AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #121 Del Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 15.05): Du kjenner tydeligvis ikke til særlig hvordan de med autisme fungerer, og hvordan deres personligheter kan være. Det er ikke bare-bare å godsnakke med og overtale en person med Asperger til noe hun eller han ikke vil, men motsetter seg av grunner vi "vanlige" ikke forstår. Ingen overtalelser nytter når mitt barn har satt seg noe i hodet. Vi har alltid trodd det var en merkelig stahet som gjorde at h*n ikke var mottakelig for sunn fornuft og logikk, men det viste seg altså å være Asperger. Nå har barnet mitt hatt et par negative opplevelser med arbeidslivet og kjent på angsten og stresset da, så nå er ikke barnet særlig mottakelig for å prøve på nytt andre steder, etter at psykologen har tatt opp temaet uføretrygd. ts Anonymkode: eb641...617 Hvor gammelt er «barnet» da? Om jeg skrev Asberger eller Asperger så antar jeg du forstår hva jeg mente. Ordliste korrigerer og ikke alltid jeg leser korrektur før jeg poster Anonymkode: 17848...3c3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #122 Del Skrevet 29. september 2022 Liebe skrev (40 minutter siden): Du sier du er autist, men klarer hverken å stave ordet eller vite at asperger er en grad/form for autisme jo jeg vet at asperger er en form innenfor auteisme, men det er også mange andre ting innenfor auteisme. Jeg har som sagt ikke asperger men noe som ligner veldig. Så både det jeg har og det en med asperger går innen for auteisme. Og hvem bryr seg så mye om skrivefeil på et forum? De fleste klarer fint å forstå hva jeg mener Anonymkode: 6471a...e1a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. september 2022 #123 Del Skrevet 29. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): jo jeg vet at asperger er en form innenfor auteisme, men det er også mange andre ting innenfor auteisme. Jeg har som sagt ikke asperger men noe som ligner veldig. Så både det jeg har og det en med asperger går innen for auteisme. Og hvem bryr seg så mye om skrivefeil på et forum? De fleste klarer fint å forstå hva jeg mener. Jeg skriver også fra mobil. Anonymkode: 6471a...e1a Anonymkode: 6471a...e1a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #124 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Hvor gammelt er «barnet» da? Anonymkode: 17848...3c3 Som jeg skrev i første post er han i tyveårene. En del personer med Asperger blir ikke diagnostisert før de er i voksen alder. ts Anonymkode: eb641...617 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #125 Del Skrevet 30. september 2022 Siden de fleste yrker krever sosial samhandling burde asperger-diagnose blitt automatisk ufør i NAV-systemet. Anonymkode: 23bae...e7c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #126 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Siden de fleste yrker krever sosial samhandling burde asperger-diagnose blitt automatisk ufør i NAV-systemet. Anonymkode: 23bae...e7c Tull. Alle bør få en sjanse til å være i arbeidslivet. AAP-løpet gir rom for arbeidsutprøving, arbeidstrening, tilrettelegging m.m. Anonymkode: c0bdb...bcd 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #127 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det er litt sjokkerende at en psykolog legger opp til et forløp hvor pasienten blir uføretrygdet. Psykologen legger jo her meninger og ord rett i hodet på sønnen din. Det som er synd er at han da kan få forventinger til både forløp og resultat som ikke er reelle. Psykologen har veldig lite de skal ha sagt, akkurat like lite som fastlegen har det med sine pasienters diagnoser. Jeg tror det ordner seg likevel, men vær tålmodig og ikke gå ut for høyt. At sønnen din nå har hengt seg opp i det psykologen sier er etter min mening ikke heldig. Men her synes jeg psykologen har gått ut feil, hennes personlige meninger skal ikke overføres på pasienten. Anonymkode: 23ab1...7fc Enig! Spesielt siden det er en psykolog. Burde vite at å si det vil gi forventninger. Burde også vite at noen med Asperger kan bli ekstra opphengt i ting. Selvom hun tenkte dette, burde hun ventet med å si det. Anonymkode: c2e2d...a99 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #128 Del Skrevet 30. september 2022 16 hours ago, AnonymBruker said: Det er litt sjokkerende at en psykolog legger opp til et forløp hvor pasienten blir uføretrygdet. Psykologen legger jo her meninger og ord rett i hodet på sønnen din. Det som er synd er at han da kan få forventinger til både forløp og resultat som ikke er reelle. Psykologen har veldig lite de skal ha sagt, akkurat like lite som fastlegen har det med sine pasienters diagnoser. Jeg tror det ordner seg likevel, men vær tålmodig og ikke gå ut for høyt. At sønnen din nå har hengt seg opp i det psykologen sier er etter min mening ikke heldig. Men her synes jeg psykologen har gått ut feil, hennes personlige meninger skal ikke overføres på pasienten. Anonymkode: 23ab1...7fc Enig. Har selv asperger med utdannelse og min DPS-psykolog gjorde det samme. Hun undervurderte kraftig min arbeidsevne og trodde jeg skulle få uføretrygd, men det fikk jeg ikke og det er jeg glad for. Psykologen dro ned selvfølelsen min kraftig da hun begynte å snakke om uføretrygd, førte til at jeg begynte å tvile enda mer på meg selv og om jeg kunne klare å få en jobb jeg mestret. Synes absolutt det er en uting når psykologer kommer med vurderinger de ikke har grunnlag for og som kan påvirke pasienten negativt. Anonymkode: 3b984...7a5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #129 Del Skrevet 30. september 2022 4 hours ago, AnonymBruker said: Siden de fleste yrker krever sosial samhandling burde asperger-diagnose blitt automatisk ufør i NAV-systemet. Anonymkode: 23bae...e7c Tøys. Aspereger kommer i mange grader og ulike jobber har ulike krav til sosiale ferdigheter. Mange av oss med asperger ønsker ikke uføretrygd, men i stedet hjelp til å finne riktig jobb. Anonymkode: 3b984...7a5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #130 Del Skrevet 30. september 2022 Jeg er på spekteret å jeg fungerer svært dårlig på mye i livet men jobb klarer jeg bra om jeg bare har en jobb som passer meg. Må være litt mere selektiv enn andre men er ingen grunn til å være ufør. Nå blir jeg nok snart erklært ufør men det er pga en nakkeskade😅 det beste er jo å være i jobb eller ta utdannelse som alle andre dersom man er greit oppegående til å gjøre dette☺️ Anonymkode: 1ff02...ed6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #131 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Som jeg skrev i første post er han i tyveårene. En del personer med Asperger blir ikke diagnostisert før de er i voksen alder. ts Anonymkode: eb641...617 De som blir diagnostisert så sent er såpass mildt rammet at de klarer å jobbe også. Anonymkode: cfaba...e4b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #132 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Siden de fleste yrker krever sosial samhandling burde asperger-diagnose blitt automatisk ufør i NAV-systemet. Anonymkode: 23bae...e7c Noen som visstnok har autisme har barn og mann og det krever enda mer sosiale ferdigheter enn en jobb, men personlig tenker jeg at disse nok er feildiagnostiserte. Typisk for disse er at de ikke får diagnosen før de er 30-40år.så de har altså klart seg i 30år uten å bli oppdaget. Vel da er det noe som skurrer. Anonymkode: cfaba...e4b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #133 Del Skrevet 30. september 2022 Selvsagt skal vedkommende først forsøke arbeid! Hvem i alle dager unner barnet sitt å ikke lykkes med det, men gå rett på uføretrygd og de mange og sikre skadene det medfører? Det beste dere kan gjøre er nok å søke opp arbeidsplasser tilpasset folk som er neuro-utypiske. Og forsøke få hen inn der. Dere bør rett og slett sette andre ting på vent og gjøre en skikkelig innsats for å få barnet ut i livet. Ikke inn i den trange boksen ufør. For det er en boks som medfører forventet nedsatt livskvalitet. Ikke på grunn av sykdommen, men mangelen på deltagelse i samfunnet. Anonymkode: aa4fc...304 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #134 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Noen som visstnok har autisme har barn og mann og det krever enda mer sosiale ferdigheter enn en jobb, men personlig tenker jeg at disse nok er feildiagnostiserte. Typisk for disse er at de ikke får diagnosen før de er 30-40år.så de har altså klart seg i 30år uten å bli oppdaget. Vel da er det noe som skurrer. Anonymkode: cfaba...e4b Nei. Om du var i live for 30-40 år siden så ville du ha husket at man kun undersøkte om barn hadde en diagnose dersom de helt falt ut av normal skolegang. Var de urolige, skulket de, fikk de dårlige karakterer, var de venneløse, sære eller rettet unormale? Da orket man ikke henvise dem. Man antok bare at de var late, eller at de hadde dårlige foreldre (eller begge deler). Du skulle ligge under pulten og ralle og rope får å i det hela havne til utredning.på 1990-tallet. Og var du jente? Da var du, uansett hva du gjorde, ikke syk. Kun gutter kunna være så syke at de ble utredet. Jenter var «sjenerte» eller «forsiktige» eller «bråkete» eller «dumme». Syke var de aldri. Så kom folk ut i arbeid, intet funket, man oppsøkte helsevesenet og det viste seg at en hel bråte av plagene skyldes at en var neuro-divergent. En hel bråte folk funker helt fint i livet selv om de er neuro-divergerte, akkurat slik en hel mengde folk med andre diagnoser, som MS eller lammelser funker helt fint i sine liv. Men er likevel ikke «frisk» selv om man klarer jobbe og ha en familie. Du ser ikke på en person i rullestol og tenker «hey, hen har jo barn, så en er helt sikkert ikke lam!»? Anonymkode: aa4fc...304 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #135 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Noen som visstnok har autisme har barn og mann og det krever enda mer sosiale ferdigheter enn en jobb, men personlig tenker jeg at disse nok er feildiagnostiserte. Typisk for disse er at de ikke får diagnosen før de er 30-40år.så de har altså klart seg i 30år uten å bli oppdaget. Vel da er det noe som skurrer. Anonymkode: cfaba...e4b Jeg fikk diagnosen asperger først i midten av 30-årene. Ja, jeg mildt rammet og det er jo derfor jeg ikke ble fanget opp da jeg gikk på skolen. Og blir man ikke fanget opp på skolen så skal det litt til for at man får diagnosen, man må jo på eget initaitv oppsøke psykolog. Jeg tenkte aldri at jeg hadde asperger, men skjønte at det var en del ting som gjorde meg annerledes. Først da jeg fikk depresjon og fikk jeg beskjed om at det jeg følte skurret i livet mitt var udiagnostisert asperger. Så kan man sikkert si som deg at det er noe som skurrer når jeg først får diagnosen så sent. Jeg er helt i grenseland. Jeg er ikke en Sheldon Cooper, men en som er litt annerledes og som trengte å bli forklart det andre tok intuitivt. Anonymkode: 9ac3d...d4d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #136 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Siden de fleste yrker krever sosial samhandling burde asperger-diagnose blitt automatisk ufør i NAV-systemet. Anonymkode: 23bae...e7c Bullshit Anonymkode: b3d2e...6de Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #137 Del Skrevet 30. september 2022 Nå er jo alle med diagnosen veldig forskjellige. Selv fikk jeg diagnosen først i voksen alder. Jeg er kvinne, det er vanskeligere å oppdage på oss siden vi er flinkere til å kopiere andre. Jeg var aldri flink på skolen og har ADD i tillegg. Ble mobbet gjennom hele barne og ungdomsskolen. Har språkproblemer og slitt med flere ting, som spiseforstyrrelser, angst og selvskading. Da jeg var ferdig med videregående prøvde jeg forskjellige jobber i løpet av årene som gikk, jeg sleit meg ut, måtte sove i flere timer etter jobb og kunne aldri finne på noe sosialt etter jobb fordi jeg var så sliten. Jeg utviklet i tillegg irritabel tarm syndrom og fikk smerter i ene skulderen. Sliter fortsatt med begge deler idag. Ble også utnyttet på jobb fordi jeg slet med å si nei og ble pålagt mye ansvar jeg ikke taklet. Jeg snakker jo kun for meg selv, men for meg har både skole og jobb vært veldig vanskelig. Jeg følte selv at jeg ikke fungerte som andre og skjønte aldri hvorfor. Jobb gjorde meg bare enda mer dårlig psykisk og jeg sleit også mye med å ta imot beskjeder. I tillegg til de sosiale problemene mine som også gjør det vanskelig. Hadde jeg kunnet velge selv så skulle jeg ønske jeg ble ufør fra jeg var 18 år og heller fått jobb på VTA. Da hadde jeg sluppet årene jeg sleit med å prøve meg i jobb, noe som bare gikk enda mer utover helsen. Anonymkode: 8faf1...d3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #138 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De som blir diagnostisert så sent er såpass mildt rammet at de klarer å jobbe også. Anonymkode: cfaba...e4b Ikke alle. Mange har vært ut og inn av arbeidslivet og i svingdørene hos Nav. Anonymkode: 8faf1...d3e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #139 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Som jeg skrev i første post er han i tyveårene. En del personer med Asperger blir ikke diagnostisert før de er i voksen alder. ts Anonymkode: eb641...617 Før i tiden ja,men med tanke på at din sønn er i 20 årene er nok han veldig mildt rammet siden han ikke har blitt diagnostisert før nå. https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/autisme---faktaark/ «Avvik i utviklingen kan være synlige allerede i første leveår, men typiske symptomer på autisme kommer gjerne til syne i andre leveår (2). For en del barn vil symptomene ikke bli tydelige før nærmere skolealder (2). Dette gjelder særlig barn som har et relativt høyt funksjonsnivå» «Andelen barn som får autismediagnoser, har økt sterkt i alle høyinntektsland siden 1980-tallet. Hovedårsaken er at diagnosekriteriene er blitt endret, slik at flere passer til diagnosen. Flere barn med mildere symptomer og normale intellektuelle evner får autismediagnoser nå enn tidligere (19). Det har også blitt større bevissthet om autisme i helsevesenet og i befolkningen (20). I Norge har 0,7 prosent av alle barn fått en autismediagnose ved åtte års alder» https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/autisme-og-autismespekterforstyrrelser-asf «Dersom barnet ditt har ASF vil du antagelig se tegn til diagnosen mellom 18 måneder og to års alder, eller enda tidligere.» Anonymkode: b3d2e...6de 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. september 2022 #140 Del Skrevet 30. september 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Før i tiden ja,men med tanke på at din sønn er i 20 årene er nok han veldig mildt rammet siden han ikke har blitt diagnostisert før nå. https://www.fhi.no/fp/psykiskhelse/psykisk-helse-barn-unge/autisme---faktaark/ «Avvik i utviklingen kan være synlige allerede i første leveår, men typiske symptomer på autisme kommer gjerne til syne i andre leveår (2). For en del barn vil symptomene ikke bli tydelige før nærmere skolealder (2). Dette gjelder særlig barn som har et relativt høyt funksjonsnivå» «Andelen barn som får autismediagnoser, har økt sterkt i alle høyinntektsland siden 1980-tallet. Hovedårsaken er at diagnosekriteriene er blitt endret, slik at flere passer til diagnosen. Flere barn med mildere symptomer og normale intellektuelle evner får autismediagnoser nå enn tidligere (19). Det har også blitt større bevissthet om autisme i helsevesenet og i befolkningen (20). I Norge har 0,7 prosent av alle barn fått en autismediagnose ved åtte års alder» https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/autisme-og-autismespekterforstyrrelser-asf «Dersom barnet ditt har ASF vil du antagelig se tegn til diagnosen mellom 18 måneder og to års alder, eller enda tidligere.» Anonymkode: b3d2e...6de Hvordan våger du å si sånt?!?! Du vet ingenting om hvordan denne personen har det inni seg. Anonymkode: 8cda8...681 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå