Gå til innhold

Tvinger NAV en med Asperger ut på arbeidsutprøving før uføretrygd? (langt innlegg)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Barnet mitt er voksen, og har nå i en alder av noen-og-tjue fått diagnosen Asperger. Vært til utredning og undersøkelser hos DPS i noen måneder nå. Går til psykolog og spesialister på autisme i tillegg.

Barnet hadde fast jobb etter studiene i bare to måneder, men fikk sparken i vinter fordi h*n ikke leverte og soset med andre ting. Dette skyldes Asperger og måten h*n håndterer stress på, avlede sin egen oppmerksomhet fra press og stress på jobb. Det holdt altså ikke. NAV anbefalte sykemelding, ikke arbeidsavklaringspenger da de hørte om helsen hans (sterk angst).

H*n har gått til psykolog i noen måneder nå og vært gjennom diverse spørsmål, utfylling av skjemaer og utredning. De siktet seg ganske raskt inn på Asperger, noe jeg ble overrasket over. H*n kom jo dit egentlig for å snakke om angsten sin, men de fant mer, tydeligvis. Som foreldre til barnet har vi alltid tenkt at ja, greit, h*n er jo litt rar og sær, men det var det hele. Det falt oss ikke inn at det kunne være autisme. Barnet er smart nok, og har klart skole og utdannelse, men vært veldig stresset av det, særlig ved tester og prøver.

Angst er veldig vanlig å ha blant mennesker med Asperger og det har også barnet mitt. Medisin for akkurat det brukes, men det hjelper bare noe. Det er jo ingen kur eller medisin mot selve Asperger syndromet. Barnet mitt er på spekteret for autisme med andre ord, men ikke så hardt rammet. Fungerer greit hjemme og i dagliglivet, men altså ikke i jobb. Klarte å ta førerkortet men var fryktelig stresset mens det pågikk. Taklet ikke giring, fikk angst av det, og måtte ta lappen på automat. Like greit.

Barnet sier selv at h*n blir stresset bare av tanken på å jobbe med folk og forholde seg til andre, kanskje mange på en gang. Jeg foreslo nemlig å ikke sikte seg inn på en jobb som h*n er utdannet for, men heller søke en svært enkel jobb uten ansvar, som f.eks. butikkansatt på Kiwi. Men...det er jo vanskelig å jobbe der uten å måtte forholde seg til kunder/mennesker dagen lang, så det forslaget ble nedstemt.

Som mor kan jeg se for meg at dette vil gå mot uføretrygd og det sier psykologen også. Beklageligvis. Det blir et ensomt liv, men h*n synes det høres helt ok ut.

Hva vil vi kunne forvente av NAV når man kommer med en Asperger diagnose? Vil de utsette barnet for en endeløs rekke av utprøvinger og slikt? Eller vil man kunne regne med at uføresøknaden vil kunne godkjennes og gå igjennom uten alt for mye sånt, når man har en diagnose man aldri vil bli frisk fra?

Anonymkode: eb641...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå er det mange med denne diagnosen som fungerer særdeles bra i arbeidslivet når de får hjelp til å finne sin hylle.. HVa med å lytte til hva h*n selv tenker heller enn å forgripe en evt utredning / utprøving fra NAV? Snakke med h*n om hvordan h*n ser for seg fremtiden sin? Ikke basert på dine forutsetninger men åpent basert på det h*n forteller og tenker.. 

Anonymkode: d73c4...e0a

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asperger er ikke Asperger - og diagnosen er nylig satt.

Så NAV kommer jo naturlig nok, i likhet med alle andre tilstander og sykdommer, til å ønske en kartlegging av eventuell arbeidsevne.

Dette skjer jo ikke i en vanlig jobb, men i tiltaksbedrift. 

Trenger ikke være en endeløs rekke nei :) Men man kan altså ikke få ufør bare basert på en diagnose, for det er svært sjeldent det sier noe om arbeidsevne. 
Noen kan ha restarbeidsevne og klare deltid. Andre kan møte tilrettelagt jobb. 

Anonymkode: 5bc7c...942

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Jeg er selv autist, og har inne søknad om uføretrygd. Dessverre er det få av oss som fungerer i arbeidslivet. 

Jeg vet at Nav ofte samarbeider med feks Fønix, som ofte er veldig gode på autisme. Så jeg ville spurt veilederen om det. 

De aller fleste må gjennom noen form for arbeidsutprøving. Men hvis det går gjennom Fønix kan det tilrettelegges veldig med tanke på autisme. Det kan for eksempel være et ukentlig møte, på cafe eller hjemme hos ham, med en fra Fønix hvor de stiller noen spørsmål for å kartlegge litt. 

Ikke vær redd for å spørre Nav -veilederen om ting dere lurer på. De har eget opplegg for autister.

Anonymkode: 8cda8...681

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå er det mange med denne diagnosen som fungerer særdeles bra i arbeidslivet når de får hjelp til å finne sin hylle.. HVa med å lytte til hva h*n selv tenker heller enn å forgripe en evt utredning / utprøving fra NAV? Snakke med h*n om hvordan h*n ser for seg fremtiden sin? Ikke basert på dine forutsetninger men åpent basert på det h*n forteller og tenker.. 

Anonymkode: d73c4...e0a

Du skriver jo bare hva jeg allerede har gjort. Jeg HAR jo snakket og spurt barnet om alt dette, selvfølgelig. Barnet blir bare stresset og tenker tilbake på den jobben h*n fikk avskjed fra og hvor dårlig det gikk da.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil råde dere til å bruke litt tid på å skrive en liste med alle plagene, så det kommer tydelig frem hva han sliter med. Den kan dere levere til fastlegen også, som skal skrive legeerklæring etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vil råde dere til å bruke litt tid på å skrive en liste med alle plagene, så det kommer tydelig frem hva han sliter med. Den kan dere levere til fastlegen også, som skal skrive legeerklæring etterhvert. 

Å, jeg trodde at det vil vel psykologen og DPS skrive brev om til fastlegen? Er det epikrise det heter, når man har blitt behandlet steder utenfor fastlegekontoret? Da skal vanligvis fastlegen ha tilbakemelding og lagre dette i pasientarkivet sitt?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Barnet mitt er voksen, og har nå i en alder av noen-og-tjue fått diagnosen Asperger. Vært til utredning og undersøkelser hos DPS i noen måneder nå. Går til psykolog og spesialister på autisme i tillegg.

Barnet hadde fast jobb etter studiene i bare to måneder, men fikk sparken i vinter fordi h*n ikke leverte og soset med andre ting. Dette skyldes Asperger og måten h*n håndterer stress på, avlede sin egen oppmerksomhet fra press og stress på jobb. Det holdt altså ikke. NAV anbefalte sykemelding, ikke arbeidsavklaringspenger da de hørte om helsen hans (sterk angst).

H*n har gått til psykolog i noen måneder nå og vært gjennom diverse spørsmål, utfylling av skjemaer og utredning. De siktet seg ganske raskt inn på Asperger, noe jeg ble overrasket over. H*n kom jo dit egentlig for å snakke om angsten sin, men de fant mer, tydeligvis. Som foreldre til barnet har vi alltid tenkt at ja, greit, h*n er jo litt rar og sær, men det var det hele. Det falt oss ikke inn at det kunne være autisme. Barnet er smart nok, og har klart skole og utdannelse, men vært veldig stresset av det, særlig ved tester og prøver.

Angst er veldig vanlig å ha blant mennesker med Asperger og det har også barnet mitt. Medisin for akkurat det brukes, men det hjelper bare noe. Det er jo ingen kur eller medisin mot selve Asperger syndromet. Barnet mitt er på spekteret for autisme med andre ord, men ikke så hardt rammet. Fungerer greit hjemme og i dagliglivet, men altså ikke i jobb. Klarte å ta førerkortet men var fryktelig stresset mens det pågikk. Taklet ikke giring, fikk angst av det, og måtte ta lappen på automat. Like greit.

Barnet sier selv at h*n blir stresset bare av tanken på å jobbe med folk og forholde seg til andre, kanskje mange på en gang. Jeg foreslo nemlig å ikke sikte seg inn på en jobb som h*n er utdannet for, men heller søke en svært enkel jobb uten ansvar, som f.eks. butikkansatt på Kiwi. Men...det er jo vanskelig å jobbe der uten å måtte forholde seg til kunder/mennesker dagen lang, så det forslaget ble nedstemt.

Som mor kan jeg se for meg at dette vil gå mot uføretrygd og det sier psykologen også. Beklageligvis. Det blir et ensomt liv, men h*n synes det høres helt ok ut.

Hva vil vi kunne forvente av NAV når man kommer med en Asperger diagnose? Vil de utsette barnet for en endeløs rekke av utprøvinger og slikt? Eller vil man kunne regne med at uføresøknaden vil kunne godkjennes og gå igjennom uten alt for mye sånt, når man har en diagnose man aldri vil bli frisk fra?

Det å være butikkansatt er noe av det verste man kan gjøre når man sliter med å forholde seg til mennesker, uoversiktlige ting og stress. Tror nok du tar feil med det med ansvar. At det ikke er ansvaret som blir et problem men de uoversiktlige tingene. En jobb som er en konkret oppgave av gangen og som man jobber med svært få, gjerne på et rolig sted kan være tingen. Labratorietekniker, analyse, industri, forskning, regnskap. 

Styr hvertfall utenom helse, oppvekst og alle serviceyrker. 

autisme kan være en ressurs hvis man får mulighet til å prestere under de rette forutsetninger. 

Anonymkode: 8399d...f83

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tror jeg er ganske individuelt, mennesker med autisme fungerer veldig ulikt. Men viktig å ha et godt samarbeid rundt og med Nav, lege, psykolog, andre støttepersoner, slik at det blir tilrettelagt ordentlig. Noen både ønsker og fungerer veldig godt i jobb, andre ønsker seg jobb, men fungerer ikke, og noen fungerer ikke i jobb, og ønsker det heller ikke på grunn av at det som oftest involverer samhandling med andre mennesker. Mitt aspergerbarn trivdes godt i utplassering, og hn ønsket også å jobb, og det var gode opplegg rundt dette.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både jeg og en venn av meg har akkurat vært igjennom dette, og det kommer til å gå bra❤️

Det er en veldig skummel og slitsom prosess, men bare pust med magen, så er det over snart.

Masse lykke til ❤️

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det å være butikkansatt er noe av det verste man kan gjøre når man sliter med å forholde seg til mennesker, uoversiktlige ting og stress. Tror nok du tar feil med det med ansvar. At det ikke er ansvaret som blir et problem men de uoversiktlige tingene. En jobb som er en konkret oppgave av gangen og som man jobber med svært få, gjerne på et rolig sted kan være tingen. Labratorietekniker, analyse, industri, forskning, regnskap. 

Styr hvertfall utenom helse, oppvekst og alle serviceyrker. 

autisme kan være en ressurs hvis man får mulighet til å prestere under de rette forutsetninger. 

Anonymkode: 8399d...f83

Jeg tar ikke feil. Barnet har selv sagt fra om dette med ansvar flere ganger, også til psykologen.(og til meg) Ansvar trigger stress og angstfølelsene, det har h*n sagt klart i fra om.

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å, jeg trodde at det vil vel psykologen og DPS skrive brev om til fastlegen? Er det epikrise det heter, når man har blitt behandlet steder utenfor fastlegekontoret? Da skal vanligvis fastlegen ha tilbakemelding og lagre dette i pasientarkivet sitt?

ts

Det skjer også. Men i mitt tilfelle hjalp det veldig med mine egne erfaringer. Det jeg skrev i listen min ble brukt mye i arbeidsevnevurderingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ms Baxter

Jeg har selv Asperger og måtte få tilrettelagt arbeids i jobben min, min veileder i personalpartner (nåværende fønix) sa at hun ville aldri satt en med min diagnose med noe som krevde høy sosial fungering som kantine/ butikk. De hadde egen datagruppe for aspergere som de utførte oppgaver på. Hadde gått for det hadde ikke kommunen gitt meg varig tilrettelagt arbeid i yrket mitt🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

enn får ikke uføretrygd før arbeidsevnen og inntektsevnen er helt kartlagt. Det er ikke hvilken sykdom/lyte han har som vil kvalifisere han til en evt uføretrygd, det er kun arbeidsevnen og inntektsevnen. 

Og før man søker uføretrygd med sjans til å få innvilget:

- Enn skal være varig ute av stand til å ta lønnet arbeid, og det gjelder alle slags typer jobb. Derfor må man gjennom arbeidstrening etc.

- prøvd alle slags mulige behandlinger først.

- gjerne rapporter fra psykologer og andre spesialister.

- Arbeidsevnen må minst være nedsatt med 50 prosent..

....

ja han kan søke uføretrygd nå, men mest sannsynlig får han blankt avslag fordi han ikke er utredet enda 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tussi84 skrev (1 minutt siden):

enn får ikke uføretrygd før arbeidsevnen og inntektsevnen er helt kartlagt. Det er ikke hvilken sykdom/lyte han har som vil kvalifisere han til en evt uføretrygd, det er kun arbeidsevnen og inntektsevnen. 

Og før man søker uføretrygd med sjans til å få innvilget:

- Enn skal være varig ute av stand til å ta lønnet arbeid, og det gjelder alle slags typer jobb. Derfor må man gjennom arbeidstrening etc.

- prøvd alle slags mulige behandlinger først.

- gjerne rapporter fra psykologer og andre spesialister.

- Arbeidsevnen må minst være nedsatt med 50 prosent..

....

ja han kan søke uføretrygd nå, men mest sannsynlig får han blankt avslag fordi han ikke er utredet enda 

Det vil ikke bli søknad riktig ennå om uføretrygd, men kanskje rundt nyttår. Har fremdeles noen måneder igjen på sykemeldingsperioden på ett år.

Psykologen sa uoppfordret under siste time at hun kunne ha møte med nav. Hun spurte barnet om h*n ville være tilstede da eller ikke. Det var visst ikke nødvendig for pasienten å være tilstede om det føltes vanskelig.

ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør veldig klar på at han har sterk angst og at han trenger oversikt over hva som skal skje. 

Har dere fått en kundebehandler i Nav ennå? Det er i så fall bare å skrive til vedkommende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det vil ikke bli søknad riktig ennå om uføretrygd, men kanskje rundt nyttår. Har fremdeles noen måneder igjen på sykemeldingsperioden på ett år.

Psykologen sa uoppfordret under siste time at hun kunne ha møte med nav. Hun spurte barnet om h*n ville være tilstede da eller ikke. Det var visst ikke nødvendig for pasienten å være tilstede om det føltes vanskelig.

ts

Da høres det ut som prosessen er i gang.😊👍❤️

Jeg måtte ikke i utprøving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bør veldig klar på at han har sterk angst og at han trenger oversikt over hva som skal skje. 

Har dere fått en kundebehandler i Nav ennå? Det er i så fall bare å skrive til vedkommende.

Nei, ingen fast kundebehandler. De gangene det har vært nødvendig å sende melding til NAV via MinSide på NAV.no, så har det vært ulike personer som har svart nesten hver gang.

Kan man spørre om å bli tildelt en fast behandler? Mitt inntrykk er at det er mye gjennomtrekk blant de ansatte i NAV?

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen fast kundebehandler. De gangene det har vært nødvendig å sende melding til NAV via MinSide på NAV.no, så har det vært ulike personer som har svart nesten hver gang.

Kan man spørre om å bli tildelt en fast behandler? Mitt inntrykk er at det er mye gjennomtrekk blant de ansatte i NAV?

ts

De bytter på med vilje, for å ikke få en relasjon.

Men med Asperger kan man ytre ønske om samme gjennom hele perioden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja. Har selv barn med diagnosen som studerer og jobber ved siden av, i et annet land. Alle med Asberger er ikke like så de må vurderes individuelt slik som de fleste andre.

Er ikke automatikk i at Asberger=Ufør

Endret av Fru Uperfekt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...