AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #1 Skrevet 27. september 2022 Hei Han jeg bor med har fått for seg at han må slanke seg, fordi han er tjukk. Den siste uka har han kun spist middag, nekter å spise på jobb, kvelds eller andre måltider, kun middag. Resten av dagen spiser han isbiter og drikker kaffe. Hjelp, dette kan umulig være bra for kroppen. Hva skal jeg gjøre, jeg gar ikke noe ønske om at han skal bli slank, det eneste jeg ønsker er at han skal være frisk og ha det bra. Føler han bare virker sliten og nedstemt nå, mistet gnisten liksom. Men han avfeier meg hver gang jeg tar det opp eller sier at jeg er bekymra for han. Han mener jeg overtenker, og at det går helt fint. Og at han har det bra. Og at jeg ikke har noe med å legge meg opp i hva han spiser. Er redd, når ikke frem. Og føler dette ikke er sunt eller bra for noen. Anonymkode: 47040...75e
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #2 Skrevet 27. september 2022 OMAD kanskje? Søk det opp Anonymkode: d8051...46e 3
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #3 Skrevet 27. september 2022 Litt rart om han ikke sier det er OMAD da.. Anonymkode: d8051...46e
Grüner Skrevet 27. september 2022 #4 Skrevet 27. september 2022 Det høres ikke bra ut. Han har blitt helt besatt av å gå ned i vekt og har satt seg selv på en tullete fastekur. Å tygge isbiter er det gamle modelltrikset for å spise uten å spise derfor tygger de isbiter som gir tyggemotstand men null kalorier. Kaffe inneholder koffein som holder han våken, men inneholder nesten ingen kalorier. Kanskje du skulle råde han til å oppsøke en ernæringsfysiolog for å gå ned i vekt på en sunn måte? 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #5 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): OMAD kanskje? Søk det opp Anonymkode: d8051...46e AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Litt rart om han ikke sier det er OMAD da.. Anonymkode: d8051...46e Han har ikke nevnt OMAD. Han sier at det er ikke en diett, men den nye livsstilen hans. At han er ferdig mellommåltider, fordi han har fått for seg at middag er nok. Han sier han ikke er sulten, men jeg ser jo på kroppsspråket og tyggingen av isbiter at dette ikke stemmer. Ser jo at han sulter, i dag hadde han ikke overskudd til å gå på jobb. Det har han han ikke tenkt i morgen heller, han sier at han tar en 3-dagers for å lade opp. Er veldig bekymret for han, men da blir han kun oppgitt på meg 🥺 Anonymkode: 47040...75e
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #6 Skrevet 27. september 2022 Grüner skrev (2 minutter siden): Det høres ikke bra ut. Han har blitt helt besatt av å gå ned i vekt og har satt seg selv på en tullete fastekur. Å tygge isbiter er det gamle modelltrikset for å spise uten å spise derfor tygger de isbiter som gir tyggemotstand men null kalorier. Kaffe inneholder koffein som holder han våken, men inneholder nesten ingen kalorier. Kanskje du skulle råde han til å oppsøke en ernæringsfysiolog for å gå ned i vekt på en sunn måte? Han har diabetes, så merker jeg gruer meg til å gå på jobb. For hva gjør jeg om han får føling, og jeg er på jobb. Han mener jeg er overbeskyttende, og at jeg ikke er moren hans. Ja, det kom som lyn fra blå himmel. Plutselig for to uker siden var han helt besatt av å gå ned i vekt, det har aldri vært et problem eller tema for han tidligere. Så tenker jo, det må jo komme fra et sted. Anonymkode: 47040...75e
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #7 Skrevet 27. september 2022 Du trenger ikke å være bekymret for den fysiske helsen hans. Han er overvektig, og spiser middag. Han har diabetes, sannsynligvis type 2 som er en vanlig konsekvens av overvekt. Dia2 reverseres nesten alltid ved vektnedgang. Så sånn sett ligger han an til å få bedre helse ved kaloriunderskudd. Det som er bekymringsverdig er den psykiske helsen hans. Kanskje det er for mye for fort. Det å bli "besatt" er ikke bra, og han kan havne i et mønster som ikke er bra for psyken hans. Råd han til å gjerne ta kontakt med lege for å få faglig input til å slanke seg på en bærekraftig måte. Likevel så må du ikke krisemaksimere her. Han er overhodet ikke i noen akutt fysisk fare. Anonymkode: 30089...e02 2 1
AnonymBruker Skrevet 27. september 2022 #8 Skrevet 27. september 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du trenger ikke å være bekymret for den fysiske helsen hans. Han er overvektig, og spiser middag. Han har diabetes, sannsynligvis type 2 som er en vanlig konsekvens av overvekt. Dia2 reverseres nesten alltid ved vektnedgang. Så sånn sett ligger han an til å få bedre helse ved kaloriunderskudd. Det som er bekymringsverdig er den psykiske helsen hans. Kanskje det er for mye for fort. Det å bli "besatt" er ikke bra, og han kan havne i et mønster som ikke er bra for psyken hans. Råd han til å gjerne ta kontakt med lege for å få faglig input til å slanke seg på en bærekraftig måte. Likevel så må du ikke krisemaksimere her. Han er overhodet ikke i noen akutt fysisk fare. Anonymkode: 30089...e02 Han har type 1. Så sånn sett ingen reversering eller gevinst der. Han er overvektig men ikke sykelig overvektig. Jeg har merket en ganske drastisk endring (føles iværtfall slik, mentalt) hos han siden han startet. Når jeg leser på nett hva leger sier, så høres ikke denne dietten noe bra ut, sett fra en fysiologisk ståsted høres jo dietten direkte farmlig ut dersom man går på den for lenge. Her er problemet, han mener det ikke er en diett. Anonymkode: 47040...75e
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #9 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når jeg leser på nett hva leger sier, så høres ikke denne dietten noe bra ut, sett fra en fysiologisk ståsted høres jo dietten direkte farmlig ut dersom man går på den for lenge. Her er problemet, han mener det ikke er en diett. Hvis det er OMAD så er det ikke en diett nei, og det er ikke farlig så lenge man får i seg alt kroppen trenger i løpet av det ene måltidet. Men jeg vet av erfaring at det er utrolig vanskelig å få til, så selv har jeg aldri kommet under to måltider daglig. Men gjort riktig er det altså ikke farlig, det spiller ingen rolle for kroppen om dagsbehovet for næring inntas i løpet av ett måltid eller ti (for å sette det på spissen). Det sagt, så er det rimelig drastisk å hoppe rett på OMAD uten noe slags mental eller kroppslig tilvenning. Jeg ville heller startet på periodisk faste, 16/8 f.eks. er fint for nybegynnere. Da får man i seg dagsbehovet for næring i løpet av et gitt antall timer, mye lettere å følge enn OMAD og det forhindrer også småspising utenfor spisevinduet. Så kan man heller jobbe seg oppover til kortere og kortere spisevindu før man starter med OMAD. Anonymkode: 2e658...418 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #10 Skrevet 28. september 2022 Jeg spiser kun middag og har gjort det i årevis. Lever og trives helt utmerket med det. Anonymkode: 575c6...85d 1 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #11 Skrevet 28. september 2022 Og en ting til, leger er ikke ernæringsfysiologer så hva leger sier om kosthold tar jeg med en god klype salt. Anonymkode: 2e658...418 2
Lillpia Skrevet 28. september 2022 #12 Skrevet 28. september 2022 Bruker han insulinpumpe eller penn? Og har han sensor? Er han godt regulert? Det kan være utrolig farlig for en type1 å faste på den måten! Spesielt om han er dårlig regulert, har pumpe og ikke sensor! Kan du snakke med noen han vil lytte til? Lege, familie, kompiser?
AnonymBruker Skrevet 28. september 2022 #13 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis det er OMAD så er det ikke en diett nei, og det er ikke farlig så lenge man får i seg alt kroppen trenger i løpet av det ene måltidet. Men jeg vet av erfaring at det er utrolig vanskelig å få til, så selv har jeg aldri kommet under to måltider daglig. Men gjort riktig er det altså ikke farlig, det spiller ingen rolle for kroppen om dagsbehovet for næring inntas i løpet av ett måltid eller ti (for å sette det på spissen). Det sagt, så er det rimelig drastisk å hoppe rett på OMAD uten noe slags mental eller kroppslig tilvenning. Jeg ville heller startet på periodisk faste, 16/8 f.eks. er fint for nybegynnere. Da får man i seg dagsbehovet for næring i løpet av et gitt antall timer, mye lettere å følge enn OMAD og det forhindrer også småspising utenfor spisevinduet. Så kan man heller jobbe seg oppover til kortere og kortere spisevindu før man starter med OMAD. Anonymkode: 2e658...418 Øøøh, du mener det ikke er farlig for en med diabetes type 1? Det tenker jeg du faktisk ikke har peiling på. Anonymkode: 5e66e...e79 1
minister-mio Skrevet 28. september 2022 #14 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Han har diabetes, så merker jeg gruer meg til å gå på jobb. For hva gjør jeg om han får føling, og jeg er på jobb. Han mener jeg er overbeskyttende, og at jeg ikke er moren hans. Ja, det kom som lyn fra blå himmel. Plutselig for to uker siden var han helt besatt av å gå ned i vekt, det har aldri vært et problem eller tema for han tidligere. Så tenker jo, det må jo komme fra et sted. Anonymkode: 47040...75e Det forandrer jo alt. 1
Grüner Skrevet 28. september 2022 #15 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvis det er OMAD så er det ikke en diett nei, og det er ikke farlig så lenge man får i seg alt kroppen trenger i løpet av det ene måltidet. Men jeg vet av erfaring at det er utrolig vanskelig å få til, så selv har jeg aldri kommet under to måltider daglig. Men gjort riktig er det altså ikke farlig, det spiller ingen rolle for kroppen om dagsbehovet for næring inntas i løpet av ett måltid eller ti (for å sette det på spissen). Det sagt, så er det rimelig drastisk å hoppe rett på OMAD uten noe slags mental eller kroppslig tilvenning. Jeg ville heller startet på periodisk faste, 16/8 f.eks. er fint for nybegynnere. Da får man i seg dagsbehovet for næring i løpet av et gitt antall timer, mye lettere å følge enn OMAD og det forhindrer også småspising utenfor spisevinduet. Så kan man heller jobbe seg oppover til kortere og kortere spisevindu før man starter med OMAD. Anonymkode: 2e658...418 Han har diabetes 1, så det er farlig for han å få for lavt blodsukker, og da er det ekstra risikabelt å gå på fastekur. 1
Grüner Skrevet 28. september 2022 #16 Skrevet 28. september 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Han har type 1. Så sånn sett ingen reversering eller gevinst der. Han er overvektig men ikke sykelig overvektig. Jeg har merket en ganske drastisk endring (føles iværtfall slik, mentalt) hos han siden han startet. Når jeg leser på nett hva leger sier, så høres ikke denne dietten noe bra ut, sett fra en fysiologisk ståsted høres jo dietten direkte farmlig ut dersom man går på den for lenge. Her er problemet, han mener det ikke er en diett. Anonymkode: 47040...75e Siden han har diabetes 1, og det er farlig for han å få for lavt blodsukker, høres en fastekur ekstra risikabelt ut for han. Hvis han er overvektig, kan det være bra for han å gå ned litt i vekt, men pga diagnosen hans vil han få litt ekstra utfordringer mht blodsukkerreguleringen. Jeg ville derfor råde han til å konsultere ernæringsfysiolog og diabetessykepleier for å få en tilpasset diett/livsstilsendring. Har han måleknapp ? 1
Matas Skrevet 28. september 2022 #17 Skrevet 28. september 2022 Hei trådstarter. Da tittelen på tråden er mangelfull, stenges tråden. Viser til forumets retningslinjer: * Trådtitler på forumet er begrenset til 140 tegn. Vi anbefaler våre brukere å benytte seg av gode titler for å beskrive trådens innhold og dermed treffe riktige mottakere. Tråder med tittelen "Hjelp?" og lignende ufullstendige titler vil stenges. Trådstarter kan velge mellom enten å sende PM til moderator med ønske om endring av tittel, eller selv starte en ny tråd med forbedret tittel. Du kan enten sende moderator en PM med ønsket oppdatering av tittelen, så vil tråden åpnes igjen, eller starte en ny tråd med mer beskrivende tittel. - Matas, mod.
Anbefalte innlegg