tatt, minsten går i 1 klasse og størstemann i 2 klasse, de er begge født  i Mars, når de var små var de perlevenner og lekte sikkelig fint sammen, det hele begynte når storebror begynte på skolen, og ting har bare blitt verre, håper bare dette roer seg mye før lillebror/søster kommer. De er jo veldig tette, de har forskjellige venner på skolen, gruer meg sikkelig til høstferien.

Mannen min mener at jeg må sette de på hvert sitt rom og så får de tenke over hva de vil, og ta fra storebror spilling og lillebror får ikke gå i bursdag som han er i bedt i helga, jeg synes dette er for streng,det med spillet og bursdagen,  jeg kan godt sette de på hver sitt rom.

De går ikke på Sfo, da mannen jobber kun kveld/natt og jeg jobber frem til 15.00, de er hjemme kanskje 10-15 min alene. Kan dette være noe med at far ikke er i bilde? Pappan forlot meg når jeg var 6mnd på vei med yngste og har ikke hørt fra han siden, traff min nåværende mann når yngste var 2,5 år og de kaller han pappa, selvom de ikke vet det er den ekte pappan, min mann har kun store barn som studere ( 21 og 23 ).

Er det andre med så tette barn som krangler og har noe råd til en fortvilet mor?

Anonymkode: 861cf...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva gjør mannen med guttene den tiden han har dem på ettermiddagen? Kan han ta den med ut og finne på noe konstruktivt med dem, så det ikke blir så lange ettermiddager å gå oppå hverandre?

Kanskje hadde de hatt godt av å gå på sfo og få ut litt energi hver for seg, dersom alternativet er å komme hjem og i egentlig bare vente på at mannen skal gå og du skal komme. 

Ellers tenker jeg det er lov å skille dem, men hele ettermiddager på hvert sitt rom, er mye forlangt. Kan dere prøve å legge en kabal der begge får noe tid med hver av dere alene, og noe tid hvor dere gjør aktiviteter alle sammen og prøver hjelpe dem til å trives med hverandre igjen?

Skjønner at tiden kanskje ikke strekker til, men noen små drypp her og der kan forhåpentligvis gjøre en forskjell. Droppe bursdagsselskap er dårlig gjort overfor både bursdagsbarn og lillebror. Det er for langt frem i tid, og for uklar sammenheng med at han krangler med storebror. Dere kan gjerne begrense spilling, særlig om det er med på å gjøre dem utålmodige og i dårlig humør, men ville ikke brukt det som en direkte straff. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hactar skrev (1 minutt siden):

Hva gjør mannen med guttene den tiden han har dem på ettermiddagen? Kan han ta den med ut og finne på noe konstruktivt med dem, så det ikke blir så lange ettermiddager å gå oppå hverandre?

Kanskje hadde de hatt godt av å gå på sfo og få ut litt energi hver for seg, dersom alternativet er å komme hjem og i egentlig bare vente på at mannen skal gå og du skal komme. 

Ellers tenker jeg det er lov å skille dem, men hele ettermiddager på hvert sitt rom, er mye forlangt. Kan dere prøve å legge en kabal der begge får noe tid med hver av dere alene, og noe tid hvor dere gjør aktiviteter alle sammen og prøver hjelpe dem til å trives med hverandre igjen?

Skjønner at tiden kanskje ikke strekker til, men noen små drypp her og der kan forhåpentligvis gjøre en forskjell. Droppe bursdagsselskap er dårlig gjort overfor både bursdagsbarn og lillebror. Det er for langt frem i tid, og for uklar sammenheng med at han krangler med storebror. Dere kan gjerne begrense spilling, særlig om det er med på å gjøre dem utålmodige og i dårlig humør, men ville ikke brukt det som en direkte straff. 

Tusen takk for svar. de er ikke hjemme før kl er nesten 1430, da de tar buss og den kommer ikke før hele skolen er ferdig kl 1415, de er ferdig 1330 begge 2, så de venter med læreren til bussen kommer, og det er 45 min som faktisk er veldig fin for da får de gjort lekser på skolen, min mann holder på og forbrede seg og dra på jobb når de kommer, han jobber kveld denne mnd, så blir det natt neste og da er han flink og gå med dem på lekeplassen og er også med dem på fotballtrening.

Sfo har vi dessverre ikke råd til.

Vi finner på forskjellige ting med dem i helgene, da de har litt forskjellige intresser, i hverdagen er det vanskelig, når jeg kommer hjem fra jobb så er det middag, så trening 2 dager i uka på begge og de legger seg 20 og jeg er jo også alene på ettermiddagene anhver mnd. Mannen ser seg etter en ny jobb,som han kan jobbe dagtid på med tanke på at nr 3 er på vei

Anonymkode: 861cf...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da høres det ut som de har nok aktivitet på ettermiddagene. Lekser med læreren høres gull ut, da slipper dere den logistikken.

Da er det ettermiddagene du er alene med dem, som er den største utfordringen? Kan du ha en av dem tett på deg mens du gjør ettermiddagens gjøremål? En er med og lager middag, og en er med å rydder etterpå, mens den andre leker for seg selv? 
Eventuelt kan du sette dem i arbeid dersom de ikke gir seg med å krangle? «Dere kan leke fint sammen/la hverandre i fred eller dere kan være med meg på det jeg gjør»? Er det noen ganger en som gnager på den andre, eller alltid begge som setter i gang? 
Noe kan du la dem fikse selv, men må du gripe inn, bør reaksjonen komme med en gang. 

Endret av Hactar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...