AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #1 Skrevet 28. september 2022 Bergen kommune vurderer å slutte med fyrverkeri i følge "NOAH". Det er bra for dyrene, men er det bedre å tillate privat fyreverkeri? Jeg syns det er større problem med private fyrverkeri enn de som er sendt opp offentlig. Som dyreier er det plagsomt når folk sender opp fyrverkeri dager og uker før og etter nyttårsaften. Hadde man bare hatt offentlig fyrverkeri ville man ikke skremt dyr på samme måte. Anonymkode: fdaf9...30a
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #2 Skrevet 28. september 2022 Kan godt forby både salg og bruk for min del. Anonymkode: b7bd3...c00 5
Hulderen Skrevet 28. september 2022 #3 Skrevet 28. september 2022 (endret) Jeg regner med at når de forbyr fyrverkeri, så vil det gjelde både offentlig og privat bruk. Endret 28. september 2022 av Hulderen 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #4 Skrevet 28. september 2022 Her jeg bor, smeller det året rundt. Om det blir et forbud, vil det ikke spille noen rolle. Det vil alltid være noen som bryter forbudet. Google gjerne Flekkerøy+fyrverkeri... Anonymkode: 636bd...2f7
Sofakona Skrevet 28. september 2022 #5 Skrevet 28. september 2022 Her jeg bor har du bare lov å skyte opp fyrverkeri på 5 forskjellige steder. Og må innrømme at de siste 5 årene har folk vært flinke her å ikke skyte opp for etter klokken 18 på nyttårsaften:) Synes det er koselig med litt bang på kvelden:) 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #6 Skrevet 28. september 2022 Kan gjerne forby å ha dyr i fangenskap som kosedyr også, for min del. Heller raketter enn dyr i fangenskap og tilknyttet ved spekulativ matavhengighet. Det er alt for mange dyr i norske hjem. Anonymkode: ad2ec...5eb
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #7 Skrevet 28. september 2022 Fyrverkeri er en uting. Det skremmer viltet også. I fjor la jeg merke til en forvirret fugl 1. Nyttårsdag, noe så unødvendig. Jeg har personlig aldri sendt opp en rakett i mitt liv, og kommer ikke til å gjøre det heller. Anonymkode: aaa75...6bd 5
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #8 Skrevet 28. september 2022 Ja vil gjerne ha forbud mot all fyrverkeri. kan ikke fordra det. Anonymkode: 1e62a...18d 3
Embla Othea Skrevet 28. september 2022 #9 Skrevet 28. september 2022 Håper st de forbyr fyrverkeri snart. Det er ikke verdt alle øyenskadene.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #10 Skrevet 28. september 2022 Trodde de hadde sluttet for lengst. I Oslo er kun bakkefyrverkeri lov og ikke de som fyker opp i luften. Kommunen har et show på nyttårsaften og ellers oppfordres folk til å ikke bruke fyrverkeri. Totalforbud har det vært snakk om i noen år og jeg tenker det er positivt. Selvom fyrverkeri kan være gøy for barn skaper det så stor miljøbelastning og skader på folk at barn ikke trenger å vokse opp med at det er normalt. Anonymkode: 71197...274 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #11 Skrevet 28. september 2022 Heller kommune organisert enn privat. Så er alt på en gang, og på ett sted. Er det ikke offentlig, burde det ikke være privat heller, for det er mye verre. Anonymkode: a2f60...2c2 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #12 Skrevet 28. september 2022 Helt topp å forby det. Jeg kan ikke fordra det selv, ikke pus heller. Det forsøpler masse også. Anonymkode: 0ecde...3f9 1
frupetrell Skrevet 10. november 2022 #13 Skrevet 10. november 2022 Her dropper vi fyrverkeri. Bortkasta penger syns jeg. Forsøpler, og skremmer dyr. Her får ungene stjerneskudd. Syns det er koselig, og ungene syns det er gøy nok😊
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #14 Skrevet 10. november 2022 Synes det er dumt å slutte med offentlig fyrverkeri, vil mye heller ha et "offentlig" show enn at folk fyrer opp selv overalt. For meg hører litt fyrverkeri med på nyttårsaften. Anonymkode: 29a8a...6ea
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #15 Skrevet 10. november 2022 Kommunalt fyrverkeri er mye bedre enn privat ja. Da blir det konsentrert til ett sted og en bestemt tid, og man får kanskje færre vettskremte både kjæledyr og ville dyr. I fjor så jeg en helt forvirret småfugl utenfor vinduet på første nyttårsdag, virker ikke som den visste hvor den var. Jeg har alltid hatet lyden av fyrverkeri, og etter hvert ble jeg mindre begeistret over hvordan det ser ut også, og går ikke ut for å se det på nyttårsaften en gang. Anonymkode: aaa75...6bd
AnonymBruker Skrevet 10. november 2022 #16 Skrevet 10. november 2022 Denne her videoen er forresten super for å venne kjæledyr til fyrverkeri. Sett den på på ultra-lav lyd mens du sitter ved dataen, og øk lyden over mange dager, så umerkelig at dyrene ikke blir urolige. Til slutt kan du koble det til stereoanlegget og de reagerer ikke. Om de allerede er skremt av fyrverkeri, så må man nok begynne mye lenger før og øke mye saktere. Noe man også kan kombinere det med er å sette på fyrverkerilyden, og så gå og finne en veldig god godbit å gi dyrene. Etter hvert begynner de å forstå at fyrverkeri betyr godbiter, akkurat som at knitring med papir betyr godbiter, og følelsene endrer seg fra frykt til forventning. Det er viktig at fyrverkerilyden kommer først, slik at de kobler det på riktig måte, og at man selvsagt aldri skremmer dem. Anonymkode: aaa75...6bd 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå