AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #1 Skrevet 28. september 2022 Vi skyller rumpa og tissen med en spyleflaske i do de dagene hun ikke bader/dusjer, og de dagene hun dusjer vaskes det med handdusjen. Nå har hun funnet ut at det kiler..... Om dere skjønner. Hun fører derfor strålen til det kiler, stopper så fort hun treffer, ler, gjør det igjen og sånn går regla. Hva sier man? 😅 Jeg har sagt at det er greit og fint at det kiler, men at man gjør slikt når man er helt alene. Tips til hva mer som bør sies eller snakkes rundt temaet? Jeg syns dette er veldig vanskelig 😅 Vi har boka om hvordan babyer blir til, men den tar ikke akkurat for seg dette temaet så veldig godt. Anonymkode: 6fe02...327
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #2 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi skyller rumpa og tissen med en spyleflaske i do de dagene hun ikke bader/dusjer, og de dagene hun dusjer vaskes det med handdusjen. Nå har hun funnet ut at det kiler..... Om dere skjønner. Hun fører derfor strålen til det kiler, stopper så fort hun treffer, ler, gjør det igjen og sånn går regla. Hva sier man? 😅 Jeg har sagt at det er greit og fint at det kiler, men at man gjør slikt når man er helt alene. Tips til hva mer som bør sies eller snakkes rundt temaet? Jeg syns dette er veldig vanskelig 😅 Vi har boka om hvordan babyer blir til, men den tar ikke akkurat for seg dette temaet så veldig godt. Anonymkode: 6fe02...327 Det er ikke mye å si bortsett fra det du har sagt. Ja det kiler, men å kose med seg selv gjør man alene. Ufarliggjøre, men bevisstgjøre. Anonymkode: a884d...cb6 8
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #3 Skrevet 28. september 2022 Syns det høres fint ut det du har sagt At det er helt greit , normalt og at det gjør man når man er alene Anonymkode: 2f3fd...66e 4 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #4 Skrevet 28. september 2022 Jeg har gutt, og sa som deg etterhvert at «man kan gjerne gjøre det, men det er privat for deg - noe man gjør alene på bad/eget rom osv». Etterhvert (i 6års alder) sa jeg i en logisk sammenheng at det kan komme noe væske ut hos gutter - det er ikke farlig. Men hiv gjerne eventuelt klær/håndkle i skittentøyet. Han avbrøt meg midt i med «jajaja jeg vet, gidder ikke snakke om det» 😅 Anonymkode: 85822...45e 9 1 2
Gjest Blomsterbie Skrevet 28. september 2022 #5 Skrevet 28. september 2022 Jeg kan ta dette litt for dramatisk kanskje, det er fullt mulig at dette bare er en harmløs observasjon av barnet ditt. Men da jeg var rundt 5 år ble jeg seksuelt misbrukt av et annet barn som fortalte meg om alle disse "funksjonene" som kiling i underlivet og sånn. Senere fant jeg ut at dette barnet hadde blitt misbrukt av en voksen i nære relasjoner, siden barn sitter ikke på slik kunnskap uten videre. Så for kanskje å være helt sikker så hadde jeg spurt barnet om denne "kilingen" er noe hun har lært av enn annen klassekamerat, bare for å være på den trygge siden. For hvis hun har det, er det viktig å fange opp dette andre barnet for de kan potensielt være et offer for seksuelt misbruk av en voksen.
Gjest Blomsterbie Skrevet 28. september 2022 #6 Skrevet 28. september 2022 Blomsterbie skrev (Akkurat nå): Jeg kan ta dette litt for dramatisk kanskje, det er fullt mulig at dette bare er en harmløs observasjon av barnet ditt. Men da jeg var rundt 5 år ble jeg seksuelt misbrukt av et annet barn som fortalte meg også om alle disse "funksjonene" som kiling i underlivet og sånn. Senere fant jeg ut at dette barnet hadde blitt misbrukt av en voksen i nære relasjoner, siden barn sitter ikke på slik kunnskap uten videre. Så for kanskje å være helt sikker så hadde jeg spurt barnet om denne "kilingen" er noe hun har lært av enn annen klassekamerat, bare for å være på den trygge siden. For hvis hun har det, er det viktig å fange opp dette andre barnet for de kan potensielt være et offer for seksuelt misbruk av en voksen.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #7 Skrevet 28. september 2022 Blomsterbie skrev (35 minutter siden): Jeg kan ta dette litt for dramatisk kanskje, det er fullt mulig at dette bare er en harmløs observasjon av barnet ditt. Men da jeg var rundt 5 år ble jeg seksuelt misbrukt av et annet barn som fortalte meg om alle disse "funksjonene" som kiling i underlivet og sånn. Senere fant jeg ut at dette barnet hadde blitt misbrukt av en voksen i nære relasjoner, siden barn sitter ikke på slik kunnskap uten videre. Så for kanskje å være helt sikker så hadde jeg spurt barnet om denne "kilingen" er noe hun har lært av enn annen klassekamerat, bare for å være på den trygge siden. For hvis hun har det, er det viktig å fange opp dette andre barnet for de kan potensielt være et offer for seksuelt misbruk av en voksen. Takk for tips, og fint at du belyser dette. Vi dusjet sammen når hun oppdaget det og jeg så på henne at det var nyoppdaget, så jeg er ikke bekymret for noe slikt. Anonymkode: 6fe02...327 3
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #8 Skrevet 28. september 2022 Blomsterbie skrev (1 time siden): Jeg kan ta dette litt for dramatisk kanskje, det er fullt mulig at dette bare er en harmløs observasjon av barnet ditt. Men da jeg var rundt 5 år ble jeg seksuelt misbrukt av et annet barn som fortalte meg om alle disse "funksjonene" som kiling i underlivet og sånn. Senere fant jeg ut at dette barnet hadde blitt misbrukt av en voksen i nære relasjoner, siden barn sitter ikke på slik kunnskap uten videre. Så for kanskje å være helt sikker så hadde jeg spurt barnet om denne "kilingen" er noe hun har lært av enn annen klassekamerat, bare for å være på den trygge siden. For hvis hun har det, er det viktig å fange opp dette andre barnet for de kan potensielt være et offer for seksuelt misbruk av en voksen. Det er ikke tidlig å bli seksuelt bevisst i 4-5 års alderen Små babyer har seksualitet! Jeg husker selv at jeg onanerte fra 4-års alder. Og jeg hadde en baby som lå på magen på bleien og vrikket fra hun var 6-7 måneder. Det er litt dumt å skulle tenke overgrep og fare på ferde for helt normal utvikling. Anonymkode: 845bc...7d6 13 1
Gjest Blomsterbie Skrevet 28. september 2022 #9 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke tidlig å bli seksuelt bevisst i 4-5 års alderen Små babyer har seksualitet! Jeg husker selv at jeg onanerte fra 4-års alder. Og jeg hadde en baby som lå på magen på bleien og vrikket fra hun var 6-7 måneder. Det er litt dumt å skulle tenke overgrep og fare på ferde for helt normal utvikling. Anonymkode: 845bc...7d6 Oi det var tidlig. Men da vet jeg det at det er normalt i hverfall. Erfarte det bare gjennom en mer traumatiserende måte så jeg overreagerer kanskje bare når jeg leser noe liknende.
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #10 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Det er ikke tidlig å bli seksuelt bevisst i 4-5 års alderen Små babyer har seksualitet! Jeg husker selv at jeg onanerte fra 4-års alder. Og jeg hadde en baby som lå på magen på bleien og vrikket fra hun var 6-7 måneder. Det er litt dumt å skulle tenke overgrep og fare på ferde for helt normal utvikling. Anonymkode: 845bc...7d6 Nei det er ikke dumt. Om alle tenker som deg så er det mange som ikke blir oppdaget og får hele livet sitt ødelagt! Bedre å være på sikre siden. Anonymkode: 77a47...df8 1 1 2
Embla Othea Skrevet 29. september 2022 #11 Skrevet 29. september 2022 (endret) Si til henne at det er helt greit så lenge hun gjør det når hun er alene. Endret 29. september 2022 av Embla Othea 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #12 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei det er ikke dumt. Om alle tenker som deg så er det mange som ikke blir oppdaget og får hele livet sitt ødelagt! Bedre å være på sikre siden. Anonymkode: 77a47...df8 Og da risikerer man å gi barnet skamfølelse og tro på at dette er unormalt, noe som også kan ødelegge seksualiteten som voksen. Det er en hårfin balanse her, men det jeg kommenterte på var at en bruker sa at det ikke er vanlig at de har slik kunnskap selv, men det er det. Det ER vanlig at barn oppdager sin egen seksualitet. Og det ER vanlig at de oppdager det i svært ung alder. Begynner vi å spørre de ut så insinuerer vi at det er noe galt, og det kan gi vonde følelser og skam over seksualiteten senere. Så lenge det ikke er tegn til bekymring (en glad 4-åring som jubler over å funnet ut noe), så er det ingen grunn til at vi skal være på vakt. Hadde dette ikke vært et lykkelig barn som fniste og synes dette var fint så hadde det vært noe annet. Anonymkode: 845bc...7d6 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #13 Skrevet 29. september 2022 Blomsterbie skrev (17 timer siden): Oi det var tidlig. Men da vet jeg det at det er normalt i hverfall. Erfarte det bare gjennom en mer traumatiserende måte så jeg overreagerer kanskje bare når jeg leser noe liknende. Ja, helt normalt På en småbarnsavdeling i barnehagen må de for eksempel takle mye sånt, for barna er så små at de kan ikke egentlig være alene, men samtidig så er det jo ubehagelig (for oss voksne som VET hva det er) å være i nærheten av barn som gjør dette. Så da må man veilede tidlig, eller også avlede når de er for små. Anonymkode: 845bc...7d6 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #14 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og da risikerer man å gi barnet skamfølelse og tro på at dette er unormalt, noe som også kan ødelegge seksualiteten som voksen. Det er en hårfin balanse her, men det jeg kommenterte på var at en bruker sa at det ikke er vanlig at de har slik kunnskap selv, men det er det. Det ER vanlig at barn oppdager sin egen seksualitet. Og det ER vanlig at de oppdager det i svært ung alder. Begynner vi å spørre de ut så insinuerer vi at det er noe galt, og det kan gi vonde følelser og skam over seksualiteten senere. Så lenge det ikke er tegn til bekymring (en glad 4-åring som jubler over å funnet ut noe), så er det ingen grunn til at vi skal være på vakt. Hadde dette ikke vært et lykkelig barn som fniste og synes dette var fint så hadde det vært noe annet. Anonymkode: 845bc...7d6 Du gir ikke barnet skam ved å snakke med det uten å si noe eller gjøre noe som vekker mistanke. Alle foreldre bør snakke med barna sine og se at de har det bra og at ingen er stygg med de! Anonymkode: 77a47...df8
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #15 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du gir ikke barnet skam ved å snakke med det uten å si noe eller gjøre noe som vekker mistanke. Alle foreldre bør snakke med barna sine og se at de har det bra og at ingen er stygg med de! Anonymkode: 77a47...df8 Joda, men ikke tenke overgrep så fort det er noe som er naturlig utvikling. Blir som å tenke at de er utsatt for vold fordi de har et blåmerke på kneet. Det er greit å være obs på UVANLIG utvikling, og det er det nok av også for friske barn som har det godt, men på helt vanlige ting som er så etter boka som mulig, så er det ingen grunn til at man skal stresse og bekymre seg og sjekke og finne ut OM det kan være noe. Anonymkode: 845bc...7d6 5
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #16 Skrevet 29. september 2022 Min datter sa HØYT på Tusenfryd da hun var 4-5 at "Mamma det kiler i tissen" Vi tok en karusell. Trodd jeg skulle besvime😅 Hun mente sikkert magen. Men til ditt spm, helt normalt tenker jeg, jeg var selv veldig opptatt av kropp og seksualitet fra ung alder og har aldri blitt misbrukt. Anonymkode: 38541...194 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #17 Skrevet 29. september 2022 Jeg har gutter da, og de har egentlig dratt seg i tissen siden de kom ut. Utrolig at den fortsatt sitter fast, tenker jeg ……… Men jeg bare overser det egentlig, når de bader så tar han eldste noen ganger dusjen på tissen å sier det kiler, men jeg kommenterer det egentlig ikke. Sier kanskje «åja» eller noe sånt .. Men gutter får jo tidlig ereksjon (heter det når de er så små?) ståtiss? Benner’n? Uansett, samme det, men da blir eldste veldig sjokkert og får vondt. Det er absolutt ingenting seksuelt over de greiene der, tenker jeg. Ok, det kiler, akkurat som det kiler når man kiler dem på magen. Jeg gjør ikke noen sak ut av det. Når de blir eldre, nøyaktig hvor mye eldre vet jeg ikke, så kan vi snakke litt mer om at sånt er privat, men per nå så er det helt uskyldig, i mine øyne .. Anonymkode: ea7ad...794 4
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #18 Skrevet 29. september 2022 Her TS, hadde jeg sagt til barnet "ja det kiler i tissen, noen ganger kiler det i tissen til mamma også - det er helt naturlig" dette er en fase som går over. Anonymkode: 021d5...475
minister-mio Skrevet 29. september 2022 #19 Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Her TS, hadde jeg sagt til barnet "ja det kiler i tissen, noen ganger kiler det i tissen til mamma også - det er helt naturlig" dette er en fase som går over. Anonymkode: 021d5...475 En fase som går over? Barnet skal da ha glede av denne kilingen hele livet. 6
KatyP Skrevet 29. september 2022 #20 Skrevet 29. september 2022 Jeg syntes du sa det helt greit jeg ts. Jeg har sagt til mine barn at dette er helt ok, men på rommet og alene. Men er enig at det er en hårfin balanse. Man skal jo ikke få barna til å føle skam over dette, det er en helt naturlig ting. Men det er å gjøre dem en bjørnetjeneste å ikke si at dette er noe man gjør alene. Ved å bare ignorere det skaper man potensielt flaue situasjoner for barn som plutselig gjør sånt foran andre. Også handler det om å lære å sette grenser for egen kropp. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå