Gå til innhold

Tvinger NAV en med Asperger ut på arbeidsutprøving før uføretrygd? (langt innlegg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Screenshot_20220930_191245.jpg

Anonymkode: 8cda8...681

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Enig. Har selv asperger med utdannelse og min DPS-psykolog gjorde det samme. Hun undervurderte kraftig min arbeidsevne og trodde jeg skulle få uføretrygd, men det fikk jeg ikke og det er jeg glad for.  Psykologen dro ned selvfølelsen min kraftig da hun begynte å snakke om uføretrygd, førte til at jeg begynte å tvile enda mer på meg selv og om jeg kunne klare å få en jobb jeg mestret. Synes absolutt det er en uting når psykologer kommer med vurderinger de ikke har grunnlag for og som kan påvirke pasienten negativt. 

Anonymkode: 3b984...7a5

❤️❤️❤️❤️

Jeg har sønn på 9 år med autisme, veldig høytfungerende og atypisk foreløpig.

Kommer ALDRI til å snakke om ufør, hvorfor i alle dager skal jeg det? Jeg kommer til å støtte ham i å finne aktivitet og eventuelt jobb eller studier som er mer tiltrettelagt for hva han måtte trenge - men begriper ikke hvorfor jeg skap stjele gnisten han måtte ha for noe.

Om det blir ordinær full jobb, deltid eller tilrettelagt - eller annet tar en underveis. 

Anonymkode: 5bc7c...942

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hvordan våger du å si sånt?!?!

Du vet ingenting om hvordan denne personen har det inni seg.

Fakta er fakta

Anonymkode: b3d2e...6de

Skrevet

.

Anonymkode: 9ac3d...d4d

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Før i tiden ja,men med tanke på at din sønn er i 20 årene er nok han veldig mildt rammet siden han ikke har blitt diagnostisert før nå.

https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/autisme---faktaark/
«Avvik i utviklingen kan være synlige allerede i første leveår, men typiske symptomer på autisme kommer gjerne til syne i andre leveår (2). For en del barn vil symptomene ikke bli tydelige før nærmere skolealder (2). Dette gjelder særlig barn som har et relativt høyt funksjonsnivå»

«Andelen barn som får autismediagnoser, har økt sterkt i alle høyinntektsland siden 1980-tallet. Hovedårsaken er at diagnosekriteriene er blitt endret, slik at flere passer til diagnosen. Flere barn med mildere symptomer og normale intellektuelle evner får autismediagnoser nå enn tidligere (19). Det har også blitt større bevissthet om autisme i helsevesenet og i befolkningen (20). I Norge har 0,7 prosent av alle barn fått en autismediagnose ved åtte års alder»

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/autisme-og-autismespekterforstyrrelser-asf
«Dersom barnet ditt har ASF vil du antagelig se tegn til diagnosen mellom 18 måneder og to års alder, eller enda tidligere.»

Anonymkode: b3d2e...6de

Jeg ble diagnostisert først i voksen alder og jeg er på en måte mildt rammet. Skriver "på en måte" for i likhet med trådstarters sønn ga aspergeren noen harde utslag ved stress. Om jeg ikke hadde fått den stresspåkjenningen så hadde jeg aldri oppsøkt psykolog eller fått diagnosen asperger.  Jeg var alltid litt annerledes så følte asperger-diagnosen ga mening. Men før stresset og depresjonen kom så håndterte jeg livet såpass greit at jeg ikke hadde gått til psykolog. 

Så skjønner litt sønnen til trådstarter. At opplevelsen av asperger først kan gi kraftig utslag når man kommer inn i arbeidslivet. I hvert fall når man kommmer inn i feil jobb. Kan godt være at historien til trådstarter hadde vært helt annerledes om første jobben hans var en annen. Kanskje hadde han da blomstret. 

Anonymkode: 9ac3d...d4d

Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Screenshot_20220930_191245.jpg

Det er veldig sant. Har selv asperger og skjønte dette med at asperger er et spektrum først etter jeg fikk diagnosen. Det var også først etter jeg fikk diagnosen at jeg skjønte dette med at man ikke er diagnosen. Det er heller ikke slik at jeg kan relatere meg til alle andre som har asperger. 

Anonymkode: 3b984...7a5

Skrevet
On 9/28/2022 at 10:21 AM, AnonymBruker said:

Hva vil vi kunne forvente av NAV når man kommer med en Asperger diagnose? Vil de utsette barnet for en endeløs rekke av utprøvinger og slikt? Eller vil man kunne regne med at uføresøknaden vil kunne godkjennes og gå igjennom uten alt for mye sånt, når man har en diagnose man aldri vil bli frisk fra?

Anonymkode: eb641...617

Jeg har ikke lest gjennom alle svarene her, men min erfaring er at det varierer veldig. For min del tok det 3 år på aap, men jeg fikk diagnosen omtrent midt i prosessen. Jeg opplevde at det ble mye enklere for meg når diagnosen ble satt. Jeg ble møtt med mer forståelse for mine begrensninger, og utfordringene mine ble tatt mer på alvor. Jeg måtte i arbeidsutprøving, men kun i én bedrift, og jeg fikk være med på å velge den selv ut fra hva jeg trodde jeg kunne klare. Jeg fikk også nærmest velge selv hvor mye jeg skulle være der. (Jeg sa hva jeg trodde jeg kunne klare, og ble trodd på det.) Etter et halvt år sa jeg at jeg ikke klarte mer, og det var helt greit.

Jeg kjenner flere med samme diagnose (gjennom nettverksgruppe), og noen har hatt det omtrent som meg, noen har måttet kjempe i årevis, noen har fått uføretrygd nærmest automatisk på 18-årsdagen (gjelder helst de som over hodet ikke fungerer i hverdagen og sannsynligvis aldri kan bo alene), noen er i tilrettelagt arbeid, og noen er i helt vanlig jobb.

Anonymkode: 8d783...cb3

Skrevet

Jeg jobber som lærer på videregående skole, fellesfag, og ble kjent med lett hysterisk elev som ble presset igjennom helsefag, angst hver dag, stilte ikke i praksis og bare styr. Men fellesfag, og spesielt matte, naturfag og samf engasjerte. Fikk diagnose asberger, løfte om å aldri måtte bli helsefagarbeider, to års løp på påbygg, så videre til bioingeniør. Fungerer som fanden. Men hadde ikke jeg insistert på at vedkommende ville få det til, bare man tok bort alt som hadde med programfag og praksis å gjøre, så hadde vi hatt en skolevegrer sittende hjemme m ung ufør pga elendig rådgiving og vurdering. Jeg synes dere skal prøve mer å finne et yrke som passer. Ufør i 20 årene m autisme er et isolat. Håper virkelig på et annet utfall enn det for din unge voksne.

Anonymkode: 57043...671

• Hjerte 2
Skrevet

Det er jo å håpe at utprøving kan vise at han klarer å ha en jobb, om ikke fulltid. Han er så ung enda, mye modning og utvikling vil skje framover. Jeg vet at mange med Asperger modnes senere/blir senere mentalt voksne enn normen er. Så mye kan skje i åra framover.

Har to stedøtre med Asperger. Eldste har jobbet og forsørget seg selv de siste 5-6 årene, etter å ha strevd med div studier. Yngste er nettopp flyttet hjemmefra 22 år gammel. Søknad om Aap  er hos behandling hos NAV og hun skal etterhvert i arbeidsutprøving. Det gleder hun seg til, ønsket om et selvstendig liv likt andre unge mennesker er sterkt. 

Anonymkode: 3ab84...673

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 10.21):

Barnet mitt er voksen, og har nå i en alder av noen-og-tjue fått diagnosen Asperger. Vært til utredning og undersøkelser hos DPS i noen måneder nå. Går til psykolog og spesialister på autisme i tillegg.

Barnet hadde fast jobb etter studiene i bare to måneder, men fikk sparken i vinter fordi h*n ikke leverte og soset med andre ting. Dette skyldes Asperger og måten h*n håndterer stress på, avlede sin egen oppmerksomhet fra press og stress på jobb. Det holdt altså ikke. NAV anbefalte sykemelding, ikke arbeidsavklaringspenger da de hørte om helsen hans (sterk angst).

H*n har gått til psykolog i noen måneder nå og vært gjennom diverse spørsmål, utfylling av skjemaer og utredning. De siktet seg ganske raskt inn på Asperger, noe jeg ble overrasket over. H*n kom jo dit egentlig for å snakke om angsten sin, men de fant mer, tydeligvis. Som foreldre til barnet har vi alltid tenkt at ja, greit, h*n er jo litt rar og sær, men det var det hele. Det falt oss ikke inn at det kunne være autisme. Barnet er smart nok, og har klart skole og utdannelse, men vært veldig stresset av det, særlig ved tester og prøver.

Angst er veldig vanlig å ha blant mennesker med Asperger og det har også barnet mitt. Medisin for akkurat det brukes, men det hjelper bare noe. Det er jo ingen kur eller medisin mot selve Asperger syndromet. Barnet mitt er på spekteret for autisme med andre ord, men ikke så hardt rammet. Fungerer greit hjemme og i dagliglivet, men altså ikke i jobb. Klarte å ta førerkortet men var fryktelig stresset mens det pågikk. Taklet ikke giring, fikk angst av det, og måtte ta lappen på automat. Like greit.

Barnet sier selv at h*n blir stresset bare av tanken på å jobbe med folk og forholde seg til andre, kanskje mange på en gang. Jeg foreslo nemlig å ikke sikte seg inn på en jobb som h*n er utdannet for, men heller søke en svært enkel jobb uten ansvar, som f.eks. butikkansatt på Kiwi. Men...det er jo vanskelig å jobbe der uten å måtte forholde seg til kunder/mennesker dagen lang, så det forslaget ble nedstemt.

Som mor kan jeg se for meg at dette vil gå mot uføretrygd og det sier psykologen også. Beklageligvis. Det blir et ensomt liv, men h*n synes det høres helt ok ut.

Hva vil vi kunne forvente av NAV når man kommer med en Asperger diagnose? Vil de utsette barnet for en endeløs rekke av utprøvinger og slikt? Eller vil man kunne regne med at uføresøknaden vil kunne godkjennes og gå igjennom uten alt for mye sånt, når man har en diagnose man aldri vil bli frisk fra?

Anonymkode: eb641...617

Her var det veldig mange røde flagg.

At du kaller han eller henne for barnet når de er over tjue er litt vel ekstremt. Ikke et barn ung voksen omtal heller som personen.

Klarer ikke personen noe så enkelt som giring skulle de aldri hatt førerkort hvis det øker stesset. det er mye i trafikken som krever mye mer enn giring. Nei, man kan ikke slippe å prøve å jobbe fordi det er stressende. Og samtidig hvis du tror at det å jobbe på Kiwi er enkelt og uten stess og ansvar da bør du tro om igjen. Og så lenge legene ikke sier helt 100% at det er 0 sjangs for at personen skal klare jobb så må de desverre på utprøving. Det er likt for alle.

Og til slutt... Det er ikke diagnose som gir ufør, men arbeidsevnen. Så det beste er jo å prøve for så kanskje å vise at det ikke går bra.

Anonymkode: 80296...524

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...