Gå til innhold

Kanskje litt utenom tema, men har insett nå at vi lærte nesten ingenting om privatøkonomi på skolen.

Anbefalte innlegg

Gjest Blomsterbie
Skrevet

Er student nå, og ting går heldigvis greit med meg økonomisk siden foreldrene mine er ressurssterke. Men har innsett hvor lite jeg faktisk kan om økonomi. Foreldrene mine gjør egentlig alt for meg, de har alltid gjort det og gjør det fortsatt. Vennene mine har heller ikke noe særlig kunnskap om økonomi heller, siden de også sier de ikke ble lært opp i det på skolen. Det eneste jeg husker vi lærte, var å sette opp et budsjett for utgiftene vi hadde i løpet av en uke på et exel ark. Dette gjorde vi kun to ganger i løpet av hele ungdom og videregående-skolen. Ikke noe om skatt, renter, hva inkasso er for noe, hvordan en prosess i banken fungerer, hvordan lån fungerer og listen bare går videre. Man blir liksom plutselig forventet at dette skal man magisk kunne når man begynner å studere. 

Jeg tenker hvis det ikke er lærernes jobb å lære ungdom om økonomi, er de foreldrene. For selv om jeg skulle ønske jeg kunne undervist meg selv i det, hadde jeg ingen erfaring eller grunnlag til å begynne med. Alt har blitt gjort for meg, så jeg har aldri måtte hatt tenkt på økonomi en gang, så jeg tenkte ikke over at dette er noe jeg burde lære. Når jeg nå etterhvert begynte å stille spørsmål rundt økonomi, svarer foreldrene mine entusiastisk, noe som er bra, for jeg har lært mye av de nå, og jeg vil lære så mye som overhodet mulig. Men jeg skjønner bare ikke hvorfor de ikke har tatt initiativet til å lære meg det tidligere.

Så ja jeg vet ikke, men hvis det er noen foreldre her med barn som leser dette, vær så snill å lær barna deres opp i privatøkonomi, start å tidlig som mulig. Og hvis de ikke vil, så tving de, får de er bare nødt til å lære det. Ikke gjør alt for barna deres, la de ha ansvar for ting selv, for ellers blir de sånn som meg som har fått alt gjort for seg, jeg vet ikke hvordan det er å være selvstendig og det går ut over voksenlivet mitt. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Blomsterbie skrev (1 minutt siden):

Er student nå, og ting går heldigvis greit med meg økonomisk siden foreldrene mine er ressurssterke. Men har innsett hvor lite jeg faktisk kan om økonomi. Foreldrene mine gjør egentlig alt for meg, de har alltid gjort det og gjør det fortsatt. Vennene mine har heller ikke noe særlig kunnskap om økonomi heller, siden de også sier de ikke ble lært opp i det på skolen. Det eneste jeg husker vi lærte, var å sette opp et budsjett for utgiftene vi hadde i løpet av en uke på et exel ark. Dette gjorde vi kun to ganger i løpet av hele ungdom og videregående-skolen. Ikke noe om skatt, renter, hva inkasso er for noe, hvordan en prosess i banken fungerer, hvordan lån fungerer og listen bare går videre. Man blir liksom plutselig forventet at dette skal man magisk kunne når man begynner å studere. 

Jeg tenker hvis det ikke er lærernes jobb å lære ungdom om økonomi, er de foreldrene. For selv om jeg skulle ønske jeg kunne undervist meg selv i det, hadde jeg ingen erfaring eller grunnlag til å begynne med. Alt har blitt gjort for meg, så jeg har aldri måtte hatt tenkt på økonomi en gang, så jeg tenkte ikke over at dette er noe jeg burde lære. Når jeg nå etterhvert begynte å stille spørsmål rundt økonomi, svarer foreldrene mine entusiastisk, noe som er bra, for jeg har lært mye av de nå, og jeg vil lære så mye som overhodet mulig. Men jeg skjønner bare ikke hvorfor de ikke har tatt initiativet til å lære meg det tidligere.

Så ja jeg vet ikke, men hvis det er noen foreldre her med barn som leser dette, vær så snill å lær barna deres opp i privatøkonomi, start å tidlig som mulig. Og hvis de ikke vil, så tving de, får de er bare nødt til å lære det. Ikke gjør alt for barna deres, la de ha ansvar for ting selv, for ellers blir de sånn som meg som har fått alt gjort for seg, jeg vet ikke hvordan det er å være selvstendig og det går ut over voksenlivet mitt. 

Tusen takk for påminnelsen av hvor viktig det er å ruste ungene til livet som voksen. Jeg tenker at du kommer til å få til å lære masse som voksen, jeg.

Anonymkode: c629b...01e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Er så enig! 

Mange vet ikke engang hvordan rente fungerer. 

Vi har vært nøye med å lære barn og bonusbarn om dette, 

Husker minstemann her i huset fikk sjokk da han hørte hvor mye pappa måtte jobbe for å sitte igjen med 5000 kr. Han kunne ikke forstå hvorfor han ikke fikk mobil til 12000 kr. Nå er han 16 og jobber selv. Det hjalp mye på forståelsen hans også. 

Anonymkode: 02c36...5e7

• Liker 1
Gjest Blomsterbie
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er så enig! 

Mange vet ikke engang hvordan rente fungerer. 

Vi har vært nøye med å lære barn og bonusbarn om dette, 

Husker minstemann her i huset fikk sjokk da han hørte hvor mye pappa måtte jobbe for å sitte igjen med 5000 kr. Han kunne ikke forstå hvorfor han ikke fikk mobil til 12000 kr. Nå er han 16 og jobber selv. Det hjalp mye på forståelsen hans også. 

Anonymkode: 02c36...5e7

Så bra! Det er godt å høre. 

Skrevet

Foreldrene mine lærte meg om det når jeg begynte jobbe. 
Både hvordan skattekort fungerte, og hvordan strukturere pengebruken min. I det jeg begynte betale mine egne telefonregninger, og shopping på nett, så fikk jeg en innføring i hvordan betale regninger, og hva skjer om man ikke gjør det. Samt innføring i kredittkort selv om jeg ikke hadde det. 

Men ja, det er foreldrenes jobb, på samme måte som det er foreldrene som lærer barna hvordan vaske hus, lage mat, og det meste annet som inngår i å vokse opp, utenom skolefaglig stoff (selv om foreldre også der har ansvar). 

Dog har det vært tatt opp av mange, spesielt økonomer, at det er ønskelig få privatøkonomi inn i skolen, fordi man ser så mange unge med betalingsanmerkninger og økonomiske problemer.  

• Liker 3
Gjest Blomsterbie
Skrevet
Taluno skrev (1 minutt siden):

Foreldrene mine lærte meg om det når jeg begynte jobbe. 
Både hvordan skattekort fungerte, og hvordan strukturere pengebruken min. I det jeg begynte betale mine egne telefonregninger, og shopping på nett, så fikk jeg en innføring i hvordan betale regninger, og hva skjer om man ikke gjør det. Samt innføring i kredittkort selv om jeg ikke hadde det. 

Men ja, det er foreldrenes jobb, på samme måte som det er foreldrene som lærer barna hvordan vaske hus, lage mat, og det meste annet som inngår i å vokse opp, utenom skolefaglig stoff (selv om foreldre også der har ansvar). 

Dog har det vært tatt opp av mange, spesielt økonomer, at det er ønskelig få privatøkonomi inn i skolen, fordi man ser så mange unge med betalingsanmerkninger og økonomiske problemer.  

Ja enig. Siden ikke alle foreldre lærer ungene sine opp i dette. Jeg lærte heller aldri å lage mat, og vasket heller ikke huset eller rommet mitt, hadde ikke sånne "husplikter" som å ta inn og ut av oppvasken, ta ut søpla osv som de andre i klassen min hadde. Mamma gjorde alt også hadde vi vaskehjelp. Det er så mye kunnskap jeg har gått glipp av at det er flaut egentlig.

Skrevet
Blomsterbie skrev (16 minutter siden):

Kanskje de har prøvd,  men du ikke har vært åpen for det? Har to selv, jeg bare har klart å lære litt. For de er ikke i posisjon for å ha interesse for det. Jeg har klart å lære de å spare. Men det å fordele penger lukker de totalt ørene for. Så enig med deg, det burde ha vært mer om det på skolen.  Også fordi jeg vet om godt voksne som ikke klarer å betale egne regninger uten hjelp av andre 

Anonymkode: 4ac81...609

Skrevet

Jeg lærte det hjemme bla gjennom å spare til ting selv, betale dyre ønsker  ved sommerjobb osv 

Er veldig glad for den lærdommen og at jeg ikke bare fikk alt jeg pekte på.

Synd at foreldre nå ikke står i de sure minene som blir ved å si nei, de får fort unge voksne med et vanvittig kredittkortforbruk og påfølgende problemer.

Anonymkode: b224f...bac

• Liker 1
Skrevet

Privatøkonomi er en naturlig del av det overordnede temaet livsmestring. I tillegg utgjør personlig økonomi egne kompetansemål i matematikk og samfunnsfag. 

Heldigvis skal også du ha lært å lese, skrive og regne - slik at du er i stand til å sette deg inn i nye kontekster på egen hånd.

Anonymkode: 6acaf...55b

• Liker 5
Skrevet

Hvis du lærte pluss og minus på skolen og lærte å ikke bruke mer enn du har hjemme så kommer du langt med det. Man er ikke ferdig utlært når man er atten, kan ta ansvar for å sette seg inn i ting selv.

Anonymkode: 7e6ad...807

• Liker 3
Skrevet
Blomsterbie skrev (45 minutter siden):

Ja enig. Siden ikke alle foreldre lærer ungene sine opp i dette. Jeg lærte heller aldri å lage mat, og vasket heller ikke huset eller rommet mitt, hadde ikke sånne "husplikter" som å ta inn og ut av oppvasken, ta ut søpla osv som de andre i klassen min hadde. Mamma gjorde alt også hadde vi vaskehjelp. Det er så mye kunnskap jeg har gått glipp av at det er flaut egentlig.

Her tror jeg du er inne på noe viktig. 
Man er nødvendigvis ikke snill fordi man lar barna slippe plikter, ansvar og å bidra til familien AS. 
En dag skal man stå på egne bein, drifte egen husholdning og egen økonomi. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Kanskje de har prøvd,  men du ikke har vært åpen for det? Har to selv, jeg bare har klart å lære litt. For de er ikke i posisjon for å ha interesse for det. Jeg har klart å lære de å spare. Men det å fordele penger lukker de totalt ørene for. Så enig med deg, det burde ha vært mer om det på skolen.  Også fordi jeg vet om godt voksne som ikke klarer å betale egne regninger uten hjelp av andre 

Anonymkode: 4ac81...609

Men det er også læring gjennom handling. HI har fått alt oppi hendene virker det som. Som foreldre kan vi la være å gjøre alt for barna/ungdommene våre. Eks lære de å spare ved å la være å kjøpe alt til de. 

Anonymkode: eefd2...ae9

• Liker 1
Skrevet

Jeg har lært alt på egenhånd i voksen alder (k26).

Anonymkode: 48a5c...704

Skrevet

Der er en gylden middelvei. Jeg har tenkt økonomi så langt tilbake jeg kan huske. Var 12 år i min første jobb. Måtte skrive selvangivelsen selv. Venner (i samme jobb) hadde foreldre som førte denne lønnen på seg slik at barna verken trengte skrive selvangivelse eller betale skatt, men ikke jeg. Økonomi har alltid vært en bekymring selv om jeg nå ikke har det grann å bekymre meg for

Skrevet

Jeg er 36 så en stund siden skolen for meg men vi lærte faktisk ganske mye både på ungdomsskolen og vgs. Men folk følger jo ikke med i det hele tatt på skolen :P Så klager de etterpå når de faktisk får bruk for det at de ikke har lært det, men de har jo det. Men sånne ting lærer man best når man faktisk trenger det i virkeligheten, ellers blir det for konseptuelt og lite praktisk og man husker det ikke. 

Anonymkode: 83d1a...aef

• Liker 1
Skrevet
Roadrunner skrev (3 timer siden):

Her tror jeg du er inne på noe viktig. 
Man er nødvendigvis ikke snill fordi man lar barna slippe plikter, ansvar og å bidra til familien AS. 
En dag skal man stå på egne bein, drifte egen husholdning og egen økonomi. 

Enig. Jeg får mine barn (har tre gutter) til å rydde egne rom, støvsuge, sette i oppvaskmaskinen, henge opp og legge samme klær, skifte på senga etc. Dette er jo ikke noe de er glade for, så det er ofte protester og/eller surmuling. Jeg skjønner jo også at det er morsommere å game, men sånn er livet. Jeg lærer dem også om økonomi, de har egne kort, egne sparekontoer, og jeg får dem til å åpne hvert eneste brev banken sender dem! Man må alltid åpne vinduskonvolutter. 🤣 Men det føles ofte som en kamp. Så jeg skjønner at mange foreldre tar minste motstands vei. Min mann løftet aldri en finger da han var liten, mora hans gjorde ALT. Dette sliter jeg med nå, en mann som ikke ser oppgaver i det hele tatt. Jeg blir sittende med mye husarbeid, og dette fører til konflikter. Så ikke bare er barna bedre rustet til voksenlivet hvis de kan å holde orden i et hus, lage mat og betale regninger - men de er også bedre rustet til å fungere i et normalt forhold. 

Anonymkode: 4465f...f4e

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker egentlig at folk må ta litt ansvar selv. Vi lever i 2022 og ALT er lett tilgjengelig på internett, du kan til og med spørre Siri eller Google om hvordan ting fungerer...

Men det hadde jo ikke skadet å få denne kunnskapen inn i skolen heller, problemet er vel bare at de som trenger det mest følger med minst.

Anonymkode: 1be77...25a

• Liker 4
Skrevet
Blomsterbie skrev (På 28.9.2022 den 12.09):

Foreldrene mine gjør egentlig alt for meg, de har alltid gjort det og gjør det fortsatt.

Blomsterbie skrev (23 timer siden):

Jeg lærte heller aldri å lage mat, og vasket heller ikke huset eller rommet mitt, hadde ikke sånne "husplikter" som å ta inn og ut av oppvasken, ta ut søpla osv som de andre i klassen min hadde.

Her har jo foreldrene dine unnlatt å gi deg nødvendig opplæring, og har således ikke oppfylt sin oppgave som forelder. Jeg håper de ellers har vært OK, og at du ikke har lidd under omsorgssvikt på alle plan og at det kun er på dette området de har sviktet i sin omsorg. 

Anonymkode: 4546a...e6e

• Nyttig 1
Gjest Blomsterbie
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her har jo foreldrene dine unnlatt å gi deg nødvendig opplæring, og har således ikke oppfylt sin oppgave som forelder. Jeg håper de ellers har vært OK, og at du ikke har lidd under omsorgssvikt på alle plan og at det kun er på dette området de har sviktet i sin omsorg. 

Neida de har ellers vært veldig greie, er veldig glad i de.  Litt kaldt følelsesmessig kanskje men det er forskjellig fra familie til familie. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg hadde hjemmeværende mor på 70 tallet. Hun gjorde alt hjemme. Vi lærte ingenting hjemme. Jeg husker jeg innførte at vi skulle vaske opp en uke hver,  vi var tre søsken. Det var for det jeg hørte at min beste venninne gjorde det hjemme. Det var vel det jeg klarte å få til den gangen. Jeg har lært meg alt selv senere i livet. Ser nå at jeg har gjort mye av det samme selv med mine fire barn. Men jeg har lært dem økonomi da. Jeg har et godt forhold til mine foreldre i dag og til mine barn, som i dag har flyttet ut.

Anonymkode: fc8eb...8d4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...