Gå til innhold

De som sliter med angst og depresjon kan bare tenke seg friske. Vil de ikke, så vil de ikke bli friske. Er det så enkelt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva mener du? Kan man, hvis man sliter med angst og depresjoner, bare tenke seg frisk? Altså, at man tenker på alt annet enn sin psykiske helse. Kan man da jobbe og leve normalt?

Er det så enkelt at de som ikke gjør dette, ikke vil bli friske?

Hva mener du?

Anonymkode: d4b7f...3f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke så enkelt. Men det vil kreve en innsats selv for å bli bedre.

Anonymkode: e8980...f76

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet

He he morsom du...jeg sliter med angst og depresjon og tror meg .jeg vil ikke noe annet i livet en å bli kvitt dette. Angsten min tar over livet mitt..og dessverre går det ikke an å tenke seg frisk.

Det krever mye, jeg vet om mange som sliter..og eks mange får ikke hjelp, de får psykolog..men psykologen er ikke flink...noen blir bare satt på medesiner og lykke til.

Når du har angst så er dette som tar opp alt i hode og kroppen og der tar mye energi 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Ja og nei. Mye av det sitter jo nettopp i hodet. Som feil tankemønster og slikt. Det betyr ikke at det på noen som helst måte er enkelt å gjøre noe med. 

Så må vi ha forståelse for at noen har dype sår i sjelen, som gjør det uendelig mye vanskeligere å endre tankemønstrene.

Noen har også en kjemisk ubalanse i hjernen, de kan naturligvis ikke bare tenke seg friske igjen.

Anonymkode: d4351...b29

• Liker 1
Skrevet

Nei. Det kan man absolutt ikke. Lukter litt shaman Durek av HI.

• Liker 1
Skrevet

Hadde det vært så enkelt, hadde det ikke vært behov for psykisk helsehjelp. Men det er det, og mer enn noengang. 

Angst er så mye mer komplekst enn som å «tenke seg frisk». 

• Liker 2
Skrevet

Nei det er ikke så enkelt, på lik linje som oppskriften på å gå nedi vekt - så er det ikke så sort/hvitt.

Det kreves masse egen innsats for å komme seg ut av angst og desperasjon, det kreves at får forståelse for hvorfor man har disse plagene, og hva som hjelper mot dem, og sine begrensninger. Samtidig som man skal ha ett nettverk rundt seg for å få det til å gå smertefritt. 

Men jeg er enig i at mange som sliter med angst og depresjon, sitter nok litt for mye på "gjerdet" og ikke gjør så mye innsats for å få det bedre. 

Jeg er en av de, som sliter. Jeg er i 100% jobb, men grunnet min psykiske helse, har jeg valgt bort familielivet. På en annen side så savner jeg jo at noen ser meg, og er min partner. 

Anonymkode: 33deb...a23

Skrevet

Vi kan ikke styre andres tanker, det må en gjøre selv, men hva en da tenker blir jo ens eget prbl. Men har vi å gjøre med en psykisk syk så må disse dreies over til en ny tenkemåte. Sånn har jeg forstått det, prøve å snakke ut med psykologen deres og få grundig hjelp. 

Gjest Raffalayla
Skrevet (endret)
tussi680 skrev (9 minutter siden):

Vi kan ikke styre andres tanker, det må en gjøre selv, men hva en da tenker blir jo ens eget prbl. Men har vi å gjøre med en psykisk syk så må disse dreies over til en ny tenkemåte. Sånn har jeg forstått det, prøve å snakke ut med psykologen deres og få grundig hjelp. 

Selvsagt kan en ikke styre sine egne tanker.. man kan dog tenke seg frisk ved hjelp av ulike former for terapi; skreddersydd for å endre tankemønstre, samt atferd.

Endret av Raffalayla
Skrevet
Raffalayla skrev (Akkurat nå):

Selvsagt kan en ikke styre sin egne tanker.. man kan dog tenke seg frisk ved hjelp av ulike former for terapi; skreddersydd for å endre tankemønstre, samt atferd.

Ja, er det jeg mener. 

Skrevet

For meg funka det å tenke på alt mulig annet enn den psykiske helsa i mange år så godt at jeg for ca tre år siden gikk på en stor smell jeg foreløpig ikke har kommet meg ut av igjen.

• Hjerte 2
Skrevet

Selvfølgelig er det ikke så enkelt.

Anonymkode: 49823...5c8

• Liker 1
Skrevet

De som har klinisk depresjon og angst har kjemisk ubalanse i kroppen, (nesten sammenlignbart med hormoner i ubalanse)

Da trenger man litt mer en tankens kraft for å fikse det. 

Anonymkode: 04fd5...a8c

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hva mener du? Kan man, hvis man sliter med angst og depresjoner, bare tenke seg frisk? Altså, at man tenker på alt annet enn sin psykiske helse. Kan man da jobbe og leve normalt?

Hva mener du?

Det blir like dumt som å si at en med kreft kan bare slutte å ha kreft. Hvis man har en sykdom, så trenger man behandling. Hadde det vært så enkelt at man bare kunne tenke positivt, ville ingen ha vært deprimert.

• Liker 1
Skrevet
Raffalayla skrev (20 minutter siden):

Selvsagt kan en ikke styre sine egne tanker.. man kan dog tenke seg frisk ved hjelp av ulike former for terapi; skreddersydd for å endre tankemønstre, samt atferd.

Men terapi er altså behandling. 

Gjest Raffalayla
Skrevet
ItchyBitchySpider skrev (1 time siden):

Men terapi er altså behandling. 

Ja. Med innlegget ville jeg bare påpeke at man ikke velger sine egne tanker, derav behovet for behandling.

Skrevet

Jeg prøvde så hardt jeg kunne å ikke være deprimert eller ha angst. Jeg var rågod, ingen hadde noen anelse om at jeg slet. Selv kunne jeg ikke nekte for at jeg var fryktelig sliten, og selvskading er ikke helt normalt, men jeg hadde da ikke angst og alle er da litt nedstemt til tider. Jeg var sikkert bare lat og dessuten hormonell.

Etterhvert gjorde alt stresset at jeg ble suicidal, men jeg begynte å gå i stedet. Må komme i form, for jeg hadde en fryktelig sjokoladeavhengighet. Aka flykte. Flykte fra alt sosialt, alt press utenom skole og jobb. Som jeg gikk den vinteren!

Dette gikk ikke, og en dag møtte jeg presset når jeg kom hjem etter en lang gåtur, der kulden og vonde bein hadde sendt meg hjem tidlig. Dermed var jeg fanget, og eneste flukt ut ble selvmord. Det ble heldigvis stoppet, og jeg fikk umiddelbart hjelp.

Etter den dagen har jeg ikke klart å jobbe eller studere igjen. Etter mange år med behandling, arbeidsutprøving, veiledning og diverse kurs er jeg nå 100% ufør.

Jeg skulle gjerne vært frisk, men jeg er ikke frisk. Å late som gjorde bare alt verre.

Anonymkode: 1428a...fd2

• Hjerte 2
Skrevet

At man unngår å tenke på det man sliter med? Nei det skaper bare større problemer, for noe må man bruke til å klare å unngå kropp og hodet.

Anonymkode: 39321...7e8

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hva mener du?

Du har misforstått litt av hva man mener når man sier disse tingene. 

De aller fleste som lider av angst og depresjon nærer på sykdommen sin. Spesielt unge personer. De er så opphengt i å ta og føle på angsten og depresjonen sin at de ikke tenker på noe annet. 

De leser seg opp, de snakker med venninner om det, de hører andre har det(som influensere). Livet består ikke av annet enn psykdommen.

Utad fremstår de som om de kan og vet alt om angst og depresjon og de får aksept fra alle de rundt seg at det er helt ok å ha psykisk lidelse. 

Men ingen snakker helt konkret om hva som skal til for å bli frisk. Ingen tør å sette krav til de som nærer på sykdommen sin. Det siste gjelder også en hel del psykologer. De er så redde for å ikke bli likt av pasienten, eller få dårlig omdømme i sosiale medier at de velger å bare "ruge" på pasienten. 

De sier de tenker på det hele tiden, det å bli frisk altså - men de gjør ingen konkrete handlinger som bekrefter at de ønsker å bli friske. De ligger i senga, time ut og time inn.. Vi må forstå at det er så vanskelig å være deprimert eller å ha angst..

Vel, det de glemmer er at de er ikke første menneske i verden som har hatt angst eller å være deprimert. De tror de har det "så" mye vanskeligere enn alle andre som har hatt det. Og nåde den som prøver å si at det du holder på med nå gjør bare sykdommen verre. For vi må jo forstå, de har det så vondt. 

Så hva er det som egentlig menes med å ta seg sammen for å få det bedre? 

Anonymkode: 0fd50...b8b

• Liker 1
Skrevet

Jeg mener ja. Jeg har slitt med mye og tenkt jævlig mye. Jeg har vært så langt nede og flere ganger prøvd å ta livet mitt. Jeg har vært hos flere psykologer og det eneste som har hjulpet meg er å bli bevisst på å tenke positivt på alt. Jeg kan velge å tenke at alt er kjipt og jeg sloss daglig mot meg selv og tankene, men det er kun jeg som kan gjøre noe med tankene mine.

Å gi fullstending F i hva andre syns funker også veldig bra.

Anonymkode: 8a6ac...f26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...