AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #41 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): The Office for National Statistics (ONS) has published new data that shows just 22% of autistic adults are in any kind of employment. This is a shocking figure, which is even lower than previously suggested in surveys our charity has run. https://www.autism.org.uk/what-we-do/news/new-data-on-the-autism-employment-gap Anonymkode: 8cda8...681 Den har jeg lest. Publisert av autisme organisasjonen i uk. Målet kommer tydelig frem om man leser hele. Mer kunnskap til arbeidsgivere for å få FLERE med autisme ut i arbeid, ikke sette de på uførestønader. Anonymkode: 790fc...9a0 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #42 Skrevet 28. september 2022 Dessverre er arbeidslivet i dag kun laget for en type mennesker. - Utadvent, ekstrovert, henda i været, elske jobben sin. På fritiden skal du også delta, helt gratis. Man skal spille venner på fritiden pga jobben krever det. Anonymkode: 9e6e0...b7a 5 6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #43 Skrevet 28. september 2022 Høres akkurat ut som meg. Hadde bare positiv opplevelse med nav merkelig nok (hører mye rart). Hadde ikke Aspergerdiagnose med en gang, bare angst og tvangstanker + adhd. Og da ville de at jeg skulle prøve vernet bedrift. Jeg sa bare nei og det godtok de. Så eneste aktiviteten jeg hadde i 3 år på aap var psykolog. Da jeg etterhvert ble utredet ga de meg Aspergerdiagnosen. Da det skjedde kastet nav uførpapirene nærmest etter meg og det ble godkjent med en gang 😅 leser at det er funksjonsnivå som avgjør og ikke diagnose, men er ikke enig. Hadde samme funksjonsnivå hele tiden, men ufør var liksom ikke et tema før Asperger ble satt. Anonymkode: 046cc...f53 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #44 Skrevet 28. september 2022 De fleste med Aspergers må gjennom arbeidsutprøvingen ja, men hvor mye vet man ikke. Det kan hende han slipper unna med lite om det er en ganske sikker sak. De som er fritatt fra arbeidsutprøving ved lov er de som er så alvorlig syke at det går mot døden eller de med nedsatt IQ/ PU. Anonymkode: c0bdb...bcd
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #45 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Høres akkurat ut som meg. Hadde bare positiv opplevelse med nav merkelig nok (hører mye rart). Hadde ikke Aspergerdiagnose med en gang, bare angst og tvangstanker + adhd. Og da ville de at jeg skulle prøve vernet bedrift. Jeg sa bare nei og det godtok de. Så eneste aktiviteten jeg hadde i 3 år på aap var psykolog. Da jeg etterhvert ble utredet ga de meg Aspergerdiagnosen. Da det skjedde kastet nav uførpapirene nærmest etter meg og det ble godkjent med en gang 😅 leser at det er funksjonsnivå som avgjør og ikke diagnose, men er ikke enig. Hadde samme funksjonsnivå hele tiden, men ufør var liksom ikke et tema før Asperger ble satt. Anonymkode: 046cc...f53 Ønsker du ikke å jobbe? Anonymkode: 790fc...9a0 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #46 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ønsker du ikke å jobbe? Anonymkode: 790fc...9a0 Vedkommende er autist. Vet du hvor mange plager som følger med det? Anonymkode: 8cda8...681 1 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #47 Skrevet 28. september 2022 Leo skrev (1 time siden): Avklaringstiltak i forhold til uføretrygd foregår ikke nødvendigvis ved at man sendes til forskjellige steder for arbeidsutprøving. Nå finnes det (uheldigvis kanskje) et utall av tiltaksbedrifter som ikke nødvendigvis jobber ut fra samme mal, men avklaring kan foregå på flere forskjellige måter. Å motsette seg alle former for avklaring innebærer bare at NAV ofte må bruke mye lenger tid før vilkårene for trygd er oppfylt og da skyter man seg selv i foten. En annen ting er at ro og fred føles godt nå, men det er viktig å tenke på at når man man først er uføretrygdet så kan ro og fred fort snus til å bli en forbannelse som innebærer ensomhet og utenforskap. Når vedkommende da, slik jeg forstår det, er i begynnelsen av 20-årene blir det snakk om et helt liv i denne situasjonen som i tillegg innebærer dårlig økonomi. Jeg forstår selvfølgelig godt at man vil det beste for sine barn, men jeg tror også at det kan være lurt å bruke tid på denne prosessen og ikke forsøke å fremskynde en beslutning om en varig trygdeytelse som langt på vei vil kunne være kroken på døra i forbindelse med fremtidig yrkesdeltakelse. Herregud, som folk leser her inne da... Jeg har da ikke "forsøkt å fremskynde" noe som helst! Dette med uføretrygd er det psykologen som har bragt på bane, ikke jeg. Og ja, jeg har fortalt barnet mitt at uføretrygd nok ikke er noen dans på roser, ensomt og dårlig inntekt kanskje resten av livet. Det er ikke noe moro. ts Anonymkode: eb641...617 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #48 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tror ikke du har så mye kjennskap til autisme. Anonymkode: 8cda8...681 Mtp at vi har ei datter som har vært gjennom utredning både på bup og dps, og av den grunn har lest meg opp, så vil jeg påstå at det har jeg. Kjenner også flere som har autisme og som ikke er ufør pga det. Du er klar over at det er ulike grader innen autisme-spekteret og at mange med hjelp og teknikker som de lærer seg gjennom behandling er høytfungerende og klarer å være i jobb? T.o.m høystatus-yrker. Jeg kjenner bl.a en kollega av mannen min som er åpen om at han har Asberger, og han er en faglig dyktig lege. Han er dessverre ikke så godt likt av pasienter da han strever med sosiale koder og kan fremstå som lit brå, sier ting rett fra leveren uten å pakke det inn, men faglig sett så er han en av de dyktigste på avdelingen Så nei; det er ikke automatikk i at Asberger = ufør. Heldigvis for de med autisme/Asberger så går verden fremover og man blir ikke satt i en bås som ikke funksjonsfrisk nok til å jobbe. At en 22-åring får umiddelbart innvilget ufør uten å først gå igjennom AAP der han blir utreder for å se om han kan jobbe og hvilken grad av arbeidsevne han har kommer ikke til å skje. Heldigvis. Og hvilken mor får seg til å si at det er greit at barnet får et ensomt liv som ufør, men at der er greit? Anonymkode: 17848...3c3 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #49 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mtp at vi har ei datter som har vært gjennom utredning både på bup og dps, og av den grunn har lest meg opp, så vil jeg påstå at det har jeg. Kjenner også flere som har autisme og som ikke er ufør pga det. Du er klar over at det er ulike grader innen autisme-spekteret og at mange med hjelp og teknikker som de lærer seg gjennom behandling er høytfungerende og klarer å være i jobb? T.o.m høystatus-yrker. Jeg kjenner bl.a en kollega av mannen min som er åpen om at han har Asberger, og han er en faglig dyktig lege. Han er dessverre ikke så godt likt av pasienter da han strever med sosiale koder og kan fremstå som lit brå, sier ting rett fra leveren uten å pakke det inn, men faglig sett så er han en av de dyktigste på avdelingen Så nei; det er ikke automatikk i at Asberger = ufør. Heldigvis for de med autisme/Asberger så går verden fremover og man blir ikke satt i en bås som ikke funksjonsfrisk nok til å jobbe. At en 22-åring får umiddelbart innvilget ufør uten å først gå igjennom AAP der han blir utreder for å se om han kan jobbe og hvilken grad av arbeidsevne han har kommer ikke til å skje. Heldigvis. Og hvilken mor får seg til å si at det er greit at barnet får et ensomt liv som ufør, men at der er greit? Anonymkode: 17848...3c3 Du har lest deg opp, men du skriver det feil likevel. Det heter Asperger med p, ikke b. H*n er ikke 22. Siste setningen din var litt uforståelig. Hva mente du? Snakker du om meg? Igjen får jeg vel gjenta at det ikke er jeg, men psykologen, som har tatt opp temaet uføretrygd. Flere ganger i timene. ts Anonymkode: eb641...617 1
Liebe Skrevet 28. september 2022 #50 Skrevet 28. september 2022 Fikk klarsignal til å søke uføretrygd i går etter over fem år med arbeidsutprøvelser gjennom NAV. Fikk Autisme diagnosen midt under denne perioden. Nå har jeg vært i fire arbeidsutprøvelser med svært gode tilbakemeldinger på de to første, de to siste klarte jeg ikke å starte i. Er nå betegnet som svært behandlingsresistent og har i tillegg sterk angst typ panikkanfall og somatiseringslidelse i tillegg. Håper virkelig jeg får uføretrygd nå, da jeg er helt utslitt og ikke orker mer. Ser ikke frem til et liv i ensomhet, men det er det eneste valget jeg har. 4
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #51 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De er jo i en prosess med behandler og Nav. Anonymkode: 8cda8...681 Det er forskjell på å være i prosess med Nav og få klarsignal av NAV til å søke uføretrygd Anonymkode: b3d2e...6de 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #52 Skrevet 28. september 2022 Jeg er forbauset over hvor mange som hele tiden prøver å jobbe mot NAV i stedet for å se at det kun handler om en utprøving for å kartlegge arbeidsevne. Hvordan skal de ellers kunne vite om vedkommende er i stand til å jobbe litt, eller er 100% ufør. Det handler ikke om at NAV kaster noen ut i arbeid, de prøver og ser: I stedet for å bruke krefter og frustrasjon på dette, så vær åpen og gå igjennom prosessen, noe de aller fleste må gjøre før de enten blir helt eller delvis ufør. Anonymkode: 23ab1...7fc 9 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #53 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg er forbauset over hvor mange som hele tiden prøver å jobbe mot NAV i stedet for å se at det kun handler om en utprøving for å kartlegge arbeidsevne. Hvordan skal de ellers kunne vite om vedkommende er i stand til å jobbe litt, eller er 100% ufør. Det handler ikke om at NAV kaster noen ut i arbeid, de prøver og ser: I stedet for å bruke krefter og frustrasjon på dette, så vær åpen og gå igjennom prosessen, noe de aller fleste må gjøre før de enten blir helt eller delvis ufør. Anonymkode: 23ab1...7fc Du kjenner tydeligvis ikke til særlig hvordan de med autisme fungerer, og hvordan deres personligheter kan være. Det er ikke bare-bare å godsnakke med og overtale en person med Asperger til noe hun eller han ikke vil, men motsetter seg av grunner vi "vanlige" ikke forstår. Ingen overtalelser nytter når mitt barn har satt seg noe i hodet. Vi har alltid trodd det var en merkelig stahet som gjorde at h*n ikke var mottakelig for sunn fornuft og logikk, men det viste seg altså å være Asperger. Nå har barnet mitt hatt et par negative opplevelser med arbeidslivet og kjent på angsten og stresset da, så nå er ikke barnet særlig mottakelig for å prøve på nytt andre steder, etter at psykologen har tatt opp temaet uføretrygd. ts Anonymkode: eb641...617 2 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #54 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Du kjenner tydeligvis ikke til særlig hvordan de med autisme fungerer, og hvordan deres personligheter kan være. Det er ikke bare-bare å godsnakke med og overtale en person med Asperger til noe hun eller han ikke vil, men motsetter seg av grunner vi "vanlige" ikke forstår. Ingen overtalelser nytter når mitt barn har satt seg noe i hodet. Vi har alltid trodd det var en merkelig stahet som gjorde at h*n ikke var mottakelig for sunn fornuft og logikk, men det viste seg altså å være Asperger. Nå har barnet mitt hatt et par negative opplevelser med arbeidslivet og kjent på angsten og stresset da, så nå er ikke barnet særlig mottakelig for å prøve på nytt andre steder, etter at psykologen har tatt opp temaet uføretrygd. ts Anonymkode: eb641...617 Joda jeg forstår utfordringen, men problemet er at det likevel er noe de fleste må igjennom. Og det går som regel mye bedre hvis man ikke motsetter seg prosessen. NAV vil jo også se denne vegringen, men min erfaring og jeg har en del uten å gå i detaljer, er at man det går mye raskere å bli ferdig med hele prosessen hvis man ikke hele tiden går og stanger mot NAV. Det kan virke som om du og mange har en formening på forhånd om at det er opplagt sak, og det burde også NAV se. men så er det slik at ingen saker er som regel opplagt, og derfor må man jo kartlegge. Du går ut ganske bastant med overskriften din, og jeg tror det er derfor du får de svarene du får. Tvinge, Nav tvinger ingen, de prøver ut. Jeg ga det samme rådet til en i nær familie som i stedet for å følge prosessen satt himmel og jord i bevegelse for å finne utveier for å slippe og trodde at det var nok med diverse papirer både fra leger og psykologer på sykdommen. Og når utprøvingen begynte så var det nekt, resultatet var at hennes prosess tok flere år lenger enn nødvendig, så jeg sier ikke dette for å kverulere, for jeg forstår jo at det kan være vanskelig med autisme. Men kanskje fokusere mer på å få ting gjort og bli ferdig. Ingen er tjent med en lang prosess og en evig kamp mot systemet. Anonymkode: 23ab1...7fc 3 1
tussi84 Skrevet 28. september 2022 #55 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det vil ikke bli søknad riktig ennå om uføretrygd, men kanskje rundt nyttår. Har fremdeles noen måneder igjen på sykemeldingsperioden på ett år. Psykologen sa uoppfordret under siste time at hun kunne ha møte med nav. Hun spurte barnet om h*n ville være tilstede da eller ikke. Det var visst ikke nødvendig for pasienten å være tilstede om det føltes vanskelig. ts Anonymkode: eb641...617 rett ting å søke på er arbeidavklaringspenger. Han må avklares først. Han får garantert avslag på uføretrygd utenat arbeidstrening er forsøkt. 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #56 Skrevet 28. september 2022 tussi84 skrev (8 minutter siden): rett ting å søke på er arbeidavklaringspenger. Han må avklares først. Han får garantert avslag på uføretrygd utenat arbeidstrening er forsøkt. Ok, vi får se hva nav sier når de skal ha møte med psykologen. ts Anonymkode: eb641...617 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #57 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ok, vi får se hva nav sier når de skal ha møte med psykologen. ts Anonymkode: eb641...617 Dere må følge nav-systemer. Hva de vil dere skal igjennom, det er eneste måten å komme i mål på. Selv om det kan ta tid. NAV er kun ute etter en ting, diagnoser. Anonymkode: 9e6e0...b7a 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #58 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dere må følge nav-systemer. Hva de vil dere skal igjennom, det er eneste måten å komme i mål på. Selv om det kan ta tid. NAV er kun ute etter en ting, diagnoser. Anonymkode: 9e6e0...b7a Diagnosen er der allerede. Så hva mer er nav ute etter, hvis de bare "er ute etter en ting" som du skriver? Jeg skal backe opp barnet på alle mulige måter og få det gjennom alt nav stiller som krav. Ingen tvil om den saken. Må ta meg en del fri antar jeg, men det får bare bli sånn. Håper sjefen er forståelsesfull. ts Anonymkode: eb641...617
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #59 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Diagnosen er der allerede. Så hva mer er nav ute etter, hvis de bare "er ute etter en ting" som du skriver? Jeg skal backe opp barnet på alle mulige måter og få det gjennom alt nav stiller som krav. Ingen tvil om den saken. Må ta meg en del fri antar jeg, men det får bare bli sånn. Håper sjefen er forståelsesfull. ts Anonymkode: eb641...617 Nav er ute etter å kartlegge arbeidsevnen til barnet ditt. Det at det har fått en diagnose, kvalifiserer ikke til uføretrygd i seg selv, men nettopp hvordan hen fungerer i jobb. Anonymkode: 6b94b...988 3
Laraa Skrevet 28. september 2022 #60 Skrevet 28. september 2022 Kommer an på hvor heldig du er med saksbehandler. Jeg fikk en som fra dag en så potensialet til at jeg kan fungere i en vanlig jobb, så etter å ha vært på diverse tiltak og arbeidstrening som var like bortkastet for Nav som for meg,sa saksbehandler: du må søke på en ordinær jobb. Jeg har troen på at du kan! Og skulle det ikke funket, har jeg ikke fjernet deg ut av systemet,da får du trygd igjen. Det har vært en lang vei i arbeidslivet, men saksbehandler hadde rett. Jeg har klart meg. Jeg har fått fagbrev og fast jobb. Nav hjalp meg dessuten gjennom en omfattende krise jeg hadde, med en leder som prøvde å sparke meg da det kom fram at jeg har Asperger. Jeg vet at mange hater nav hardt og intenst, men jeg kan ikke takke dem nok. Jeg hadde ikke vært i arbeidslivet i dag uten dem 1 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå