Gå til innhold

Turistfeller i Norge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter noen år med Norgesferie har jo de fleste av oss brukt mye tid å reise rundt i Norge, så jeg lurte litt på hva du tenker er turistfeller i Norge. Kom over denne artikkelen på engelsk om norske turistfeller: https://thenorwayguide.com/tourist-traps-in-norway/ 

Er du enig? Eller er det verdt å få med seg disse tingene? Og hva mener du bør klassifiseres som norske turistfeller? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fiskemarkedet Bergen - enig. Dyrt, dårlig kvalitet. 

Storelgen og viking planet - ikke hørt om en gang. 

Turistbutikker - enig. Men slik er det vel over alt? 

Trolltunga - veldig uenig. Det er en spektakulær tur i greit vær, så lenge man dropper høysesong når det er kø for å ta bilder. 

Restauranter på Bryggen i Bergen - veldig uenig. Det er mange gode plasser der. 

Geiranger, Nordkapp - uenig. Igjen handler det om at man har dårlig erfaring med å reise i peak, eller hoppe på en av de overprisede og hastige turene. 

Flåm - er det en turistattraksjon i seg selv? Jeg trudde det bare var et lite knytepunkt for tog og båt, og inngangsport til fjordene. 

Holmekollen - er da fin nok, med utsikt. De får ta ziplinen neste gang om det ble for kjedelig. 

Anonymkode: 46df6...882

• Liker 9
Skrevet (endret)
Durinur skrev (41 minutter siden):

Etter noen år med Norgesferie har jo de fleste av oss brukt mye tid å reise rundt i Norge, så jeg lurte litt på hva du tenker er turistfeller i Norge. Kom over denne artikkelen på engelsk om norske turistfeller: https://thenorwayguide.com/tourist-traps-in-norway/ 

Er du enig? Eller er det verdt å få med seg disse tingene? Og hva mener du bør klassifiseres som norske turistfeller? 

For en nordmann har nok en del av de stedene eller tingene artikkelen nevner lite verdi å få med seg. De vekker i alle fall ikke det store engasjementet hos meg. Men for utenlandske turister kan det stille seg ganske annerledes, da det som for oss er «vanlig fjordutsikt», «vanlig isbre» eller «den satans midnattssola som gjør det umulig å sove» ekstraordinært for en som aldri har sett lignende før.

Mange av de stedene artikkelen nevner drar mye turister fordi de er tilrettelagt for turister, f.eks Flåm og Geiranger. De baserer seg på en viss type turister, og jeg tror at de imøtekommer behovene til den gjennomsnittlige masseturisten på en god måte. Felles for slike turister er gjerne at de kommer i grupper, de skal se mest mulig på minst mulig tid og de skal ha opplegget linet opp med guider, aktiviteter, transport osv. For en som reiser freestyle på egenhånd så er gjerne disse stedene mindre attraktive, men denne type turist har også autonomi til å ta seg bedre tid og finne «skjulte perler». Derfor blir det for enkelt av forfatteren av artikkelen å stemple steder eller installasjoner som «turistfelle», da «turist» ikke er en homogen gruppe med homogene behov.

Jeg syns også det er litt ironisk at forfatteren bruker både det at det er for tilrettelagt og at det ikke er nok tilrettelagt som argumentasjon for at det er en turistfelle. 

I det hele tatt så syns jeg at artikkelen var ganske middelmådig skrevet. 

For meg er det mange steder som er turistfeller. Alt av destinasjoner hvor det kreler av nyfrelste «friluftsfolk» som skal gå til de samme toppene og ta sin versjon av det samme motivet man har sett 900 ganger tidligere på instagram unngår jeg som pesten. Dette inkluderer mer eller mindre hele Lofoten, Senja, Preikestolen, Trolltunga, Nærøyfjorden, Besseggen, Galdhøpiggen, Loen, IT-toppene i sunnmørsalpene osv. Skal jeg dit så passer jeg på å dra dit i lav- eller skuldersesong. Heldigvis finnes det enorme muligheter for de som gidder å lete litt. Nordmenn generelt er ikke ett knepp bedre enn den utenlandske turistene, da de fleste oppsøker akkurat de samme stedene som alle andre. Dette til tross for at man skulle tro at det var vesentlig enklere for oss å unngå «fellene».

Jeg har også sluttet å tagge hvor jeg legger ut bilder fra når jeg er på tur, av den grunn at jeg ikke ønsker å bidra til «den enste Trolltunga».

Endret av Tripptrapp1
Manglet et ord
  • Liker 9
Skrevet

-Ang. turistbutikker; sånn er det jo vel i alle land? Unngår i alle fall stort sett alltid disse når jeg selv reiser på ferie.

-Fisketorget er det mange år siden jeg har vært på, men det er vel også kjent for lokale at dette har falt veldig i status de siste årene, og at det stort sett er en "turistfelle", med altfor dyr mat osv.

-Har ikke selv vært på Trolltunga, men å påstå at utsikten bare er ok er vel å ta ganske hardt i, det er vel derfor det har blitt så populært fordi utsikten er såpass bra. Men enig i at det finnes veldig mange andre turer, som gjerne ikke er like lange, hvor man også kan få en veldig flott utsikt. Men noen av disse (f.eks Preikestolen) har jo også veldig masse turister, nettopp fordi det er en kortere tur.

-Flåm; trodde litt av poenget med Flåm var at man tok toget der, Norway in a nutshell? Det regnes jo i alle fall som en av verdens flotteste togturer. Men Flåm selv er vel ikke særlig annerledes enn andre småplasser langs fjordene der?

-Sverd i fjell er en kul installasjon, men tror ikke akkurat at dette er en destinasjon som folk spesifikt reiser langt for å se. Det er vel heller det at det er kult å se dersom man er i området.

Anonymkode: 55099...e36

• Liker 5
Skrevet

Fisketorget begynner å ligne en spiseplass som åpner når alle uteplassene er stengt. Synes ikke kvaliteten på maten forsvarer prisen heller. Vi var der i fjor.

Anonymkode: e1d6f...6a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

(…)

-Flåm; trodde litt av poenget med Flåm var at man tok toget der, Norway in a nutshell? Det regnes jo i alle fall som en av verdens flotteste togturer. Men Flåm selv er vel ikke særlig annerledes enn andre småplasser langs fjordene der?

(…)

Flåm (nede ved sjøen) er en oppkonstruert del av området, bygget opp av overskuddsmassene fra tunellbygging. Så nei, Flåm er ikke som alle andre små bygder langs fjorden. Det er faktisk ingenting autentisk med området der souvenirbutikkene og togstasjonen ligger utenom det der historiske hotellet som ligger der. Det ér faktisk en kulisse eller et disneyland, kun bygget for å håndtere turistmassene.

Anonymkode: 086e9...fe8

Skrevet

Turistfellene er ikkje nødvendigvis det beste å få med seg. Finnes mange perler utenom. 

Anonymkode: 533d0...ab1

• Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Flåm (nede ved sjøen) er en oppkonstruert del av området, bygget opp av overskuddsmassene fra tunellbygging. Så nei, Flåm er ikke som alle andre små bygder langs fjorden. Det er faktisk ingenting autentisk med området der souvenirbutikkene og togstasjonen ligger utenom det der historiske hotellet som ligger der. Det ér faktisk en kulisse eller et disneyland, kun bygget for å håndtere turistmassene.

Jo men hovedpoenget er vel fremdeles togturer som går TIL Flåm? Men kan vel godt være enig i at Flåm selv er blitt en turistfelle ja, særlig dersom folk bare drar dit og tror de får sett noe veldig spesielt.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jo men hovedpoenget er vel fremdeles togturer som går TIL Flåm? Men kan vel godt være enig i at Flåm selv er blitt en turistfelle ja, særlig dersom folk bare drar dit og tror de får sett noe veldig spesielt.

Flåm har funksjon som et stort veikryss: Turist kommer av båt/buss/tog/sykkel og  videre på båt/buss/tog. I selve Flåm er det fint lite å se eller gjøre. Men man kan brune det som utgangspunkt hvis man vil gå fjelltur, da. Personlig hadde jeg likevel funnet med en overnattingsplass utenfor Flåm hvor det er mindre crowded.

Skrevet (endret)

Fisketorget ?  Det er nok den fn-verna hanseater bryggen og fløyens utsikt de er kommet for , fiskemarkeder og Fisketorger har de over hele verden . Det første turistene merker seg med ankomst Norge er at en kaffikopp koster tett opp til 50 kr. Og fra der fortsetter det. Lofoten er det ikke engang plass i busskuret til overnatting , teltene står helt ned i fjæresteina , overnatting er det ingen som kan se seg råd til , Bodø havn der båtene går til Moskenes gidder ikke selskapet å skilte med hvor de får kjøpt billetter etc eneste de møter er arrogante sure og griske nordmenn. Jeg skjønner veldig godt hvorfor veiene våre er fulle av bobiler , campervans, sykkelturister og backpackere..slikt tvinger seg frem , da har de overnatting og kan ta med seg maten sin og koke seg kaffi hjemmefra.. skulle en familie reist rundt med toger og fly og overnattet på hoteller i Norge i 14 dager ville det kostet en plass mellom 50 og 100 000 kroner

Endret av Svinet
  • Liker 1
Skrevet

Enig i at noen av disse stedene kun tiltrekker turister, spesielt fordi de er veldig tilrettelagt for det. Men flere av stedene er jo sånn "experience in passing"  altså noe du opplever når du først er i nærheten, ikke noe du spesifikt reiser for å se. 

Og så ble jeg litt distrahert av at du kan ta "light rail" til Holmenkollen og Frognerseteren. (Trikk til steder hvor det kun går T-bane) Det burde stått Metro. 

De fleste turistfeller er jo ikke nødvendigvis hele tettsteder, men mer butikker på steder turister uansett besøker. 
(Som restaurantkjeden Egon i Oslo, som de fleste som bor i Oslo holder seg langt unna om de er i sentrum.) 

Anonymkode: 8bda7...4b9

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Turistfellene er ikkje nødvendigvis det beste å få med seg. Finnes mange perler utenom. 

Anonymkode: 533d0...ab1

Helt enig :)

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 15.35):

Fisketorget begynner å ligne en spiseplass som åpner når alle uteplassene er stengt. Synes ikke kvaliteten på maten forsvarer prisen heller. Vi var der i fjor.

Anonymkode: e1d6f...6a6

Nei, det var andre saker for mange år siden da det faktisk var kvalitet der. 

Anonymkode: 1d97e...f70

• Liker 1
Skrevet

Enig med mange av punktene. Nordkapp for eksempel er jo egentlig ikke noe særlig å oppleve, finnes mange flottere steder i området. Dyrt og oppskrytt. Samme synes jeg om Geiranger. 

Trolltunga er flott men enig i begrunnelsen - det er en tung tur for folk som ikke er turvante, og er du ikke glad i selve turopplevelsen er det jo virkelig ikke verdt det. Finnes bedre alternativer. 

Sverd i fjell visste jeg ikke at var en turistfelle. 😅 Er ikke særlig med turister der? Stopper en cruisebuss i ny og ne, men det kryr ikke av turister. 

Er helt enig angående restaurantene på Bryggen og Karl Johan. 

Fisketorget i Bergen er en gedigen nedtur. Det var det for 15 år siden også, så må være lenge siden det var bra? 

Upopulær mening kanskje, men jeg syns kanskje Kristiansand by er litt oppskrytt og kryyyr av folk på sommeren. 

Preikestolen har blitt en turistfelle, jeg syns ikke det er noen fin tur i høysesongen. 

Skrevet

Frognerparken er oppskrytt, spesielt Sinnataggen. De burde beholdt utstillingen fra 1914 og laget en fornøyelsespark ala Liseberg. 

Anonymkode: 1f681...5f1

Skrevet

Mye i Norge er oppskrytt, men personlig likte jeg meg i Flåm. Det er et koselig sted om man ikke er ute etter handling (det er mest turistbutikker), og Flåmsbanen og rallarvegen er en opplevelse. 

Anonymkode: 5600b...65f

• Liker 1
Skrevet
Svinet skrev (På 28.9.2022 den 15.55):

Fisketorget ?  Det er nok den fn-verna hanseater bryggen og fløyens utsikt de er kommet for , fiskemarkeder og Fisketorger har de over hele verden . Det første turistene merker seg med ankomst Norge er at en kaffikopp koster tett opp til 50 kr. Og fra der fortsetter det. Lofoten er det ikke engang plass i busskuret til overnatting , teltene står helt ned i fjæresteina , overnatting er det ingen som kan se seg råd til , Bodø havn der båtene går til Moskenes gidder ikke selskapet å skilte med hvor de får kjøpt billetter etc eneste de møter er arrogante sure og griske nordmenn. Jeg skjønner veldig godt hvorfor veiene våre er fulle av bobiler , campervans, sykkelturister og backpackere..slikt tvinger seg frem , da har de overnatting og kan ta med seg maten sin og koke seg kaffi hjemmefra.. skulle en familie reist rundt med toger og fly og overnattet på hoteller i Norge i 14 dager ville det kostet en plass mellom 50 og 100 000 kroner

Som på de fleste andre ferger kjøpes billett om bord eller av fergeverter som går langs køa. Rart om det er behov for skilt om det. Alternativet er å kjøpe billett på internett minst ett døgn før avgang. Ville vært merkelig med et skilt der det står at du må ha kjøpt billett i går.

Anonymkode: 50faf...7c3

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 1.10.2022 den 22.15):

Som på de fleste andre ferger kjøpes billett om bord eller av fergeverter som går langs køa. Rart om det er behov for skilt om det. Alternativet er å kjøpe billett på internett minst ett døgn før avgang. Ville vært merkelig med et skilt der det står at du må ha kjøpt billett i går.

Er jo kjekt med litt infoplakater på steder hvor det er mange turister da. Sikkert ikke alle som er like flinke til å gjøre research på forhånd. 

• Nyttig 1
Skrevet
On 10/1/2022 at 10:15 PM, AnonymBruker said:

Folk som ikke er vant med ferger (som 90% av turister) vet jo ikke sånt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 15.42):

Poenget er vel at folk ikke drar dit for å se «byen» Flåm, men at det er endestasjonen på Flåm-banen og man må innom for å komme seg videre. Ingen drar til Flåm for å se sentrum/togstasjon/ferjebrygga.

Anonymkode: 6ce0e...f46

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...