Gå til innhold

Mat og huden...

Gjest Anonym61

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Endorfin skrev (Akkurat nå):

Det har enormt mye og si, ingen krem i verden som kan erstatte ett dårlig kosthold

Så hvis f eks jeg, som har veldig dårlige matvaner og spiser mye dritt, plutselig begynner å bare spise sunt, vil jeg se store resultater på huden min ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg merker stor forskjell på huden. Aldri spist ordentlig usunt, men de siste 10 årene har jeg spist veldig sunt, og hatt gode verdier på de mineraler og vitaminer kroppen trenger. Har mye bedre hud nå i 50 åra, enn hva jeg hadde da jeg var 40. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kan jeg garantere deg.. merker fort på huden om jeg har spist dårlig en periode og legger om til sunt, huden trenger (og alt annet) næring fra innsiden.

Og starte og spise rent og sunt kan være vanskeligt i begynnelsen, men gi det ikke lange tiden så vil cravings forsvinne, jeg merker godt om jeg ikke spiser skikkelig en dag så vil jeg få cravings på dritt og ultraprossesert mat

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JegMotStrømmen skrev (2 minutter siden):

Ja, jeg merker stor forskjell på huden. Aldri spist ordentlig usunt, men de siste 10 årene har jeg spist veldig sunt, og hatt gode verdier på de mineraler og vitaminer kroppen trenger. Har mye bedre hud nå i 50 åra, enn hva jeg hadde da jeg var 40. 

Bra jobbet :) hva slags vitaminer anbefaler du å ta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endorfin skrev (2 minutter siden):

Ja det kan jeg garantere deg.. merker fort på huden om jeg har spist dårlig en periode og legger om til sunt, huden trenger (og alt annet) næring fra innsiden.

Og starte og spise rent og sunt kan være vanskeligt i begynnelsen, men gi det ikke lange tiden så vil cravings forsvinne, jeg merker godt om jeg ikke spiser skikkelig en dag så vil jeg få cravings på dritt og ultraprossesert mat

Tusen takk for svar :) veldig sant det du skriver! er vel en vanesak, bare så vanskelig å skifte om 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym61 skrev (Akkurat nå):

Anbefaler å ta en blodprøve hos legen, for å sjekke om du trenger å ta tilskudd først og fremst. For mye av det gode er heller ikke bra. Jeg tar ingen vitaminer nå lengre, passer bare på et variert og sunt kosthold, men måtte ta sterke tilskudd (fikk på resept) for 10-12 år siden på grunn av noen mangler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym61 skrev (1 minutt siden):

Om det bare er hud du tenker, så er vitamin A (gulrøtter,spinat) vitamin E og vitamin C, omega 3 og 6 (fet fisk, extra virgin oliven olje) de viktigste ,samt rikelig med vann.

Også fylle på med pre og probiotika hver dag, lite glass med kefir f.eks om morgen og spis løk som er mat for bakteriene i tarmen.

Dårlig bakteriesammensetning i tarmen har også utrolig mye og si på helsen (og hud) generelt, og er nok ganske torpedert om du har spist dårligt lenge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JegMotStrømmen skrev (8 minutter siden):

Anbefaler å ta en blodprøve hos legen, for å sjekke om du trenger å ta tilskudd først og fremst. For mye av det gode er heller ikke bra. Jeg tar ingen vitaminer nå lengre, passer bare på et variert og sunt kosthold, men måtte ta sterke tilskudd (fikk på resept) for 10-12 år siden på grunn av noen mangler. 

Tusentakk for svar!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endorfin skrev (4 minutter siden):

Om det bare er hud du tenker, så er vitamin A (gulrøtter,spinat) vitamin E og vitamin C, omega 3 og 6 (fet fisk, extra virgin oliven olje) de viktigste ,samt rikelig med vann.

Også fylle på med pre og probiotika hver dag, lite glass med kefir f.eks om morgen og spis løk som er mat for bakteriene i tarmen.

Dårlig bakteriesammensetning i tarmen har også utrolig mye og si på helsen (og hud) generelt, og er nok ganske torpedert om du har spist dårligt lenge.

Tusen takk for svar!! det skal virkelig prøves :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostholdet har i hvert fall ekstremt mye å si for min hud. Det er faktisk hovedmotivasjonen min for å spise sunt, mer enn vekten. Jeg spiste lite grønnsaker fram til jeg var 30 :flau:som er hovedkilden til vitaminer og antioksidanter. Huden var "ru" og gusten, men var også plaget av hormonell akne. Som sikkert kom av at jeg spiste mye transfett. Alt henger sammen, og kostholdet påvirket hormonbalansen og hormonbalansen påvirker hud. 

Anonymkode: 43205...46e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen har genetisk/hormonelt dårlig hud med masse akne og byller osv. Huden er stygg uansett hva de spiser. De må til hudlege/medisiner.

Andre kan oppleve forverring eller bedring ved endret kosthold. Ved å unngå visse triggere, feks sukker. 

Trist om folk tror at de med mange kviser har dette bare fordi de har et usunt kosthold. 

Det meste med huden er genetisk bestemt. Har du plettfri hud er du heldig med genene. Du er ikke «flink». Det er ikke den kremen og solfaktoren du bruker som er årsaken.

Anonymkode: 54cbb...7b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med siste taler. Det aller aller meste er faktisk basert på tilfeldigheter. 

Men enkelte matvarer kan gi kviseliknende utslett hvis man ikke tåler det. Sitrusfrukter er et eksempel på det. 

Den anonyme som har mye bedre hud nå i 50-åra enn hun hadde i 40-åra og tilskriver det kostholdsendring bør søke opp følgende begrep på nett: causation-correlation (kausalitet og korrelasjon) , confirmation bias og anekdotisk bevis. 

Jeg kan nemlig også fortelle en anekdote om at jeg har mye finere hud i en alder av 50 enn jeg hadde da jeg var 40. Som 40-åring slet jeg med hormonell akne, noe jeg har hatt helt fra puberteten. Nå er jeg 50, og har kvisefri og jevn hud. Jeg har på ingen måte endret kosthold. Virkelig ikke. Derimot har jeg vært alvorlig kreftsyk, og kommer ikke til å kureres. Jeg har gått på høydose cellegift, og jeg går på en rekke ulike medikamenter, som må tas livet ut. Alle medisinene har en haug med bivirkninger. De fleste negative, men jeg har i alle fall ikke kviser mer. :eeeh: 

Anonymkode: b369c...7d8

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen får finere hud av å kutte ut melkeprodukter :) 

Anonymkode: 3a5c0...917

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...