AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #1 Skrevet 28. september 2022 Har dere prøvd å kombinere med Liothyronin og sett at det hjelper på vektnedgangen? Nå mener jeg ikke at man BARE skal ta medisin og automatisk gå ned i vekt. Men jeg har faktisk gått på diett og ligget i kaloriunderskudd uten å gå ned, samtidig som jeg bare bruker Levaxin. Nå råder legen meg til å prøve Lio, og jeg lurer på hvilke erfaringer dere andre har med det. Anonymkode: 7664a...967
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #2 Skrevet 28. september 2022 I sitt doktorgradsarbeid har forsker og lege ved Oslo universitetssykehus (OUS), Betty Ann Bjerkreim, studert kvinner med hypotyreose (lavt stoffskifte) og som har vedvarende symptomer til tross for behandling med levotyroksin (Levaxin) og normale nivåer av TSH i blodet. Ifølge Bjerkreim ble pasientene i studien fulgt i et halvt år. – Halvparten av tiden fikk pasientene liotyroninnatrium (Liotyronin), et syntetisk T3-hormon, mens de den resterende halvparten av tiden fikk levotyroksin, et syntetisk T4-hormon. Det var tilfeldig hva de begynte med. Grunnen til at vi ville gjennomføre denne studien er at et betydelig antall pasienter har vedvarende og plagsomme symptomer til tross for levotyroksin-behandling der blodprøvene viser at behandlingen bør være tilfredsstillende siden nivå av stoffskiftehormoner er innenfor referansenivået. Det er en «mismatch» der, sier forskeren. Studien viste at denne pasientgruppen hadde bedre effekt av behandling med ren T3 enn med ren T4. Alle rapporterte om bedre livskvalitet både for mentale, fysiske og sosiale aspekter. De tydeligste funnene var på kjente stoffskiftesymptomer som trøtthet og kognitive plager konsentrasjons- og hukommelsesproblemer. – Trenger T3 direkte Betty Ann Bjerkreim tror dette kan komme av at noen pasienter er avhengige av å få T3 direkte. De har ikke god nok effekt av ren T4 fordi kroppen ikke klarer å omdanne nok av T4-hormonet til T3. – Hvorfor er ikke behandling kun med syntetisk T3 testet skikkelig tidligere? – Det er nok mange grunner. En av dem kan være at man har ansett det som unødvendig, siden T4 omdanner seg til T3 i målcellene, sier hun. Andre grunner er at virkningen av syntetisk fremstilt T4 varer lenger enn T3, og medisinen kan tas kun en gang om dagen. T3 har kortere virkningstid, og pasienten må ha flere doser om dagen. https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/03/30/nye-forskningsfunn-om-medisiner-for-stoffskifte-pasienter/ Anonymkode: 4ab02...055 1
AprilLudgate Skrevet 28. september 2022 #3 Skrevet 28. september 2022 Ja, jeg har prøvd kombibehandling og forsøker igjen nå. Merker ikke noe på vekta, og virker ikke på FBgruppene som det er noen nevnt effekt for andre heller. Hadde nok heller prøvd Mysimba og liknende om man har fedme og kvalifiserer til disse medikamentene.
monicajk Skrevet 17. desember 2022 #4 Skrevet 17. desember 2022 levaxin gjør en mer sulten. jeg har aldri følt metthetsfølelse etter jeg begynte på levaxin. jeg kan spise og drikke uten at hjernen har fått med seg jeg har spist eller da bli mett.samtidig er jeg sjeldent sulten fordi jeg da spiser nok. forrige lege sjekket aldri t3 nivået så jeg har ingen referanser til hva den bør ligge på . nå har jeg ikke nevnt det for legen fordi jeg har hatt hatt andre viktigere problem og så er det vel som med andre en vist ikke det kunne ha med stoffskiftet. jeg har og hatt liten energi selv hvor mye jeg har spist.tar lang tid å få energien og sånn rundt kl17 av en eller anna grunn har jeg hatt litt mer energi. jeg nevnte for legen i år. jeg har og ikke tatt b12 fordi legen mente jeg ikke lenger trnegte det og b12 har jo blant annet med energiomsetningen å gjør. så er det hypofysen og leptin og grehlin noe fastlegen aldri sjekker.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2022 #5 Skrevet 17. desember 2022 Ja jeg har forsøkt liothyronin. Den gir mer energi og gjør det indirekte lettere å gå ned. Men hva ligger din tsh på? Når min tsh er skikkelig lav klarer jeg å gå ned i vekt. Hvis tsh er over 0,5 er det umulig. Anonymkode: 62569...0ca
AnonymBruker Skrevet 18. desember 2022 #6 Skrevet 18. desember 2022 AnonymBruker skrev (På 28.9.2022 den 9.01): https://www.dagensmedisin.no/artikler/2022/03/30/nye-forskningsfunn-om-medisiner-for-stoffskifte-pasienter/ Interessant artikkel. Er det noen grunn til at det ikke skal gjelde for oss menn, med samme problematikk? Jeg fikk prøve kombinasjonsbehandling, uten at jeg merket noe forskjell på det. Anonymkode: c5b14...75e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå