AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #1 Skrevet 28. september 2022 Jeg har vært hos fastlegen med noen plager en stund som ikke går over, er delvis sykemeldt og har blitt henvist til en spesialist. Ble henvist for noen uker siden og har nå fått time - i mars! Jeg sjekket opp en privat klinikk i nærheten og der man kan få time neste uke hos samme type spesialist. Jeg skal selvfølgelig drøfte med fastlegen, men er der noen som har erfaring med å gå privat i stedet for offentlig? Mister jeg rett på oppfølging videre i det offentlige hvis jeg går privat? Det er jo dyrt å gå til privat lege, og jeg har ikke råd til mange konsultasjoner der, men jeg tenker det er dumt å gå i månedsvis å ikke få noe hjelp. Tenker at hvis jeg kan ta et par konsultasjoner privat også kan jeg heller vente på offentlig oppfølging hvis den private legen mener det er hensiktsmessig? Det kan jo også hende at spesialisten ikke kan hjelpe meg og jeg må til en annen type spesialist i stedet og da tar det jo veldig lang tid å utrede! Anonymkode: aa42e...39d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #2 Skrevet 28. september 2022 Ingen som har noe egen erfaring med dette? Anonymkode: aa42e...39d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #3 Skrevet 28. september 2022 Dersom du pga utredning trenger medisiner eller annen "blå resept" vil ikke alle private ha avtale med HELFO - da vil du kunne ende med å dekke kostnadene selv.. Ellers har jeg kun gode erfaringer privat, ofte er det også de samme legene som jobber offentlig som har stillinger i det private.. Anonymkode: c1c3a...5ce
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #4 Skrevet 28. september 2022 Spørs jo litt hvilke plager det er. Du kan jo forsøke fritt sykehusvalg, eller ringe og tilby komme på kort varsel. Du mister ingen rettigheter, men det offentlige vil ofte gjøre sine egne vurderinger og undersøkelser, så kan være du må gjennom ny utredning etter den første. Private tjener jo penger, og vil kanskje ha lavere terskel for inngrep som det offentlige mener ikke vil ha nytte. Anonymkode: f0e09...7bf
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #5 Skrevet 28. september 2022 Jeg gjør alle behandlinger for min sykdom i det private fordi det ikke finnes offentlig tilbud. Mye annet må jeg og ta privat fordi ventetidene er for lange. Er fornøyd, bortsett fra at jeg bruker hundretusenvis 🙃 Anonymkode: 973d0...6ad 1
Gjest Anonyme-meg Skrevet 28. september 2022 #6 Skrevet 28. september 2022 Enn så lenge kan man fortsatt benytte seg av fritt sykehusvalg. Å det er noen av de private som har avtale med det offentlige. Sjekk ut det, så kanskje du får time tidligere
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #7 Skrevet 28. september 2022 Spørs helt hvilke problemer det er snakk om, vanskelig å komme medanbefalinger uten å vite det. Anonymkode: 16fc4...233
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #8 Skrevet 28. september 2022 2 hours ago, AnonymBruker said: Spørs jo litt hvilke plager det er. Du kan jo forsøke fritt sykehusvalg, eller ringe og tilby komme på kort varsel. 2 hours ago, Anonyme-meg said: Enn så lenge kan man fortsatt benytte seg av fritt sykehusvalg. Å det er noen av de private som har avtale med det offentlige. Sjekk ut det, så kanskje du får time tidligere Jeg har allerede sjekket fritt sykehusvalg og det er lang ventetid hos alle spesialister som er tilknyttet det offentlige 😕 2 hours ago, AnonymBruker said: Spørs helt hvilke problemer det er snakk om, vanskelig å komme medanbefalinger uten å vite det. Anonymkode: 16fc4...233 Spørsmålet gjelder generelt når man har fått tilbud om utredning via det offentlige, men det er veldig lang ventetid. Jeg legger ikke ut sykehistorie på kg. 2 hours ago, AnonymBruker said: Spørs jo litt hvilke plager det er. Du kan jo forsøke fritt sykehusvalg, eller ringe og tilby komme på kort varsel. Du mister ingen rettigheter, men det offentlige vil ofte gjøre sine egne vurderinger og undersøkelser, så kan være du må gjennom ny utredning etter den første. Private tjener jo penger, og vil kanskje ha lavere terskel for inngrep som det offentlige mener ikke vil ha nytte. Anonymkode: f0e09...7bf Så om jeg tar en privat utredning og de finner noe som bør behandles kan ikke den private spesialisten henvise videre til offentlig behandling, man må gjennom offentlig utredning først uansett? 2 hours ago, AnonymBruker said: Dersom du pga utredning trenger medisiner eller annen "blå resept" vil ikke alle private ha avtale med HELFO - da vil du kunne ende med å dekke kostnadene selv.. Ellers har jeg kun gode erfaringer privat, ofte er det også de samme legene som jobber offentlig som har stillinger i det private.. Anonymkode: c1c3a...5ce Takk for svar, godt poeng. Anonymkode: aa42e...39d
Gjest Anonyme-meg Skrevet 28. september 2022 #9 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg har allerede sjekket fritt sykehusvalg og det er lang ventetid hos alle spesialister som er tilknyttet det offentlige 😕 Men når det er fritt sykehus valg. Så er det flere av de private som har avtale med staten, slik at de også går under fritt sykehusvalg. Da betaler du kun egenandel. Står om det inne på volvat foreksempel.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #10 Skrevet 28. september 2022 38 minutter siden, Anonyme-meg said: Men når det er fritt sykehus valg. Så er det flere av de private som har avtale med staten, slik at de også går under fritt sykehusvalg. Da betaler du kun egenandel. Står om det inne på volvat foreksempel. Ja, jeg vet dette og har sjekket det opp, men det er altså lang venting hos alle som har offentlig avtale. Anonymkode: aa42e...39d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #11 Skrevet 28. september 2022 Jeg bruker alltid det private når det kommer til spesialister, da får man time kanskje dagen etterpå. Eller innen en uke. Koster ikke så mye, ØNH hals starter godt under 2000kr. Verdt hver krone når man får hjelp. Det offentlige er helt sprengt, totalt katastrofe. Anonymkode: d2f29...152 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #12 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har allerede sjekket fritt sykehusvalg og det er lang ventetid hos alle spesialister som er tilknyttet det offentlige 😕 Spørsmålet gjelder generelt når man har fått tilbud om utredning via det offentlige, men det er veldig lang ventetid. Jeg legger ikke ut sykehistorie på kg. Så om jeg tar en privat utredning og de finner noe som bør behandles kan ikke den private spesialisten henvise videre til offentlig behandling, man må gjennom offentlig utredning først uansett? Takk for svar, godt poeng. Anonymkode: aa42e...39d Poenget er at det ikke går an å gi et generelt svar, det avhenger av fagfelt. F.eks kan en privat gynekolog gjøre samme utredning og prøvetaking som sykehus, mens en nevrolog kan være avhengig av undersøkelser som bare gjøres på sykehus, og da kommer man ikke nærmere svaret på problemene. Ingen som ber deg legge ut sykehistorie (men du er jo uansett anonym), men det er lettere å svare om vi vet om det gjelder hodepineplager, mistanke om revmatisme eller magesmerter. Anonymkode: 16fc4...233
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #13 Skrevet 28. september 2022 Tror det avhenger av fagfelt. Har hørt om et tilfelle der Riksen stoppet opp behandling, da pasienten valgte å gå privat for deler av behandling. Pasienten synes det gikk for lang tid. Det gjald transseksualisme/kjønnskorrigering da. Anonymkode: 7c743...c25
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #14 Skrevet 28. september 2022 9 minutter siden, AnonymBruker said: Poenget er at det ikke går an å gi et generelt svar, det avhenger av fagfelt. F.eks kan en privat gynekolog gjøre samme utredning og prøvetaking som sykehus, mens en nevrolog kan være avhengig av undersøkelser som bare gjøres på sykehus, og da kommer man ikke nærmere svaret på problemene. Ingen som ber deg legge ut sykehistorie (men du er jo uansett anonym), men det er lettere å svare om vi vet om det gjelder hodepineplager, mistanke om revmatisme eller magesmerter. Anonymkode: 16fc4...233 2 minutter siden, AnonymBruker said: Tror det avhenger av fagfelt. Har hørt om et tilfelle der Riksen stoppet opp behandling, da pasienten valgte å gå privat for deler av behandling. Pasienten synes det gikk for lang tid. Det gjald transseksualisme/kjønnskorrigering da. Anonymkode: 7c743...c25 Det er snakk om utredning av nevrologiske symptomer. Hva slags undersøkelser krever sykehus for en nevrolog? Jeg har allerede fått tatt MR, det var det kort ventetid på. Anonymkode: aa42e...39d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #15 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er snakk om utredning av nevrologiske symptomer. Hva slags undersøkelser krever sykehus for en nevrolog? Jeg har allerede fått tatt MR, det var det kort ventetid på. Anonymkode: aa42e...39d EEG, EMG, nevrografi og synsstimulering for å nevne noe, usikker på om nevrologer tar spinalpunksjon privat. Tror helt ærlig ikke du har så mye å tjene på å gå privat, annet enn for din egen sinnsro sin del. Anonymkode: 16fc4...233
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #16 Skrevet 28. september 2022 3 minutter siden, AnonymBruker said: EEG, EMG, nevrografi og synsstimulering for å nevne noe, usikker på om nevrologer tar spinalpunksjon privat. Tror helt ærlig ikke du har så mye å tjene på å gå privat, annet enn for din egen sinnsro sin del. Anonymkode: 16fc4...233 Takk for svar, jeg skjønner. Jeg ser at noen private klinikker jeg har sett på ihvertfall tilbyr noen av de tingene du nevner, men sikkert ikke alt. Skal ikke kimse av sinnsro heller, for tanken på å bare vente uten å komme noe videre i 5 måneder er ganske deprimerende. Anonymkode: aa42e...39d
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #17 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Det er snakk om utredning av nevrologiske symptomer. Hva slags undersøkelser krever sykehus for en nevrolog? Jeg har allerede fått tatt MR, det var det kort ventetid på. Anonymkode: aa42e...39d Er du sikker på at alle nevrologer med avtale har så lang ventetid som mars? Jeg fikk time i løpet av 7 uker hos nevrolog med avtale i Agder. Anonymkode: 0ac29...99c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå