Gå til innhold

Det er håp for alle som har hatt en tøff oppvekst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjenner ei veldig flott dame. 
Hun er oppvokst med omsorgssvikt, overgrep og rus. 
Fra hun var 3 år måtte hun klare seg selv da foreldrene var langt inn i rusen. Hun lagde mat til små søsken og stelte de etterhvert og fikk de på skolen. 
hun holdt alt skjult og på skolen ble hun mobbet. Lang historie, men denne dama har hatt ei beintøff oppvekst vi andre nesten ikke tror skjer. 
I dag er hun mamma til 3 flotte jenter, gift og jobber som enhetsleder i kommunen. 
Da hun selv fikk første barnet ble hun livredd mtp egen oppvekst og turte knapt ta i barnet. Ble dypt deprimert og gikk i behandling. 
Hun er sykepleier i bunn, har master i kliniske hjelperelasjoner overfor sårbare grupper, lederutdanning, kognitiv terapi utdanning og ikke minst er hun en rasende dyktig foredragsholder. Jobber 100% 

Fra å ha den verste oppveksten en kan tenke seg til å stå i lederstilling med master, og foredragsholder er bare helt utrolig! 
Dette er dame med bein i nasen, og hun bruker oppveksten sin til å hjelpe andre. 
Lurer på hva enkelte mennesker er laget av? 
Jeg har hatt en normal og fin oppvekst, og er ikke i nærheten av å oppnå alt det denne dama får til. 
Konklusjonen er - uansett oppvekst kan man reise seg med hevet hode og bli det man vil! Tenk for en ressurs hun er, og for en kompetanse hun sitter på, som kollegaer kun har lest i ei bok. 
Hun fortjener kongens medalje 🥇 

Det er håp for alle som har hatt det tøft! 

Anonymkode: 54ecd...7e3

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt kreft og overlevde. Konklusjonen er at derfor kan alle med kreft overleve! :ironi:

Anonymkode: 0b823...b2c

• Liker 8
  • Hjerte 4
  • Nyttig 8
Skrevet

Gratulerer du har nå knekt koden på de lange hellsekøene. Løsningen er jo bare å heve hodet ikke sant.

Anonymkode: dada7...670

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Gratulerer du har nå knekt koden på de lange hellsekøene. Løsningen er jo bare å heve hodet ikke sant.

Anonymkode: dada7...670

Har «jeg»? 
Forteller om ei dame som har blomstret gjennom tråss ekstremt dårlige odds. 
Er det ikke motiverende og fint å høre ei glad historie der folk som har opplevd det ekstreme som barn/ ungdom, likevel klarer å reise seg? 
Hun er hvertfall et levende bevis på at det finnes håp. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde blitt forbanna på deg om jeg hadde funnet ut at en jeg kjenner hadde skrevet en slik tråd om meg på kg! Om du ikke har vridd litt på det som stemmer med henne kanmange kjenne igjen hvem du høyst sannsynlig skriver om…

Anonymkode: b2999...fe0

• Liker 7
  • Nyttig 4
Skrevet

Det er hyggelig at du er stolt av din venninne. Mange er heldige og klarer seg, de kalles Løvetannbarn. 

Desverre er nok ikke alt like bra som det ser ut på utsiden. Folk ser meg som en oppegående og sterk dame også, men de ser meg ikke hver kveld jeg sliter med sammenbrudd pga PTSD og alle gangene jeg sier jeg er på hytta i noen uker og egentlig er innlagt. Det gjør meg ikke svak, er det en ting jeg har lært er det at folk som sliter er helt vanlige folk de også og det er heller med det sjeldne at man kan se det på utsiden hva de bærer på på innsiden.

Anonymkode: 4f382...4e7

• Liker 5
  • Hjerte 3
Skrevet (endret)

Det er håp for alle. 
Men det er den del unge som aldri har lært noe av det vi tar som en selvfølge, så når de flytter for seg selv så har de ikke basiskunnskaper i elementære ting som: 
- budsjett
- matlaging og hvordan handle økonomisk
- Hygiene
- Hvordan spare

Jeg sier ikke at hun du refererer til har hatt det enkelt, på ingen måte, men hun har fått med seg noen basisferdigheter som er viktig for å overleve og leve, og det er nok en stor årsak til at det har gått så bra. I dag er det altfor mange unge som ikke har basisferdigheter. Det som er spesielt nå kommer disse ungdommene også kommer fra ressurssterke familier. 

#curlingforeldre #helikopterforeldre

Endret av Nooni
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg hadde blitt forbanna på deg om jeg hadde funnet ut at en jeg kjenner hadde skrevet en slik tråd om meg på kg! Om du ikke har vridd litt på det som stemmer med henne kanmange kjenne igjen hvem du høyst sannsynlig skriver om…

Anonymkode: b2999...fe0

Hva så? Hun er foredragsholder og forteller om barndommen sin til fagfolk, alt jeg har skrevet har hun selv fortalt på Hustveit av foredrag, så det er ingen hemmelighet. 

Skrevet

Skulle ønske jeg hadde vært like heldig som hun. men jeg unner alle å ha det bra. 

Anonymkode: d3f39...99d

• Liker 1
Skrevet
Nooni skrev (9 minutter siden):

Det er håp for alle. 
Men det er den del unge som aldri har lært noe av det vi tar som en selvfølge, så når de flytter for seg selv så har de ikke basiskunnskaper i elementære ting som: 
- budsjett
- matlaging og hvordan handle økonomisk
- Hygiene
- Hvordan spare

Jeg sier ikke at hun du refererer til har hatt det enkelt, på ingen måte, men hun har fått med seg noen basisferdigheter som er viktig for å overleve og leve, og det er nok en stor årsak til at det har gått så bra. I dag er det altfor mange unge som ikke har basisferdigheter. Det som er spesielt nå er at disse ungdommene er at de nå også kommer fra ressurssterke familier. 

#curlingforeldre #helikopterforeldre

Hun har laget sin egen mat fra hun var 3-4 år. Ikke fått servert et måltid av foreldrene etter den alderen der. Bodd i søppel og fyll, utrygghet og måtte ha et stort ansvar veldig tidlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Er det ikke motiverende og fint å høre ei glad historie der folk som har opplevd det ekstreme som barn/ ungdom, likevel klarer å reise seg? 

Nei, det er faktisk ikke det. Det fører bare til enda mer skam hos dem som ikke klarer det samme. 

Anonymkode: c8ded...6ff

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun har laget sin egen mat fra hun var 3-4 år. Ikke fått servert et måltid av foreldrene etter den alderen der. Bodd i søppel og fyll, utrygghet og måtte ha et stort ansvar veldig tidlig. 

Ja. Og poenget er?

Endret av Nooni
  • Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Det er hyggelig at du er stolt av din venninne. Mange er heldige og klarer seg, de kalles Løvetannbarn. 

Desverre er nok ikke alt like bra som det ser ut på utsiden. Folk ser meg som en oppegående og sterk dame også, men de ser meg ikke hver kveld jeg sliter med sammenbrudd pga PTSD og alle gangene jeg sier jeg er på hytta i noen uker og egentlig er innlagt. Det gjør meg ikke svak, er det en ting jeg har lært er det at folk som sliter er helt vanlige folk de også og det er heller med det sjeldne at man kan se det på utsiden hva de bærer på på innsiden.

Anonymkode: 4f382...4e7

Ikke alle klarer seg like bra. Selv om hun har klart seg veldig bra, har hun det ikke bare bra hele tiden. Da hun fikk sitt første barn raser verden sammen. Hun turte ikke holde barnet sitt og var livredd for å ikke være egnet som mor. 
Selv om hun har klart seg utrolig bra har hun også hatt sine mentale kamper. 
Tenker generelt at mange bare higer etter å få til enda mer, ha det enda bedre og sliter seg ut på veien, framfor å se på hva en faktisk har oppnådd og være fornøyd. 
synd du skammer deg over å slite, men forståelig også. En orker jo ikke at alle skal vite alt og blande seg.. men skammen og det å skjule at en sliter blir jo slitsomt også. 
alle sliter mer eller mindre, det er bare at utad vil en framstå som en takler livet og får det til. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, det er faktisk ikke det. Det fører bare til enda mer skam hos dem som ikke klarer det samme. 

Anonymkode: c8ded...6ff

Kanskje hos deg? Men mange synes det er motiverende å høre om folk som klarer seg godt selv om de har slitt selv. 
En trenger ikke bli krenket for alt. 

Skrevet

Jeg syns det er utrolig imponerende, TS 😊 Det virker som mange vil gjøre koblingen mellom dårlig barndom og dårlig psykisk helse som voksne til et en til en-forhold. Noen kjenner da etter om man har det dårlig «for jeg opplevde tross alt vonde ting som barn», også blir det en selvoppfyllende profeti. Resiliens er et interessant tema. 
https://www.psykologforeningen.no/foreningen/aktuelt/aktuelt/hva-er-resiliens

Anonymkode: 3f289...5b5

• Liker 1
Skrevet
Nooni skrev (5 minutter siden):

Ja. Og poenget er?

Hun har ikke klart seg godt fordi hun ikke har hatt curligforeldre… 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg syns det er utrolig imponerende, TS 😊 Det virker som mange vil gjøre koblingen mellom dårlig barndom og dårlig psykisk helse som voksne til et en til en-forhold. Noen kjenner da etter om man har det dårlig «for jeg opplevde tross alt vonde ting som barn», også blir det en selvoppfyllende profeti. Resiliens er et interessant tema. 
https://www.psykologforeningen.no/foreningen/aktuelt/aktuelt/hva-er-resiliens

Anonymkode: 3f289...5b5

Dette er så sant. 

Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Har «jeg»? 
Forteller om ei dame som har blomstret gjennom tråss ekstremt dårlige odds. 
Hun er hvertfall et levende bevis på at det finnes håp. 

Jeg tror det mange som har hatt en tøff oppvekst kan reagere på, er nettopp dét at det er en historie om kjempesuksess som fortelles. Kontrasten mellom et slikt liv og eget liv blir så stor at den framstår uoverstigelig; umulig å oppnå.

For mange er det en bragd bare å ha overlevd, eller å klare slike grunnleggende ting som å ta vare på seg selv og skaffe seg noe å leve av. Da tror jeg det er mer nyttig å høre om hvordan man takler hverdagslivets diverse utfordringer.

Anonymkode: a481c...5a6

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun har ikke klart seg godt fordi hun ikke har hatt curligforeldre… 

Du forstår jo ikke hva jeg har skrevet. Les en gang til. 

Skrevet

Som en som har hatt en forferdelig oppvekst og klart meg relativt greit med en haug av brutale omveier og er fagperson: det er klar sammenheng mellom f.eks. antall type traumer, antall relasjonsbrudd som barn og selvfølgelig medfødt temperament og hvordan man klarer seg.  Utifra hva du skriver vokste venninna di opp i "samme traume" og i samme hjem hele oppveksten. Hadde hun endt opp med foreldre som ble borte, bodd i flere hjem og opplevd vold og overgrep i tillegg hadde hun kanskje ikke klart seg så godt.

Jeg kjenner til flere som har klart seg veldig dårlig. De er så relasjonsskadd at de ville aldri klart å få seg kjæreste engang. De har gjort sitt beste De også.

Selv ble jeg redda av en godt voksen dame som ga meg omsorg i 3-4 år da jeg var 3-6 år, som en slags bestemor. Ellers hadde jeg ikke hatt noe godhet å bygge på.

Anonymkode: ba318...b2b

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...