AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #21 Skrevet 28. september 2022 Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå): Ja. Har selv barn med diagnosen som studerer og jobber ved siden av, i et annet land. Alle med Asberger er ikke like så de må vurderes individuelt slik som de fleste andre. Er ikke automatikk i ar Asberger=Ufør Men statistikken ligger på at 90% ikke klarer å stå i arbeidslivet, ifølge tall fra Nav. Anonymkode: 8cda8...681 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #22 Skrevet 28. september 2022 Fru Uperfekt skrev (2 minutter siden): Ja. Har selv barn med diagnosen som studerer og jobber ved siden av, i et annet land. Alle med Asberger er ikke like så de må vurderes individuelt slik som de fleste andre. Er ikke automatikk i ar Asberger=Ufør Asperger skrives med p, ikke b. Men ok, da vet jeg at NAV vil sannsynligvis sende barnet ut på utprøvinger, med det stresset og angsten det måtte medføre. Ditt barn er en av de heldige som er i fåtall. Jeg leste på Helsebiblioteket i går at 85% av de på autismespekteret ikke klarer det. Det er ganske mange, og gir dårlige odds. https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/nevrologi/autisme Studier av personer med autisme viser at: Om lag 15 av 100 barn klarer seg på egen hånd som voksne Mellom 15–20 av 100 voksne bor alene, men med hjelp Mange voksne trenger heltidsomsorg resten av livet ts Anonymkode: eb641...617 2
Gidavmeg Skrevet 28. september 2022 #23 Skrevet 28. september 2022 Datteren til en venninne har Asberger, tourettes og adhd. Det gikk som kurantsak da hun ble 18. 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #24 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Asperger skrives med p, ikke b. Men ok, da vet jeg at NAV vil sannsynligvis sende barnet ut på utprøvinger, med det stresset og angsten det måtte medføre. Ditt barn er en av de heldige som er i fåtall. Jeg leste på Helsebiblioteket i går at 85% av de på autismespekteret ikke klarer det. Det er ganske mange, og gir dårlige odds. https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/nevrologi/autisme Studier av personer med autisme viser at: Om lag 15 av 100 barn klarer seg på egen hånd som voksne Mellom 15–20 av 100 voksne bor alene, men med hjelp Mange voksne trenger heltidsomsorg resten av livet ts Anonymkode: eb641...617 Jeg vil tro barnet slipper om det har sterk angst i tillegg til autisme. Anonymkode: 8cda8...681
Fru Uperfekt Skrevet 28. september 2022 #25 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Asperger skrives med p, ikke b. Men ok, da vet jeg at NAV vil sannsynligvis sende barnet ut på utprøvinger, med det stresset og angsten det måtte medføre. Ditt barn er en av de heldige som er i fåtall. Jeg leste på Helsebiblioteket i går at 85% av de på autismespekteret ikke klarer det. Det er ganske mange, og gir dårlige odds. https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/nevrologi/autisme Studier av personer med autisme viser at: Om lag 15 av 100 barn klarer seg på egen hånd som voksne Mellom 15–20 av 100 voksne bor alene, men med hjelp Mange voksne trenger heltidsomsorg resten av livet ts Anonymkode: eb641...617 Beklager sitter på buss kombinert med dysleksi blir det lett til at jeg ikke ser mine egne feilstavete ord Tror litt av grunnen er at hen var liten når hen fikk diagnosen, og at jeg nektet å høre på PPT og andre som sa hen aldri ville bli selvstendig. Jobbet mye med å trygge det sosiale mm. Når hen fikk diagnosen var Aspergers omtrent ukjent i det norske helsesystemet (2002) så måtte en tur til USA for å få rett diagnose siden der var kunnskapen dengangen større
Fru Uperfekt Skrevet 28. september 2022 #26 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men statistikken ligger på at 90% ikke klarer å stå i arbeidslivet, ifølge tall fra Nav. Anonymkode: 8cda8...681 Vet statistikken taler for ufør men det gir ikke automatikk
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #27 Skrevet 28. september 2022 Fru Uperfekt skrev (19 minutter siden): Vet statistikken taler for ufør men det gir ikke automatikk Det var jo ikke "automatikk" jeg spurte etter heller. Jeg tenkte kanskje de hos NAV leste nøye hva barnet har gjennomgått hos spesialister, psykiater, psykolog, altså de som har utredet barnet. Etter å ha lest alt dette, kanskje de ville skjønne at angst og Asperger hos akkurat denne personen sammenlagt gjør at det nok ikke er mye vits å sende til diverse arbeidsutprøvingssteder, og kanskje gjøre vondt verre. Jeg ser at barnet har vært mye mer avslappet og trygg i hverdagen under sykemeldingen. For første gang i sitt liv er det ingen som krever noe og forlanger at h*n må prestere noe, altså det som kan øke angsten, og det har vært godt å være i fred. Jeg er enda litt i sjokk over diagnosen. Det hadde jeg ikke ventet. ts Anonymkode: eb641...617 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #28 Skrevet 28. september 2022 Jeg vil tro ar etter sykemeldingsperioden er brukt opp så må han over på AAP for å kartlegge arbeidsevnen i ulike arbeidssituasjoner. Selv om han ikke fungerte i en jobb der han måtte forholde seg til mange andre så kan han kanskje helt fint fungere i en jobb der han jobber alene/selvstendig uten å måtte samhandle med andre Angst må jobbes med, kontinuerlig. Autisme/Asberger i seg selv gir heller ikke automatisk rett til ufør i en alder av litt over 20 år. Det er mange nivå av autisme. Og du skrev jo at han faglig har gjort det bra, og han klarte å ta førerkort. Selv om han var stresset. En tidligere kollega av meg (helsevesenet) har autisme/Asberger, og hun sluttet i jobben og tok ny utdanning og jobber nå som flygeleder. En jobb som passer henne bra da hun ikke trenger å fysisk samhandle med så mange mennesker. Men det kom ikke til henne gratis akkurat selv om hun er faglig sterk Som mor selv til en ungdom på 19 som sliter med både angst og traume (såpass mye at hun måtte ta siste året på vgs over 2 år, selv om hun er faglig sterk og lå på litt over 5 i snitt) så ville jeg sett på det som både ett nederlag og en sorg om hun hadde valgt å søke ufør pga det hadde virket som den enkleste løsningen nå. Da ville all «kamp» mot helsevesenet for at hun skulle få den behandlingen hun hadde krav på, all kamp mot skolen for at hun skulle få de tiltakene hun hadde krav på, all jobbing, hjelp, oppmuntring, tårer og frustrasjon……alt ville føltes bortkastet og forgjeves. Hun er er ferdig med vgs neste år, og det er konstant oppbakking fra meg og faren. Vi må være «på» hele tiden ift skole og dps (dps begynte her også å ville utrede henne for autisme/Asberger selv om Bup allerede hadde tatt ei grundig utredning og kommet frem til at hun ikke har det. Hun har som sagt angst og ADD (adhd) Planen neste år er folkehøyskole i nærheten sånn at hun skal få prøve seg litt selv, samtidig som vi ikke er langt unna. Men det hadde ikke ramlet meg inn å oppfordre henne til å søke ufør. Heldigvis så har det blitt strengere krav til uføretrygd nå de siste årene, hvis ikke hadde det vært et lass med uføre, unge mennesker som heller velger den enkle veien i stedet for å jobbe med seg selv. Anonymkode: 17848...3c3 3 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #29 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg vil tro ar etter sykemeldingsperioden er brukt opp så må han over på AAP for å kartlegge arbeidsevnen i ulike arbeidssituasjoner. Selv om han ikke fungerte i en jobb der han måtte forholde seg til mange andre så kan han kanskje helt fint fungere i en jobb der han jobber alene/selvstendig uten å måtte samhandle med andre Angst må jobbes med, kontinuerlig. Autisme/Asberger i seg selv gir heller ikke automatisk rett til ufør i en alder av litt over 20 år. Det er mange nivå av autisme. Og du skrev jo at han faglig har gjort det bra, og han klarte å ta førerkort. Selv om han var stresset. En tidligere kollega av meg (helsevesenet) har autisme/Asberger, og hun sluttet i jobben og tok ny utdanning og jobber nå som flygeleder. En jobb som passer henne bra da hun ikke trenger å fysisk samhandle med så mange mennesker. Men det kom ikke til henne gratis akkurat selv om hun er faglig sterk Som mor selv til en ungdom på 19 som sliter med både angst og traume (såpass mye at hun måtte ta siste året på vgs over 2 år, selv om hun er faglig sterk og lå på litt over 5 i snitt) så ville jeg sett på det som både ett nederlag og en sorg om hun hadde valgt å søke ufør pga det hadde virket som den enkleste løsningen nå. Da ville all «kamp» mot helsevesenet for at hun skulle få den behandlingen hun hadde krav på, all kamp mot skolen for at hun skulle få de tiltakene hun hadde krav på, all jobbing, hjelp, oppmuntring, tårer og frustrasjon……alt ville føltes bortkastet og forgjeves. Hun er er ferdig med vgs neste år, og det er konstant oppbakking fra meg og faren. Vi må være «på» hele tiden ift skole og dps (dps begynte her også å ville utrede henne for autisme/Asberger selv om Bup allerede hadde tatt ei grundig utredning og kommet frem til at hun ikke har det. Hun har som sagt angst og ADD (adhd) Planen neste år er folkehøyskole i nærheten sånn at hun skal få prøve seg litt selv, samtidig som vi ikke er langt unna. Men det hadde ikke ramlet meg inn å oppfordre henne til å søke ufør. Heldigvis så har det blitt strengere krav til uføretrygd nå de siste årene, hvis ikke hadde det vært et lass med uføre, unge mennesker som heller velger den enkle veien i stedet for å jobbe med seg selv. Anonymkode: 17848...3c3 Tror ikke du har så mye kjennskap til autisme. Anonymkode: 8cda8...681 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #30 Skrevet 28. september 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Asperger skrives med p, ikke b. Men ok, da vet jeg at NAV vil sannsynligvis sende barnet ut på utprøvinger, med det stresset og angsten det måtte medføre. Ditt barn er en av de heldige som er i fåtall. Jeg leste på Helsebiblioteket i går at 85% av de på autismespekteret ikke klarer det. Det er ganske mange, og gir dårlige odds. https://www.helsebiblioteket.no/pasientinformasjon/nevrologi/autisme Studier av personer med autisme viser at: Om lag 15 av 100 barn klarer seg på egen hånd som voksne Mellom 15–20 av 100 voksne bor alene, men med hjelp Mange voksne trenger heltidsomsorg resten av livet ts Anonymkode: eb641...617 Autisme er en ekstremt bred diagnose så tror ikke man skal henge seg opp i statistikken. Autisme kan være alt mentalt tilbakestående til geni. Sønnen din har asperger og da har han normal IQ eller høyere og har langt høyere sjanse for å klare seg i samfunnet enn den autismestatisikken viser, for i den er 1/3 mentalt tilbakestående. Anonymkode: 86024...5c0 4 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #31 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Autisme er en ekstremt bred diagnose så tror ikke man skal henge seg opp i statistikken. Autisme kan være alt mentalt tilbakestående til geni. Sønnen din har asperger og da har han normal IQ eller høyere og har langt høyere sjanse for å klare seg i samfunnet enn den autismestatisikken viser, for i den er 1/3 mentalt tilbakestående. Anonymkode: 86024...5c0 Tallene fra Nav er på kun Asperger, ikke all autisme. Anonymkode: 8cda8...681
Leo Skrevet 28. september 2022 #32 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det var jo ikke "automatikk" jeg spurte etter heller. Jeg tenkte kanskje de hos NAV leste nøye hva barnet har gjennomgått hos spesialister, psykiater, psykolog, altså de som har utredet barnet. Etter å ha lest alt dette, kanskje de ville skjønne at angst og Asperger hos akkurat denne personen sammenlagt gjør at det nok ikke er mye vits å sende til diverse arbeidsutprøvingssteder, og kanskje gjøre vondt verre. Jeg ser at barnet har vært mye mer avslappet og trygg i hverdagen under sykemeldingen. For første gang i sitt liv er det ingen som krever noe og forlanger at h*n må prestere noe, altså det som kan øke angsten, og det har vært godt å være i fred. Jeg er enda litt i sjokk over diagnosen. Det hadde jeg ikke ventet. ts Anonymkode: eb641...617 Avklaringstiltak i forhold til uføretrygd foregår ikke nødvendigvis ved at man sendes til forskjellige steder for arbeidsutprøving. Nå finnes det (uheldigvis kanskje) et utall av tiltaksbedrifter som ikke nødvendigvis jobber ut fra samme mal, men avklaring kan foregå på flere forskjellige måter. Å motsette seg alle former for avklaring innebærer bare at NAV ofte må bruke mye lenger tid før vilkårene for trygd er oppfylt og da skyter man seg selv i foten. En annen ting er at ro og fred føles godt nå, men det er viktig å tenke på at når man man først er uføretrygdet så kan ro og fred fort snus til å bli en forbannelse som innebærer ensomhet og utenforskap. Når vedkommende da, slik jeg forstår det, er i begynnelsen av 20-årene blir det snakk om et helt liv i denne situasjonen som i tillegg innebærer dårlig økonomi. Jeg forstår selvfølgelig godt at man vil det beste for sine barn, men jeg tror også at det kan være lurt å bruke tid på denne prosessen og ikke forsøke å fremskynde en beslutning om en varig trygdeytelse som langt på vei vil kunne være kroken på døra i forbindelse med fremtidig yrkesdeltakelse. 6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #33 Skrevet 28. september 2022 Leo skrev (3 minutter siden): Avklaringstiltak i forhold til uføretrygd foregår ikke nødvendigvis ved at man sendes til forskjellige steder for arbeidsutprøving. Nå finnes det (uheldigvis kanskje) et utall av tiltaksbedrifter som ikke nødvendigvis jobber ut fra samme mal, men avklaring kan foregå på flere forskjellige måter. Å motsette seg alle former for avklaring innebærer bare at NAV ofte må bruke mye lenger tid før vilkårene for trygd er oppfylt og da skyter man seg selv i foten. En annen ting er at ro og fred føles godt nå, men det er viktig å tenke på at når man man først er uføretrygdet så kan ro og fred fort snus til å bli en forbannelse som innebærer ensomhet og utenforskap. Når vedkommende da, slik jeg forstår det, er i begynnelsen av 20-årene blir det snakk om et helt liv i denne situasjonen som i tillegg innebærer dårlig økonomi. Jeg forstår selvfølgelig godt at man vil det beste for sine barn, men jeg tror også at det kan være lurt å bruke tid på denne prosessen og ikke forsøke å fremskynde en beslutning om en varig trygdeytelse som langt på vei vil kunne være kroken på døra i forbindelse med fremtidig yrkesdeltakelse. Han kan fortsatt jobbe, selv om han blir uføretrygdet. Anonymkode: 8cda8...681
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #34 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det vil ikke bli søknad riktig ennå om uføretrygd, men kanskje rundt nyttår. Har fremdeles noen måneder igjen på sykemeldingsperioden på ett år. Psykologen sa uoppfordret under siste time at hun kunne ha møte med nav. Hun spurte barnet om h*n ville være tilstede da eller ikke. Det var visst ikke nødvendig for pasienten å være tilstede om det føltes vanskelig. ts Anonymkode: eb641...617 For å si det sånn så lenge dere ikke har med nav på laget kommer dere til å få avslag. og det er altfor lite grunnlag til at NAV kommer til å stille seg på deres side Anonymkode: b3d2e...6de 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #35 Skrevet 28. september 2022 I andre land der det ikke er uføretrygd for asperger så jobber man. Da finner man sin hylle (slik som alle andre) og jobber etter evner. Et søskenbarn i utlandet gjør det. Tok utdannelse forenlig med egen fungering. Er ærlig med arbeidsgiver om diagnose og fungering. Jobber 100% og har kjøpt seg hus. Anonymkode: 790fc...9a0 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #36 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): For å si det sånn så lenge dere ikke har med nav på laget kommer dere til å få avslag. og det er altfor lite grunnlag til at NAV kommer til å stille seg på deres side Anonymkode: b3d2e...6de De er jo i en prosess med behandler og Nav. Anonymkode: 8cda8...681
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #37 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): I andre land der det ikke er uføretrygd for asperger så jobber man. Da finner man sin hylle (slik som alle andre) og jobber etter evner. Et søskenbarn i utlandet gjør det. Tok utdannelse forenlig med egen fungering. Er ærlig med arbeidsgiver om diagnose og fungering. Jobber 100% og har kjøpt seg hus. Anonymkode: 790fc...9a0 Tallene er like høye i andre land, men ytelsene kalles noe annet. Anonymkode: 8cda8...681 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #38 Skrevet 28. september 2022 Ja. Jeg var kasteball fra 19 - 27. De ødela mange år for meg, og gjorde meg sykere. Anonymkode: e48a3...e38 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #39 Skrevet 28. september 2022 The Office for National Statistics (ONS) has published new data that shows just 22% of autistic adults are in any kind of employment. This is a shocking figure, which is even lower than previously suggested in surveys our charity has run. https://www.autism.org.uk/what-we-do/news/new-data-on-the-autism-employment-gap Anonymkode: 8cda8...681
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #40 Skrevet 28. september 2022 Leo skrev (16 minutter siden): Avklaringstiltak i forhold til uføretrygd foregår ikke nødvendigvis ved at man sendes til forskjellige steder for arbeidsutprøving. Nå finnes det (uheldigvis kanskje) et utall av tiltaksbedrifter som ikke nødvendigvis jobber ut fra samme mal, men avklaring kan foregå på flere forskjellige måter. Å motsette seg alle former for avklaring innebærer bare at NAV ofte må bruke mye lenger tid før vilkårene for trygd er oppfylt og da skyter man seg selv i foten. En annen ting er at ro og fred føles godt nå, men det er viktig å tenke på at når man man først er uføretrygdet så kan ro og fred fort snus til å bli en forbannelse som innebærer ensomhet og utenforskap. Når vedkommende da, slik jeg forstår det, er i begynnelsen av 20-årene blir det snakk om et helt liv i denne situasjonen som i tillegg innebærer dårlig økonomi. Jeg forstår selvfølgelig godt at man vil det beste for sine barn, men jeg tror også at det kan være lurt å bruke tid på denne prosessen og ikke forsøke å fremskynde en beslutning om en varig trygdeytelse som langt på vei vil kunne være kroken på døra i forbindelse med fremtidig yrkesdeltakelse. Autister trenger fred og ro for å ikke bli dårligere. Samfunnet er ikke lagt opp for oss. Han kan utvikle flere psykiske lidelser om han presser seg. Anonymkode: 8cda8...681 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå