Gå til innhold

Skal man akseptere at psykologen sitter og gjesper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går til privatpraktiserende psykolog for traumeterapi/PTSD. Betaler 1250 kr timen, bør hun ikke da greie å holde seg unna å gjespe flere ganger i løpet av timen? Hun prøver å skjule det, men jeg blir flau på hennes vegne. Ja, det er sikkert ikke gøy å høre meg snakke om den samme dritten og hun kan ha sovet dårlig osv osv men allikevel! 

Anonymkode: 45204...778

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner det oppleves som kjipt, men oppfatter du at psykologen er lite engasjert eller påfallende trøtt? Hender jeg gjester en del uten at jeg er trøtt. 

Anonymkode: 8fe09...a6f

• Liker 2
Skrevet

Fortsett å ta et par timer til du...... tror det kan være lurt i lengden.....

Anonymkode: e0c5b...360

• Liker 2
Skrevet

Man kan ikke kontrollere gjesping.
Jeg kan gjespe av ingenting, det bare skjer.
Betyr ikke at noe er kjedeligt.

Ikke døm folk bare fordi dem gjesper når du snakker!!

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Går til privatpraktiserende psykolog for traumeterapi/PTSD. Betaler 1250 kr timen, bør hun ikke da greie å holde seg unna å gjespe flere ganger i løpet av timen? Hun prøver å skjule det, men jeg blir flau på hennes vegne. Ja, det er sikkert ikke gøy å høre meg snakke om den samme dritten og hun kan ha sovet dårlig osv osv men allikevel! 

Anonymkode: 45204...778

Ho er sikkert bare trøtt å det handler nok ikkje om deg at ho gjespe

• Liker 4
Skrevet

Psykologer lever på at det er psykologmangel. Det gjør at de ikke trenger å legge noe innsats i jobben for å beholde pasientene. 

Anonymkode: dc255...612

Skrevet

Bytt behandler. Fortell hvorfor. For 1200 kr timen kan du forvente mer. 

• Liker 4
Skrevet (endret)

Det er forståelig at dette er noe som trigger deg. Du drar til en psykolog for å få hjelp. Du skriver du blir behandlet for PTSD, som tilsier at du har gått gjennom vonde ting, har hatt det og har det vanskelig. Du fortjener å føle at du blir tatt på alvor, at du er verdifull, og at historien din er viktig. Så selvfølgelig er det en triggende faktor for deg når behandler sitter og gjesper. Jeg tenker du i første omgang kan prøve å snakke med behandler om det? Kanskje du kan finne frem til noen underliggende følelser som kan hjelpe deg videre, snakke med henne om hvorfor gjespingen trigger deg, da får du også muligheten til å styrke båndet litt til din behandler (hvis du egentlig liker henne og føler at du og hun egentlig har en god terapeutisk relasjon), samtidig som behandler kan bli mer bevisst på sin egen atferd og forhåpentligvis bli en bedre behandler for deg.

Eller så kan du bytte behandler. Det aller viktigste er at du føler at du får den hjelpen du trenger og fortjener.

Endret av Linya
  • Liker 1
Skrevet

Hva tror du gjesping betyr?

Anonymkode: 588f7...662

• Liker 1
Skrevet

Opplevde det hos turnuslegen, og jeg sa rett ut at «kjeder jeg deg?». Han ble flau og fortalte hvorfor han hadde sovet dårlig. 
Jeg var fornøyd. 

Anonymkode: 5bc87...9b4

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Psykologer lever på at det er psykologmangel. Det gjør at de ikke trenger å legge noe innsats i jobben for å beholde pasientene. 

Anonymkode: dc255...612

Indeed! 

Anonymkode: 5e7bb...6b8

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjesper mye.

Det har for meg vært pga småbarn, søvnløshet, men også medisiner.

Aldri fordi jeg er uinteressert.

Anonymkode: 3d54e...ac7

• Liker 2
Skrevet

Gjesping handler sjelden om at man kjeder seg. Det kan skyldes dårlig søvn, tett luft, anspenthet og mye annet (min psykomotoriske fysioterapeut sier at man burde gjespe mye mer - det er sunt), men hun sitter neppe og gjesper på grunn av deg. Ta det opp med henne, både fordi det kan hende at du får en enkel forklaring og fordi det at du reagerer sånn på det sier vel så mye om deg som om hennes oppførsel.

• Liker 2
Skrevet

Si ifra til psykologen din, at dette reagerer du på. Kanskje personen kan lufte ut eller prøve å ta seg en luftepause før timene dine. 

Jeg ville gitt tilbakemelding på dette.

Anonymkode: 17b68...322

Skrevet

Jeg opplevde en som sovnet i timen en gang, en annen gang stod samme person ved vinduet og så "jeg skjønner ikke hvorfor jeg er psykolog her i området, alle er jo så deprimerte her!" -uten at det var en spøk, og mens jeg satt å forsøkte å prate ut om noe veldig vondt. Jeg var så psykisk nede at jeg ikke klarte å sende inn klage... Har vanskelig for å stole på psykologer og leger, har opplevd å bli "gitt f** i" i situasjoner jeg trengte dem som aller mest. 

Anonymkode: 5558c...9b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Opplevde det hos turnuslegen, og jeg sa rett ut at «kjeder jeg deg?». Han ble flau og fortalte hvorfor han hadde sovet dårlig. 
Jeg var fornøyd. 

Anonymkode: 5bc87...9b4

Synes dette er en grei måte å håndtere det på. 

For øvrig synes jeg det er rart at en lege eller psykolog som sitter og gjesper pasienten i trynet ikke automatisk unnskylder seg og bortforklarer hvorfor. 

At man får "gjespeanfall" er normalt. Jeg kan få det når jeg er på besøk hos folk, uten at jeg skjønner hvorfor. Men da påpeker jeg at det er meg det er "feil" med. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Si ifra til psykologen din, at dette reagerer du på. Kanskje personen kan lufte ut eller prøve å ta seg en luftepause før timene dine. 

Jeg ville gitt tilbakemelding på dette.

Anonymkode: 17b68...322

Helt enig! Min fastlege gjesper mye, og hvis det er noe jeg kommer med som jeg føler er viktig, blir jeg litt fornærmet, usikker på hvilke signaler han sender. 
Jeg gikk til psykolog for mange år siden. Psykologen satt bare stille og trøtt i øynene.. plutselig sovnet hun og begynte å puste tungt. 
mistet penna på gulvet.. 

Jeg listet meg stille ut, og banket på en dør der det satt en annen psykolog (hadde døra åpen, så jeg såg han satt alene). Fortalte han at jeg hadde time hos «Kari» og at hun sitter i stolen og sover. 
Denne psykologen var sjefen hennes.. han gikk inn til henne og der satt hun å sov. 
Hun ble veldig rar og virket litt sur på meg som ikke sa noe. 
Men jeg er ikke hennes venn, jeg er pasient. 
Etter denne hendelsen ble hun langtidssykmeldt.. jeg fikk ny behandler. 
Ei kvikk og våken dame. 
Tror ikke de lærer på studiet at en skal sovne i fanget til pasientene sine.. de må kjenne sine begrensninger 

Anonymkode: 763df...d86

• Liker 1
Skrevet
Bombasi skrev (3 timer siden):

Synes dette er en grei måte å håndtere det på. 

For øvrig synes jeg det er rart at en lege eller psykolog som sitter og gjesper pasienten i trynet ikke automatisk unnskylder seg og bortforklarer hvorfor. 

At man får "gjespeanfall" er normalt. Jeg kan få det når jeg er på besøk hos folk, uten at jeg skjønner hvorfor. Men da påpeker jeg at det er meg det er "feil" med. 

Hvorfor må man påpeke noe for å få en forklaring, når ethvert oppegående menneske har vært der selv, og forstår at man innimellom gjesper på grunn av elendig søvn eller dårlig luft, men likevel klarer å være fullt til stede i samtalen? 

Anonymkode: a496a...224

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor må man påpeke noe for å få en forklaring, når ethvert oppegående menneske har vært der selv, og forstår at man innimellom gjesper på grunn av elendig søvn eller dårlig luft, men likevel klarer å være fullt til stede i samtalen? 

Fordi det oppleves som respektløst og i grenseland ufint å sitte å gjespe folk i trynet, og kanskje særlig om du er helsepersonell som sitter ovenfor en pasient. 

Å gjespe er greit, men det kan være greit å nevne gjespingen kort for å forklare seg. Det uheldige blir når man ikke gjør det, og mer eller mindre virker apatisk, trøtt og lei i tillegg. 

• Liker 1
Skrevet
Bombasi skrev (Akkurat nå):

Fordi det oppleves som respektløst og i grenseland ufint å sitte å gjespe folk i trynet, og kanskje særlig om du er helsepersonell som sitter ovenfor en pasient. 

Å gjespe er greit, men det kan være greit å nevne gjespingen kort for å forklare seg. Det uheldige blir når man ikke gjør det, og mer eller mindre virker apatisk, trøtt og lei i tillegg. 

Jeg er mer opptatt av hvordan personen responderer og ter seg ellers.

Har virkelig ikke noe behov for at noen skal forklare noe så naturlig som gjesping. 

Mulig jeg bare ikke er så nærtagende. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...