AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #1 Skrevet 28. september 2022 Jeg har tre barn, alle tenåringer. To av dem har de siste par årene hatt et økende konfliktnivå hos far, og er mer hos meg og min mann. Vi har helt siden bruddet harr ungene annethvert år jul/nyttår. Nå har et av barna kommet med ønske om å være hos oss i julen, selv om det etter planen er pappajul. Hva gjør jeg? For min del er det selvfølgelig greit, og store barn (hun er 16) skal jo bestemme en del selv. Jeg ønsker ikke å presse henne til å være mer hos far, men bør jeg oppfordre henne litt til å revurdere før vi evt avgjør at hun er her? 16åringer kan være litt impulsive. Det er litt trist for søsknene, som ikke blir sammen i julen da. Og bør 16åringen være ansvarlig selv for å ta dette opp med far, eller bør jeg som mor ta den? Jeg forstår om hun synes det er ubehagelig å si dette til faren, men han vet jo at relasjonen der er vanskelig. Jeg kan godt ta det, hvis det er best for henne. Anonymkode: 458b1...4ee
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #2 Skrevet 28. september 2022 Vi lot ungene bestemme selv etter de ble tenåringer. I fjor feiret bonussønn hos mamma og bonusdatter hos oss. Da var de 13 og 15 år. Mor var den eneste som ble sur. Eller veldig skuffet som hun sa til sin datter. I mitt hode sier man ikke sånt til ungene sine fordi de vil være hos den andre forelderen. Anonymkode: 48680...eb4 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #3 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Jeg har tre barn, alle tenåringer. To av dem har de siste par årene hatt et økende konfliktnivå hos far, og er mer hos meg og min mann. Vi har helt siden bruddet harr ungene annethvert år jul/nyttår. Nå har et av barna kommet med ønske om å være hos oss i julen, selv om det etter planen er pappajul. Hva gjør jeg? For min del er det selvfølgelig greit, og store barn (hun er 16) skal jo bestemme en del selv. Jeg ønsker ikke å presse henne til å være mer hos far, men bør jeg oppfordre henne litt til å revurdere før vi evt avgjør at hun er her? 16åringer kan være litt impulsive. Det er litt trist for søsknene, som ikke blir sammen i julen da. Og bør 16åringen være ansvarlig selv for å ta dette opp med far, eller bør jeg som mor ta den? Jeg forstår om hun synes det er ubehagelig å si dette til faren, men han vet jo at relasjonen der er vanskelig. Jeg kan godt ta det, hvis det er best for henne. Anonymkode: 458b1...4ee Når de er så store, bør du velge selv synes jeg. Heldigvis er ikke mine slik ,de er fint med og være anhvert år ennå. De er 7,14,16 og 19 Anonymkode: e783f...6ce
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #4 Skrevet 28. september 2022 Synes en 16 åring er gammel nok til å høre at innimellom må man bare. Hun har også et ansvar både ovenfor småsøsken, og far. Selv om det ikke er det hun aller helst vil akkurat der og da. For slik er også voksenlivet. Man ser på hele bildet. Ikke bare jeg og meg. Ellers vil man aldri gå godt sammen med en partner, for eksempel, der det ofte er kompromiss når det gjelder både jul og ferier. Anonymkode: 50a0b...954 7
Tripptrapp1 Skrevet 28. september 2022 #5 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har tre barn, alle tenåringer. To av dem har de siste par årene hatt et økende konfliktnivå hos far, og er mer hos meg og min mann. Vi har helt siden bruddet harr ungene annethvert år jul/nyttår. Nå har et av barna kommet med ønske om å være hos oss i julen, selv om det etter planen er pappajul. Hva gjør jeg? For min del er det selvfølgelig greit, og store barn (hun er 16) skal jo bestemme en del selv. Jeg ønsker ikke å presse henne til å være mer hos far, men bør jeg oppfordre henne litt til å revurdere før vi evt avgjør at hun er her? 16åringer kan være litt impulsive. Det er litt trist for søsknene, som ikke blir sammen i julen da. Og bør 16åringen være ansvarlig selv for å ta dette opp med far, eller bør jeg som mor ta den? Jeg forstår om hun synes det er ubehagelig å si dette til faren, men han vet jo at relasjonen der er vanskelig. Jeg kan godt ta det, hvis det er best for henne. Anonymkode: 458b1...4ee Nå er vel hun såpass gammel at det i stor grad skal vektlegges hva hun selv vil, så tvinge henne har dere vel strengt tatt ikke rettslig grunnlag til (ikke at jeg tror at dette får rettslige etterspill 🤓). Jeg syns at du på en hyggelig måte skal prate om hva som oppleves som vanskelig og oppfordre henne til å feire hos far, men overlate selve avgjørelsen til henne. Så får hun kjenne litt på det å ta avgjørelser som kanskje oppleves som litt krevende også, det er god læring til voksenlivet. 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #6 Skrevet 28. september 2022 Tripptrapp1 skrev (2 minutter siden): Nå er vel hun såpass gammel at det i stor grad skal vektlegges hva hun selv vil, så tvinge henne har dere vel strengt tatt ikke rettslig grunnlag til (ikke at jeg tror at dette får rettslige etterspill 🤓). Jeg syns at du på en hyggelig måte skal prate om hva som oppleves som vanskelig og oppfordre henne til å feire hos far, men overlate selve avgjørelsen til henne. Så får hun kjenne litt på det å ta avgjørelser som kanskje oppleves som litt krevende også, det er god læring til voksenlivet. Jeg skrev heller ingenting om å tvinge henne, det ville jeg aldri gjort. Jeg spør om jeg burde oppfordre henne til å revurdere. Andre avsnitt er et bra råd. AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Synes en 16 åring er gammel nok til å høre at innimellom må man bare. Hun har også et ansvar både ovenfor småsøsken, og far. Selv om det ikke er det hun aller helst vil akkurat der og da. For slik er også voksenlivet. Man ser på hele bildet. Ikke bare jeg og meg. Ellers vil man aldri gå godt sammen med en partner, for eksempel, der det ofte er kompromiss når det gjelder både jul og ferier. Anonymkode: 50a0b...954 Jeg er uenig. Hun har ikke noe ansvar overfor far. Han er den voksne, han har ansvar for relasjonen. Han kunne fått ned konfliktnivået, men velger å la være. Hun har heller ikke ansvar overfor søsken. Som voksne må vi sette grenser for hvordan andre får behandle oss, og det må ungene også lære. Aldri om jeg lærer ungene mine å bite det i seg når de blir dårlig behandlet (som er grunnen til konfliktene hos far). Ungene får rett som det er erfare at man må gjøre ting man ikke liker, som å stå opp om morgenen, gå på skolen selv om man er sliten, en del sosiale ting. Men ikke når det går på bekostning av autonomi og egenverd. Anonymkode: 458b1...4ee 16 1 4
Tripptrapp1 Skrevet 28. september 2022 #7 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg skrev heller ingenting om å tvinge henne, det ville jeg aldri gjort. Jeg spør om jeg burde oppfordre henne til å revurdere. Andre avsnitt er et bra råd. (…) Anonymkode: 458b1...4ee Første avsnitt var ment for å avklare hva dere kan eller ikke kan gjøre. De fleste skjønner at det ikke er veien å gå å faktisk tvinge en 16-åring til julefeiring et sted de ikke vil være 😊
Hulderen Skrevet 28. september 2022 #8 Skrevet 28. september 2022 Jeg syns ikke du skal be henne revurdere. Da kan hun få inntrykk av at hun er uønsket hos deg. La henne være der hun ønsker. Når hun blir voksen og får partner og barn, så blir hun nødt til å inngå kompromiss og tilbringe tid med svigerfamilie. Den læringen kommer tidsnok. La henne føle seg fri og kunne ta egne beslutninger nå. 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #9 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg skrev heller ingenting om å tvinge henne, det ville jeg aldri gjort. Jeg spør om jeg burde oppfordre henne til å revurdere. Andre avsnitt er et bra råd. Jeg er uenig. Hun har ikke noe ansvar overfor far. Han er den voksne, han har ansvar for relasjonen. Han kunne fått ned konfliktnivået, men velger å la være. Hun har heller ikke ansvar overfor søsken. Som voksne må vi sette grenser for hvordan andre får behandle oss, og det må ungene også lære. Aldri om jeg lærer ungene mine å bite det i seg når de blir dårlig behandlet (som er grunnen til konfliktene hos far). Ungene får rett som det er erfare at man må gjøre ting man ikke liker, som å stå opp om morgenen, gå på skolen selv om man er sliten, en del sosiale ting. Men ikke når det går på bekostning av autonomi og egenverd. Anonymkode: 458b1...4ee Dette er jeg så enig i! Det er far som er den voksne, han er pappa og det er han som er ansvarlig for å bygge en god far/datter-relasjon og få henne til å føle seg velkommen og hjemme også hos han. Det er han som bør ta tak i hvorfor hun ikke ønsker å være der, hvor hunden ligger begravet. Å begynne å spille på samvittigheten hennes med at småsøsken blir lei seg er helt feil fremgangsmåte. De er som du sier ikke hennes ansvar. Å bygge en god relasjon mellom halvsøsken ligger hos far og hans kone/mor til de barna. Å bruke barn/søsken som pressmiddel er utrolig stygt gjort. Når hun er så gammel som 16 så bør hun få bestemme selv, og bestemmelsen bør respekteres uten noe mere om og men. Og i allefall ikke noe «stakkars pappa og stakkars søsken» sånn at hun sitter med en bismak på julaften og ikke klarer å kose seg. Se heller etter løsninger. Kunne hun dratt til far første juledag? Hvis far ikke evner å møte datteren på hennes følelser og bruker pressmiddel og dårlig samvittighet mot henne så tror jeg at jeg ville vurdert å skaffe hjelp. Far og stemor kunne f.eks tatt et COS-kurs via helsestasjonen? Far og datter kunne oppsøkt familievernkontoret og fått snakket ut med en nøytral tredjeperson Jeg har også ei jente som er særkullsbarn, og hun var rundt 12/13 år da hun ikke ønsket å være hos far lengre på julaften. Mye pga fars kone er fra et annet land og jenta ville helst ha de samme gamle juletradisjonen her hjemme. Selv om hun har småsøsken hos far. Det var også stor forskjell på julegaver da familien til stemor kjøpte mange og dyre gaver til far og stemors barn. Og selv om jeg sendte med alle julegaver fra oss og min side så ble det veldig synlig på julaften. Og selv om hun var gammel nok til å forstå så ble det sårt likevel. Så siden da så har hun feirer julaften hjemme og heller dratt til far 1 juledag på julebrunsj og middag på kvelden. Og hos far så har de laget ny tradisjon, siden hun sluttet å være der julaften, der alle barna får hver si julestrømpe med små gaver og snop til julebrunsjen. Så her løste det seg greit for alle parter Anonymkode: 36fb7...633 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #10 Skrevet 28. september 2022 Siden hun er 16 bestemmer hun samvær helt selv! Så la henne være hjemme hos deg i julen om det er det hun ønsker! Du vil bli husket for det på en god måte!❤️ Hilsen en som var skilsmissebarn selv. Anonymkode: 7e6e1...246
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #11 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Synes en 16 åring er gammel nok til å høre at innimellom må man bare. Hun har også et ansvar både ovenfor småsøsken, og far. Selv om det ikke er det hun aller helst vil akkurat der og da. For slik er også voksenlivet. Man ser på hele bildet. Ikke bare jeg og meg. Ellers vil man aldri gå godt sammen med en partner, for eksempel, der det ofte er kompromiss når det gjelder både jul og ferier. Anonymkode: 50a0b...954 Hvorfor i alle dager har et barn ansvar ovenfor far og søsken?? Anonymkode: f67cd...424 8 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #12 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Hvorfor i alle dager har et barn ansvar ovenfor far og søsken?? Anonymkode: f67cd...424 Fordi man er en del av en familieenhet. Der det å kjøre på og gjøre sitt hele tiden igjen sårer andre, og om andre gjør det sårer det en selv. Selvfølgelig må jeg ofte stille i ting hos svigers, eller stille opp for søsken og foreldre, selv om jeg selv helst skulle gjort noe helt annet. Dette er ikke egenskaper man lærer på dagen når man er 18. Men noe man bør snakke med barna om fra ung alder, at man må se på helheten, ikke bare seg selv. Anonymkode: 50a0b...954
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #13 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har tre barn, alle tenåringer. To av dem har de siste par årene hatt et økende konfliktnivå hos far, og er mer hos meg og min mann. Vi har helt siden bruddet harr ungene annethvert år jul/nyttår. Nå har et av barna kommet med ønske om å være hos oss i julen, selv om det etter planen er pappajul. Hva gjør jeg? For min del er det selvfølgelig greit, og store barn (hun er 16) skal jo bestemme en del selv. Jeg ønsker ikke å presse henne til å være mer hos far, men bør jeg oppfordre henne litt til å revurdere før vi evt avgjør at hun er her? 16åringer kan være litt impulsive. Det er litt trist for søsknene, som ikke blir sammen i julen da. Og bør 16åringen være ansvarlig selv for å ta dette opp med far, eller bør jeg som mor ta den? Jeg forstår om hun synes det er ubehagelig å si dette til faren, men han vet jo at relasjonen der er vanskelig. Jeg kan godt ta det, hvis det er best for henne. Anonymkode: 458b1...4ee En 16-åring er stor nok til å bestemme samværet selv. Pleier det å være konfliktfylt hjemme hos far når det er jul også? Og hvor gamle er søsknene - har de noen formening om dette også? Jeg ville bedt 16-åringen tenke litt selv på dette, og ikke ta en avgjørelse akkurat nå - og komme tilbake til deg når hun har bestemt seg. Og da syntes jeg egentlig hun også er voksen nok til å si ifra til far på egenhånd. Anonymkode: 2e323...0bb
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #14 Skrevet 28. september 2022 Med yngste på 12 så pleier han å være annenhver år hos far. Eldste ønsker ikke å dra dit i det hele tatt og sånn blir det. Far er her avogtil da. Nå snakker jeg og far greit sammen da. Anonymkode: 04ee4...5e2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #15 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Fordi man er en del av en familieenhet. Der det å kjøre på og gjøre sitt hele tiden igjen sårer andre, og om andre gjør det sårer det en selv. Selvfølgelig må jeg ofte stille i ting hos svigers, eller stille opp for søsken og foreldre, selv om jeg selv helst skulle gjort noe helt annet. Dette er ikke egenskaper man lærer på dagen når man er 18. Men noe man bør snakke med barna om fra ung alder, at man må se på helheten, ikke bare seg selv. Anonymkode: 50a0b...954 Men det er samtidig lov å tenke på seg selv! Man skal ikke være hos andre dersom man ikke har det greit selv der bare for å please andre! Søsknene klarer seg fint å feire jul uten søster! Det er lov å være egoistisk av og til, og om en gang havner i julen så går det helt fint! Selv om man velger å tenke på seg selv kan man fint stille opp for andre og gjøre ting man ikke liker andre ganger! Anonymkode: 7e6e1...246
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #16 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Fordi man er en del av en familieenhet. Der det å kjøre på og gjøre sitt hele tiden igjen sårer andre, og om andre gjør det sårer det en selv. Selvfølgelig må jeg ofte stille i ting hos svigers, eller stille opp for søsken og foreldre, selv om jeg selv helst skulle gjort noe helt annet. Dette er ikke egenskaper man lærer på dagen når man er 18. Men noe man bør snakke med barna om fra ung alder, at man må se på helheten, ikke bare seg selv. Anonymkode: 50a0b...954 Jeg leste ikke alt før jeg skrev den første kommentaren min, men unnskyld meg - en 16-åring er langt ifra voksen, men bestemmelsesrett over samvær, det har hun. Ingen 16-åring skal måtte passe på og ta vare på søsken og pappaen sin. Dette er omsorgssvikt, og hvis du mener at dette er oppgaven til en 16-åring så tar du veldig feil. En 16-åring kan støvsuge huset, vaske sine egne klær - oppgaver som dette, i hjemmet - for å bidra i familien. Men en 16-åring skal IKKE kontinuerlig sitte barnevakt for søsken og sin egen far. Dette er jo svært dysfunksjonelt Anonymkode: 2e323...0bb 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #17 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fordi man er en del av en familieenhet. Der det å kjøre på og gjøre sitt hele tiden igjen sårer andre, og om andre gjør det sårer det en selv. Selvfølgelig må jeg ofte stille i ting hos svigers, eller stille opp for søsken og foreldre, selv om jeg selv helst skulle gjort noe helt annet. Dette er ikke egenskaper man lærer på dagen når man er 18. Men noe man bør snakke med barna om fra ung alder, at man må se på helheten, ikke bare seg selv. Anonymkode: 50a0b...954 Feil. En 16-åring har IKKE ansvar for sin egen far. Dette er det sykeste jeg har hørt. Dette må være en spøk?? Det er omsorgssvikt. Anonymkode: 2e323...0bb 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #18 Skrevet 28. september 2022 En 16 åring klarer fint å ta en avgjørelse om hvor hn vil være i julen helt selv. Det er ikke et barn eller en ungdom sitt ansvar å passe på søsken eller foreldre. Personlig ble jeg tvunget i alle år, måtte ta hensyn til søsken og foreldre. Det har ødelagt hele julen for min del, og som voksen så orker jeg ikke feire med noen. Anonymkode: ceada...0b4 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #19 Skrevet 28. september 2022 16 åringer er gamle nok til å kunne bestemme hvor de skal være, og har ikke noe ansvar for far eller søsken. Eneste man lærer unger ved å presse de til å omgås familie de ikke ønsker, er at uansett hvordan du blir behandlet, så er ikke du viktig oppi dette. Far er den voksne her og skal senke konfliktnivået og sørge for at han har et hjem barna ønsker å komme til. Anonymkode: 96c85...d9b
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #20 Skrevet 28. september 2022 Hulderen skrev (1 time siden): Jeg syns ikke du skal be henne revurdere. Da kan hun få inntrykk av at hun er uønsket hos deg. La henne være der hun ønsker. Når hun blir voksen og får partner og barn, så blir hun nødt til å inngå kompromiss og tilbringe tid med svigerfamilie. Den læringen kommer tidsnok. La henne føle seg fri og kunne ta egne beslutninger nå. En 16-åring er ikke voksen, og noen ganger (ganske ofte) kan det være at de trenger en samtalepartner i form av en voksen forelder, og ikke bare en som lar dem bestemme seg uten å reagere eller komme med input. Tenåringen har godt av å snakke om det, for å få reflektert og være bedre rustet og trygg på seg selv i situasjonen slik at hun å ta en god av avgjørelse på vegne av seg selv. Det er meget stor forskjell på å snakke med tenåringen om situasjonen og å kommunisere at «du er ikke velkommen her». Det burde enhver med alminnelige kommunikasjonsevner og språkforståelse forstå. Anonymkode: fea41...de0 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå