Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er seriøst alltid sliten. Det er noe galt med han. Det ødelegger hans humør, og han kan sitte på sofaen i flere timer bare å se på YouTube. Om jeg går bort å gir han klem, eller prøver å fortelle han noe om dagen så hører han ikke. Vi studerer begge to, og han blir sliten etter lesing - noe jeg har forståelse for, men! Det er slik hver dag. Jeg tror ikke det er normalt, og han er helt «skada» i mine øyne. Har vært med folk som har jobbet og blitt sliten etter jobb, men ikke noen på hans nivå. Det er helt grusomt. Jeg synes synd på han, og vet ikke hvordan jeg skal hjelpe. Jeg leser like mye han, og gjør ting hjemme av husarbeid, og klager aldri på at jeg er sliten. Noen andre som har det slik? Vet ikke om jeg gidder mer. Han er veldig slitsom å ha med å gjøre fordi jeg alltid må tilpasse meg han, men han aldri meg

Anonymkode: 6361a...ff2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han høres ut som han kan være syk. Altså fysisk syk. Eller at han mistrives på studiene. 

Anonymkode: 20a8d...50d

• Liker 5
Skrevet

Kanskje han burde tatt seg en tur til legen og få tatt noen blodprøver? Kan hende han mangler noe som gjør han så sliten? 

Anonymkode: a8b92...60d

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Han høres ut som han kan være syk. Altså fysisk syk. Eller at han mistrives på studiene. 

Hvordan fysisk syk? Han pleier å trene 3 timer om dagen. Hvis han er noe, så er han psykisk syk. Jeg våkner hver eneste fordømte dag med en analyse av hvordan han har sovet. Jeg våkner hver eneste dag til analyser om hvordan han har det. Han kan enten være:

psykisk, fysisk sliten. Men begge de to krever forskjellige behov og behandling. Jeg blir gal for faen. Jeg visste ikke at han var sånn før vi flyttet sammen. Ingen son jeg kjenner er slik. Er heller ikke rart at han blir sliten når han går rundt og tenker sånn her

Skrevet

Kanskje han er deprimert?

• Liker 5
Skrevet
Embla Othea skrev (Akkurat nå):

Kanskje han er deprimert?

Det er han hver andre uke. Med en gang han får utfordringer på studiet så vil han ikke leve mer. Jeg gidder ikke det tullet her

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er han hver andre uke. Med en gang han får utfordringer på studiet så vil han ikke leve mer. Jeg gidder ikke det tullet her

Oppsøk fastlegen.

• Liker 3
Skrevet

Å sammenlikne med deg selv, at DU er så flink til det og det blir uansett feil. Man er forskjellig og ser forskjellig på ting, selv om man ikke gjør alt slik du ønsker. 

Men ellers høres det ut som han mangler vitaminer, har dårlig kosthold, sover dårlig eller er deprimert. Så før du klager, så prøv å få han til å bestille time til lege å få sjekket ut ting. 

Anonymkode: bdc05...954

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Å sammenlikne med deg selv, at DU er så flink til det og det blir uansett feil. Man er forskjellig og ser forskjellig på ting, selv om man ikke gjør alt slik du ønsker. 

Men ellers høres det ut som han mangler vitaminer, har dårlig kosthold, sover dårlig eller er deprimert. Så før du klager, så prøv å få han til å bestille time til lege å få sjekket ut ting. 

Han vil ikke til legen

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, hvis du ikke gidder "tullet" med en som er deprimert, så tenker jeg han har det best uten deg! Fy f. for en dårlig forståelse du har! 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Han pleier å trene 3 timer om dagen. 

Da er det ikke rart han er sliten. Det er ikke nødvendig å trene så mye.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Da får du følge opp dine egne ord og dumpe han. 

Skrevet

Jeg hører folk bruke ordet «sliten» mye mer nå enn for ti år siden. Jeg hører det faktisk påfallende ofte, om en rekke ulike tilstander, sier Skårederud, og fortsetter:

- Jeg er redd det kan være smittsomt. Hvis du sier ofte nok at du er sliten, så blir du også det.

https://www.nettavisen.no/livsstil/finn-skarderud-har-innfort-karantene-pa-ordet-sliten-det-er-smittsomt/s/12-95-3423863608

Anonymkode: c1f75...49f

• Liker 1
Skrevet

Han er deprimert og truer med selvmord, og vil ikke ha hjelp bortsett fra å klage til deg dag ut og dag inn. Ja, jeg skjønner at du er lei. Men han er likevel syk. Men du er ikke psykologen hans, og fortsetter dette, så er dere to som er syke. Jeg foreslår at du flytter fra han og gir beskjed til foreldrene hans om at han har sagt i fra om at han vil ta livet sitt, så får de følge han opp.

Anonymkode: 35eb4...e3a

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Han er seriøst alltid sliten. Det er noe galt med han. Det ødelegger hans humør, og han kan sitte på sofaen i flere timer bare å se på YouTube. Om jeg går bort å gir han klem, eller prøver å fortelle han noe om dagen så hører han ikke. Vi studerer begge to, og han blir sliten etter lesing - noe jeg har forståelse for, men! Det er slik hver dag. Jeg tror ikke det er normalt, og han er helt «skada» i mine øyne. Har vært med folk som har jobbet og blitt sliten etter jobb, men ikke noen på hans nivå. Det er helt grusomt. Jeg synes synd på han, og vet ikke hvordan jeg skal hjelpe. Jeg leser like mye han, og gjør ting hjemme av husarbeid, og klager aldri på at jeg er sliten. Noen andre som har det slik? Vet ikke om jeg gidder mer. Han er veldig slitsom å ha med å gjøre fordi jeg alltid må tilpasse meg han, men han aldri meg

Høres jo ut som at han er syk, herregud for et menneske du er? Syntes han er helt «skada»? Du høres veldig uempatisk og lite koselig ut. Mest sannsynlig har typen din svært lave nivåer av forskjellige vitaminer og mineraler, da blir man sånn. 

Anonymkode: 97900...521

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan fysisk syk? Han pleier å trene 3 timer om dagen. Hvis han er noe, så er han psykisk syk. Jeg våkner hver eneste fordømte dag med en analyse av hvordan han har sovet. Jeg våkner hver eneste dag til analyser om hvordan han har det. Han kan enten være:

psykisk, fysisk sliten. Men begge de to krever forskjellige behov og behandling. Jeg blir gal for faen. Jeg visste ikke at han var sånn før vi flyttet sammen. Ingen son jeg kjenner er slik. Er heller ikke rart at han blir sliten når han går rundt og tenker sånn her

Du høres veldig lite empatisk ut. Flere enn du aner har det akkurat slik, men det er ikke noe man forteller til gud og enhver. Det er ting man forteller i fortrolighet til kjæresten sin, eller fastlege. 

Du sier dere studerer, så jeg antar dere er i starten/midten av tyveårene, men jeg må vedlegge at du TS, du høres svært umoden ut for alderen. Du har lite forståelse for mennesker rundt deg, og deres perspektiv og liv. Det er en utrolig dårlig egenskap og noe du burde jobbe med. Og dump typen din, han fortjener bedre. Direkte stygt av deg å snakke slik om samboeren din på et åpent forum. 

• Liker 2
Skrevet

Men er han virkelig sliten? Som i utmattet? Eller er han deprimert og dermed negativ?

Om han ikke vil gå til lege å sjekke vitaminer og evt. få henvisning til lavterskel samtaletilbud, så er det lite du kan gjøre. 

For meg høres det ut som han er deprimert og dermed negativ, og ikke sliten.. De fleste kan bruke timesvis på YouTube om de ikke orker å slite seg løs for å gjøre noe fornuftig. Det går bare på viljen. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Du høres veldig lite empatisk ut. Flere enn du aner har det akkurat slik, men det er ikke noe man forteller til gud og enhver. Det er ting man forteller i fortrolighet til kjæresten sin, eller fastlege. 

Du sier dere studerer, så jeg antar dere er i starten/midten av tyveårene, men jeg må vedlegge at du TS, du høres svært umoden ut for alderen. Du har lite forståelse for mennesker rundt deg, og deres perspektiv og liv. Det er en utrolig dårlig egenskap og noe du burde jobbe med. Og dump typen din, han fortjener bedre. Direkte stygt av deg å snakke slik om samboeren din på et åpent forum. 

Jeg har vært alene om hjemmearbeid i over ett år. Jeg pleier å forlate mitt skolearbeid for å komme hjem å lage han mat. Jeg handler alt, jeg gjør alt hjemme. Når jeg vil prate om noe avviser han meg, fordi han er sliten. Hvis jeg går bort for å gi han klem, avviser han fordi han er sliten. Hvis han sover dårlig går jeg skylda. Hvordan er jeg lite empatisk? Her synes jeg du skal holde deg for god for noen ting du sier. For du vet åpenbart ikke nok til å uttale deg. Rett og slett 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres jo ut som at han er syk, herregud for et menneske du er? Syntes han er helt «skada»? Du høres veldig uempatisk og lite koselig ut. Mest sannsynlig har typen din svært lave nivåer av forskjellige vitaminer og mineraler, da blir man sånn. 

Jeg har foreslått det her flere ganger, men det er grufullt å bo med et menneske som nedstemmer alle forslag du kommer med. Her har jeg tilbudt skolepsykologen, som er gratis. Prøvd å ta opp det med vitaminer, mulig mindre trening og litt mer planlagt lesing. Men Neida. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har foreslått det her flere ganger, men det er grufullt å bo med et menneske som nedstemmer alle forslag du kommer med. Her har jeg tilbudt skolepsykologen, som er gratis. Prøvd å ta opp det med vitaminer, mulig mindre trening og litt mer planlagt lesing. Men Neida. 

Hvis det er så ille så syntes jeg du skal dumpe han, og si at dette orker du faktisk ikke lengre. Dere er to unge personer og du kan ikke bruke fritiden din, og all tiden din - på å passe på han samtidig som du får skylden for alt som er negativt. 

Jeg er samboer på 4 året med en som har slitt mye med depresjon. Det har vært så ille at han måtte på høyeste dose på antidepressiv, og dermed uteblir sexlivet også. Vi har ikke hatt sex på langt over ett år, og vi er bare noen få år eldre enn dere. Det har vært vondt til tider, men vi er veldig flinke til å kommunisere sammen og gir ikke opp. 

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...